סרגיי מראדונז'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סרגיי מראדונז'
Сергий Радонежский
לידה 3 במאי 1314
ורניצה, על יד רוסטוב, מחוז ירוסלסבל, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בספטמבר 1392 (בגיל 78)
סרגייב פוסאד, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ורפולומיי
תפקיד אב מנזר עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית נצרות אורתודוקסית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אנדרטת סרגיי מראדונז' בלאוורת השילוש-סרגייב

סרגיי מראדונז'רוסית: Сергий Радонежский‏; 3 במאי 131425 בספטמבר 1392) היה נזיר רוסי, אחד הקדושים הרוסים הנודעים והמוערכים ביותר בכנסייה האורתודוקסית המזרחית. הוא נחשב לגדול הנזירים הסגפנים (פודביז'ניק) (רו') של רוסיה. הוא מכונה "האיגומן של רוסיה" ("אב המנזר של רוסיה").

סרגיי מראדונז' הוא מייסדם של מספר מנזרים, ביניהם לאוורת השילוש-סרגייב[1]. ידוע גם כנציגו של ההסיכאזם הפעיל, מייסד מסורת ה"סטרצים" (אנ') הרוסים וכמחייה מסורת קהילות הנזירים, שמקורה באנתוני (אנ') ופאודוסי (אנ') מפצ'רסק.

סרגיי מראדונז' נחשב גם כן למאחד הרוחני של העם הרוסי ולאבי התרבות הדתית הרוסית [2]. הוא לא השאיר מורשת כתובה, אבל הוראותיו הרוחניות נשמרו על ידי הכנסייה.

בשנת 1940, האפיפיור פיוס השנים עשר הכיר בקדוש סרגיי כקדוש של הכנסייה הקתולית המזרחית, לפי עקרונות הכינוס של פרארה ופרינצה, בעיקר עבור הכנסיות הידועות כ"יווניות-קתוליות" או "מאוחדות עם רומא" . מאז 1969, בפקודת האפיפיור פאולוס השישי, שמו של סרגיי מראדונז' נכלל בלוח השנה הליטורגי של הכנסייה הרומית-קתולית[3].

נחשב לפטרון הקדוש של הלומדים.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ימי הנצחתו עבור הנוצרים האורתודוקסים, הנוצרים האורתודוקסים לפי האמונה הישנה ועבור הכנסיות המזרחיות המאוחרות עם רומא ("יווניות-קתוליות") הם:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרגיי מראדונז' בוויקישיתוף

סרגיי מראדונז', באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]