עודד ניר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עודד ניר
לידה 16 באפריל 1936
חיפה, פלשתינה (א"י)
פטירה 26 בינואר 2023 (בגיל 86)
תל אביב-יפו, ישראל
לאום ישראלישראל ישראל
לימודי רפואה אוניברסיטת ליברפול
התמחות וטרינריה
תפקידים רופא ראשי באגודת "החקלאית",
מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות
פרסים והוקרה פרס קפלן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עודד ניר (מרקוספלד) (16 באפריל 193626 בינואר 2023) היה וטרינר, תת-אלוף בצה"ל ומומחה ישראלי ברפואה וטרינרית, זוכה פרס קפלן. שימש כרופא ראשי מטעם אגודת "החקלאית" ומנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניר נולד בחיפה. התגייס לשירות סדיר בחטיבת הצנחנים לגדוד 890[1], במסגרתו השתתף בצניחה המבצעית בקרב המיתלה במהלך מלחמת סיני. ב-1963 סיים את לימודיו בבית הספר לרפואה וטרינרית באוניברסיטת ליברפול, אנגליה, והחל לעבוד כרופא שדה בגליל המערבי באגודה "החקלאית". ניר שימש כרופא קליני מטעמהּ למעלה מ-30 שנה ואף כיהן כרופא וטרינר הראשי של האגודה[2].

ניר פיתח וייסד את תוכנית רפואת העדר המתקדמת[3][4][5], אשר החליפה את שיטת רפואת הפרה הבודדת שהונהגה עד אז בחקלאות הבקר בארץ. החידוש שהנהיג התבסס על איסוף נתונים של הרפתנים בשטח, הזנתם במסד נתונים אלקטרוני ולאחר מכן בתכנה לניהול העדר, דבר שאיפשר ניתוח רב משתני באופן שגרתי בנתוני רפתות מסחריות. עד אז, נתוני בריאות ותחלואה של פרות לא היו זמינים, וניהול העדר התבצע על סמך הערכות פרטניות של וטרינרים. באותן שנים תכנן וניהל סדנאות בינלאומיות להכשרת וטרינרים.

במקביל לעבודתו החקלאית, מילא תפקידים שונים בצה"ל. בשירות מילואים הגיע לתפקיד מג"ד בדרגת סא"ל. ב-1977 מונה למפקד חטמ"ר 228 (צמח). ב-1978 מונה למפקד חטיבת אלכסנדרוני (820) ופעל בתפקיד זה במשך שנתיים. בהמשך מונה למפקד אוגדה 85, אוגדת מילואים מרחבית. סיים את שירותו במילואים בדרגת תת-אלוף[6].

ב-1999 מונה למנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ומילא תפקיד זה במשך כ-5 שנים[7]. בתקופתו כמנהל השירותים התמודד עם מגפת הפרה המשוגעת שפגעה בבקר וגרמה להתפתחות מחלת קרויצפלד-יעקב באנשים צעירים[6]. משבר נוסף עמו התמודד היה "משבר הדגים"[8].

מאז פרישתו לגמלאות ב-2004 שימש כיועץ לאגודה החקלאית ולחברת אפימילק[9][10].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרס האגודה הבריטית לאפידמיולוגיה ווטרינרית על פרסום אפידמיולוגי מצטיין בעיתונות הבריטית 1985[11]
  • פרס קפלן מהמכון לפריון העבודה והייצור, 1994[6][11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עודד ניר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]