סת' איסטמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סת' איסטמן
Seth Eastman
לידה 24 בינואר 1808
Brunswick, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 באוגוסט 1875 (בגיל 67)
וושינגטון די. סי., ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה הצבאית של ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה האינדיאנים בארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Mary H. Eastman (18351875) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Mary "Winona" Nancy Wakantankanwin Ota עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סת' איסטמןאנגלית: Seth Eastman;‏ 24 בינואר 180831 באוגוסט 1875) היה אמן ובוגר ווסט פוינט, ששירת בצבא ארצות הברית, תחילה כמייצר מפות ומאייר, והמשיך וצייר מאות ציורים מחיי האינדיאנים למחקר שיזם הקונגרס האמריקאי, בזמן שירותו הצבאי.[1]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סת' איסטמן נולד ב־24 בינואר 1808 בברונסוויק, מיין, הבכור מבין 13 ילדיהם של רוברט ושרה לי איסטמן. הוא היה בן שש עשרה כשנכנס לאקדמיה הצבאית של ארצות הברית בווסט פוינט בשנת 1824. הוא סיים את לימודיו בשנת 1829 ונכנס לצבא כסגן שני בגדוד החי"ר הראשון.[2][3]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איסטמן עשה את הקריירה שלו בצבא ארצות הברית. הוא הפך לאמן מוכשר והשתמש בכישוריו בייצור מפות ותיעוד פעילויות הצבא. בשנת 1830 הוצב לפורט סנלינג ליד מיניאפוליס במינסוטה של ימינו. זה היה בסיס צבאי גדול עם 20 קצינים ועד 300 חיילים. המצודה הייתה עמוק בתוך השטח האינדיאני על נהר המיסיסיפי העליון. בעודו שוהה שם במשך שלוש שנים, למד איסטמן את שפת שבט הסיו וצייר סצינות רבות מחיי הילידים האמריקאים בשטח.

בשנים 1833 עד 1840 הוצב איסטמן בווסט פוינט, שם לימד רישום לצורך ייצור מפות. בשנת 1841 התמנה איסטמן למפקד פורט סנלינג וחזר למינסוטה. כשהיה שם מספר שנים עם אשתו השנייה ומשפחתה, המשיך לחקור ולצייר את חיי הילידים. בנם פרנק נולד בשנת 1844, הבת וירג'יניה בשנת 1847, ובנם ג'ון בשנת 1849. הוא צייר ושרטט תמונות של הכפרים האינדיאנים.[4]

מששמע שהקונגרס אישר לחקור את האינדיאנים לחוקר הנרי סקולקראפט, ביקש איסטמן להתמנות למאייר של פרסום הממצאים. לבסוף בשנת 1849 בגיל 41, הייתה לו ההזדמנות לכך. קפטן איסטמן ומשפחתו עברו לוושינגטון, שם נולד בנם הארי בשנת 1854.

איסטמן החל לעבוד על מה שיהיו מאות תמונות להמחשת המחקר המסיבי של סקולקרפט, שפורסם בשישה כרכים בין השנים 1851–1857.[2]

זו הייתה יצירה מונומנטלית שעבורה עבד איסטמן חמש שנים. באותה תקופה השלים כ־275 עמודי איורים המלווים את ששת הכרכים של סקולקראפט בדבר ההיסטוריה, התנאים ואפשרויות של השבטים הילידים בארצות הברית. כאשר כרך הראשון יצא לאור בתחילת 1851, איסטמן יכול היה להתגאות בהישגיו. איוריו המדויקים והביצועים להפליא של חיי הילידים, שצוירו כמעט לחלוטין משרטוטי השדה שלו, הוכיחו שהוא היה הבחירה הנכונה לבצע את העבודה האפית הזו.

עבודתו של איסטמן, השלימה את עבודתם של ציירי הנוף של אסכולת נהר הדסון בתקופתו, שהמחישו בעזרת תמונות הנוף את הרחבת בניית האימפריה של ארצות הברית.[5]

לקראת סוף הקריירה שלו, בדרגת סגן אלוף, הוזמן איסטמן על ידי הוועדה לענייני צבא לצייר תמונות של שבע עשרה מבצרים חשובים. הוא השלים את הציורים הללו בין השנים 18701875.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סת' איסטמן, רישום טופוגרפי, ניו יורק: ויילי ופוטנאם, 1837. ספר לימוד על טכניקות ליצירת מפות וקריאת מפות שהיה ספר חובה בכל שיעורי הטופוגרפיה בווסט פוינט. איסטמן יצר סמלים לשימוש בכל המפות, והסביר כיצד לייצג גובה, רוחב ועומק על דף נייר דו־ממדי.
  • הנרי סקולקראפט, מידע היסטורי וסטטיסטי אודות ההיסטוריה, התנאים והסיכויים של שבטי האינדיאנים של ארצות הברית (שישה כרכים), מאויר על ידי סת איסטמן, פילדלפיה, פנסילבניה: ג'יי.בי ליפינקוט ושות', 1851–1857.
  • זיכרונותיו של הגנרל סת' איסטמן, צבא ארצות הברית, וושינגטון, 1875. תיאור חייו בצבא, על אמנותו, על אשתו השנייה מרי וילדיהם. הוא לא הזכיר את אשתו הראשונה סטנד סקרד, בתו של מפקד דקוטה, או את בתם וינונה, אותם עזב כאשר הוצב מחדש.

נישואין ומשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הצבתו הראשונה בפורט סנלינג, סת׳ איסטמן בשנת 1830 התחתן עם וואקאן אינאג'ין-ווין, בתו בת החמש עשרה של ראש שבט אינדיאני דקוטה.[6] בשנת 1832, זמן קצר לאחר לידת בתם ווינונה. הוא הכריז שנישואיו הסתיימו כאשר הוצב מחדש, כפי שהיה אופייני לגברים אירופאים-אמריקאים רבים שנטשו נשים אינדיאניות וילדיהן. בתו וינונה הייתה ידועה גם כמרי ננסי איסטמן.

בשנת 1835, בעת שהותו בווסט פוינט, התחתן סת' איסטמן בפעם השנייה, עם מרי הנדרסון, בתם של רופאים מהדרום. היא ומשפחתה היו מוורנטון, וירג'יניה. לבני הזוג נולדו חמישה ילדים, חלקם נולדו במהלך המשימה המורחבת של איסטמן במערב כשחזר לפורט סנלינג במשך שבע שנים כמפקד המצודה. שני בני הזוג התעניינו בתרבות דקוטה. מרי איסטמן אספה סיפורים ואגדות מסורתיים במהלך שהותם בפורט סנלינג, כהכנה לספר מאוחר יותר שאייר בעלה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סת' איסטמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "West Point, New York by Seth Eastman", www.senate.gov
  2. ^ 1 2 Seth Eastman: Painting the Dakota . The Soldier Artist | PBS, www.pbs.org
  3. ^ Prints & Posters - The Eastman Forts, history.army.mil
  4. ^ "Seth Eastman"
  5. ^ Alfred L. Brophy, "Property and Progress: Antebellum Landscape Art and Property," McGeorge Law Review 40 (2009) 601-59.
  6. ^ A. LaVonne Brown Ruoff, "Eastman's Maternal Ancestry", Studies in American Indian Literature, Series 2, Vol. 17, No.2, Summer 2005