עונש מוות על סחר בסמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אזהרת עונש מוות לסוחרי סמים בסינגפור

במדינות רבות בעולם, קיים עונש מוות על סחר בסמים. על פי דו"ח של ארגון Harm Reduction International משנת 2021,[1] ישנן לפחות 35 מדינות וטריטוריות בעלות חוק עונש מוות על עבירות סמים. בשנה זו, לפחות 131 בני אדם הוצאו להורג על עבירות סמים. כמו כן, לפחות 3,000 אנשים ממתינים להוצאה להורג לאחר שנגזר עליהם העונש. הערכות אלו אינן כוללות את סין העממית, שכן לפי HRI אין נתונים מהימנים על ההוצאות להורג שם.

על פי מאמר משנת 2011 של Lawyers Collective, ארגון לא־ממשלתי בהודו, ישנן "32 מדינות מטילות עונש מוות על עבירות הכוללות סמים נרקוטיים וחומרים פסיכוטרופיים." מאמר מ-2015 שפורסם באקונומיסט טוען כי ישנו גזר דין עונש מוות על סחר בסמים ב-32 מדינות.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונש מוות על סחר בסמים קיים במדינות עולם שלישי ועולם שני רבות באסיה, וכן במדינות ערב, אולם גם במדינות מפותחות כגון סינגפור וטאיוואן העונש נגזר בפועל, בעוד שבארצות הברית קיים עונש מוות על סמים תחת תנאים מסוימים, אולם הוא לא נגזר מעולם. ב-2018, הנשיא טראמפ ניסה להחמיר את החקיקה הקיימת ולקדם עונש מוות לסוחרי סמים.[2]

לפי מדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה הערות
איחוד האמירויות הערביותאיחוד האמירויות הערביות איחוד האמירויות הערביות העונש קיים, אולם לא תמיד מבוצע: דוגמה לכך היא פידא כיוואן, אזרחית ישראלית שהורשעה בעבירת סמים, אולם לאחר ערעורים עונשה הומר למאסר עולם.[3]
אינדונזיהאינדונזיה אינדונזיה עונש מוות על עבירות הקשורות בסמים בהתאם לחומרה. על עבירות סמים רבות נגזר מאסר עולם ועונשים מחמירים נוספים.
איראןאיראן איראן איראן מדורגת במקום השלישי בכמות ההוצאות להורג על עבירות סמים;[1] העונשים נגזרים בבית המשפט של המהפכה האסלאמית.
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית כמויות גדולות מאוד או תערובות (למשל בקנה מידה תעשייתי) של הרואין, קוקאין, אקגונין, פנוציקלידין (PCP), אל.אס.די, מריחואנה או מתאמפטמין עלולים לגרום לעונש מוות בארצות הברית. עד כה, על אף אדם לא נגזר עונש מוות מסיבה זו. בעוד שבית המשפט העליון של ארצות הברית בפרשת קנדי נגד לואיזיאנה ביטל עונש מוות על פשעים שאינם מביאים למוות של קורבן,[4] הוא הותיר אפשרות פתוחה ל"עבירות נגד המדינה" – לרבות פשעים כגון "ניהול רשת סמים" (כמו כן, עבירות סמים יכולות להיחשב כבגידה וריגול).
בחרייןבחריין בחריין
בנגלדשבנגלדש בנגלדש
ברונייברוניי ברוניי
הודוהודו הודו ישנה אפשרות לגזור עונש מוות בעבירת סמים שנייה ובהתאם לכמות.
וייטנאםוייטנאם וייטנאם
טאיוואןטאיוואן טאיוואן קיים עונש מוות על עבירות סמים, אולם הוא אינו מתבצע בפועל. בעוד שהפעם האחרונה שבוצעה הוצאה להורג על עבירת סמים ב-7 באוקטובר 2002, ישנם רבים שהעונש נגזר עליהם והם ממתינים לביצוע גזר הדין.
ירדןירדן ירדן
כוויתכווית כווית
לאוסלאוס לאוס
לובלוב לוב
מאוריטניהמאוריטניה מאוריטניה
מיאנמרמיאנמר מיאנמר
מלזיהמלזיה מלזיה
מצריםמצרים מצרים
מקסיקומקסיקו מקסיקו בפועל: למרות שדה־יורה לא קיים חוק עונש מוות, בוצעו הוצאות להורג ללא משפט במהלך המלחמה בסמים.
סודאןסודאן סודאן
דרום סודאןדרום סודאן דרום סודאן
סוריהסוריה סוריה
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין הרפובליקה העממית של סין מדורגת במקום הראשון בהוצאות להורג על עבירות סמים.
סינגפורסינגפור סינגפור גזירת עונש מוות על סחר בסמים הוא גזר דין תדיר על עבירה זו בסינגפור, אף במקרים חריגים.[5]
סרי לנקהסרי לנקה סרי לנקה
עומאןעומאן עומאן
עיראקעיראק עיראק ראו ערך סחר בסמים בעיראק.
ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית ערב הסעודית מדורגת במקום השלישי בכמות ההוצאות להורג. ב-2015, כ-43% מאלה שהוצאו להורג הורשעו בעבירות סמים, כולל סחר במריחואנה.
הפיליפיניםהפיליפינים הפיליפינים בפועל: בעוד שעונש המוות בוטל בפיליפינים, במסגרת המלחמה בסמים תחת הנשיא לשעבר רודריגו דוטרטה הוצאו להורג אלפים ללא משפט.
הרשות הפלסטיניתהרשות הפלסטינית הרשות הפלסטינית (רצועת עזה) ב-2010 החמאס אימץ את החוק המצרי בנוגע לעבירות סמים.[6] ב-2021 הוצא להורג לפחות אדם אחד על עבירת סחר בסמים, ועל עוד כשישה נגזר עונש מוות.[7][1]
פקיסטןפקיסטן פקיסטן
קובהקובה קובה
דרום קוריאהדרום קוריאה דרום קוריאה סחר בסמים עלול להוביל לעונש מוות, אולם לא נגזר עונש כזה מאז 1997; לאחר כניסתו לתפקיד בפברואר 1998, הנשיא קים דה-ג'ונג הטיל מורטוריום על עונש מוות בקוריאה.[8]
צפון קוריאהצפון קוריאה צפון קוריאה נתונים מלאים אינם ידועים.
קטר (מדינה)קטר (מדינה) קטר
תאילנדתאילנד תאילנד
תימןתימן תימן

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Death Penalty For Drug Offences: Global Overview 2021, Harm Reduction International (באנגלית)
  2. ^ אתר למנויים בלבד טראמפ מקדם עונש מוות לסוחרי סמים, באתר הארץ, 19 במרץ 2018
  3. ^ איתמר אייכנר, מאסר עולם ולא עונש מוות: גזר דין חדש לישראלית שנתפסה עם סמים באמירויות, באתר ynet, 7 ביולי 2022
  4. ^ בית המשפט אסר להטיל עונש מוות על אנסי ילדים, באתר הארץ, 27 ביוני 2008
  5. ^ זעזוע עולמי מהוצאתו להורג של "סוחר סמים" מוגבל שכלית, באתר ynet, 27 באפריל 2022
  6. ^ עלי ואקד, חמאס קבע: עונש מוות לסוחרי סמים בעזה, באתר ynet, 19 בספטמבר 2010
  7. ^ سما الإخبارية, صور .. غزة : إتلاف مواد مخدرة وإصدار أحكام بحق تجار ومروجين, سما الإخبارية (בערבית)
  8. ^ צוות המשרוקית של גלובס, ‏באילו מדינות במערב משתמשים בעונש מוות וכמה? | המשרוקית, באתר גלובס, 5 ביוני 2019