עזרה (סרט, 2021)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עזרה
Help
בימוי מארק מונדן עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית
הפקה
חברת הפקה Channel Four Television Corporation
The Forge
שידור
רשת שידור ערוץ 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פורמט (תמונה) 16:9 (HDTV)
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עזרהאנגלית: Help) הוא סרט דרמה טלוויזיה בריטי משנת 2021 על מגפת הקורונה בבריטניה, שנכתב על ידי ג'ק ת'ורן וביים מארק מונדן. העלילה עוקבת אחר שרה (בגילומה של ג'ודי קומר), עוזרת צעירה במערכת הבריאות הבריטית שמתחילה לעבוד בבית אבות בליברפול, שם היא מטפלת בטוני (בגילומו של סטיבן גראהם), גבר בגיל העמידה שחולה במחלת אלצהיימר מוקדמת; כאשר המגפה פוגעת בבריטניה, שני עולמם משתנים לחלוטין.[1][2] הסרט שודר לראשונה בערוץ 4 ב-16 בספטמבר 2021.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019, שרה מתחילה לעבוד כעוזרת טיפול בבית ברייט סקיי, בית אבות בליברפול. היא טובה בתקשורת עם התושבים, בפרט גבר בגיל העמידה בשם טוני, שחולה במחלת אלצהיימר מוקדמת. טוני יוצא לעיתים קרובות מהבניין ומשוטט ברחובות כדי לנסות ללכת לבית אמו, שוכח שהיא מתה וביתם שייך כעת למשפחה אחרת.

עומס העבודה קשה, אך העולם כולו מתהפך כאשר מגפת הקורונה פוגעת בבריטניה במרץ 2020. כמו רוב בתי אבות אחרים ברחבי המדינה, ברייט סקיי סובלת מהתפרצות המגפה בקרב המטופלים. המצב מוחמר עם המחסור החמור בציוד מגן אישי לאור העדיפות לאספקתם לבתי החולים של מערכת הבריאות הלאומית, על חשבון בתי האבות.

לילה אחד, כששרה נותרת כמטפלת היחידה בתפקיד, תושב ברייט סקיי קני סובל מהתקף שיעול רציני. שרה מתקשרת למוקד הקורונה, כמו גם למוקד שירות הבריאות 111, אך אין אמבולנסים זמינים באזור. שרה כועסת ומבוהלת, מעירה את טוני, שהוא גם החבר הטוב ביותר של קני. הוא מצליח להפוך את קני, אך הוא עדיין במצב רע.

מאוחר יותר, שרה מגלה כי טוני קיבל תרופה חדשה מסטיב, ראש הבית. היא מתעמתת עם סטיב, שאומר לה שרופא המשפחה של טוני התעקש על השינוי. שרה זועמת, מוציאה את טוני מברייט סקיי ומביאה אותו לקרוואן שבבעלות משפחתה, שם הם מבלים שנים עשר ימים. אביה של שרה, בוב, מוצא אותה שמבקר את מעשיה בכך ששואל אותה אם היא זקוקה לאספקה כלשהי. תוך כדי משחק שיטהד, המשטרה מוצאת את שרה, אחרי תשאול עוברי אורח שזיהו אותם. טוני מוחזר לברייט סקיי ושרה נלקחת למעצר.

בסצנה נוקבת שרה, האזוקה במושב האחורי של ניידת המשטרה, שוברת את הקיר הרביעי ופונה לקהל הצופים באומרה כי למפלגה השמרנית שנמצאת בממשלה לא אכפת מאנשים כמוה ומהנושאים שהם מתמודדים איתם, כגון עוני, חוסר בית, ופנייה לשימוש בבנקי מזון. היא אומרת שלממשל לא אכפת מאזרחיו כי אין גורם שמוכן לקחת אחריות. הסרט מסתיים בסטטיסטיקה על מקרי מוות בבתי אבות בבריטניה בתחילת המגפה והכמות הבלתי מספקת של ציוד מגן אישי שהממשלה סיפקה.[3]

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בנובמבר 2020, ערוץ 4 הודיע שג'ודי קומר וסטיבן גראהם יככבו בסרט דרמה טלוויזיוני שהופק על ידי חברת פורג' על מגפת הקורונה והשפעתה בבריטניה, כאשר ג'ק ת'ורן יכתוב את התסריט ומארק מונדן יביים. על הפרויקט אמר ת'ורן: "לפני כשנתיים סטיבן גרהם הגיע אלי עם רעיון לכתוב משהו עבורו ועבור ג'ודי קומר. ניסיתי לחשוב על משהו ולא מצאתי כלום. ואז קרה המשבר הזה, וראינו את בתי האבות נמעכים ומוכים על ידי הממשלה. זה היה תהליך ארוך וקצר, שניסה למצוא דרך לספר את הסיפור הזה, הדבר המדהים הוא שיתוף בעיבוד הסיפור עם סטיבן, ג'ודי, מארק מונדן המדהים, בת' וויליס וכולם בחברת פורג' וערוץ 4."[4]

כוונתו המקורית של ת'ורן הייתה לכתוב סיפור על "היבטים שונים של בתי אבות והיבט אחר של פוליטיקה בבית אבות", אך אמרו לו לשנות זאת על ידי מייסד חברת פורג' ג'ורג' פאבר. "קצת פחדתי לכתוב על הקורונה", אמר ת'ורן למגזין אמפייר. "לא ממש רציתי לכתוב דרמה על הקורונה. אבל אז ככל שקראתי יותר דברים כך נראה שזה היה חשוב יותר."[5]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים נערכו בעיקר בליברפול, אך חלקם צולמו גם בצ'שייר ובחוף ת'ורסטסטון בחצי האי ויראל. כדי לסייע בהפחתת הסיכוי להדביק או להידבק בקורונה או להעבירו למטופלים, צילומים מסוימים התקיימו אפילו בקרוואנים, שכן מטפלים רבים נאלצו לעבור לבתים ניידים במהלך המגפה.[6]

החלק השלישי של הסרט, בו שרה נמצאת לבד במשמרת הלילה ומנסה נואשות ליצור קשר עם שירותי החירום, נעשה בטייק בודד שנמשך למעלה מ-26 דקות.[7] במהלך שאלות ותשובות לעיתונאים לקראת צאת הסרט, קומר הודתה שרצף זה הוא כנראה הסצנה "הקשה ביותר" לצלם במהלך כל הצילומים. "מארק [מונדן] ממש דחף אותי לזה," אמרה. "אני זוכרת שהיה רגע, עשינו את כל התהליך הזה והייתי כל כך בתוך הראש שלי. ואני חשבתי ש'אני חושבת שקיבלנו את זה, יש לנו את זה, יש לנו את זה', ומארק כזה 'לא, לא, לא - אנחנו הולכים לעשות עוד', ואני הייתי, 'אה בסדר'. הייתי כל כך בתוך הראש שלי בשלב הזה ועשינו את זה שוב וברגע שהגענו לטייק השני הזה, לעולם לא היינו נכנסים לראשון. ואני חושבת שמארק באמת היה פנומנלי בזה, וידע בדיוק מתי לדחוף אותך עוד קצת. אז אני חושבת שזה כנראה היה הכי קשה לכולנו, כי באמת כולנו היינו צריכים להתכרבל ולעבוד כצוות."[8]

הערכה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לשבחי המבקרים. קרול מידגלי מהטיימס העניקה לסרט חמישה כוכבים מתוך חמישה וכינתה אותו "סיוט מביש [שכל] השרים צריכים לראות".[9] לורן מוריס מרדיו טיימס העניקה לו ארבעה מתוך חמישה כוכבים, ושיבחה את הסרט על כך ש"הביא הביתה את החוויה הטראומטית שמטפלים רבים היו עוברים תוך ניסיון לטפל בדיירי בית פגיעים לאורך כל המגפה" ושיבחה את משחקם של גרהם וקומר.[10]

ה"אינדפנדנט" העניק לסרט ארבעה כוכבים ושיבח את השחקנים והתסריט, כשהמבקר אד קאמינגס העיר: "הסרט במיטבו כשהוא סומך על השחקנים שלו במעשי החביבות והאהבה הקטנים שנזכרו למרות הכל. בנושא זה, גרהם וקומר הם כל הסיוע הדרוש לך."[11] בביקורת בת ארבעה כוכבים, "הגרדיאן" תיאר את הסרט "מעורר ומרתיע".[12] אניטה סינג מה"דיילי טלגרף" העניקה לסרט ארבעה מתוך חמישה כוכבים ושיבחה במיוחד את סצנת "משמרת הלילה הנוראית" של שרה, שאותה כינה סינג "קטע בימוי וירטואוזי של מארק מונדן".[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "עזרה", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  • "עזרה", במסד הנתונים הקולנועיים KinoPoisk (ברוסית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ McIntosh, Steven (15 בספטמבר 2021). "Help: Channel 4 drama examines undervalued care workers during pandemic". BBC News. נבדק ב-16 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Harrison, Phil; Catterall, Ali; Verdier, Hannah; Howlett, Paul (16 בספטמבר 2021). "TV tonight – Jodie Comer and Stephen Graham star in devastating Covid drama Help". The Guardian. נבדק ב-16 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Butler, Sinead (17 בספטמבר 2021). "Jodie Comer and Stephen Graham praised for their 'incredible' performance in pandemic drama The Help". indy100. נבדק ב-17 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Channel 4 announces Jack Thorne's 'Help' (w/t) starring Stephen Graham and Jodie Comer". Channel 4. 20 בנובמבר 2020. נבדק ב-16 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Nugent, John (16 בספטמבר 2021). "Jack Thorne On Help: 'There's An Awful Lot Of PTSD And Ongoing Trauma'". Empire. נבדק ב-16 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Where was Channel 4's Help filmed?". Heart FM. Global Group. 16 בספטמבר 2021. נבדק ב-16 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Wilkes, Neil (9 בספטמבר 2021). "Jodie Comer discusses "incredible" 26-minute scene in Help". Media Mole (באנגלית בריטית). נבדק ב-19 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Morris, Lauren (14 בספטמבר 2021). "Help star Jodie Comer opens up on "relentless" one-shot care home scene". Radio Times (באנגלית). נבדק ב-19 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Midgley, Carol (16 בספטמבר 2021). "Help review — a shaming nightmare all ministers should see". Radio Times (באנגלית). ISSN 0140-0460. נבדק ב-18 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Morris, Lauren (16 בספטמבר 2021). "Help on Channel 4 review: Jodie Comer and Stephen Graham shine in sobering COVID drama". Radio Times. נבדק ב-17 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Cumming, Ed (16 בספטמבר 2021). "Help sees Jodie Comer frees herself from the shonky shackles of Killing Eve - review". The Independent (באנגלית). נבדק ב-18 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Mangan, Lucy (16 בספטמבר 2021). "Help review – Jodie Comer and Stephen Graham will leave you breathless with rage". The Guardian (באנגלית). נבדק ב-18 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ אתר למנויים בלבד Anita Singh, ‏Help, review: the horror of how we let Covid ravage our care homes, The Telegraph, 16 September 2021