עיתונות נתונים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עיתונות נתונים (נפוץ גם המונח עיתונות מונחית נתונים) היא הכינוי של תהליך וסוגה עיתונאיים המבוססים על ניתוח וסינון של נתונים רבים – ובפרט נתוני עתק – לשם יצירת סיפורי חדשות או שיפורם. הנתונים משמשים למציאת תגליות חדשות, לביסוס טענות באמצעים סטטיסטיים, להצגת מידע מעניין באופן ויזואלי (כגון גרפים ומפות), ועוד.

כרעיון, עיתונות מבוססת מאגרי מידע הייתה קיימת הרבה לפני המצאת המונח. התפתחויות טכנולוגיות וחברתיות הקשורות לנתוני עתק, קוד פתוח, גישה חופשית, נתונים חופשיים ועוד איפשרו ניתוח נתונים בקנה מידה חסר תקדים. במרץ 2009 היה הגרדיאן הבריטי לארגון החדשות הבולט הראשון[1] שהחל לשלב עיתונות נתונים בדיווחיו, כשפרסם מדור המוקדש לנושא.[2] כלי תקשורת נוספים החלו לצרף לכתבות יותר נתונים סטטיסטיים, גרפים ועוד, ופורסמו תגליות שהתאפשרו רק בזכות ניתוח נתוני עתק. כמו כן, החלו לקום כלי תקשורת אשר עיתונות מונחית נתונים היא מרכז עיסוקם – כגון FiveThirtyEight.

דוגמה מודרנית לעיתונות מונחית נתונים היא השימוש של כלי תקשורת שונים בסקרי בחירות, נתונים על הכלכלה ועוד כדי להעריך את סיכויי הזכייה של מועמדים בבחירות,[3][4] להסיק כיצד אירועים אקטואליים השפיעו עליהם,[5] לתגבר פרשנויות פוליטיות בראיות סטטיסטיות,[6] ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עיתונות נתונים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Simon Rogers, Data journalism at the Guardian: what is it and how do we do it?, הגארדיאן, ‏28 ביולי 2011 (באנגלית)
  2. ^ מדור ה-Datablog, באתר הגארדיאן (באנגלית)
  3. ^ 2020 Election Forecast, FiveThirtyEight (באנגלית)
  4. ^ Forecasting the US elections, האקונומיסט (באנגלית)
  5. ^ Trump And Biden Both Got Small Convention Bounces. But Only Biden Got More Popular., FiveThirtyEight, ‏11 בספטמבר 2020 (באנגלית)
  6. ^ Even With 190,000 Dead, There’s a Lot That Voters Don’t Know, הניו יורק טיימס, ‏10 בספטמבר 2020 (באנגלית)