על העיוורון (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
על העיוורון
Blindness
מבוסס על על העיוורון עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פרננדו מאירלס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ניב פיכמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דון מק'קלר, ז'וזה סאראמאגו עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דניאל רזנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'וליאן מור
Mitchell Nye
מאורי צ'ייקין
דון מק'קלר
Eduardo Semerjian
ג'ו פינג
Martha Burns
דאגלס סילבה
סנדרה או
גאל גרסיה ברנאל
מארק ראפלו
דני גלובר
אליס בראגה
Yoshino Kimura
Yūsuke Iseya
ג'וריס ג'רסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Marco Antônio Guimarães עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סיזר קרלאונה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה, ברזיל, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Budapest Film, Focus Features, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 באוקטובר 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 121 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט אסונות, סרט דיסטופי, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו blindness08
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

על העיוורון הוא סרט מתח באנגלית משנת 2008 על חברה הסובלת ממגפת עיוורון. הסרט הוא עיבוד לרומן בעל אותו השם משנת 1995 מאת הסופר הפורטוגלי ז'וזה סאראמאגו. הסרט נכתב על ידי דון מק'קלר בבימויו של פרננדו מאירלס, בסרטם מככבים ג'וליאן מור כאשתו של הרופא ומארק רופאלו כרופא. סאראמאגו סירב בהתחלה למכור את הזכויות לעיבוד קולנועי, אך המפיקים הצליחו לרכוש אותו בתנאי לכך שהסרט יתרחש בעיר לא מזוהה וללא שם. הסרט הוקרן בהקרנת בכורה כסרט הפתיחה בפסטיבל קאן ב-14 במאי 2008, ויצא לאקרנים בקנדה כחלק מפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו ב-6 בספטמבר 2008.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל בכך שאיש צעיר מתעוור לפתע במכוניתו בעודו בצומת, כששדה הראייה שלו הופך ללבן. עובר אורח מציע להסיע אותו הביתה ולאחר מכן הוא גונב את מכוניתו של העיוור. כשאשתו של העיוור חוזרת הביתה, היא לוקחת אותו לרופא עיניים שלא מזהה שום דבר חריג ומפנה אותו להערכה נוספת.

למחרת, הרופא מתעוור, ומבין בעצם שהעיוורון נגרם ממחלה מידבקת. ברחבי העיר, אזרחים נוספים הופכים לעיוורים, מה שגורם לבהלה רחבה, והממשלה מארגנת הסגר לעיוורים במתקן נטוש. כשצוות ההסגר מגיע לאסוף את הרופא, אשתו משקרת שגם היא התעוורה כדי ללוות אותו.

הרופא ואשתו מגיעים ראשונים למתקן ההסגר ומסכימים שישמרו את ראייתה בסוד. אליהם מצטרפים עוד כמה, כולל הנהג, הגנב ומטופלים נוספים של הרופא. בשלב זה, "המחלה הלבנה" הפכה בינלאומית, עם מאות מקרים המדווחים מדי יום. הממשלה נוקטת באמצעים אכזריים יותר ויותר כדי לנסות להתמודד עם המגפה, כולל סירוב לסייע לעיוורים.

עוד ועוד אנשים עיוורים נדחסים במה שהפך למחנה ריכוז, הצפיפות והיעדר תמיכה מבחוץ גורמים להיגיינה ותנאי החיים להידרדר במהירות. הרופא משמש כנציג המחלקה שלו, ואשתו הרואה עושה ככל שביכולתה לסייע לחבריה הכלואים מבלי לחשוף את יכולתה. החרדה מזמינות המזון מערערת את המורל ומביאה לעימות בין מחלקות הכלא, כאשר החיילים השומרים על המחנה הופכים עוינים יותר ויותר.

גבר עם אקדח ממנה את עצמו ל"מלך" של המחלקה שלו, ומשתלט על משלוחי האוכל, תחילה דורש את חפצי הערך של המחלקות האחרות, ולאחר מכן מהנשים לקיים יחסי מין עם הגברים שלהן. במאמץ להשיג מצרכים, כמה נשים נכנעות בחוסר רצון להיאנס. אחת הנשים נהרגת על ידי התוקף שלה, ואשתו של הרופא מתנקמת והורגת את ה"מלך" עם זוג מספריים. בתוך הכאוס שנוצר, הבניין עולה באש ואסירים רבים מתים. הניצולים שנמלטים מהבניין מגלים שהשומרים נטשו את עמדותיהם, והם יוצאים לעיר.

החברה קרסה ואוכלוסיית העיר הצטמצמה ונאבקת כדי לשרוד. אשת הרופא מובילה את בעלה ועוד כמה אחרים מהמחלקה שלהם בחיפוש אחר מזון ומקלט. היא מגלה מחסן מצויד ובקושי בורחת בעזרת בעלה כשההמון סביבה מריח את האוכל הטרי שהיא נושאת.

הרופא ואשתו מזמינים את "משפחתם" החדשה לדירתם. ואז, באותה פתאומיות שראייתו אבדה, הנהג - האדם הראשון שאיבד את ראייתו - מקבל את ראייתו חזרה, מה שמעיד על כך שהגוף נלחם במחלה, ושהעיוורון הוא בסופו של דבר זמני. הם חוגגים ותקוותם חוזרת.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'וליאן מור בתור אשת הרופא, האדם היחיד החסין מפני מגפת העיוורון. הראייה שלה נשמרת בסוד על ידי בעלה ואחרים.
  • מארק רפאלו בתור הרופא.
  • דני גלובר בתור איש עם שכבר היה עיוור בעין אחת טרם התפרצות המחלה.
  • גאל גרסיה ברנאל בתור מלך מחלקה 3, אחד מהנבלים של הסרט. בניגוד למאמצים הדמוקרטיים של הרופא ולבחירתו למנהיג מחלקה 1, הוא מכריז על עצמו "מלך מחלקה 3" וזוכה לפופולריות מיידית מ"נתיניו" על ידי מתן עדיפות לאוכל על פני האחריות הקהילתית של המחלקה שלו כמו קבורת מתים.
  • מורי צ'ייקין כרואה חשבון, שעוזר למלך מחלקה 3 להציק לחברי המחלקות האחרות. מכיוון שהוא עיוור מלידה, רואה החשבון רגיל הרבה יותר להסתמך על חושיו האחרים, מה שנותן לו יתרון גדול על פני האסירים האחרים; הוא מקבל את השליטה על מחלקה 3 ועל אספקת המזון לקהילה לאחר שהמלך נרצח.
  • אליס בראגה כאישה עם משקפיים כהים.
  • דון מק'קלר בתור גנב. מק'קלר, שכתב את התסריט לסרט, שיחק גם בעבר ולוהק לתפקיד הדמות.
  • סנדרה או כשרת הבריאות.
  • ניב פיכמן, במאי הסרט, כמדען ישראלי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא על העיוורון בוויקישיתוף