עונה (ספורט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף עונה (כדורגל))
ערך ללא מקורות
ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, ואף שהמידע בו כנראה אמין רצוי להוסיף לו מקורות.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, ואף שהמידע בו כנראה אמין רצוי להוסיף לו מקורות.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

עונת ספורט היא תקופת משחקים בענפי ספורט שונים. אורכה של עונת הספורט משתנה בהתאם לענף, ולעיתים היא מחולקת על ידי פגרות.

בשיטת ליגה ייפגשו כלל הקבוצות המשחקות באותה הליגה במהלך עונת הספורט למשחק ביניהן לפחות פעם אחת ועל פי רוב לשני משחקים.

עונת ספורט מחולקת לפעמים למספר חלקים, הכוללים:

  • טרום עונה – התקופה שלפני תחילת העונה, מופנה בעיקר לאימונים ובניית הסגלים של הקבוצות. בזמן זה, לקבוצות מותר לבצע העברות שחקנים בקלות יחסית ועם מעט הגבלות. תקופה זו מכונה לעיתים "עונת המלפפונים". בתקופה הזו נערכים לרוב משחקי סופר קאפ.
  • עונה סדירה – התקופה בה מרב המשחקים משוחקים. בסופה נקבעת האלופה או מבנה העלייה לשלב הפלייאוף.
  • פלייאוף – במקרים רבים לאחר העונה הסדירה מתקיים פלייאוף אשר בסופו נקבעת האלופה.
  • פגרה – תקופת מנוחה, בין עונה לעונה, או בין חלקים שונים בתוך העונה למשל: פגרת חג המולד (מכונה גם פגרת החורף או פגרת ינואר), לעיתים תשמש הפגרה למשחקים במפעלים אחרים - כמו למשל פגרת הנבחרות המשמשת למשחקי מוקדמות המונדיאל או היורו וכדומה.
  • חלון העברות משני – נפוץ בעיקר בליגות הכדורגל באירופה ויכול להיות במקביל לפגרת החורף או אף אחריה. בזמן זה לקבוצות מותר לבצע העברות שחקנים תחת הגבלות מסוימות.[א]

בעברית מקובל לקרוא ליום משחקים מסוים מחזור, שכן עונת המשחקים בליגות הישראליות השונות בדרך כלל שומרת על סדר משחקים מסוים בסיבוב הראשון של העונה ובסיבוב השני שלה.[ב] באנגלית לעומת זאת מקובל המינוח Week (שבוע), שכן לרוב מפריד כשבוע בין יום משחקים אחד למשנהו. עם זאת, בליגות במדינות דוברות האנגלית (ארצות הברית, אנגליה, סקוטלנד, קנדה, אוסטרליה וכו'), בענפי הספורט השונים, אין בהכרח סדר משחקים קבוע לאחר שעוברת חצי עונה, ולפעמים המפגש השני בין שתי קבוצות יכול להעשות זמן קצר (או זמן רב) לאחר שהן שיחקו אחת נגד השנייה.

במקרה של ה-NFL הקבוצות לא משחקות זו מול זו פעמיים (אלא אם הן נפגשות שוב בפלייאוף) והליגה עובדת בסגנון round robin, בו כל קבוצה פוגשת יריבה לליגה שלה (AFC או NFC) פעם אחת בלבד,[ג] לפעמים בזמנים קבועים מראש.[ד]

מפעלים בינלאומיים כמו גביע העולם בכדורגל או האולימפיאדה נערכים לרוב מחוץ לעונה הסדירה וזאת על מנת לאפשר לקבוצות ולנבחרות לאומיות להשתתף בהן מבלי לפגוע בהשתתפותן במשחקי הליגה ובמפעלים הלאומיים.

שם העונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוב ענפי הספורט שם העונה יכלול את השנה (או השנים) בהם שוחקה העונה, עם לוכסן (/) המפריד בין השנים בהם שוחקה העונה (אם מדובר ביותר מאחת). כך למשל בליגת הכדורגל האמריקנית, המתפרשת על פני שנה גריגוריאנית בודדת, תיכתב העונה בצורה "עונת 1996 ב-MLS". בישראל, מכיוון שהליגה מתפרשת על פני שתי שנים גרגוריאניות (גם אם רק באופן חלקי), יכתב השם בצורה המביעה את שתי השנים בהן שוחקו המשחקים "עונת 2000/2001 בליגת העל בכדורגל".

יוצאת מן הכלל בהקשר זה היא ליגת הפוטבול האמריקנית, שכן מחזור המשחקים האחרון בה ("שבוע 18" של העונה הסדירה)[ה] מתקיים בחודש ינואר, ומשחק הסופרבול מתקיים בפברואר של השנה העוקבת. לפיכך, עונה של ה-NFL תיכתב כמו עונה ב-MLS.

מקרה נדיר בהרבה, הוא עונה המתפרשת על פני יותר משנתיים גריגוריאניות, דוגמת עונת 1966/1968 בליגה הלאומית. במקרה זה, הלוכסן מפריד בין השנה בה התחילה התחרות (משמאל ללוכסן) לשנה בה היא הסתיימה (מימין ללוכסן). מקרים אלה מאוד לא שכיחים בענפי הספורט השונים והם קורים, כמו במקרה של ישראל, עקב נסיבות פוליטיות או אחרות, אשר אינן קשורות לספורט באופן ישיר.[ו]

עונות הכדורגל באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליגות כדורגל רבות באירופה העונה מתחילה במהלך חודש אוגוסט ומסתיימת במהלך חודש מאי. עם זאת, כמו במקרה של ליגת העל הספרדית, העונה עשויה להתארך אף לתוך חודש יוני. תחילתה או סופה של עונת הכדורגל ברוב הליגות האירופיות הבכירות מושפעת מקיומו של טורניר בינלאומי (יורו או מונדיאל) בקיץ שלפני או אחרי תום העונה, על מנת לאפשר לשחקנים מנוחה מספקת בתום עונה מתישה. לרוב, בתקופת חג המולד ישנה "פגרת חורף" הנמשכת בין שבועיים (ליגת העל) ועד חודש וחצי (הבונדסליגה).

במדינות הקרות של אירופה, דוגמת נורווגיה, שוודיה, דנמרק או רוסיה, העונה מתחילה במרץ או אפריל ומסתיימת בסביבות נובמבר או דצמבר, עקב החורף הקשה במדינות אלה שלא מאפשר משחקים לאורך תקופה ארוכה (מה שלא נכון לגבי רוב הליגות האירופיות, בהן האקלים הוא ממוזג).

משחקים בינלאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במפעלים אירופיים בינלאומיים (ליגת האלופות, הליגה האירופית והקונפרנס ליג), בהם יש טורניר מוקדמות, מתחיל שלב המוקדמות בראשית חודש יולי ולעיתים אף בסוף יוני, גם אם מתקיים טורניר בינלאומי במהלך הקיץ. הסיבה לכך היא שקבוצות רבות שצריכות לעבור את טורניר המוקדמות בשלביו הראשונים לא שולחות לרוב נציגים לנבחרות המשתתפות בטורנירי הגמר השונים ולכן אינן מושפעות עקב ריבוי פציעות או בשל מחסור בשחקני הרכב חשובים.

עונות הכדורגל באמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינות אמריקה הלטינית (למשל במקסיקו) ישנם שני חלקים לעונה, אשר בסיומם מתקיים טורניר פלייאוף או משחק גמר בודד, בין אלופות שני חלקי העונה. בארגנטינה הופעלה שיטת משחקים דומה עד אשר הוחלט להפסיקה בשנת 2015.

בארצות הברית, עקב מזג האוויר הקר המשפיע על כמחצית מקבוצות הליגה, העונה הסדירה מתקיימת מסוף חודש פברואר או תחילת חודש מרץ ומסתיימת בסוף אוקטובר או תחילת נובמבר. לאחר תום העונה הסדירה, מתקיים פלייאוף המסתיים בתחילת דצמבר לכל המאוחר, בו נקבעת אלופת ארצות הברית לאותה עונה. סיבה נוספת לסטייה של הליגה האמריקנית בכדורגל מהמקובל באירופה, היא התחרות על תשומת הלב של חובבי הספורט מול ליגות בענפים אחרים כמו הפוטבול או הכדורסל. כמו כן, עקב לוח זמנים צפוף, הליגה האמריקנית לא מאפשרת פגרת נבחרות גם אם הקבוצות הבכירות שלה מאבדות שחקנים לתקופה של עד חודש, במהלכו הן צריכות למצוא להם מחליפים באותה הרמה.[ז]

עונות בענפי ספורט אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגת הפוטבול האמריקנית, על אף היותה פופולרית ביותר בארצות הברית, מתקיימת לאורך כ-18 שבועות,[ח] מתחילת ספטמבר ועד השבוע הראשון או השני של פברואר (אז מתקיים משחק הסופרבול). הסיבה לעונה הכה קצרה של הפוטבול המקצועני, היא ריבוי פגיעות הראש במהלך המשחק והניסיון לשמור על בריאות השחקנים לאורך זמן.

ליגת הכדורסל האמריקנית מתקיימת בתקופה מקבילה (ברובה) לליגות הכדורגל האירופיות. הליגה נפתחת בסוף ספטמבר או תחילת אוקטובר ומסתיימת לאחר שמושגת הכרעה בסדרת הגמר שלה. לאור העובדה שלא ניתן לדעת מראש כמה זמן ייקח להשיג הכרעה זו, העונה יכולה להסתיים במהלך חודש מאי או אף להיגרר לתוך חודש יולי (כפי שקרה במהלך עונת 2020/2021).

עונות המשחקים בליגות נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן רשימת זמני העונות המקובלים במדינות שונות, לפי ענף.[ט] למען הנוחות, הסידור הוא אלפביתי.

כדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדורסל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארצות הבריתארצות הבריתקנדהקנדה NBA: מאמצע אוקטובר עד אמצע אפריל. לאחר מכן מתחיל הפלייאוף (סדרת הטוב מ-7), שמסתיים עם השגת הכרעה בסדרת הגמר.
  • ישראלישראל ליגת העל בכדורסל: מתחילת אוקטובר עד סוף אפריל. לאחר מכן מתחיל הפלייאוף.

פוטבול[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארצות הבריתארצות הבריתקנדהקנדה NFL: מתחילת ספטמבר עד תחילת ינואר. לאחר מכן מתחיל הפלייאוף. משחק הסופרבול מתקיים בשבוע הראשון או השני של פברואר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עונה בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ למשל, שחקן ששיחק במפעל בינלאומי של אופ"א לא יוכל לשחק באותה עונה בשורות קבוצה אחרת במסגרת אופ"א, גם אם היא משחקת במפעל אחר, למעט אם שיחק בשלבי המוקדמות.
  2. ^ במקרה של ליגת העל בכדורגל סדר זה נשמר גם במסגרת הפלייאוף העליון.
  3. ^ אם כי ישנם מקרים בו קבוצה פוגשת קבוצה אחת אחרת, פעמיים במהלך העונה הסדירה.
  4. ^ למשל, ביום ראשון השלישי של חודש נובמבר. מקובל בעיקר בקרב יריבות ותיקות.
  5. ^ ולעיתים גם "שבוע 17".
  6. ^ במקרה של עונת 1968/1966, הייתה זו מלחמת ששת הימים שהובילה להפסקת הליגה ול"הקפאתה".
  7. ^ יוצאת מן הכלל היא עונת 2022 בליגת ה-MLS, אשר תסתיים בתחילת נובמבר 2022, על מנת לאפשר לשחקני הנבחרות השונות מנוחה לפני טורניר הגמר של הגביע העולמי.
  8. ^ כחמישה חודשים; לעומתה, אורך העונה בליגות הכדורגל או הכדורסל הוא כמעט כפול.
  9. ^ עקב מגפת הקורונה, זמני הליגות בשנים 2020, 2021 ו-2022 לא בהכרח תואמים לכתוב.