איריס ועופר פורטוגלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף עופר פורטוגלי)
איריס ועופר פורטוגלי
איריס פורטוגלי
איריס פורטוגלי
עופר פורטוגלי
עופר פורטוגלי
תקופת הפעילות מ-1989
מקום לימודים מכללת ברקלי למוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז
www.portugalymusic.com
חברים
איריס פורטוגלי
עופר פורטוגלי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איריס ועופר פורטוגלי הוא הרכב ג'אז וגוספל, שפעיל משנת 1989. עופר פורטוגלי הוא נגן פסנתר, מעבד מוזיקלי, מלחין, ומורה למוזיקה (לשעבר ב"רימון בית ספר למוסיקה"), איריס פורטוגלי היא מתופפת, זמרת, יוצרת ומבצעת והמנהלת האקדמית לשעבר של "רימון בית ספר למוסיקה". השניים הם זוג נשוי בחיים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איריס ועופר פורטוגלי הכירו בשנת 1987 על מדרגות בית הספר ברקלי בבוסטון[1]. במהלך שהותם שם הקימו רביעיית ג'אז שכללה עוד שני מוזיקאים והחלו להופיע במועדוני הג'אז בעיר. בישראל הופיעו ביחד לראשונה כהרכב באוגוסט 1989, במועדון הג'אז של אהרלה קמינסקי "בייבלוס"[2]. במהלך השנים הופיעה הרביעייה בהופעות ובפסטיבלים רבים בישראל ובעולם, ושיתפו פעולה עם אמני ג'אז מהארץ ומחו"ל[3].

בקיץ 1991, החליטו לחזור לישראל ולבסס את עצמם כאמנים יוצרים-מבצעים בתעשיית המוזיקה[4]. מיד עם חזרתם הקימו הרכב, והחלו ליצור ג'אז ישראלי מקורי השואב השפעות וזרמים מהתרבות המקומית. החומר כלל קטעים מקוריים עם נגיעות ים תיכוניות לצד קלאסיקה ישראלית וקטעי סטנדרט מעולם הג'אז בעיבודים חדשים[1]. ההרכב זכה להצלחה והוזמן להשתתף ב"ג'אז בים האדום"[5].

בשנת 1999 הוזמנו בני הזוג פורטוגלי על ידי שגריר ישראל בלאגוס שבניגריה, לסיבוב הופעות בפני הקהילה הבינלאומית, אנשי עסקים ונכבדים ניגריים. במהלך שהותם בלאגוס הם נחשפו למוזיקת הגוספל. עם שובם ארצה, החליט עופר להקים ב"רימון בית ספר למוסיקה" אנסמבל שיעסוק במוזיקת הגוספל ובמוזיקה השחורה במסגרת תוכנית הלימודים.

הופעת הבכורה הרשמית של ההרכב מחוץ לכותלי בית הספר הייתה בפסטיבל "ג'אז בים האדום" 2001 באילת במופע "גוספל ג'אז"[6]. על אף אפיונה של מוזיקת הגוספל כמוזיקה נוצרית, המופע שם דגש על המסרים האוניברסליים המאפיינים ומייחדים אותה - אופטימיות, אמונה, תקווה ואהבת האדם, ומחבר אותה לתרבות הישראלית באמצעות שילוב חומרים מקוריים וטקסטים עבריים מתוך שאיפה ליצור "גוספל ישראלי". במשך כ-10 שנים נהנו ממנו כ-50,000 צופים במעל 200 הופעות ברחבי הארץ[7].

אלבומם הרביעי של איריס ועופר פורטוגלי – "גוספל ג'אז לייב" הוקלט בהופעה חיה עם מקהלת הגוספל במרץ 2004[8]. במהלך השנים שיתף ההרכב פעולה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית[9], התזמורת הפילהרמונית המלכותית של לונדון, וכן אירח את מיטב האמנים: מרגלית צנעני, רותי נבון, נינט טייב, סגיב כהן, גבריאל בטלר, סבלימינל, מוש בן ארי, מומי לוי, אלי פיניש ועוד.

בשנת 2006 הצטרף להרכב דני ליטני במופע "ימות משיח", שמילא אולמות ולבבות במשך שנתיים. רוב החומר במופע מורכב משירים בעברית, המעובדים ברוח המוזיקה השחורה, הבלוז והגוספל, וממשיכים את קונספט הגוספל הישראלי המקורי שיצרו הפורטוגלים[10].

ביוני 2011 ההרכב העלה מופע שסיים את העונה ה-20 לסדרה "קלאסיקה במימד אישי" של הפסנתרנית אסתרית בלצן – " גרשווין והחלום האמריקאי - מחווה לגדולי המלחינים היהודים בברודוויי". המופע עסק בארבעה מלחינים יהודים אמריקאים, מחשובי יוצרי המוזיקה הפופולרית בארצות הברית במאה העשרים - ג'ורג' גרשווין, אירווין ברלין, ג'רום קרן והרולד ארלן שהלחינו חלק נכבד מהפסקול של תרבות המוזיקה בארצות הברית. במופע עיבודים קוליים ייחודיים ליצירותיהם של המלחינים, שלוו בהנחייתה הסוחפת של אסתרית שהביאה ערך מוסף מיוחד למופע.

בפברואר 2012 העלו הפורטוגלים מופע משותף עם הסינפונייטה הישראלית באר שבע, שכלל חומרים מעשייתם המוזיקלית ב-20 השנה האחרונות. כל הקטעים עובדו בסגנון הגוספל ותוזמרו במיוחד למופע שהציג מזיגה מסקרנת בין המוזיקה העכשווית והמוזיקה הקלאסית, נגנים משני העולמות ומקהלת הגוספל.

ב-2013 העלו איריס ועופר פורטוגלי עם מקהלת הגוספל את המופע "אדון הסליחות". מופע זה משלב מוזיקת גוספל וג'אז, עם פיוטים ותפילות מהמסורת היהודית ויצירות מקוריות בהשראת הז'אנר. המופע מעלה על הבמה 18 מוזיקאים בהרכב ייחודי המביא שילוב בין מזרח ומערב: מקהלת הגוספל המונה 11 זמרים, עוד, כלי נשיפה, צ'לו, כלי הקשה אתניים, גיטרה, פסנתר, קונטרבס ותופים[11].

ב-2015 העלו איריס ועופר פורטוגלי את המופע "את לי לילה" - שיתוף פעולה עם סגיב כהן ומקהלת הגוספל שלהם. במופע זה עיבודי גוספל ובלוז ססגוניים לשירי זהר ארגוב.

הפרויקט החדש "עושים ג'אז עם עופר פורטוגלי" הוא פרויקט של אלבום קונספט וסדרת הופעות בהם מתארחים מיטב הזמרים והיוצרים בארץ. עם כולם מבצע פורטוגלי גרסה ג'אזית לשיריהם המוכרים, במחווה ליצירה הישראלית. בפרויקט "עושים ג'אז" קיבץ פורטוגלי חבורה מרשימה של אמנים בשירים שעיצבו את נוף ילדותינו, לצד אמנים צעירים יותר: מיקי גבריאלוב, יהודית רביץ, דורון טלמון, דני רובס, אוהד חיטמן, לאה שבת, דין דין אביב, סגיב כהן, יהודה ואלון עדר, אלי מגן, דני ליטני, נתן כהן, דפנה לוי, יוסי פיין ובן אילון.

איריס פורטוגלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

איריס החלה לתופף בגיל 14, והיא אחת ממתופפות הג'אז הבודדות בארץ. בוגרת מכללת ברקלי למוזיקה בבוסטון, ארצות הברית[1]. יחד עם בעלה עופר פורטוגלי, מובילה למעלה משני עשורים את הרכב הג'אז.

עם השנים ביססה איריס את מעמדה כסולנית מבוקשת והופיעה, בין היתר, עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הקאמרית הישראלית, סימפונט רעננה, התזמורת הקאמרית הקיבוצית, תזמורת הבמה -חולון, תזמורת הג´אז של תל אביב ועוד.

ביולי 2014 מונתה כמנהלת האקדמית של "רימון בית ספר למוסיקה"[12]. הקימה וניהלה במשך 14 שנים מגמת מוזיקה ייחודית בתיכון בהרצליה בשיתוף עם רימון. ביוני 2010, זכתה איריס פורטוגלי בתעודת הצטיינות בחינוך מטעם עיריית הרצליה לשנת תש"ע, על מקצועיותה ותרומתה לחינוך במסגרת מגמת המוזיקה שהקימה בתיכון חדש בהרצליה[13]. ב-2021 השניים התפטרו ממשרתם בבית הספר רימון על רקע התנגדותם הנחרצת לשיתוף פעולה עם תקנות התו הירוק.

עופר פורטוגלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עופר פורטוגלי החל את דרכו כמוזיקאי עם שחרורו מצה"ל בשנת 1983. ניגן בהפקות שונות והצגות בהם המחזה "גטו" בתיאטרון חיפה, ליווה את הזמרות יעל לוי[14], ריקי גל[15], ואת השחקן מנחם עיני במופע יחיד[16]. במקביל, החל להתערות בסצנת הג'אז המקומית וניגן עם נגני ג'אז מובילים כגון אהרל'ה קמינסקי, אלברט פיאמנטה, גלעד עצמון, ועמיקם קימלמן[17]. התקבל לבית הספר למוזיקה ברקלי בבוסטון ישר לשנה השנייה, ובמהלך לימודיו בשנת 1987 הקים את רביעיית הג'אז שלו יחד עם איריס פורטוגלי, הסקסופוניסט הנורווגי אולה מטיסן והבסיסט הגרמני כריסטיאן דינר[3].

בשנת 1991 חזר פורטוגלי לישראל ומאז מוביל יחד עם אשתו איריס את הרכב הג'אז.

עיבד והפיק את ששת אלבומי ההרכב.

עופר פורטוגלי נמנה עם הסגל הבכיר של בית ספר רימון, מנצח על תזמורת "ביג בנד" במגמת המוזיקה בתיכון קריית שרת בחולון והחל מ-2015 משמש יועץ אקדמי במגמת מוזיקה ייחודית בתיכון קלעי בגבעתיים. באוקטובר 2021 התפטרו בני הזוג פורטוגלי ממשרתם בבית ספר רימון על רקע סירובם לשתף פעולה עם תקנות התו הירוק.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איריס ועופר פורטוגלי נישאו בקיץ 1989[1]. ב-1992 נולדה בתם הבכורה, הפסנתרנית, זמרת, מלחינה ומעבדת המתגוררת בניו-יורק שי פורטוגלי, ב-1995 נולד בנם השני גיא, מוזיקאי, פסנתרן, גיטריסט ומתופף וב־2000 נולד בנם השלישי איתי, כיום פסנתרן ומעבד בלהקה צבאית, וחבר בלהקת הפרוג-מטאל "סקארדסט". ב-2019 צינו הפורטוגלים 30 שנות פעילות במופע זוגי, בבימויה של מיקי קם, בו משתפים פעולה עם שלושת ילדיהם על הבמה.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איריס ועופר פורטוגלי (התקליט), (1994)
  • עדן (התקליט), (1995)
  • לפני שאמרת (התקליט), (1998)
  • גוספל ג'אז live (פורטוגלי הפקות), (2004)
  • סיפור בהמשכים (פורטוגלי הפקות), (2007)
  • אדון הסליחות (פורטוגלי הפקות), (2013)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 נרי ליבנה, איריס עופר וכל הג'ז הזה, חדשות, 6 בדצמבר 1991
  2. ^ אדר אבישר, דקה אחרי חצות, מעריב, 13 באוגוסט 1989
  3. ^ 1 2 בועז כהן, בהזדמנות חגיגית זו, חדשות, 3 באוגוסט 1989
  4. ^ מוקי רון, שיבת הג'ז, חדשות, 14 בנובמבר 1991
  5. ^ יואב בירינברג, ג׳ז באילת, חדשות, 20 ביולי 1992
    יואב בירנברג, 24 הרכבים ישתתפו בפסטיבל ג'ז בים האדום בחודש הבא, חדשות, 19 ביולי 1993
  6. ^ ישראלים ב"ג'ז בים האדום", באתר הארץ, 25 ביולי 2001
  7. ^ מופע ג'ז עם איריס ועופר פורטוגלי, באתר הארץ, 11 במרץ 2003
  8. ^ בן שלו, גדול זה שמח, באתר הארץ, 8 במרץ 2004
  9. ^ מרב יודילוביץ', הרווח שבין קול פורטר לקווין, באתר ynet, 8 באפריל 2002
  10. ^ עכבר העיר, ימות משיח עם דני ליטני ועופר ואיריס פורטוגלי, באתר הארץ, 26 ביוני 2006
  11. ^ טל רויטמן-מאיר, מוזיקה שחורה, במובן הכי יהודי של המילה, באתר ynet, 21 באוגוסט 2013
  12. ^ בן שלו, הזמרת איריס פורטוגלי תהיה המנהלת האקדמית של בית הספר רימון, באתר הארץ, 6 ביולי 2014
  13. ^ איריס פורטוגלי, אני אישה, מתופפת ומנהלת. תתמודדו, באתר ynet, 21 בדצמבר 2018
  14. ^ יאיר סתוי, יעל לוי, מופע חדש., חדשות, 7 בפברואר 1985
  15. ^ שבתעתון - בקאמרי - בוקר אקטואליה ותרבות, מעריב, 27 ביוני 1985
  16. ^ עייני ושושן יורדים ל״סליק", חדשות, 7 באוגוסט 1986
  17. ^ יוסי חרסונסקי, מקום חדש בעיר לג'אז, מעריב, 9 בפברואר 1986
    נוער מוסיקלי בישראל - רביעייית הגא'ז, מעריב, 14 בדצמבר 1986
    יוסי חרסונסקי, חג לג'אז הישראלי - פסטיוואל 84 ב"בית ליסין" ת"א, מעריב, 5 בנובמבר 1984