עולם קפוא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עולם קפוא
Frozen Planet
סוגה סדרת-טבע
יוצרים BBC
בימוי אלסטייר פות'רגיל עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחים דייוויד אטנבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור בריטניה
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1
מספר פרקים 7 ועוד פרק מיוחד
הפקה
מפיק אלסטייר פות'רגיל עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'ורג' פנטון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור 26 באוקטובר 201128 בדצמבר 2011
תקופת שידור מקורית 26 באוקטובר 2011 – 28 בדצמבר 2011 (45 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פילי ים במלחמה
עדר כבשי מושק בגרינלנד
דובת קוטב עם גוריה.

עולם קפואאנגלית: Frozen Planet) היא סדרת-טבע תיעודית שהופקה על ידי ה-BBC. הסדרה מורכבת מ-7 פרקים באורך כ-60 דקות עם פרק נוסף של מאחורי הקלעים, המראה את חיי בעלי החיים החיים בשני הקטבים, בארקטיקה ובאנטארקטיקה ואת טכניקות ההישרדות שלהם. הסדרה מצולמת בשימוש בטכניקות צילום ייחודיות ובטכנולוגיה חדשנית. בבריטניה, מדובבת הסדרה על ידי דייוויד אטנבורו. באמריקה הקריין הוא אלק בולדווין. בישראל שודרה הסדרה בשנת 2012 בערוץ הראשון תחת הקריינות של קובי מידן, ובשנת 2018 בדיבוב חדש בערוץ KidZ תחת הקריינות של יואב כהן.

סדרה זו מראה את היצורים השונים החיים באזורי הקוטב ואת האתגרים עימם הם מתמודדים בכל עונה. כמו כן הסדרה מדברת על השינויים מרחיקי הלכת שקורים לאחרונה בקטבים, ביניהם המסת קרחונים מואצת ועל הפעולות שיש לעשות בתגובה.

החל מספטמבר 2022, משודרת סדרת המשך שנקראת עולם קפוא 2, המציגה את החיים בכל הקריוספירה ומציגה את האיום בשינוי האקלים.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. אל הקצה של הארץ: פרק זה מתאר את הנופים באזור הארקטי והאנטארקטי לגוניהם. בין השאר נראים זאבים צדים אחרי ביזונים יערות גדולים, אורקות צדים כלב ים ודל, יסעורים ניזונים מקריל יחד עם לווייתן גדול-סנפיר, לילית אפורה מחפשת טרף ופינגוויני גנטו נמלטים מאריה ים דרום-אמריקאי סמוך לחופי פטגוניה. כמו כן נראים הרי געש פעילים המיוחדים לאנטארקטיקה.
  2. אביב: באביב הקוטבי הקרח מפשיר והחיות שבות לקוטב כדי לאכול ולהתרבות. פינגווין אדלי שב לאנטארקטיקה ומתחיל להתרבות גם כשרוחות סוערות נושבות, הפלנקטון חוזר ועמו יצורי ים שונים ודגים ממשפחת השיבוטיים המושכים בתורם שחפים וכלבי ים, דוב קוטב מחפש פוסות שמתחילים להתרבות, עש ארקטי (Gynaephora groenlandica) יוצא מהגולם שלו לאחר 14 שנים כזחל, חדשניים משייטים בנתיבים בקרח, הזאב הארקטי מחפש מזון, תהליכי הרבייה של פינגווין הסלעים, פינגווין מלכותי, אלבטרוס נודד ופיל ים דרומי כמו גם לווייתני אורקה המחפשים דגים וסוקרים את סביבתם אל מחוץ למים.
  3. קיץ: בקיץ הקוטבי השמש בשיאה בקוטב ואינה שוקעת כלל והקרחונים נעלמים במהירות. דוב קוטב שוחה בים, עופות כמו השחיינית בתזונה, נקבת אדרית שחורת-כיפה מקננת בסמוך לשחפיות קוטב המתגוננות מפני דובים רעבים, גיבתון לפלנד ואוח השלג מאכילים את הגוזלים ללא הרף. הזאב הארקטי מנסה לטרוף כבש מושק, דוב ים אנטארקטי מתרבה בקוטב, פינגוויני אדלי מגדלים את צעיריהם המותקפים על ידי חמסנים דרומיים, לווייתנים גדולי סנפיר ניזונים עם לובודוני סרטנים מקריל אנטארקטי ולווייתן מינקי אנטארקטי ניצוד על ידי לווייתני אורקה.
  4. סתיו: בסתיו הרוחות חוזרות לקוטב ובעלי החיים מתחילים לשוב דרומה אל אזורים חמימים יותר. דובי הקוטב שבים ליבשה ומוכנים לחזור לפעילות, לבנתנים מתרחצים במים, אפרוחי אוריה חייכנית מעופפים אל הים או נופלים על היבשה ונטרפים על ידי שועלי שלג, אייל הצפון בתהלוכת רבייה, כבשי מושק נלחמים ובחצי הכדור הדרומי יסעורי ענק מחפשים נבלות באי ג'ורג'יה יחד עם חד-זנב צהוב-מקור וכלב ים נמרי טורף אפרוחי פינגווין אדלי. פינגווינים קיסריים עושים את דרכם דרומה כדי להתחיל להתרבות לפני החורף הקשה.
  5. חורף: החורף הקוטבי הוא הזן הקר ביותר בעולם. מעט מאוד בעלי חיים מעיזים לשהות בחוץ ורובם נדדו דרומה. דובי הקוטב פעילים בתקופה זו ומחפשים מזון, אדריות שחורות-כיפה ואדריות ממושקפות עפות לעבר לגונות חמימות מעט בקרח, זאבים בציד ביזוני יערות ענקיים, בטייגה ישנם יצורים פעילים כמו הגרגרן, עורב שחור, לילית אפורה או חמוס השלגים הניזון מנברנים בקרח, באנטארקטיקה אין כלל יצורים על היבשה למעט זכרי הפינגווין הקיסרי המתחממים יחדיו וכלב ים ודל ששוהה מתחת לקרח, מתחת למעטה הקרח נמצאים יצורי ים כמו הדג Pagothenia borchgrevinki (מתת-סדרת דגים אנטארקטיים), עכבישנים ימיים וקיפודי ים השוהים מתחת לקרח וצריכים להיזהר מקפיאה של זרמי ים. בסוף הפרק השמש חוזרת, אפרוחי הפינגווין הקיסרי בוקעים מהביצים ומגיעים לאנטארקטיקה פינגוויני אדלי המתחילים להתרבות.
  6. הגבול האחרון: פרק זה מראה את חיי האנשים החיים בקטבים. אינואיטים בקוטב הצפוני צדים ניבתנים ומלקטים ביצים ממושבת אלקות תוך הסתכנות גדולה, שבט ברוסיה מסיע איילי צפון וכלבי שלג גוררים מזחלות, משלחת הגנה דנית מפטרלת סביב גרינלנד ובאלסקה זיקוקים משמשים ללימוד על זוהר הקוטב. באנטארקטיקה אין יישובי אנשים קבועים אך ישנם תיירים, חוקרים המשתמשים ברובוטים כדי לגלות אזורים חדשים ומעבדות מיוחדות המנותקות מהעולם בהם מדענים עובדים 24 שעות במשך כל השנה.
  7. על קרח דק: פרק זה מציג את השינויים שקורים לאחרונה בקטבים - דובי הקוטב ופינגוויני אדלי מאבדים את בתי גידולם הקפואים עקב המסות נרחבות בקיץ. גם האינואיטים נאלצים להסתגל למציאות החדשה.
  8. המסע האפי: פרק מיוחד זה מראה את הצילומים מאחורי הקלעים ועל החוויות של הצלמים בקוטב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]