סרט פלישה לבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סרטי פלישה לְבַיִת[1]אנגלית: Home invasion films, וגם: פלישה לבית והישרדות - Home invasion and survival[2]) מהווים תת-סוגה של מותחני אימה, פעולה ופשע שעלילותיהם מתמקדות בחדירה אלימה ומאיימת של אדם אחד או יותר לבית מגורים שבו שוכנים בני אדם תמימים (יחיד, זוג, משפחה, קבוצת חברים, וכדומה) הנאלצים להילחם על חייהם ורכושם[3]. החדירה נעשית במטרה לבצע פשע, כגון: שוד, סחיטה, השגת דבר-מה שלפולשים יש עניין בו, או רצח אקראי מתוך אלימות וסאדיזם לשמם[4][5][6]. הפלישה עצמה והשלכותיה יתפסו את רובו המכריע של זמן המסך, אם לא את כולו. יש סרטים שכוללים סצנות פלישה שמטרתן לקדם את העלילה, אך אם אירוע הפלישה איננו מקור השתלשלות העלילה, סרט לא ייחשב בקטגוריה זו[7].

סרטים כאלה כוללים לרוב הפחדה פסיכולוגית או עינוי גופני או שניהם יחד, והם נחשבים בין סרטי האימה המפחידים ביותר, משום שחדירה לבית ולביטחון הפרטי היא איום ממשי יום-יומי[8]. לפי מיון פנימי של סרטי אימה לסוגות (מותחן פסיכולוגי; אלימות גרפית; הֶרֶג; מפלצות וזומבים; תופעות על-טבעיות), סרטים העוסקים בפלישה לבית והישרדות משויכים לרוב לקטגוריות של מותחנים פסיכולוגיים וסרטי הרג, ועשויים לכלול אלימות גרפית[2]. במשך השנים הופקו גם קומדיות ופרודיות על תת-סוגה זו.

סצנה מתוך הסרט האילם The Lonely Villa ‏(1909) שנחשב כסרט הראשון שהציג פלישה לבית. שנייה משמאל: מרי פיקפורד.
הסרט האילם Suspense ‏(1913) המציג פלישה לבית. מימין לשמאל: לויס ובר (מפיקה, במאית ושחקנית), ולנטין פול, סאם קאופמן.

אין ודאות לגבי מקור תת-סוגה קולנועית זו וראשיתה. חוקר הקולנוע זאק הסטנד סבר שבמונחי תרבות פופולרית, ניתן להצביע כמקור על האגדה האורבנית "השמרטפית והאיש מלמעלה" שנפוצה בארצות הברית בשנות ה-60 של המאה ה-20, אודות שמרטפית שאוימה על ידי גבר זר בטלפון ונרצחה אחרי שהתברר שהגבר נמצא בתוך הבית[9]. אגדה זו זכתה למספר עיבודים קולנועיים, ובהם: "כשזר מתקשר" (1979), "צעקה" (1996)[10] ו"חג מולד שחור" (1974; חודש פעמיים, בשנים 2006, 2019). החוקרת והסופרת פולה מרנץ כהן[11] חזרה לתקופת הסרט האילם והביאה כדוגמה למאבק של משפחה בפולשים לביתה, את סרטו הקצר של ד.וו. גריפית' "The Lonely Villa"(אנ') משנת 1909[12][13][14]. העיתונאית אג'ה רומנו הצביעה על "Suspense" משנת 1913 של המפיקה והבמאית לויס ובר[15][16][17], כסרט שבישר את הפלישה לבית כסגנון קולנועי ומטפורה שאלפרד היצ'קוק השתמש בה ב"אליבי" (1954), ובשנת 1967 בנה עלילה שלימה של מאבק חתול ועכבר בין פולשים לדיירת, ב"בודדה באפלה"[4]. "מעיין הבתולים" (אנ') של הבמאי אינגמר ברגמן משנת 1960[18] סימן ציון דרך, כאשר ברגמן שילב את תמת הפלישה לבית עם תמת הנקמה ההופכת את הקערה על פיה, ובעקבותיו באו סרטים שבהם הקורבן או אדם קרוב אליו אחרי הירצחו, יוצא למסע נקמה בפולשים[19].

פולה מרנץ כהן סברה שסרטי פלישה לבית הפכו לסוגה בפני עצמה המשקפת את הפחד הגובר משחיקת ההבחנות בין המרחב הפרטי לזה הציבורי, ואת התחושה שהעולם החיצון מסוכן ובלתי צפוי יותר מבעבר. בנוגע לתפקיד הבית בסרטים אלה, מרנץ כהן מציינת עוד, שהבית הפך לחלופה חומרית למושג המשפחה האורגנית כסמל של יציבות בחברה המודרנית השבירה והמשתנה, ופגיעותו של הבית כמוטיב של מתח, קיימת בקולנוע מראשית ימיו[12].

בתסריטים מסורתיים, הפולשים הם בני אדם. אולם, על סמך ההגדרה המשפטית בארצות הברית לפלישה לבתים ("כניסה למגורים ללא רשות ובכוח", באנגלית: “Unauthorized and forceful entry into a dwelling") שלא כוללת את המושג "בן אדם", יש המרחיבים את ההגדרה גם לסרטים שבהם הפולש הוא גורם לא-אנושי, כגון שד[20]. ערך זה עוסק בסרטים מסורתיים שבהם הפולשים הם בני אדם, ולא דן בפלישת שדים, זומבים, רוחות רפאים וכיוצא באלה.

תמות ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התמה המרכזית עוסקת בפריצה ותקיפה מצד האנטגוניסטים (הפולשים), וניסיונות הפרוטגוניסטים (הקורבנות) להגן על עצמם ועל הבית[9]. לצד זאת, תיתכן תפנית שבעקבותיה הפולש הופך לניצוד, והדייר לַנָּבָל[3]. עלילות של סרטי פלישה לבית כוללות מספר מוסכמות ומאפיינים קולנועיים, אך מקומו של כל מאפיין ומשקלו בעלילה יכולים להשתנות בהתאם לסיפור המסגרת.

מטעמי נוחות עריכה וקריאה, כאשר המושגים "פרוטגוניסט" (קורבן; דייר) ו"אנטגוניסט" (פולש; תוקף) מוזכרים להלן בגוף יחיד-זכר, הם נכונים גם בגופי רבים ונקבה.

הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל העלילה מתרחשת בבית פרטי, אך בהקשר הקולנועי, "בית" הוא הגדרה רחבה שכוללת גם בית קיץ, בקתת נופש, קרוואן, בית מלון או שהות אצל חברים, וכל מקום המשרה ביטחון ונינוחות על שוכניו, מפחית חשש לסכנה והופך אנשים לא-קרואים למסיגי גבול בעליל[7].

ברוב הסרטים מדובר בבית או דירה רחבי ידיים, וילה או קוטג' או בית אחוזה מבודד, בפרוורים או באזור כפרי רחוק ממרכז עירוני, ותכנונם הפנימי יוצר מעין מבוך[7][21][20] (כולל חצר, אם יש). גודל הבית ובידודו יוצרים תחושה שהפולשים יכולים להיות בכל מקום בו, לפרוטגוניסטים אין לאן לברוח ועליהם להגן על עצמם[21]. אם מדובר בזוג או משפחה, במהלך הסרט יתברר שהבית מסווה קונפליקטים ומתחים בין בני המשפחה. ככל שהוא מפואר ויקר יותר, כך הסודות אפלים יותר[7].

הפרוטגוניסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורבנות הפלישה מוצגים כבני אדם רגילים שאיתרע מזלם (בניגוד לסרטי סלאשר שבהם הקורבנות מביאים על עצמם את הצרה). אם היו בביתם, אזי דבר בלתי צפוי ונורא קרה. אם במקום אחר - הם היו במקום ובזמן לא נכונים. בכל מקרה, הקורבנות נקלעים למצב שלא הכירו מעולם, והם חסרי המיומנויות הדרושות למלחמה על החיים. מהסיבה הזו, פרוטגוניסטים בדרך כלל לא יהיו שוטרים, חיילים או כבאים בשירות פעיל. גם אם לפרוטגוניסט יש עבר צבאי או משטרתי, בעת העלילה הוא כבר לא היה בשירות פעיל. עם זאת, הפרוטגוניסטים צריכים להיות בעלי תושייה, כושר אלתור ונכונות לנקוט אלימות קשה לצורך הישרדות, כזו החורגת מההיבטים של הגנה עצמית, עד כדי רצח[7]. אם הפרוטגוניסטים הם משפחה עם ילדים בגיל ההתבגרות או בוגרים יחסית, צפויים לצוף מתחים שנובעים מקונפליקטים בקשר הבין-דורי[4].

בסיום הסרט, חיי הפרוטגוניסט השתנו לנצח. ראשית, מאחר שהפתרון האפשרי היחיד הנתון לו הוא להרוג אדם אחר, אזי מרגע שנקט אלימות קיצונית, הוא לא יוכל עוד להתעלם מהפן הרצחני שבאישיותו, ולא יחזור להיות מי שהיה קודם לאירוע הפלישה[7]. שנית, תחושת המצוקה והתלישות שנבעה מהפרת המרחב האישי והפקעת השליטה בו מידי הפרוטגוניסט, יוצרת רגש פחד רב-עוצמה שמזין את עצמו ולא מתפוגג במהרה[22].

האנטגוניסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל, פורץ או תוקף עוטה מסכה או כובע גרב, ולובש בגד שחור לצורך הסוואה בשעות חשיכה[7][21]. האנטגוניסטים הם אינטליגנטים, מתוחכמים ומיומנים במלאכת הפריצה ובהפעלת אלימות וטרור פסיכולוגי, לפחות במידה שתאפשר להם לשלוט במצב, לכפות את רצונם ולמנוע זאת מהפרוטגוניסטים. לעיתים קרובות, פולשים מבינים בטכנולוגיה, ינתקו קווי טלפון וחשמל, ויהרסו ציוד שעשוי לסייע לפרוטגוניסט[7]

האנטגוניסט מוצג תמיד כבן-אנוש הפועל מתוך שיקול דעת, יהיו שיקוליו נוראים ככל שיהיו. הוא לא מפלצת חייתית או זומבי, ולא תחת השפעת קללה, וירוס או סם פסיכואקטיבי. מותו מידי הפרוטגוניסט, ככל שהוא מוצדק, הוא רצח לכל דבר[7].

בצפייה בסרטים שבהם מדובר בקבוצת פולשים, נמצא שבמקרים רבים יתגלעו חילוקי דעות וסכסוכים בין האנטגוניסטים בגלל נסיבות שונות, כגון: ניגודי אינטרסים לאור המניעים של כל אחד להשתתף בפשע, התייחסות מוסרית לנכונות לנקוט אלימות כלפי הדיירים עד כדי רצח על מנת להשיג את המטרה, או מתחים בין-אישיים שקדמו לביצוע הפשע.

דינמיקה בין הקורבן לפולש[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב, הפולשים לא מוכרים לקורבנות, ולכל הפחות, כך זה נראה בתחילת הסרט. יש סרטים שבהם התשובה נחשפת בהמשך העלילה[7]. אם הבחירה בקורבן מסוים איננה אקראית, אזי המניע לפלישה לא יתגלה לפני חלוף מחצית זמן המסך. ייתכן שהצופה יידע את ההסבר, אבל לקורבן הדבר יתחוור בשלב מאוחר יותר. כושר האלתור של הפרוטגוניסט ויכולתו לקבל החלטות קשות ולשפוך דם, מציבות אותו לא אחת כתמונת מראה של האנטגוניסט, ולעיתים, שניהם מגלים מיומנויות דומות, כגון: יכולת לאלתר כלי נשק, לחמוק בין חללי הבית, להשתמש בטקטיקות הפחדה פסיכולוגיות ולהמשיך להילחם אחרי פציעה. כנגד זה, גם התוקף מגלה יכולת הישרדות גבוהה[7]. הפרוטגוניסט לא רק שורד אלימות קשה מצד האנטגוניסט, אלא אף מאמץ אותה אחרי שהובאה אל ביתו, ולכן הסרט מתייחס ברגשות דו-ערכיים כלפי שניהם, משום שאלימותו של הקורבן מציבה אותו באותו מישור עם התוקף[4][7].

מוטיב המאפיין סרטים רבים הוא שהאנטגוניסט, "האחר", מוזמן או מתקבל בבית בסבר פנים יפות וגינוני אירוח, ובהדרגה מתרחש תהליך שבו הוא הופך לעוין, המארחים מסתכנים בהפיכתם לבני ערובה בביתם-הם[20], והאימה מועצמת דווקא כאשר התוקף מוזמן ברצון אל הבית, ומתברר שהקורבן, מתוך שיפוט לקוי, הוא האחראי לגורל שפקד אותו[23]. במקרים כאלה, ייתכן שהתהליך ישקף תפקוד לקוי של התא משפחתי[20].

סוד נסתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך העלילה צפוי להיחשף "סוד נסתר" שנושאים איתם הדמויות או המקום, ומשמעותו היא שהדברים אינם כפי שהם נראים כלפי חוץ. מוטיב הסוד הנסתר מאפיין סרטים של אלפרד היצ'קוק, כגון "צל של ספק" ו"פסיכו", וחוזר בסרטים מאוחרים כגון "The Guest" (אנ') שביים אדם וינגרד (2014)[9].

כלי נשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייתכן שימוש באקדחים, רובים וסכינים, וכן בכלי הפריצה עצמם ובאמצעים מאולתרים. בניגוד לסרטי סלאשר, כלי נשק בסרטי פלישה לבית אינם בהכרח אייקוניים או סמלים פאליים, אלא אמצעים שהקורבן יכול להשתלט עליהם ולהפנותם נגד הפולש, יכולת המשקפת תושייה שתאפשר לו לשרוד בסוף הסרט[7].

טכנולוגיה ו"חוק מרפי"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת אלקטרונית או אמצעי אבטחה אחרים, לא יועילו בדרך כלל. לא בגלל האמצעים עצמם או הפעלה לקויה, אלא המחדל יהיה נעוץ בביטחון המופרז של הקורבנות שהטכנולוגיה תגן עליהם תמיד. גם טלפון סלולרי לא יועיל (מחוץ להישג יד, היעדר קליטה, סוללה שהתרוקנה וכדומה). סרטי אימה בכלל, יותר מסוגות אחרות, מפילים את הפרוטגוניסטים קורבנות ל"חוק מרפי": מזלם הרע הוא שהטכנולוגיה כשלה בעת הצורך[7].

סיוע משטרתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריאה למשטרה תתברר כחסרת תועלת. הגעת שוטרים במהלך הסרט לא תסיים את האירוע: שוטר יגיע באיחור או יהסס או יחוסל על ידי הפולש, וייתכן שיתגלה כמשתף פעולה עם האנטגוניסט[7]. בסרטים רבים שוטרים מגיעים לקראת סוף הסרט, אחרי שהמאבק בתוך הבית הוכרע[20].

שכנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם מתגוררים שכנים בקרבת הבית, הם לא יהיו מודעים למתרחש ולא ישמעו קריאות לעזרה או לא יבינו אותן. במקרים קיצוניים, השכנים כבר מתים (הפולשים עברו דרך ביתם) או שהם מודעים לאירועים האלימים, אך יישארו אדישים ויעדיפו לא להתערב[7].

בעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר המשפחה המותקפת מחזיקה בבית חיית מחמד, החיה תיהרג במהלך הסרט. גורל דומה צפוי לבעלי חיים שהפולשים מביאים איתם, כגון כלבי תקיפה. אולם במרבית המקרים, מות החיה לא ייראה על המסך, משום שהצופים נוטים לחמול על בעלי חיים יותר מאשר על דמויות אנושיות[7].

נקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעשה נקמה, אם יתרחש, איננו חלק מאירוע הפלישה שהניע את העלילה, אלא אירוע נפרד, והדמות הנוקמת לא בהכרח תהיה קורבן הפשע בעצמו, אלא דמות המקורבת מאוד לקורבן[19]. נקמה כוללת מספר מאפיינים[19]:

  • הקורבן הוא תמים, פגיע ומעורר אהדה בלב הצופים.
  • הפשע היה נורא וגרם להלם אצל הצופים.
  • אחרי הפשע, הקורבן או המקורב מתגברים על האבל, הפחד, הספק ותחושת חוסר הביטחון.
  • כאשר נופלת החלטה לנקום, הדמות הנוקמת מתחמשת לקרב.
  • מידת העונש כמידת הפשע, והנקמה עקובה מדם ולא-אנושית.

היפוך נראטיב הפלישה לבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר לסרטים העושים שימושים במרכיבי העלילה המתוארים לעיל במינונים שונים, הופקו סרטים שחורגים מהנראטיב המקובל והופכים את מאפייניו על פיהם. בעקבות זאת נוצרה קטגוריה קולנועית הנקראת באנגלית Reverse Home Invasion (בתרגום חופשי: פלישה לבית במהופך): עלילות שבהן אנשים עם כוונות זדוניות מפתים קורבנות תמימים לבוא אל ביתם או חוטפים אותם לשם כדי לממש את זממם[24], או שהקורבנות נכנסים בתום לב לבית שבו שוכן רוצח, או שהפולשים בוחרים את הבית "הלא נכון" מבחינתם ומנסים לברוח[25]. בקטגוריה זו נכללים סרטים כגון "הבית האחרון משמאל" (1972, חודש בשנת 2009)[26], הסרט הראשון בסדרת "המנסרים מטקסס" (1974, חודש בשנת 2003)[27], "The Perfect Host" (אנ') (קומדיה שחורה משנת 2010), "ההזמנה" (אנ') (2015)[28], "לא לנשום" (2016)[29], "תברח" (2017)[30][31], "Unlisted Owner" (אנ')‏ (2017)[32] ו"Tau" (אנ') משנת 2018[33].

החוקרת, סופרת ומרצה האנגלייה דון קיטלי[34] סבורה ששינויים והיפוכים אלה יוצרים איום קרוב יותר, אשר באופן זה או אחר שובר את הקווים המפרידים בין הפנים והחוץ, בין "אנחנו" ו"הם", בין הבית ומה שמעבר לו, בין בן המשפחה או החבר לזר ובין ה"עצמי" לבין ה"אחר". שינויים אלה, לדברי קיטלי, מאתגרים את הצופים לתהות מי באמת ה"זרים" בחייהם, היכן הם ומה הם מסוגלים לעולל[35].

טכניקות הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להעצים את תחושת הפחד אצל הצופה, רווחות טכניקות של שימוש בזוויות צילום ותנועות מצלמה, תאורה וצליל[21].

זוויות צילום ותנועות מצלמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום לונג שוט של הבית נועד לתאר את בידודו, וצילום מתוך הבית כלפי חוץ גורם לצופה לראות מנקודת מבט אישית שמציבה אותו בנעליו של הפרוטגוניסט. צילומי תקריב מדגישים את פחדי הפרוטגוניסט וממחישים לצופה עד כמה הָאִיּוּם קרוב. כמו כן, מקובל שימוש במצלמה ידנית רועדת שיוצרת תחושת טירוף, אי-התמצאות ופאניקה, במיוחד בבתים גדולים דמויי מבוך. "הקפצת בהלה" (אנ') נוצרת כאשר האנטגוניסט נכנס לפריים, באמצעות מעבר פתאומי מלונג שוט לתקריב.

שימוש בזווית צילום גבוהה או נמוכה נועד להדגיש את יחסי הכוחות בסרט. למשל, זווית צילום נמוכה מנקודת המבט של הפרוטגוניסט מתארת את האנטגוניסט כחזק יותר, ומראה לצופה מהפרספקטיבה של הקורבן כיצד נוצר הפחד.

המבקר דניאל קרקלנד סבור שלמצלמה, אותה הוא מכנה "מלכת אימת הפלישה לבית"[36], יש תפקיד מכריע בסרטים אלה משום שהיא הפעלן היחיד החופשי לנוע בחללים המוגבלים, יכולה להתקרב, להתרחק ולברוח בניגוד לגיבורים, וכל פריט שהמצלמה מתמקדת בו הופך להיות משמעותי בעלילה. לטענת קרקלנד, סרטים רבים מקטגוריה זו נשכחים משום שהם מתמקדים באלימות ובזעם במקום ביחסים בין המצלמה לקורבנות, ואפילו הפקות במרחב גדול יותר כושלות בסוף מכיוון שהמצלמה לא מקבלת דגש ראוי[36].

תאורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאורה מאופקת וחלשה היוצרת אצל הצופה תחושת מועקה, טיפוסית לסרטים כאלה, משום שפשעי פריצה מתרחשים בעיקר בלילה. לצורך הזה משתמשים בטכניקות תאורה שונות[37], כגון קיארוסקורו, טכניקת ניגוד אור-צל שבה נעשה שימוש בסרטי אימה עוד משנות ה-20 של המאה ה-20.

מכיוון שבעלילות רבות זרם החשמל מנותק ואין בזירת ההתרחשות מקור אור ראשי (אנ'), נוצרת תחושת חוסר ישע של הפרוטגוניסטים הנעזרים במקורות חלופיים אשר אמנם מספקים אור, אך מצד שני יוצרים צללים המקשים על הצופה ויוצרים אצלו תחושת אי-נוחות.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

צלילים דיאגטיים שנובעים מההתרחשות על המסך, משמשים ליצירת מתח ופחד. הם יהיו חזקים מהרגיל, ובתהליך ערבול הצליל הם מוגברים כדי ליצור חרדה. צלילים לא-דיאגטיים שנוספים כרקע, יוצרים אווירה כאוטית, וצלילים החוזרים על עצמם ללא הרף גורמים לדברים שגרתיים להיראות ולהישמע אבנורמליים (כגון: חזרתיות של תיבת נגינה או הקלטה פגומה). במוזיקת הרקע רווח שימוש בצלילים קונטרפונקטליים היוצרים ניגוד מול הדמות או המעשים הנראים על המסך. חולשת הקשר בין ההתרחשות למוזיקה מעצימה את רשעותו של האנטגוניסט ואת תחושת המועקה (כגון: מוזיקה קלאסית או שיר רך המלווה מעשה רצח)[38].

הקשרים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבמאי וס קרייבן אמר שסרטי אימה לא יוצרים פחדים, אלא משחררים פחדים קיימים[39]. סרטים כאלה מאפשרים ליחיד להתמודד עם פחדיו ומלמדים על תרבות החברה שבו נוצרו. סרטי אימה בכלל, מבטאים חרדות חברתיות קולקטיביות שמקורותיהן תרבותיים, וסרטי פלישה לבית מבטאים פחד אוניברסלי חוצה-תרבויות: הפחד מהפרת המרחב הביתי ומהלא-נודע שמחוצה לו[4][40]. אך כל תרבות מגדירה ויוצרת סיפורי אימה באופן שונה, ולכן האופן שבו קולנוענים מעבדים אותם, שונה ותלוי בחוויות התרבותיות של מדינות המוצא שלהם[4][41]. סרטי פלישה לבית נחשבים למטפורה חברתית לקסנופוביה ולפחד מפני פלישת "האחר", האאוטסיידר שאיננו משתלב בחברה, למרחב הפרטי, ואולם, גם כאשר מדובר בסוגיות אוניברסליות של פערים חברתיים וקונפליקט בין מעמדות, זוויות ההתייחסות יהיו שונות[39].

הקולנוע האמריקאי עוסק בהרחבה בנושא הפלישה לבית. מבקרת סרטי האימה הקנדית קלי מק'נילי[42] סבורה שהסרטים האמריקאיים ניזונים מתחושת הצורך של האזרחים ליטול לידיהם את ההגנה על ביטחונם האישי, כפי שבא לידי ביטוי בוויכוח על הזכות לשאת נשק, ומוּנָעִים על ידי פרנויה וחוסר אמון כלפי כוחות מבחוץ והקרובים להם בתוך המדינה, פרנויה ששורשיה מגיעים עד תקופת המקארתיזם ו"הסכנה האדומה"(אנ') של שנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20. זאת, תוך אלימות שמקורותיה נובעים מתקופות ואירועים אלימים לאורך ההיסטוריה של האומה האמריקאית (טבח ילידים, תקופת העבדות, מלחמת האזרחים, תקופת היובש, מלחמת וייטנאם, המלחמה הקרה, משפטי המכשפות בסיילם, מעשי רצח פוליטיים, כתות קיצוניות, התנועה האפרו-אמריקאית לזכויות האזרח, חוקי ג'ים קרואו והקו קלוקס קלאן, מהומות לוס אנג'לס ואלימות משטרתית, ועד אירועי ירי בבתי ספר)[39].

בעקבות פיגועי 11 בספטמבר בא גל סרטי אימה שאותו הובילו הובילו סרטי פלישה לבית, מפלצות ופאונד פוטג'[43][44][45]. בתת-סוגה של פלישה לבית חלו תמורות, כאשר סכנות שנחשבו מופשטות ונדירות, הפכו לממשיות ובלתי נמנעות[46], וסרטים ביטאו פרנויה, חרדת מלחמה ואבל[47]. אירועי מפתח מפחידים החלו להתרחש לאור יום לאחר עשורים של פחדים בחושך[43], תוך התמקדות בזוגות ומשפחות שבאופן אקראי הפכו לקורבנות בביתם[46][3].

בקולנוע הצרפתי, פלישה לבית היא נושא עיסוק משמעותי של זרם הקיצוניות הצרפתית החדשה (אנ') שהתהווה בראשית המאה ה-21 ודוגל בסרטים אפלים חפים מרגשות. סרטי פלישה לבית של אסכולה זו מאופיינים באלימות קיצונית הכוללת אלימות גופנית-ביולוגית (אנ') ומינית עם אלמנטים של ניצול וגור[39][48]. קלי מק'נילי קושרת בין ביטויי אלימות אלה לבין התמודדות החברה הצרפתית עם קסנופוביה, ממשלה ימנית-קיצונית וחוסר אמון וחרדה ציבוריים ששורשיהם מגיעים עד המהפכה הצרפתית והכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה[39].

נשים ומגדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

משום שפגיעוּת הקרבנות היא מוטיב מרכזי בסרטי פלישה לבית, ומבחינה היסטורית הבית נחשב מרחב נשי, תת-סוגה זו נוטה להתמקד בנשים. סרטים רבים מתארים את דמות האישה הפרוטגוניסטית באופן סטריאוטיפי כדי להדגיש את רשעות האנטגוניסט, מבליטים את היות הנשים דמויות פגיעות ומחזקים סטריאוטיפים שליליים, בנוסף לאלימות פיזית ומינית[8][49]. בעוד שמגברים מצפים להילחם ולהגן על קניינם, נשים מוזהרות תדיר שהפרת המרחב הפרטי שלהן עלולה להסתיים בתקיפה מינית או מוות[50]. בנוסף לסטריאוטיפ האישה החלשה, קולנוענים נוטים להשתמש בקלישאות שליליות נוספות, כגון שבירות, תמימות ואף מודעות עצמית נמוכה[8]. כאשר מדובר באנטגוניסטית (אישה תוקפת), היא תוצג כמופרעת נפשית[49] ("חיזור גורלי"; "דרושה שותפה רווקה"), בעוד גבר יוצג כפושע קר רוח. כשמדובר בזוג פרוטגוניסטים, אישה וגבר, הגבר יהיה לרוב חסר אונים כמו בת-זוגו, אלא שבמקרים רבים השוויון המגדרי מושג כאשר הגבר סובל מפציעה מוקדמת המצדיקה את חולשתו[49] ("דרושה שותפה רווקה"; "חדר פנוי").

העיתונאית מריה ראמוס טוענת שסרטי פלישה לבית נוטים לעשות שימוש יתר בקלישאת "הנערה האחרונה", זו אשר נשארת להכריע לבדה את האנטגוניסט, ובתחילת הסרט זוהתה כחוליה החלשה, הרכרוכית המייבבת. במקרים שבהם הנערה האחרונה חורגת מהתבנית הזו ומגלה תושייה, באופן כלשהו היא נענשת על כך, ונשים חזקות מבחינה מנטלית לא שורדות. מבחינת ראמוס, הבעיה היא שדווקא נשים שלא מאיימות על האגו הגברי, הן שנענשות, וסרטים אלה הם מטפורה של שגרת חיי הבית והאלימות שנשים חוות יום-יום[8]. באופן דומה, קימברלי ריצ'י סבורה שדמות הנערה האחרונה, גם אם היא שורדת ואף הורגת את האנטגוניסט, רק במזל היא לא עוברת עינויים או אונס. כמו כן, תסריטאים משתמשים בדמות האם כדי לעורר חמלה על אשה המגנה על צאצאיה, כהצדקה לאלימות. ריצ'י סבורה שבעידן של Me Too, כאשר נשים נוטלות כוח חזרה לידיהן, הן ראויות ליחס שונה בסרטים. אף על פי שתסריטאים מתקנים את מעמד האישה בקולנוע בראייה פמיניסטית, ריצ'י לא רואה שינוי בתיאורי נשים בסרטי פלישה לבית[51][52].

על אף האמור לעיל ולמרות היבטים סקסיסטיים בולטים בתיאור דמות האישה, סרטים כאלה יכולים להעצים אותה ולאפשר לה לצאת מנצחת[49]. במאה ה-21 מזוהה שינוי מגמה, וסרטי פלישה לבית מציגים יותר נשים קשוחות המסוגלות להגן על עצמן[53]. כמו כן, יש המצביעים על התפתחויות בתיאור האישה בקולנוע ההוליוודי, החל מפרוטגוניסטית חסרת אונים, עבור באישה המשיבה מאבק אך מוכרעת, ועד דמות האישה החזקה והעצמאית המכריעה את תוקפיה בניגוד לסטריאוטיפים המקובלים[50].

כאשר מדובר בזוג, בניגוד לסוגות אחרות, הגבר איננו האביר המגן על אהובתו, אלא שניהם לכודים, מפוחדים ונאבקים באותה מידה, אם כי בתפקידים מסוימים יהיו הבחנות מגדריות (האישה תעיר את הגבר בבהלה; הגבר ייצא לבדוק מחוץ לבית והאישה תמתין מפוחדת)[3]. העיתונאית אניה סטנלי[54] מצביעה על כך שבקולנוע האמריקאי התפקידים שוויוניים יחסית, בעוד שבאירופה קיימת נטייה לשמר הבחנות מגדריות[3]. בני זוג לבדם, נחשפים לסכנה רק אם ינסו להיאבק או לברוח, אך אם מדובר במשפחה עם ילדים, התסריט מדגיש את ההורים המסכנים עצמם כדי להגן על ילדיהם. בהיעדר הילדים (נהרגו או ברחו), תפקיד ההורים בעלילה יחזור למאפייני הישרדות[3].

רשימת סרטי פלישה לבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשימה שלהלן מבוססת על בסיס הנתונים האינטרנטי IMDb, מאגר הביקורות Rotten Tomatoes, כתבות העוסקות בקטגוריה זו וביקורות סרטים. הסרטים מפורטים לפי סדר כרונולוגי עולה של מועדי יציאתם.

שנות ה-40 וה-50 של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועד יציאה שם בעברית שם מקורי מדינה סוגה מקור הערות
31 ביולי 1948 קי לארגו
Key Largo
ארצות הברית סרט אפל
24 בספטמבר 1948 סליחה, טעות במספר
Sorry, Wrong Number
ארצות הברית סרט אפל
13 ביולי 1951
He Ran All the Way
ארצות הברית פשע; סרט אפל [55]
29 במאי 1954 אליבי
Dial M for Murder
ארצות הברית פשע
17 בספטמבר 1954 סאדנלי
Suddenly
ארצות הברית סרט אפל
13 ביולי 1955
The Night Holds Terror
ארצות הברית פשע [56]
13 בפברואר 1956 שעות גורליות
The Desperate Hours
ארצות הברית סרט אפל [57][58] הסרט חודש ב-1990[59]

שנות ה-60[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועד יציאה שם בעברית שם מקורי מדינה סוגה מקור הערות
8 בספטמבר 1960 פסיכו
Psycho
ארצות הברית אימה
10 ביוני 1964
Lady in a Cage
ארצות הברית אימה [60] העלילה מתמקדת במעלית שהגיבורה לכודה בה בתוך בית האחוזה שלה.
26 באוקטובר 1967 בודדה באפלה
Wait Until Dark
ארצות הברית אימה
14 בדצמבר 1967 בדם קר In Cold Blood ארצות הברית דרמה ביוגרפית; אימה [61] מבוסס על ספר בשם זה מאת טרומן קפוטה
12 ביוני 1968 תינוקה של רוזמרי
Rosemary’s Baby
ארצות הברית אימה

שנות ה-70[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועד יציאה שם בעברית שם מקורי מדינה סוגה מקור הערות
30 בינואר 1971 כלבי הקש
Straw Dogs
ארצות הברית פשע רימייק יצא בשנת 2011
19 בדצמבר 1971 תפוז מכני
A Clockwork Orange
ארצות הברית פשע; דיסטופיה
30 באוגוסט 1972 הבית האחרון משמאל
The Last House on the Left
ארצות הברית אימה הסרט חודש ב-2009
14 בנובמבר 1972
The Victim
ארצות הברית פשע; מסתורין [62] סרט טלוויזיה
11 באוקטובר 1974 חג מולד שחור
Black Christmas
ארצות הברית אימה [63] הסרט חודש פעמיים באופן רופף: בשנת 2006 ובשנת 2019.
17 בספטמבר 1976
Death Weekend
קנדה אימה [64] בארצות הברית, הסרט הופץ בשם The House by the Lake, ואין קשר לסרט בריטי בשם זה משנת 1956(אנ').
13 באפריל 1977
Death Game
ארצות הברית מותחן [65] הסרט חודש ב-2015 בשם Knock Knock, ובעברית: "דפיקה בדלת"[66].
22 בנובמבר 1978 אני יורקת על קברך
I Spit on Your Grave
ארצות הברית פשע; אימה; אלימות גרפית הסרט חודש בשנת 2010[67].

שנות ה-80[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועד יציאה שם בעברית שם מקורי מדינה סוגה מקור הערות
5 בנובמבר 1980
La casa sperduta nel parco
איטליה אימה; ניצול [68] בעברית: "הבית בקצה הפארק".
12 בנובמבר 1982
Alone in the Dark
ארצות הברית אימה; סלאשר [69]
1983
Home Sweet Home
ארצות הברית אימה; סלאשר הקרנת הסרט נאסרה בבריטניה בתוקף חוק[70]. הוא נודע גם בשמות: Bloodyparty ו-Slasher in the House[71]
1983
Angst
גרמנית)
אוסטריה אימה [72] באנגלית: Fear
22 באוגוסט 1986
Extrimities
ארצות הברית דרמת מתח [73]
18 בספטמבר 1987 חיזור גורלי
Fatal Attraction
ארצות הברית דרמת מתח
5 במרץ 1989 הפנטהאוז
The Penthouse
ארצות הברית; קנדה דרמת מתח [74] סרט טלוויזיה שהופק עבור רשת ABC
1 בדצמבר 1989
Hider in the House
ארצות הברית מותחן פסיכולוגי [75]

שנות ה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועד יציאה שם בעברית שם מקורי מדינה סוגה מקור הערות
20 ביולי 1990 בית הליצנים
Clownhouse
ארצות הברית אימה [76]
7 בספטמבר 1990
Henry: Portrait of a Serial Killer
ארצות הברית פשע; ביוגרפי [77]
28 בספטמבר 1990 פסיפיק הייטס
Pacific Heights
ארצות הברית מותחן פסיכולוגי [78][79]
15 במרץ 1991 שכחו אותי בבית
Home Alone
ארצות הברית קומדיה [80] פרודיה על סרטי פשע העוסקים בפלישה לבית; סרט ראשון בסדרה
13 בנובמבר 1991 פסגת הפחד
Cape Fear
ארצות הברית מותחן פסיכולוגי רימייק לסרט בשם זה משנת 1962
10 בינואר 1992 היד שמנענעת את העריסה
The Hand That Rocks the Cradle
ארצות הברית דרמה [81]
26 ביוני 1992 חדירה בלתי חוקית
Unlawful Entry
ארצות הברית פשע [82]
9 באוגוסט 1992 הפחד שבפנים
The Fear Inside
ארצות הברית מותחן סרט טלוויזיה
14 באוגוסט 1992 דרושה שותפה רווקה
Single White Female
ארצות הברית דרמת מתח [83][84]
4 באפריל 1993
When a Stranger Calls Back
ארצות הברית אימה; מסתורין [85] סרט המשך ל"כשזר מתקשר" מ-1979; סרט טלוויזיה.
11 במרץ 1994 חטופים שכאלה
The Ref
ארצות הברית קומדיית אימה [86][87]
14 ביוני 1996 כייבל גאי
The Cable Guy
ארצות הברית דרמה קומית [88]
20 בדצמבר 1996 צעקה
Scream
ארצות הברית אימה; סלאשר
13 בינואר 1997
Home Invasion
ארצות הברית דרמת מתח [89]
11 בספטמבר 1997 משחקי שעשוע
Funny Games
אוסטריה פשע; אימה רימייק אמריקאי יצא ב-2007

שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועד יציאה שם בעברית שם מקורי מדינה סוגה מקור הערות
28 בספטמבר 2001 אל תוציא מילה
Don't Say a Word
ארצות הברית מותחן פסיכולוגי [90][91]
25 באפריל 2002 החדר
Panic Room
ארצות הברית פשע; פלישה לבית [92]
17 באוקטובר 2002 לחיות בתמונות
One Hour Photo
ארצות הברית דרמת מתח [93][94]
18 ביוני 2003
Haute tension
(בצרפתית)
צרפת אימה [95] באנגלית: High Tension
25 בנובמבר 2004 המחנכים
Die fetten Jahre sind vorbei

(בגרמנית)

גרמניה; אוסטריה דרמה באנגלית: The Edukators
14 באפריל 2005 בן ערובה
Hostage
ארצות הברית דרמת פשע
25 באוקטובר 2005
El habitante incierto
ספרד אימה; מסתורין [96] באנגלית: The Uninvited Guest
11 בנובמבר 2005
The Dark Hours
קנדה אימה [97]
10 בפברואר 2006 פריצה ברשת
Firewall
ארצות הברית; אוסטרליה פשע [98][99]
28 באפריל 2006 הרד קנדי
Hard Candy
ארצות הברית פשע
19 ביולי 2006 Ils (בצרפתית) צרפת; רומניה אימה [100] באנגלית: Them
20 באפריל 2007 חדר פנוי
Vacancy
ארצות הברית פשע; אימה [101]
21 במאי 2007 טיוטה לרצח
The Killing Floor
ארצות הברית פשע; מסתורין [102][103]
25 במאי 2007 באג
Bug
ארצות הברית; גרמניה אימה [104]
13 ביוני 2007 פנימה
À l'intérieur
צרפת אימה; אלימות גרפית [105] באנגלית: Inside
30 במאי 2008 הזרים
The Strangers
ארצות הברית אימה; מסתורין [106] סרט המשך יצא ב-2018
17 ביולי 2008 דרושה שמרטפית
Babysitter Wanted
ארצות הברית אימה [107]
13 בנובמבר 2008 (בישראל) קיל שוט
Killshot
ארצות הברית פשע; פעולה [108][109]
20 בינואר 2009 חדר פנוי: ההתחלה
Vacancy 2: The First Cut
ארצות הברית אימה [110][111] בפורמט VOD
24 באפריל 2009 אובססיבית
Obsessed
ארצות הברית דרמת מתח [112]
31 ביולי 2009 האספן
The Collector
ארצות הברית אימה [113]
16 באוקטובר 2009
The Stepfather
ארצות הברית פשע [114]

שנות ה-2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועד יציאה שם בעברית שם מקורי מדינה סוגה מקור הערות
24 באפריל 2010
Open House
ארצות הברית פשע [115] אין קשר לסרט האימה The Open House של נטפליקס משנת 2018[116].
23 ביוני 2010
Cherry Tree Lane
בריטניה אימה [117]
2011
Knifepoint
ארצות הברית פשע; אימה [118]
25 בפברואר 2011
Secuestrados
ספרד אימה [119] באנגלית: Kidnapped
4 במרץ 2011
La casa muda
אורוגוואי אימה; הרפתקאות [120] בעברית: "הבית השקט". חודש בשנת 2012 בסרט אמריקאי עצמאי בשם Silent House[121]
11 בספטמבר 2011
388 Arletta Avenue
קנדה אימה [122]
14 באוקטובר 2011
Mientras duermes
ספרד אימה [123] באנגלית: As You Sleep
14 באוקטובר 2011 הסגת גבול
Trespass
ארצות הברית פשע [124][125]
נובמבר 2017
American Gothic
ארצות הברית אימה [126][127] יצא לצפייה ביתית בלבד (VOD, Blu-ray, DVD)
9 במרץ 2012
Silent House
ארצות הברית אימה; מסתורין [128][129]
23 במרץ 2012
Serbuan maut
אינדונזיה פעולה [130] באנגלית: The Raid
19 באפריל 2012 (בישראל) בקתת הפחד
The Cabin in the Woods
ארצות הברית קומדיית אימה
4 במאי 2012 יום האם הארור
Mother's Day
ארצות הברית אימה [131][132]
29 במאי 2012 מדד התוקפנות
The Aggression Scale
ארצות הברית; קנדה פשע; פעולה [133]
11 במאי 2012 בית המצבור
Stash House
ארצות הברית פעולה
11 בספטמבר 2012
In Their Skin
קנדה אימה [134]
21 בספטמבר 2012 הבית בקצה הרחוב
House at the End of the Street
ארצות הברית אימה; פסיכולוגי
25 באוקטובר 2012
Fresh Meat
ניו זילנד קומדיית אימה [135]
2012
Hate Crime
ארצות הברית אימה; פשע; פאונד פוטג'; אנטישמיות; אלימות גרפית [136] הקרנת הסרט נאסרה בבריטניה[137]. הופץ ב-15 באוקטובר 2013 בפורמט VOD.
22 בפברואר 2013
Dark Skies
ארצות הברית אימה; מדע בדיוני [138]
14 במאי 2013
Home Sweet Home
קנדה אימה [139] אין קשר לסרט האמריקאי באותו שם משנת 1981 (ראו לעיל)
21 במרץ 2013 המטרה: הבית הלבן
Olympus Has Fallen
ארצות הברית דרמת פעולה [140]
28 ביוני 2013 וושינגטון על הכוונת
White House Down
ארצות הברית דרמת פעולה הסרט הוגדר כ"פלישה לבית" על ידי מבקרי קולנוע[141][142][143]
14 באוגוסט 2013
숨바꼭질

(באנגלית: Hide and Seek)

קוריאה הדרומית מסתורין [144]
23 באוגוסט 2013
You're Next
ארצות הברית אימה [145]
7 ביוני 2013 יפות רצח
Violet & Daisy
ארצות הברית קומדיית פשע שחורה
25 ביולי 2013 (בישראל) הטיהור
The Purge
ארצות הברית אימה
29 באוגוסט 2013
Borgman
הולנד אימה; מסתורין [146]
11 באוקטובר 2013
The House on the Wrong Side of the Tracks
ארצות הברית אימה [147][148] סרט פאונד פוטג'
30 באוקטובר 2013
Mischief Night
ארצות הברית אימה [149]
2013 (אוסטרליה)
The Proposal
טקסט מיושר לשמאל
אוסטרליה אימה [150][151]
  1. סרט קצר (44 דקות)
  2. סרט פאונד פוטג'
  3. יצא בפורמט VOD ב-1 בינואר 2018
4 בינואר 2014
Penthouse North
ארצות הברית דרמת מסתורין [152] הסרט נודע גם בשם: Blinsided
12 ביוני 2014
Supremacy
ארצות הברית דרמת מתח [153]
4 בספטמבר 2014
Housebound
ניו זילנד קומדיית אימה [154]
12 בספטמבר 2014
No Good Deed
ארצות הברית פשע [155]
7 באוקטובר 2014
Mockingbird
ארצות הברית אימה [156] סרט פאונד פוטג'[157]
5 באוקטובר 2014
Berkshire County
קנדה אימה [158] הסרט נודע גם בשם: Tormented
14 באוקטובר 2014 קריסטי
Kristy
ארצות הברית אימה [159]
8 בינואר 2015
Ich seh, ich seh
אוסטריה אימה; מסתורין [160] באנגלית: Goodnight Mommy
24 בינואר 2015 סטוקר
Ratter
ארצות הברית פאונד פוטג'; אימה
8 במאי 2015
Sweet Home
ספרד אימה [161] דובר אנגלית
12 ביולי 2015
Intruders
ארצות הברית אימה [162] הסרט נודע בשני שמות נוספים: Shut In; Deadly Home
30 ביולי 2015 המתנה
The Gift
ארצות הברית דרמת מסתורין [163]
24 באוגוסט 2015
Tiger House
בריטניה; דרום אפריקה פשע [164]
18 בספטמבר 2014
Invaders
ארצות הברית פרודיה [165]
  1. סרט קצר (6 דקות)
  2. זכה בתואר "בחירת הצוות" של אתר Vimeo[166] ו-12 פרסים בפסטיבלים שונים[167].
  3. פתוח לצפייה חופשית[168][169].
18 בספטמבר 2015
Captive
ארצות הברית פשע; פעולה [170] אין קשר לסרט "שבויה" (The Captive) משנת 2014[171].
28 בספטמבר 2015
Deadly Virtues: Love.Honour.Obey
בריטניה דרמה [172] הופץ לצפייה על פי דרישה ב-7 בפברואר 2017[173]
20 בנובמבר 2015
#Horror
ארצות הברית אימה [174] יש לבטא Hashtag Horror
25 בינואר 2016 פושעים ומלאכים
Outlaws and Angels
ארצות הברית מערבון [175][176]
5 בפברואר 2016
Southbound
ארצות הברית אימה; פנטזיה [177] אנתולוגיה בחמישה פרקים
5 בפברואר 2015 The Break-In ארצות הברית אימה; מסתורין [178][179] סרט פאונד פוטג'
9 בפברואר 2016
Hangman
ארצות הברית אימה [180]
4 במרץ 2016
Emelie
ארצות הברית אימה [181]
11 במרץ 2016
The Ones Below
בריטניה דרמה [182]
11 במרץ 2016
Naciye
טורקיה אימה; מסתורין [183][184]
8 באפריל 2016 שקט
Hush
ארצות הברית אימה; פסיכולוגי
23 במאי 2016
Home Invasion
ארצות הברית מותחן [185]
4 ביוני 2016
Mercy
ארצות הברית מסתורין [186] הפקת "נטפליקס".
24 ביוני 2016
Intruder
ארצות הברית אימה; מסתורין [187]
8 בספטמבר 2016 לא לנשום
Don't Breathe
ארצות הברית פשע; אימה סרט ראשון בסדרה
23 בספטמבר 2016 איש הצללים
I.T.
ארצות הברית; אירלנד; צרפת;דנמרק פשע; מסתורין; פעולה;היי-טק [188][189]
7 באוקטובר 2016 סכנה מבפנים
Inside
ארצות הברית אימה; מסתורין הקרנת הבכורה התקיימה בפסטיבל סיטג'ס בספרד. ההפצה בעולם החלה ראשית בספרד ב-28 ביולי 2017, ובארצות הברית הוא הופץ ב-12 בינואר 2018 לצפייה ביתית בהזרמת מדיה[190].
9 בדצמבר 2016
Abattoir
ארצות הברית אימה; מסתורין [191]
12 במרץ 2017
Waiting for the Storm
ארצות הברית פשע; פעולה [192][193]
15 ביוני 2017 הס, תינוקת קטנה
Hush Little Baby
ארצות הברית מתח [194] סרט טלוויזיה
1 בספטמבר 2017
Jackals
ארצות הברית אימה [195]
22 בספטמבר 2017
American Gothic
ארצות הברית אימה [196]
  1. הופץ לצפייה ביתית, תחילה בגרמניה, וב-24 באוקטובר - בארצות הברית.
  2. צולם במלואו בביתו של הבמאי סטיוארט קונלי[197].
6 באוקטובר 2017
Better Watch Out
אוסטרליה; ארצות הברית קומדיית פשע [198]
19 באוקטובר 2017 אמא!
Mother!
ארצות הברית מסתורין; אימה
31 באוקטובר 2017
Keep Watching
ארצות הברית אימה [199]
2 במרץ 2018
Eat Me
ארצות הברית אימה; פסיכולוגי; אלימות מינית [200] את התסריט כתבה ג'קלין רייט לפי מחזה תיאטרון שלה, והיא גם משחקת בתפקיד הראשי[201].
14 במרץ 2018
Ghostland
צרפת אימה; מסתורין [202][203]
  1. דובר אנגלית
  2. מוכר גם בשם:
    Incident in a Ghostland
16 במרץ 2018
Us and Them
ארצות הברית פשע [204][205]
22 במרץ 2018 טרף לילי
The Strangers: Prey at Night
ארצות הברית אימה [206][207] סרט שני בסדרה
11 במאי 2018 אמא יש רק אחת
Breaking In
ארצות הברית פשע; פעולה [208]
12 בנובמבר 2018 הבית
Welcome Home
ארצות הברית דרמה [209]
20 בספטמבר 2019
Villains
ארצות הברית קומדיה שחורה(אנ') [210]
10 במרץ 2019
Tone-Deaf
ברזיל קומדיית אימה [211][212][213]

שנות ה-20 של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועד יציאה שם בעברית שם מקורי מדינה סוגה מקור הערות
5 ביוני 2020 בקי
Becky
ארצות הברית;
קנדה
דרמה; פעולה
19 באפריל 2021
For the Sake of Vicious
קנדה אימה [214][215] הופץ בפלטפורמות דיגיטליות
12 באוגוסט 2021 לא לנשום 2
Don't Breathe 2
ארצות הברית אימה; מסתורין המשך לסרט "לא לנשום" משנת 2016.
אוגוסט 2021
Baby Money
ארצות הברית פשע [216][217]
7 בינואר 2022 תהיו העיניים שלי קנדה מותחן הקרנת הבכורה התקיימה ב-10 ביוני 2021, במסגרת פסטיבל טרייבקה
1 בספטמבר 2022
Who Invited Them
ארצות הברית אימה [218][219] הופץ בשירות הזרמת המדיה Shudder (אנ')
11 במרץ 2023 הזעם של בקי
The Wrath of Becky
ארצות הברית פעולה המשך ל"בקי" משנת 2020
22 בספטמבר 2023 אף אחד לא יציל אותך
No One Will Save You
ארצות הברית מדע בדיוני, אימה, מותחן
לא ידוע
12‏ Midnight
ארצות הברית אימה; פעולה [220] לפי קדימון מוקדם, הסרט היה צפוי לצאת באביב 2019[221]. קדימון שני הופץ ב-2 באפריל 2020, ללא ציון תאריך הפצה מיועד[222].
לא ידוע
Home Invasion
ארצות הברית [223]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארז דבורה, "הסגת גבול": המסך הגדול גדול עליו, באתר ynet, 4 בדצמבר 2011
  2. ^ 1 2 Horror Genres and Sub-genres, Popcorn Horror, ‏Retrieved 12.11.2018
  3. ^ 1 2 3 4 5 6 Anya Stanley, Gender Bashing: Couple Dynamics in Home Invasion Horror, Dread Central, ‏1.3.2018
  4. ^ 1 2 3 4 5 6 Aja Romano, Horror movies reflect cultural fears. In 2016, Americans feared invasion., Vox, ‏21.12.2016
  5. ^ Douglas A. Cunningham, John C. Nelson, A Companion to the War Film, John Wiley & Sons, 2016-04-15. (באנגלית)
  6. ^ Lauren Ramer, Killer Sub-Genre, Horror Inspirations, ‏25.9.2014
  7. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Emma Johnson-Rivard, Rules of the Game: Defining Home Invasion Horror, FinalGirlFight, ‏16.7.2015
  8. ^ 1 2 3 4 Maria Ramos, Domestic and Sexual Violence, Final Girls, and Strong Women in Home Invasion Films, WWAC, ‏24.11.2015
  9. ^ 1 2 3 Zac Hestand, BLAIR WITCH: An Exercise In Home Invasion Horror, Film Inquiry, ‏20.3.2017
  10. ^ שרון טהר, אגדות על רוצחים, באתר אימגו, ‏31.7.2014 (ארכיון)
  11. ^ "Paula Marantz Cohen | Authors | Macmillan". US Macmillan (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-11-20.
  12. ^ 1 2 Paula Marantz Cohen, Thomas Leitch & Leland Poague (ע), A Companion to Alfred Hitchcock, 1, United States: Wiley-Blackwell, 2011, עמ' 135-136, ISBN 978-1405185387
  13. ^ The Lonely Villa, נבדק ב-2018-11-22
  14. ^ Change Before Going Productions (2017-04-08), The Lonely Villa (1909) - Oldest Surviving Film Appearance of MARY PICKFORD - D. W. Griffith, נבדק ב-2018-11-22
  15. ^ Change Before Going Productions (2011-08-31), Suspense. (1913) - Lois Weber, America's 1st Female Filmmaker, נבדק ב-2018-11-26
  16. ^ Fritzi Kramer, Suspense (1913) A Silent Film Review, Movies Silently, ‏24.4.2016
  17. ^ Alexandra Heller-Nicholas, Ladykillers: An A-Z of Women’s Horror Filmmaking, Vulture, ‏5.12.2018
  18. ^ עופר ליברגל, כל סרטי אינגמר ברגמן: חלק 4 – ״מעיין הבתולים״, באתר סריטה, ‏22 בספטמבר 2015
  19. ^ 1 2 3 Lindsey Dunn, “Becky” breaks the rules of the home invasion story while still providing a bloody good time., Elements of Madness, ‏June 3, 2020
  20. ^ 1 2 3 4 5 Kawter Chougui, Inviting the demon in: investigating hospitality and domestic anxiety in home invasion, McGill University, ‏August 2017
  21. ^ 1 2 3 4 Ismail Goussa, Understand codes and conventions of fictional film production, Docdroid, ‏Retrieved 25.11.2018
  22. ^ Kier-La Janisse, Cut and run: the home invasion film, Spectacular Optical, ‏16.7.2011
  23. ^ אתר למנויים בלבד Film, The Telegraph
  24. ^ Urban Dictionary: Reverse Home Invasion, Urban Dictionary (באנגלית)
  25. ^ Home Invasion Films - How many have you seen?, List Challenges
  26. ^ jeff Oto, Home Invasion Flicks: Murder Delivered Right to Your Door, Bloody Disgusting, ‏12.3.2009
  27. ^ Jim Vorel, The 50 Best Slasher Movies of All Time, Paste, ‏October 5, 2022
  28. ^ The Invitation (2015), A-Z Horror, ‏Retrieved 24.1.2019
  29. ^ Scott Weinberg, Don't Breathe Subverts Home InvasionTropes Brilianty (Review), Nerdist, ‏26.8.2016 (ארכיון)
  30. ^ Sinead McCausland, 10 Subversive Takes On The Home Invasion Film, Film School Rejects, ‏29.9.2017
  31. ^ Graeme Virtue, Is Get Out a horror film, a comedy ... or a documentary?, The Guardian, ‏17.11.2017
  32. ^ Unlisted Owner Review & Interview with Jed Brian, Vanessas Non Spoilers, ‏6.7.2018
  33. ^ Timothy Rawles, Netflix’s Hi-Tech Horror ‘Tau’ Gets a Trailer, iHorror, ‏20.6.2018
  34. ^ Gaby Morera, The monster inside us: Dawn Keetley explores horror and humanity in film classes, The Brown and White, ‏23.3.2017
  35. ^ dawn Keetly, 7 Thought-orovoking Home Invasion Films You Can Stream Now, Horror homeroom, ‏4.11.2016
  36. ^ 1 2 Daniel Kurkland, Why the Camera is King in Home Invasion Horror, Bloody Disgusting, ‏6.9.2016
  37. ^ מונחי תאורה - וידאו אקט, באתר sites.google.com
  38. ^ Erin McCann, Innocent Songs Completely Perverted By Gruesome Movie Scenes, Ranker, ‏Retrieved 12.2.2019
  39. ^ 1 2 3 4 5 Kelly McNeely, How Cultural History and Trauma Shape Our Fears in Film, Salem Horror, ‏21.8.2018 (ארכיון)
  40. ^ Jordan Crucchiola, 24 Great Home-Invasion Horror Movies to Watch When You’re Home Alone, Vulture, ‏27.10.2016
  41. ^ Heather Terry, 3 Reasons Why Horror Has Cultural Vast, Every Writer, ‏12.9.2017
  42. ^ Kelly McNeely, Kelly McNeely (באנגלית)
  43. ^ 1 2 Rod Bastanmehr, We Are Special, We Are Safe: America's Self-Image on Camera Since 9/11, Vice, ‏5.7.2015
  44. ^ Aviva Briefel, Sam J. Miller, Horror after 9/11: World of Fear, Cinema of Terror, University of Texas Press, 2012-08-24. (באנגלית)
  45. ^ Sotiris Petridis, [.com/201 A Historical Approach to the Slasher Film], Ingenta Connect, ‏Retrieved 20.1.2019
  46. ^ 1 2 Tess Lynch, You're Next, The Strangers, and Understanding the Rise of the Home-Invasion Horror Movie, Grantland, ‏23.8.2013
  47. ^ Haleigh Foutch, The 40 Best Horror Movies of the 2000s, Collider, ‏18.10.2018
  48. ^ 10 סרטים צרפתיים שאתם צריכים לראות, באתר טיים אאוט תל אביב, ‏13.6.2017
  49. ^ 1 2 3 4 Brittni Williams, Helpless Vs. Fearless: The Woman Of Home Invasion Films, That Moment In, ‏19.2.2016
  50. ^ 1 2 Brittni Ava, Home invasion films illustrate Hollywood's evolving portrayal of women, The405, ‏9.2.2016 (ארכיון)
  51. ^ Kimberly Ricci, The More Home Invasion Films Change, The More Their Treatment Of Women Stays The Same, UPROXX, ‏5.11.2018
  52. ^ MeToo
  53. ^ Maria Ramos, How Home Invasion Films Reinforce Gender Stereotypes and Portray Domestic Violence, Bitch Flicks, ‏5.11.2015
  54. ^ Anya Stanley, Anya Stanley (באנגלית)
  55. ^ He Ran All the Way, נבדק ב-2019-01-18
  56. ^ The Night Holds Terror, נבדק ב-2018-11-13
  57. ^ The Desperate Hours, נבדק ב-2018-11-13
  58. ^ המפרי בוגרט | הפסקה, באתר hafsaka.wordpress.com
  59. ^ Desperate Hours, נבדק ב-2018-11-13
  60. ^ Lady in a Cage, נבדק ב-2018-11-13
  61. ^ In Cold Blood, נבדק ב-2019-01-22
  62. ^ The Victim, נבדק ב-2018-11-13
  63. ^ Black Christmas, נבדק ב-2018-11-13
  64. ^ The House by the Lake, נבדק ב-2018-11-13
  65. ^ Death Game, נבדק ב-2018-11-13
  66. ^ Knock Knock, נבדק ב-2018-11-13
  67. ^ I Spit on Your Grave, נבדק ב-2018-11-13
  68. ^ House on the Edge of the Park, נבדק ב-2018-11-13
  69. ^ Alone in the Dark, נבדק ב-2018-11-13
  70. ^ "RobsLib on Twitter". Twitter (באנגלית). נבדק ב-2018-11-13.
  71. ^ Daniel Baldwin, Slashy Thanksgiving! ‘Home Sweet Home’ Remembered, Blooy Disgusting, ‏23.11.2017
  72. ^ Angst, נבדק ב-2018-11-13
  73. ^ Extremities, נבדק ב-2018-11-13
  74. ^ The Penthouse, נבדק ב-2019-04-26
  75. ^ Hider in the House, נבדק ב-2018-11-13
  76. ^ Clownhouse, נבדק ב-2018-11-13
  77. ^ Henry: Portrait of a Serial Killer, נבדק ב-2018-12-02
  78. ^ Pacific Heights, נבדק ב-2018-11-13
  79. ^ דורון פישלר, ג'ון שלזינגר ז"ל, באתר עין הדג, ‏26.7.2003
  80. ^ Home Alone, נבדק ב-2018-11-13
  81. ^ The Hand That Rocks the Cradle, נבדק ב-2018-11-13
  82. ^ Unlawful Entry, נבדק ב-2018-11-13
  83. ^ Single White Female, נבדק ב-2018-11-13
  84. ^ דרושה שותפה רווקה (1992), באתר אידיבי
  85. ^ When a Stranger Calls Back, נבדק ב-2018-11-14
  86. ^ The Ref, נבדק ב-2018-11-13
  87. ^ חטופים שכאלה (1994), באתר אידיבי
  88. ^ The Cable Guy, נבדק ב-2018-11-13
  89. ^ Home Invasion, נבדק ב-2018-11-13
  90. ^ Don't Say a Word, נבדק ב-2018-11-13
  91. ^ "אל תוציא מילה (2001) - - וואלה! סרטים". וואלה! סרטים. נבדק ב-2018-11-13.
  92. ^ Panic Room, נבדק ב-2018-11-13
  93. ^ One Hour Photo, נבדק ב-2018-11-13
  94. ^ לונג ג'ון, לחיות בתמונות, באתר עין הדג, ‏24.10.2002
  95. ^ High Tension, נבדק ב-2018-11-13
  96. ^ The Uninvited Guest, נבדק ב-2018-11-13
  97. ^ The Dark Hours, נבדק ב-2018-11-13
  98. ^ Firewall, נבדק ב-2018-11-13
  99. ^ "פריצה ברשת (2005) - - וואלה! סרטים". וואלה! סרטים. נבדק ב-2018-11-13.
  100. ^ Them, נבדק ב-2018-11-13
  101. ^ Vacancy, נבדק ב-2018-11-13
  102. ^ The Killing Floor, נבדק ב-2018-11-13
  103. ^ "טיוטה לרצח (2006) - The Killing Floor - וואלה! סרטים". וואלה! סרטים. נבדק ב-2018-11-13.
  104. ^ Bug, נבדק ב-2018-11-13
  105. ^ Inside, נבדק ב-2018-11-13
  106. ^ The Strangers, נבדק ב-2018-11-13
  107. ^ Babysitter Wanted, נבדק ב-2018-11-13
  108. ^ Killshot, נבדק ב-2018-11-13
  109. ^ "קיל שוט (2008) - Killshot - וואלה! סרטים". וואלה! סרטים. נבדק ב-2018-11-13.
  110. ^ Vacancy 2: The First Cut, נבדק ב-2018-11-13
  111. ^ חדר פנוי 2: ההתחלה (2008) – סרטים, באתר www.sratim.co.il
  112. ^ Obsessed, נבדק ב-2018-11-14
  113. ^ The Collector, נבדק ב-2018-11-13
  114. ^ The Stepfather, נבדק ב-2018-11-13
  115. ^ Open House, נבדק ב-2018-11-13
  116. ^ The Open House, נבדק ב-2018-11-13
  117. ^ Cherry Tree Lane, נבדק ב-2018-11-13
  118. ^ Knifepoint, נבדק ב-2018-11-13
  119. ^ Kidnapped, נבדק ב-2018-11-13
  120. ^ The Silent House, נבדק ב-2018-11-13
  121. ^ Silent House, נבדק ב-2019-01-18
  122. ^ 388 Arletta Avenue, נבדק ב-2019-01-17
  123. ^ Sleep Tight, נבדק ב-2018-11-13
  124. ^ Trespass, נבדק ב-2018-11-13
  125. ^ "הסגת גבול (2011) - Trespass - וואלה! סרטים". וואלה! סרטים. נבדק ב-2018-11-13.
  126. ^ American Gothic, נבדק ב-2019-01-19
  127. ^ Grand Theft Auto V’s Ned Luke Stars In Home Invasion Film American Gothic, IMDb
  128. ^ Silent House, נבדק ב-2018-11-13
  129. ^ Silent House (2010) – סרטים, באתר www.sratim.co.il
  130. ^ The Raid: Redemption, נבדק ב-2018-11-13
  131. ^ Mother's Day, נבדק ב-2018-11-13
  132. ^ "יום האם הארור (2012) - Mother's Day - וואלה! סרטים". וואלה! סרטים. נבדק ב-2018-11-13.
  133. ^ The Aggression Scale, נבדק ב-2018-11-13
  134. ^ In Their Skin, נבדק ב-2018-11-13
  135. ^ Fresh Meat, נבדק ב-2018-11-13
  136. ^ Hate Crime, נבדק ב-2018-11-14
  137. ^ HATE CRIME | British Board of Film Classification, bbfc.co.uk (באנגלית)
  138. ^ Dark Skies, נבדק ב-2018-11-13
  139. ^ Home Sweet Home, נבדק ב-2018-11-13
  140. ^ Matt Singer, ‘Olympus Has Fallen’ Review, Screen Crush, ‏21.3.2013
  141. ^ אתר למנויים בלבד Robbie Collin, ‏White House Down, review, The Telegraph, 12 September 2013
  142. ^ Gene Triplett, Movie review: 'White House Down', NewsOK, ‏28.6.2013
  143. ^ Stephen Whitty, 'White House Down' review: Channing Tatum to the rescue, nj.com, ‏28.6.2013
  144. ^ Sum-bakk-og-jil, נבדק ב-2019-01-18
  145. ^ You're Next, נבדק ב-2018-11-13
  146. ^ Borgman, נבדק ב-2018-11-13
  147. ^ The House on the Wrong Side of the Tracks, נבדק ב-2019-02-20
  148. ^ The House on the Wrong Side of the Tracks (2013) - Found Footage Trailer, Found Footage Critic, ‏2016-02-29 (באנגלית)
  149. ^ Mischief Night, נבדק ב-2018-11-13
  150. ^ The Proposal, נבדק ב-2019-02-20
  151. ^ The Proposal (2013), Found Footage Critic (באנגלית)
  152. ^ Blindsided, נבדק ב-2018-11-13
  153. ^ Supremacy, נבדק ב-2019-01-19
  154. ^ Housebound, נבדק ב-2018-11-13
  155. ^ No Good Deed, נבדק ב-2018-11-13
  156. ^ Mockingbird, נבדק ב-2019-02-20
  157. ^ Mockingbird (2014) Review, Found Footage Critic (באנגלית)
  158. ^ Tormented, נבדק ב-2018-11-13
  159. ^ Kristy, נבדק ב-2018-11-13
  160. ^ Goodnight Mommy, נבדק ב-2019-01-21
  161. ^ Sweet Home, נבדק ב-2018-11-14
  162. ^ Intruders, נבדק ב-2018-11-13
  163. ^ The Gift, נבדק ב-2019-01-21
  164. ^ Tiger House, נבדק ב-2018-11-30
  165. ^ Invaders, נבדק ב-2019-02-20
  166. ^ Kelli Marchman McNeely, The Short Film Invaders Delivers A Surprising Twist On The Home Invasion Genre, Horror Fuel, ‏29.4.2016
  167. ^ Awards, Invaders Official Site, ‏Retrieved 23.10.2019
  168. ^ Invaders by Jason Kupfer | Short Film, Short of the Week
  169. ^ Kupfer, Jason (2015-09-11), Invaders, נבדק ב-2019-02-20
  170. ^ Captive, נבדק ב-2018-11-13
  171. ^ The Captive, נבדק ב-2018-11-14
  172. ^ Deadly Virtues: Love.Honour.Obey., נבדק ב-2019-02-09
  173. ^ Ken Artuz, Deadly Virtues Redifine Home Invasion Concept - Film Review, Decay Mag, ‏8.7.2017
  174. ^ #Horror, נבדק ב-2018-11-14
  175. ^ Outlaws and Angels, נבדק ב-2018-11-13
  176. ^ Daniel M. Gold, Review: ‘Outlaws and Angels,’ a Cross Between Western and Home-Invasion Horror, New York Times, ‏14.7.2016
  177. ^ Southbound, נבדק ב-2019-02-10
  178. ^ The Break-In, נבדק ב-2019-02-20
  179. ^ The Break-In (2016) Review, Found Footage Critic (באנגלית)
  180. ^ Hangman, נבדק ב-2018-11-14
  181. ^ Emelie, נבדק ב-2018-11-20
  182. ^ The Ones Below, נבדק ב-2019-01-21
  183. ^ Naciye, נבדק ב-2018-11-13
  184. ^ Ken Artuz, Naciye, turksh hom invasion psychological thriller - film review, Decay Mag, ‏18.3.2016
  185. ^ Home Invasion, נבדק ב-2018-11-13
  186. ^ Mercy, נבדק ב-2019-01-18
  187. ^ Intruder, נבדק ב-2018-11-13
  188. ^ I.T., נבדק ב-2019-04-14
  189. ^ Peter Bradshaw, IT review – dreary hi-tech home-invasion thriller, The Guardian, ‏9.3.2017
  190. ^ Inside (2016) - IMDb, נבדק ב-2019-04-11
  191. ^ Abattoir, נבדק ב-2019-01-19
  192. ^ Waiting for the Storm, נבדק ב-2019-01-19
  193. ^ Waiting for the Storm - Indie Thriller Trailer Shot With a Red One MX, www.reduser.net
  194. ^ Hush Little Baby, נבדק ב-2019-01-19
  195. ^ Jackals, נבדק ב-2018-11-28
  196. ^ American Gothic, נבדק ב-2019-01-09
  197. ^ David Gelmini, rand Theft Auto V’s Ned Luke Stars In Home Invasion Film American Gothic, Dread Central, ‏12.10.2017
  198. ^ Better Watch Out, נבדק ב-2019-01-18
  199. ^ Keep Watching, נבדק ב-2019-01-19
  200. ^ Eat Me, נבדק ב-2019-02-13
  201. ^ Frank Scheck, 'Eat Me': Film Review, הוליווד ריפורטר, ‏5.7.2018
  202. ^ Incident in a Ghostland, נבדק ב-2019-02-21
  203. ^ Jordan Mintzer, 'Ghostland': Film Review, Hollywood Reporter, ‏20.3.2018
  204. ^ Us and Them, נבדק ב-2018-11-15
  205. ^ Rob Hunter, ‘Us and Them’ Review: It's Rich Against Poor As a Home Invasion Goes Sour, Film School Rejects, ‏11.10.2018
  206. ^ The Strangers: Prey at Night, נבדק ב-2018-11-13
  207. ^ מעיין גוטנמכר, 11 סרטי אימה שאתם חייבים לראות ב-2018, באתר mako, ‏12.1.2018
  208. ^ Breaking In, נבדק ב-2018-11-14
  209. ^ Welcome Home, נבדק ב-2019-04-25
  210. ^ Villains, נבדק ב-2018-11-16
  211. ^ Tone-Deaf, נבדק ב-2019-01-19
  212. ^ Brad Miska, ‘Excision’ Director’s Next a ‘Tone Deaf’ Home Invasion Horror Movie, Bloody Disgusting, ‏25.4.2018
  213. ^ Dave McNary, Amanda Crew, Robert Patrick Starring in Horror Movie ‘Tone Deaf’ (EXCLUSIVE), Variety, ‏25.4.2018
  214. ^ Phil Hoad, For the Sake of Vicious review – ugly home-invasion thriller whose title says it all. The Guardian, April 12, 2021
  215. ^ For the Sake of Vicious. IMDb retrieved September 2, 2022
  216. ^ Baby Money. IMDb. Retrieved August 25, 2021
  217. ^ Baby Money - Coming soon. Red Hound Films Official website. Retrieved August 25, 2021
  218. ^ Who Invited Them. IMDb. Retrieved September 2, 2022
  219. ^ WHO INVITED THEM (2022, SHUDDER) Too Annoying and Absurd to be Effective. Gruesome Magazine, September 2, 2022
  220. ^ 12 Midnight, נבדק ב-2019-01-24
  221. ^ 12 Midnight from 12 Midnight (2019), נבדק ב-2019-01-24
  222. ^ 12 Midnight - Official Trailer (2020), סרטון בערוץ "של הבמאי ניקולאס מולינארי", באתר יוטיוב, 2 באפריל 2020
  223. ^ Home Invasion, נבדק ב-2019-01-19
  224. ^ Jason Wiese, Upcoming Mark Wahlberg Movies: The Six Billion Dollar Man And More. Cinema Blend, January 13, 2021
  225. ^ Steve Barton, Director Found for Mark Wahlberg’s Home Invasion, Dread Central, ‏22.8.2016
  226. ^ Josh Lyons, Mark Wahlberg to Star in Paramount Thriller “HOME INVASION” From Scribe Aaron Guzikowsky (EXCLUSIVE), Traching Board, ‏3.8.2016