עודד שרם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עודד שרם
שרם בשנת 2008
שרם בשנת 2008
לידה 10 בדצמבר 1961
ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 בספטמבר 2008 (בגיל 46)
וושינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים ישראל, ארצות הברית
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ויליאם ת'רסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות מיקרוסופט מחקר עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Omer Angel עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
הערות גם סופר
תרומות עיקריות
מחקרים בתחום תורת השדות הקונפורמיים ובתורת ההסתברות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עודד שרם (10 בדצמבר 19611 בספטמבר 2008) היה מתמטיקאי ישראלי שעסק בתורת השדות הקונפורמיים ובתורת ההסתברות, ונחשב לאחד החוקרים המובילים בעולם בתחומים אלה.

חייו והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרם נולד בירושלים. את לימודיו האקדמיים במתמטיקה החל באוניברסיטה העברית בירושלים, שם סיים בשנת 1986 את לימודי תואר ראשון ובשנת 1987 את לימודי התואר השני, בהנחיית גיל קלעי. מיד אחר כך המשיך ללימודי תואר שלישי במתמטיקה באוניברסיטת פרינסטון, שם כתב את עבודת הדוקטורט תחת הנחייתו של ויליאם ת'ורסטון. הוא סיים את לימודיו ב-1990. במשך שנתיים עבד שרם באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו. בשנת 1992 הצטרף כחבר סגל קבוע במכון ויצמן למדע. ב-1999 עבר שרם לקבוצת התאוריה של מיקרוסופט מחקר ברדמונד שבמדינת וושינגטון, ושם גר עד למותו.

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפיק מחקר מרכזי של שרם היה הקשר בין מודלים דיסקרטיים לבין הגבול הרציף שלהם, התברר כי במקרים רבים הוא אינווריאנטי לפעולות קונפורמיות באופן שהופך אותו ליריעה רימנית. התרומה הבולטת ביותר של שרם היא המצאת אבולוציית שרם-לוונר (SLE, ב-2000). זהו כלי טכני מתוחכם, שסלל את הדרך להוכחות מדויקות של השערות מתחום המכניקה הסטטיסטית על גבולות רציפים של מודלים דיסקרטיים, כגון הילוך אקראי ללא חיתוך ופרקולציה. שיטות SLE אפשרו לשרם להוכיח, לדוגמה, את התוצאות הבאות (עם ונדלין ורנר ו- Greg Lawler):

  1. לשפה החיצונית של תנועה בראונית סופית של חלקיק יחיד במישור, יש, בהסתברות 1, ממד האוסדורף 4/3.
  2. אם שומרים כל צלע של הגרף המתקבל מריצוף המישור במשושים, בהסתברות 1/2, אז הסיכוי לקיומו של מסלול המגיע מן הראשית למרחק R הוא .

לאבולוציית שרם-לוונר יש השפעה מרחיקת לכת על התחום כולו, והיא זיכתה את שרם ואת התורמים האחרים לפיתוחה בפרסים רבים. הבולט מבין אלה הוא מדליית פילדס שקיבל ונדלין ורנר (2006), שהיה בין השותפים העיקריים של שרם במחקריו.

שרם זכה, בין השאר, בפרס ארדש (1996), פרס סלם (2001)[1], במענק קליי (2002)[2], בפרס פואנקרה (2003)[3], בפרס לואב (2003), בפרס פוליה (2006)[4] וב-2008 בפרס אוסטרובסקי. יש הטוענים כי בזכות הישגיו המחקריים היה אף זוכה ללא ספק במדליית פילדס לשנת 2002, אלא שפרס זה מוענק רק למי שהוא מתחת לגיל 40 ואילו שרם היה באותה עת מבוגר מדי בשלושה שבועות[5]. ב-2008 נבחר כחבר זר של האקדמיה המלכותית השוודית למדעים[6], בין הנימוקים לבחירתו צוין כי עבודתו בתחום תורת ההסתברות מייצגת את אחת ההתפתחויות המשמעותיות ביותר בתחום זה בשנים האחרונות.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 בספטמבר 2008 נהרג שרם כשנפל אל מותו בתאונת טיפוס הרים, כשטיפס לבדו על הר במדינת וושינגטון שבארצות הברית[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עודד שרם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]