עלילות הנסיך אחמד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עלילות הנסיך אחמד
Die Abenteuer des Prinzen Achmed
בימוי לוטה רייניגר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Louis Hagen עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט לוטה רייניגר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ולפגנג זילר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קרל קוך עריכת הנתון בוויקינתונים
אנימטור לוטה רייניגר, Walter C. Türck, Berthold Bartosch, Alexander Kardan עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרייך הגרמני עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 בספטמבר 1926 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 65 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, סרט אילם, סרט ילדים, סרט מונפש עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עלילות הנסיך אחמדגרמנית: Die Abenteuer des Prinzen Achmed) הוא סרט אנימציה גרמני משנת 1926 מאת לוטה רייניגר. זהו הסרט באורך מלא הישן ביותר שהשתמר. הסרט מתבסס על צלליות של דמויות קרטון המופיעות על גבי יריעות עופרת. טכניקה זו שפותחה על ידי רייניגר מזכירה את תיאטרון הצלליות וויאנג קוליט, אלא שעבור הסרט היא הזיזה את הדמויות פריים לאחר פריים.

עלילת הסרט מתבססת על יסודות מסיפורי אלף לילה ולילה, בפרט סיפורו של הנסיך אחמד והפיה פארי באנו. בהכנת הסרטים לקחו חלק גם אנשי אנימציה וצילום מגרמניה ולא רק רייניגר עצמה[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכשף אפריקני יוצר סוס שיכול לעוף ומציג אותו בפני הח'ליף. לאחר שהמכשף מסרב למכור אותו תמורת כל סכום של זהב, החליף' מציע לו כל אוצר מהאוצרות שברשותו. המכשף בוחר בדינרסדה, בתו של החליף' שאינה מעוניינת בו כלל. הנסיך אחמד, אחיה של דינרסדה, מתנגד להצעתו והמכשף מציע לו לרכב על הסוס המכושף. הסוס מעלה את הנסיך מעלה מעלה לשמיים, שכן אחמד אינו יודע איך לשלוט בסוס ואיך לעוצרו. הח'ליף מורה לכלוא את המכשף.

כאשר אחמד לומד כיצד לגרום לסוס לצלול, הוא מוצא את עצמו בארץ זרה ומוזרה, אי קסום בשם וואק וואק. את פניו מקבלות קבוצה גדולה של נערות נאות. לאחר שהן נלחמות ביניהן על תשומת ליבו, הוא עולה על הסוס ובורח לאגם מרוחק. באגם הוא פוגש את פארי באנו, נסיכת וואק וואק הבאה לרחוץ באגם עם פמלייתה. כאשר הן מבחינות בו כולן נמלטות מלבד פארי באנו, שכן אחמד תפס בידיו את חליפות הנוצות הקסומה שלה. היא נמלטת ממנו בריצה אך אחמד משיג אותה. הוא מצליח לרכוש את אמונה לאחר שהוא משיב לה את חליפות הנוצות שלה. הם מתאהבים והיא מזהירה אותו ששדי האי ינסו להרוג אותו.

על כדור הארץ, המכשף מצליח להשתחרר משלשלאותיו. הוא הופך את עצמו לעטלף ותר אחר אחמד. הנסיך מבריח את המכשף (לאחר שחזר לצורה אנושית) ונופל לבור עמוק. בעוד אחמד נלחם בנחש ענק המכשף לוקח את פארי באנו לסין ומוכר אותה לשליט. המכשף חוזר לבור, מוציא משם את אחמד וקושר אותו לסלע גדול בפסגת הר. אבל, מכשפת ההרים הבוערים מבחינה בו ומשחררת אותו. המכשף הוא שנוא נפשה ועל כן היא עוזרת לאחמד לשחרר את פארי באנו מידי שליט סין.

השדים של וואק וואק מאתרים את הזוג, ולמרות לוחמנותו העזה של אחמד, הם מפרידים ביניהם ולוקחים את פארי באנו עימם. אחמד משתלט על אחד מהשדים ומכריח אותו לחזור לוואק וואק ביחד איתו. אולם, השערים של וואק וואק נעולים ואי אפשר להיכנס לאי. אחמד נתקל במפלצת שתוקפת נער צעיר בשם אלאדין.

אלאדין מספר לאחמד את סיפורו, כיצד הוא, חייט עני ופשוט, גויס על ידי המכשף כדי להיכנס למערה אפלה ולהוציא ממנה מנורה קסומה. כאשר אלאדין חזר לפתח המערה עם המנורה, המכשף דרש קודם את המנורה בטרם יושיט לו יד ויעזור לו לצאת החוצה. כאשר הוא סירב לבקשת המכשף הוא נכלא במערה לבדו. אלאדין שפשף את המנורה ואז יצא הג'יני שהגשים לו משאלות ושחרר אותו מהמערה. בעזרת הג'יני הוא חיזר אחר דינרסדה. יום אחד, דינרסדה, ארמונו המפואר של אלאדין ואף המנורה עצמה נעלמו כולם. הח'ליף הורה לעצור את אלאדין והוא נמלט מגזר דין מוות. סערה גדולה בלב ים העיפה אותו באוויר לעבר וואק וואק. כאשר הוא ניסה לקטוף פרי מאחד מן העצים התברר שהייתה זו מפלצת - אותה מפלצת בה נתקל הנסיך אחמד והרגה.

אז מופיעה מול שניהם מכשפת ההרים. מאחר שרק הג'יני שבתוך המנורה יכול לפתוח את שערי האי היא מסכימה לעזור להם ולתקוף את המכשף הרשע שגנב את המנורה. הם נלחמים במשך זמן רב כאשר כל אחד לסירוגין לובש דמות של בעל חיים או יצור אגדי כלשהו. לאחר מכן הם חוזרים לצורתם האנושית ומתחילים להטיח כדורי אש לעבר השני. לבסוף, המכשפה גוברת על המכשף והורגת אותו. בעזרת הג'יני של המנורה הם פותחים את שערי וואק וואק וברגע האחרון מגיעים לפארי באנו ומצילים אותה ממוות משדי האי. אחד מן השדים שם את ידו על המנורה, אך המכשפה מביסה גם אותו ומחזירה להם את המנורה. היא קוראת לשדים טובים נוספים לצאת מן המנורה ולנצח את שדי האי הרעים. מפלצת דמוית הידרה לוכדת את פארי באנו. כאשר אחמד עורף את אחד מראשיה, שני ראשים צומחים במקומם, אך המכשפה עוצרת את תהליך גדילת הראשים ומאפשרת לו לחסל את המפלצת. ארמון מעופף מגיח לפניהם ויורד על האי. בארמון נמצאת דינרסדה והיא פוגשת את אחיה אחמד. שני הזוגות, אלאדין ודינדסרה ואחמד ופארי באנו, מנופפים לשלום למכשפה וחוזרים לארץ בארמון המעופף[2][3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עלילות הנסיך אחמד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]