סרז'יו מנדז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סרז'יו מנדז
סרז'יו מנדז ב-2008
סרז'יו מנדז ב-2008
לידה 11 בפברואר 1941 (בן 83)
ניטרוי, ריו דה ז'ניירו (מדינה), ברזיל
שם לידה סרז'יו סנטוש מנדז
מוקד פעילות ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1961
עיסוק מלחין, נגן, זמר
סוגה בוסה נובה, ג'אז, סמבה, פאנק
שפה מועדפת פורטוגזית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קפיטול רקורדס, A&M רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מסדר ההצטיינות בתרבות של ברזיל (2018)
  • Latin Grammy Award for Best Portuguese Language Contemporary Pop Album (2006)
  • פרס גראמי הלטיני למפעל חיים (2005)
  • Prêmio da Música Brasileira עריכת הנתון בוויקינתונים
sergiomendesmusic.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סרז'יו סנטוש מנדז, (בפורטוגזית: Sérgio Santos Mendes; נולד ב-11 בפברואר 1941, בניטרוי, מדינת ריו דה ז'ניירו, ברזיל) הוא מוזיקאי ברזילאי. הוא הוציא יותר מ-35 אלבומים וניגן בוסה נובה מעורבת בג'אז ופאנק, וזכה בפרס גראמי. מנדז נישא לזמרת גרסיניה לפוראסה (Gracinha Leporace) ששרה עמו בחלק משיריו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה ראשונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבנו של רופא מהעיר ניטרוי, ברזיל, מנדז למד בקונסרבטוריון המקומי בתקווה להיות פסנתרן קלאסי. התעניינותו בג'אז גברה, והוא החל לנגן במועדוני לילה בסוף שנות ה-50 כשהבוסה נובה, נגזרת נגועת-ג'אז של הסמבה החלה להיות נפוצה. מנדז ניגן עם אנטוניו קרלוס ז'ובים ועם מוזיקאים אמריקאים רבים בביקוריהם בברזיל.

מנדז הקים את שישיית הבוסה של ריו (Sexteto Bossa Rio) והקליט את "ריקוד מודרני" ב - 1961. במסע הופעות באירופה וארצות הברית, מנדז הקליט אלבומים עם קנונבול אדרלי והרבי מאן והופיע בקרנגי הול. מנדז עבר לגור בארצות הברית ב-1964 והוציא שני אלבומים עם להקתו ברזיל 65.

ברזיל 66[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרז'יו מנדז וברזיל 66'

כשהמכירות ירדו, הוא החליף את הזמרת הברזילאית וונדה דה סה בקול הידוע משיקגו, לאני הול (שלמדה את החומר של מנדז באופן פונטי), עבר לחברת ההקלטה של הרב אלפרט A&M והוציא את התקליט הרב אלפרט מציג את סרג'יו מנדז וברזיל 66, אלבום שהיה אלבום פלטינה בעיקר על בסיס הלהיט שלו ו-ז'ורז'י בן מאס קה נאדה ("Mas que nada", שפירושו "עזוב!") ובתמיכתו האישית של אלפרט, שעימו מנדז הופיע באופן סדיר.

הלהקה המקורית של ברזיל 66 הייתה: מנדז (פסנתר), הזמרות לאני הול וג'אניס הנסן, בוב מתיוס (בס) ז'וזה סוארז (הקשה) וז'ואו פלמה (תופים). ג'ון פיסאנו הופיע כאורח בגיטרה. להקה זו הקליטה שלושה אלבומים מ 19661968 (כולל הלהיט הסתכל סביב) לפני השינוי בליהוק לתקליט הרביעי השוטה על הגבעה.

קארן פיליפ החליפה את הנסן כזמרת השנייה, והמתופף הוותיק דון אום רומאו הצטרף לרובנס בסיני לתפקידי ההקשה. סבסטיאו נטו היה הבסיסט החדש ואוסקר קאסטרו-נבס הגיטריסט. ללהקה זו היה צליל יותר תזמורתי ו"ביג-בנד"-י מקודמיהם. בתחילת שנות ה-70 הול פיתחה קריירה עצמאית כסולנית ונישאה לאלפרט. יש טוענים שמנדז שמר טינה לאלפרט ש"גנב" את הסולנית שלו.

ב-1981 הופיעה עם הלהקה בישראל, בין השאר הופיעו בבריכת הסולטן בירושלים[1].

בלאק אייד פיז ושיתופי פעולה נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006, מנדז שיתף פעולה עם להקת הפופ\היפ-הופ בלאק אייד פיז (Black Eyed Peas) בביצוע מחודש של להיטו "מאס קה נאדה". הביצוע, בו השתתפה בשירה גם אשתו גרסיניה, זכה להצלחה בינלאומית. בישראל, השיר הגיע למקום ה-18 במצעד הפזמונים הבינלאומי לשנת 2006.

בשנת 2008 הקליט שיר במשותף עם הזמר הקולומביאני המצליח חואנס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרז'יו מנדז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]