סשה ברון כהן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סשה ברון-כהן)
סשה ברון כהן
Sacha Baron Cohen
ברון כהן בהקרנת הבכורה של הסרט "הוגו", 2011
ברון כהן בהקרנת הבכורה של הסרט "הוגו", 2011
לידה 13 באוקטובר 1971 (בן 52)
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת האמרסמית', לונדון, הממלכה המאוחדת
שם במה Ali G. עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת קומדיה וסאטירה
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995
מקום לימודים
  • כרייסט'ס קולג'
  • בית הספר לבנים הרטפורדשייר אסק'ס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג איילה פישר (2010–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סשה נועם ברון כהןאנגלית: Sacha Noam Baron Cohen; נולד ב-13 באוקטובר 1971) הוא קומיקאי ושחקן יהודי-בריטי. זוכה פרס גלובוס הזהב.

כהן התפרסם בשל הדמויות הקומיות האקסצנטריות אותן גילם בטלוויזיה ובקולנוע: עלי ג'י, אנגלי לבן שאימץ באופן מוגזם את תרבות המהגרים הג'מייקנים; בוראט, כתב חדשות קזחי עילג וגזען; ברונו, כתב אופנה אוסטרי הומוסקסואל מוחצן וקיטשי; הגנרל-אדמירל אלאדין, הדיקטטור הצפון-אפריקאי; ונובי מגרימסבי, חוליגן כדורגל אנגלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברון כהן נולד למשפחה יהודית בהאמרסמית' שבלונדון, והוא הצעיר מבין שלושה ילדים. אביו, ג'רלד ברון כהן, היה בנם של מהגרים ממזרח אירופה ואמו דניאלה (לבית וייזר) נולדה בעיר חיפה, להורים שעלו לישראל לאחר שנמלטו מגרמניה. סבו הפרופ' הנס איזידור וייזר היה מפורצי הדרך במדינת ישראל ברפואת השיקום, וסבתו של ברון כהן התגוררה בעיר בת ים עד פטירתה בנובמבר 2014.[1] שמות שני אחיו הגדולים הם ערן ואמנון (מתגוררים בישראל גם הם). בן דודו הוא הפרופסור סיימון ברון-כהן, חוקר האוטיזם מאוניברסיטת קיימברידג'.

ברון כהן העביר חלק נכבד מילדותו כחבר בתנועת הנוער הציונית-סוציאליסטית, "הבונים דרור". לאחר סיום לימודיו בתיכון למד ברון כהן היסטוריה בקרייסט קולג' (אנ') בקיימברידג'. עבודת הגמר שלו עסקה בשיתוף פעולה בין יהודים לשחורים בתנועה לזכויות האזרח בשנות ה-60. ב-1989 נסע ברון כהן לישראל, בה יש לו קרובי משפחה. שהה כשנה בקיבוץ ראש הנקרה ובבית העמק כחלק משנת הבונים דרור, וגם כחלק מהתוכנית "מכון למדריכי חוץ לארץ" למנהיגים צעירים יהודים.

ב-1994 החל לעבוד בחברת טלוויזיה בסווינדון (אנ') כמנחה תוכנית הבידור "פאמפ טי.וי." כעבור כשנה עבר להנחות את התוכנית "טוק טי. וי." בה נולדו הדמויות של עלי ג'י וברונו.

הזינוק בקריירה ו"המופע של עלי ג'י"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 פרץ ברון כהן לתודעה הבריטית עם תוכניתו "המופע של עלי ג'י" בה ניהל ראיונות קומיים באולפן ויצא לכתבות שטח, בדמות עלי ג'י, בוראט או ברונו. הוא הצליח לגרום למרואיינים רבים לגלות דעות ורגשות שבדרך כלל מוסתרים, בהם אנטישמיות, הומופוביה, שנאת נשים, עודף תקינות פוליטית, צביעות ועוד. התוכנית הפכה ללהיט וב-2003 טס ברון כהן לארצות הברית על מנת לצלם שם את העונה השנייה.

הדמויות בתוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברון כהן כעלי ג'י
בוראט בקלן
עלי ג'י[עריכת קוד מקור | עריכה]
ערך מורחב – המופע של עלי ג'י

עלי ג'י הוא הדמות המרכזית בתוכנית. על פי רוב הוא לבוש באופן צעקני במותגי אופנה של תרבות ההיפ הופ, כגון טומי הילפיגר ונייקי. הוא מדבר אנגלית קלוקלת במבטא ובעגה ג'מייקניים כבדים, על אף היותו אנגלי אתני בן המעמד הבינוני (ושמו האמיתי הוא אליסטר לזלי גרהם) המתגורר בפרבר מנומנם, אליו הוא מתייחס כ"שכונה" או כ"גטו". לפעמים כשהוא מרגיש מותקף הוא שואל "האם זה משום שאני שחור?" ג'י הוא פארודיה על צעירים לבנים המחקים באופן מוגזם את תת-תרבות ה-Rude boy של בני המהגרים מהמעמדות הנמוכים.

ברון כהן ראיין בתור עלי ג'י פוליטיקאים וידוענים שונים, כגון באז אלדרין, בוטרוס בוטרוס ראלי, גור וידאל, דונלד טראמפ, שאקיל אוניל, מחמד אל פאייד, נועם חומסקי, או פט ביוקנן. העובדה כי מרואייניו לא ידעו כי לפניהם קומיקאי יצרה ראיונות בעלי פוטנציאל סאטירי ונפיץ, לאור מבוכתם מהתבטאויותיו.

ב-2002 יצא "עלי ג'י - הסרט", סרט באורך מלא המתאר את חייו של עלי ג'י בשכונה, היבחרו לפרלמנט הבריטי ומלחמתו בסגן ראש הממשלה המרושע (צ'ארלס דאנס).

בוראט סאגדייב[עריכת קוד מקור | עריכה]
ערכים מורחבים – בוראט (סרט), סרט המשך בוראט

בוראט מרגרט סאגדייב הוא דמות של עיתונאי מקזחסטן, אשר כביכול מציג את החיים האמריקאים בפני צופיו במולדתו. על מנת ליצור תחושה של זרות בפני מרואייניו של בוראט, הוא לבוש חליפה מיושנת, מטפח שפם עבות ומבטא זר כבד, כביכול קזחי. ברון כהן עצמו אינו דובר קזחית או רוסית ומשתמש בשפת העברית כ"קזחית", בין היתר משתמש פעמים רבות בביטוי המפורסם של דב גליקמן "ווא ווא ווי ווא".[2]

מרואייניו של בוראט הם אנשים "מהרחוב" שאינם מודעים לכך שבוראט הוא דמות בדיונית ומתייחסים אליו ואל התבטאויותיו ברצינות. הוא מביע דעות גזעניות, אנטישמיות, הומופוביות, מיזוגניות ועוד. על ידי הבעת דעות אלה מצליח בוראט להוציא ממרואייניו זעזוע עמוק או הסכמה מלאה. בכתבה על דרום ארצות הברית שר בוראט בפאב באריזונה שיר בו הוא קורא "להשליך את היהודים לבאר", והקהל הצטרף אליו במחיאות כפיים. בנוסף, הוא נהנה לזעזע את מרואייניו בגילויים על מנהגים הנהוגים כביכול בקזחסטן: לטענתו נולד כפרי יחסי אונס בין אביו לאמו, ביצע גילוי עריות עם אחותו (העובדת בזנות), וקיים יחסי מין עם חיות. בוראט גם הנחה את טקס פרסי ה-MTV בליסבון בשנת 2005. הוא עורר מחלוקת כאשר דוברים מממשלת קזחסטן ביקשו להבהיר כי בוראט אינו קזחי ומחו נגד הצגת הדעות החשוכות כ"קזחיות".

ב-3 בנובמבר 2006 יצא לאקרנים סרט באורך מלא (82 דקות) על עלילותיו של בוראט בארצות הברית, בשם "בוראט: רוצה לומד תרבות אמריקה בשביל נהדרת קזחסטן". בסרט זה נוסע בוראט לארצות הברית כדי ללמוד על מנהגיהם. בסרט זה מוצג בוראט כרגיל בקיצוניות רבה בדבריו הגזעניים למיניהם. במהלך מסעו, בוראט, מחליט לחפש אחר הכוכבת האמריקאית, פמלה אנדרסון, על מנת שתהיה אשתו, דבר המוביל לסדרת אירועים מצחיקים. על סרט זה סשה ברון כהן קיבל את פרס גלובוס הזהב על השחקן הקומי הטוב ביותר.

ב-24 במרץ 2012 הושמעה בטעות, בטקס הענקת המדליות של תחרות קליעה בינלאומית שנערכה בכווית, הגרסה הפרודית והלועגת מהסרט "בוראט", במקום ההמנון הלאומי של קזחסטן.[3] דובר שר החוץ הקזחי כינה את התקרית "סקנדל" ודרש לפתוח בחקירה מיידית של האירוע. מאוחר יותר, מארגני האירוע בכווית ונשיא התאחדות הקליעה התנצלו באופן רשמי בפני המשלחת מקזחסטן.

ב-23 באוקטובר 2020 יצא לאקרנים סרט המשך לסרט "בוראט", בהפצת אולפני אמזון, ששמו "סרט המשך בוראט: העברת שוחד עצום לשלטון אמריקני לרווחת קזחסטן בעבר אומה מופלאה". על תפקידו בסרט זכה בפרס גלובוס הזהב.

ברונו ג'יהארד[עריכת קוד מקור | עריכה]
ערך מורחב – ברונו (סרט, 2009)

ברונו ג'יהארד הוא כתב האופנה האוסטרי של התוכנית. הוא סטראוטיפ מוקצן של הומוסקסואל, הלבוש בבגדים חשופים ופרובוקטיביים ומדבר במבטא אוסטרי כבד. לעיתים קרובות הוא מנהל ראיון ארוך ובו שאלות אשר סותרות אחת את השנייה. המרואיינים, בדרך כלל מעצבי אופנה או דוגמניות, מגיבים בצורה אוטומטית לשניהם ולא מבחינים בסתירה ולעיתים הוא אף גורם להם להביך את עצמם על ידי נתינת שאלות שעצם התשובה שלהן היא מביכה, לדוגמה - באחד הראיונות שלו עם כומר נוצרי דרש ממנו ברונו לענות על שאלות כן/לא בצורה של "אח, יה!" (כן) ו-"נישט, נישט" (לא). בדמותו של ברונו מעביר בארון כהן ביקורת חברתית לא רק בנושא הומופוביה, אלא גם בנושאים כמו דחיפת ילדים לתעשיית הבידור, הסכסוך הישראלי-ערבי, שרלטנים המתיימרים לתקשר עם המתים. הסרט מזעזע את הצופים שוב ושוב בהצגת סצינות גרפיות קיצוניות, בעיקר בהקשר של מין, גוף ומיניות חריגה, ובכך גורם לצופים לבחון את ערכי וגבולות המוסר והליברליות שלהם עצמם.

אדמירל גנרל אלאדין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הדיקטטור

עלילת הסרט מתמקדת בעלילותיו של דיקטטור בשם אלאדין ממדינה איסלמית בדיוניות בצפון אפריקה בשם וואדייה, אשר מוחלף בחשאי בכפיל, וכעת הוא חייב לבנות מחדש את חייו בניו יורק. דמותו של הדיקטטור המגולמת על ידי ברון כהן מהווה פרודיה למספר מנהיגים של משטרים טוטליטריים, כמו מועמר קדאפי ואידי אמין.

ב-26 בפברואר 2012 הודיעה האקדמיה האמריקאית לקולנוע כי היא אוסרת את כניסתו של סשה ברון כהן לטקס פרסי אוסקר ה-84 בשל החשש שיעורר מהומות כמנהגו.[4] על אף האיסור הגיע ברון כהן לקבלת הפנים של פרסי האקדמיה, מחופש בתור הדיקטטור, מלווה בשתי שומרות ראש (רמז למועמר קדאפי), בעודו מברך את הכתבים ב"שלום, מוות למערב!" ומחזיק בכד שלטענתו הכיל את האפר של המנהיג הצפון קוריאני המנוח קים ג'ונג איל. בהמשך, במהלך ראיון טלוויזיה שהעניק, שפך ברון כהן את תכולת הכד על חליפתו של מנחה תוכנית הטלוויזיה "אמריקן איידול" ראיין סיקרסט.[5] בנוסף, העלה ברון כהן סרטונים לאינטרנט בהם הוא מכריז כי הוא "ניצח את המערב והציוניים" על ידי הגעתו לאוסקר.

גרימסבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גרימסבי (סרט)

סרט סרט פעולה-ריגול קומי בריטי-אמריקאי משנת 2016, בו ברון כהן מככב בתור קארל "נובי" בוצ'ר, חוליגן כדורגל אנגלי.

מי זו אמריקה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מי זו אמריקה?

ביולי 2018 החל בשידור הסדרה "מי זו אמריקה?" של רשת Showtime, בה מככב ברון כהן במספר דמויות מוחצנות שנפגשות עם מפורסמים אמריקאים בהם פוליטיקאים וידוענים. בחלק ממפגשים אלה מוצגים צדדים שליליים או מגוחכים אצל אותם אמריקאים. אחת הדמויות שאותן ברון כהן מגלם היא ערן מורד, איש צבא ישראלי לוחמני.

אלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלי (מיני-סדרה)

באפריל 2018 פורסם כי ברון כהן יגלם את המרגל הישראלי אלי כהן בסדרה "אלי". את הסדרה בת ששת הפרקים יצר גידי רף, בהפקה משותפת של הערוץ הצרפתי +Canal (אנ') ונטפליקס. הסדרה עלתה לשידור ב-6 בספטמבר 2019.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 במרץ 2010 התחתן ברון כהן עם השחקנית האוסטרלית איילה פישר, שהתגיירה בזמן שהיו מאורסים. לזוג שתי בנות ובן.

ברון כהן התבטא מספר פעמים במוצהר נגד אנטישמיות באופן כללי[6] ובעד מדינת ישראל.[7] בזמן מלחמת חרבות ברזל ברון כהן, יחד עם עוד מאות שחקנים קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד, חתם על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס בעקבות מתקפת הפתע על ישראל. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind.[8] בנוסף ברון כהן שותף למכתב מחאה פומבי לגילדת התסריטאים, על שתיקתם דווקא בנושא המלחמה בישראל[9].

פילמוגרפיה חלקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם הסרט תפקיד הערות
1996 Punch דמות ללא שם סרט קצר
2000 The Jolly Boys' Last Stand ויני
2002 עלי ג'י - הסרט עלי ג'י
בוראט סגדאייב
תסריטאי / מפיק
2003 Spyz ג'יימס בונד (עלי ג'י) סרט קצר
תסריטאי / מפיק
2005 מדגסקר המלך ג'וליאן השלושה עשר דיבוב
2006 לילות טלדגה: הבלדה על ריקי בובי ג'ין ג'ירארד
2006 בוראט בוראט סגדאייב תסריטאי / מפיק
2007 סוויני טוד: הספר השטן מרחוב פליט אדולפו פירלי
2008 מדגסקר 2 המלך ג'וליאן השלושה עשר דיבוב
2009 ברונו ברונו ג'הארד תסריטאי / מפיק
2011 הוגו המפקח גוסטאב
2012 הדיקטטור אדמירל גנרל חאפז אלאדין תסריטאי / מפיק
2012 מדגסקר 3: מקרקסים את אירופה המלך ג'וליאן השלושה עשר דיבוב
2012 עלובי החיים מר ת'נרדייה
2013 חדשות בהפרעה עיתונאי BBC News
2016 גרימסבי נורמן "נובי" גרימסבי תסריטאי / מפיק
2016 אליס מבעד למראה זמן
2020 משפט השבעה משיקגו אבי הופמן
2020 בוראט 2 בוראט סאגדייב

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבות על ברון כהן ודמויותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
2019: טארון אגרטון, רוקטמן
פרס סטלייט לשחקן הטוב ביותר בסרט קומדיה או מוזיקלי
2021: סשה ברון כהן, בוראט 2
הבא:
2022:
הקודם:
2020: בראד פיטהיו זמנים בהוליווד
פרסי האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה – שחקן המשנה הטוב ביותר
2021: סשה ברון כהן – משפט השבעה משיקגו
הבא:
2022: קודי סמית-מקפיכוחו של הכלב