עמוק מתחת למים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמוק מתחת למים
Feet Deep‏ 12
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על אירועים אמיתיים
בימוי מאט אסקנדרי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מארק מאיירס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מאט אסקנדרי
מייקל הלטקוויסט
עריכה ראיין קופר
שחקנים ראשיים נורה-ג'יין נון
אלכסנדרה פארק
דיאן פאר
כריסטיאן בלקברן
טובין בל
מוזיקה טוד הברמן
צילום ביירון ורנר
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Citizen Skull Productions
חברה מפיצה MarVista Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 20 ביוני 2017
משך הקרנה 85 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה, אימה, מותחן פסיכולוגי
תרגום לעברית אסף ראביד (דורי מדיה אות)
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמוק מתחת למיםאנגלית: Feet Deep‏ 12; בתרגום לעברית: בעומק 12 רגל) הוא מותחן אימה פסיכולוגי אמריקאי עצמאי משנת 2017 בבימויו של מאט אסקנדרי, שגם כתב את התסריט יחד עם מייקל הלטקוויסט. הפיק: מארק מאיירס. במרכז העלילה שתי אחיות שנלכדות מתחת למכסה פיברגלס של בריכת שחייה, ומנסות להיחלץ על רקע המתחים האישיים ביניהן. בתפקידים הראשיים משחקות אלכסנדרה פארק, נורה-ג'יין נון ודיאן פאר.

הסרט הופץ לצפייה לפי דרישה ב-20 ביוני 2017[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צעירה בשם בְּרִי (נורה-ג'יין נון) באה לשחות בבריכת השחייה הציבורית "קטיאה", ואליה מצטרפת אחותה ג'ונה (אלכסנדרה פארק) שחזרה אחרי שהייתה בגמילה כחודשים וחצי. בינתיים, מנהל הבריכה מק'גריידי (טובין בל) מודיע שהבריכה נסגרת מוקדם מהרגיל לסוף שבוע ארוך עד יום שני לרגל חג ההודיה, ודוחק במתרחצים לעזוב את המקום. אחר כך, מק'גריידי תופס את פועלת התחזוקה של הבריכה, קלרה, גונבת כסף מתיק במחלקת אבדות, ומאחר שקלרה היא אסירה בתקופת מבחן, הוא מורה לה לסיים את עבודות הניקיון ולא לשוב עוד לבריכה.

שתי האחיות נותרות אחרונות. כאשר הן אוספות את חפציהן לעזוב, ברי מוצאת שטבעת האירוסין שלה אבדה. ג'ונה רואה את הטבעת תקועה בתוך סבכת ברזל בקרקעית הבריכה, והשתיים צוללות לחלץ את הטבעת. שיערה של ג'ונה נלכד במשאבה שבקרקעית, ברי מחלצת את אחותה, ובשל כך הן מתמהמהות לצאת מהמים. מק'גריידי לא רואה אותן, ובחשבו שהמקום התרוקן, הוא סוגר את מכסה הפיברגלס של הבריכה ויוצא. הן נלכדות מתחת למכסה וקריאותיהן לעזרה לא נשמעות. ג'ונה נתקפת פאניקה, ואילו ברי מוצאת פתח עיבוי קטן במכסה ומנסה להרחיבו בעזרת שבר חד של אריח שמצאה במים, אך ללא הצלחה. בין שתי האחיות נוצרים מתחים המציפים משקעים מהעבר: בעוד ברי היא האחות המוצלחת, ג'ונה היא "הכבשה השחורה", והיא מקנאה בברי בעיקר בגלל שברי עומדת להתחתן עם ארוסה דייוויד (כריסטיאן בלקברן). בלהט הוויכוח מתברר שג'ונה מצאה את הטבעת בתיק של ברי והשליכה אותה לבריכה בכוונה. ברי מצליחה לחלץ את הטבעת ומנסה לשווא לעקור את סבכת הברזל כדי לשבור בעזרתה את המכסה. ברי חשה כאבי ראש וחולשה, ומגלה לג'ונה שלפני שלוש שנים היא אובחנה כחולת סוכרת אך לא סיפרה, וכעת היא זקוקה למזרק שנמצא בתיק, פן תיכנס לתרדמת. מתוך הפחד, הן משוחחות על מות אביהן בשריפה שהתרחשה בביתם. ג'ונה הדחיקה את הדבר עד כה, וברי מספרת לה שהאב חזר שיכור באותו לילה, הדליק סיגריה, התעלף ונפל על המיטה, והסיגריה הציתה את המצעים. ברי נכוותה בידיה בנסותה לשווא להעיר אותו. ג'ונה אושפזה לגמילה אחרי שניסתה להתאבד כי התקשתה להתמודד עם "המפלצות", ומתכוונת לזכרונות שרדפו אותה מאז האירוע. ברי אומרת שכעת צריך לזכור שהאב מת.

דייוויד מתקשר כמה פעמים לטלפון של ברי השומעת את הצליל אך לא יכולה לענות. היא מניחה שדייוויד יתחיל לדאוג, יתקשר למשטרה, וכך הן יינצלו. בינתיים, קלרה נכנסת לנקות את המקום, והן קוראות לה לעזרה. היא מוצאת את התיק של ברי, מוציאה ממנו כסף, טלפון חכם וכרטיס אשראי, ומתחילה להתגרות בהן ולסחוט אותן תוך הבטחה שתעזור להן. ברי נאלצת לתת לה את הסיסמה לטלפון ואת הקוד של כרטיס האשראי, אחרי שקלרה מפסיקה את מערכת חימום הבריכה. כשקלרה יוצאת למשוך כסף בעזרת הכרטיס, ברי מתחילה להיחלש, וג'ונה נתקפת רגשי אשמה ומנסה להרחיב את הפתח בעזרת שבר האריח. קלרה חוזרת ומתגרה בהן שהכסף שהיה בחשבון לא מספיק. הן מבינות שהיא לא שפויה, וג'ונה מפתה אותה לקרב את אוזנה לפתח כדי "לגלות לה סוד" ודוקרת את קלרה באוזן. כנקמה, קלרה מפעילה את מערכת הניקוי שמזרימה כלור שכמעט גורם לאחיות להיחנק, מאלצת את ברי למסור לה את הטבעת, ומתרחקת כביכול ללכת לפדות אותה בכסף אצל משכונאי, אך נשארת לשמוע את שיחתן. ג'ונה מאיימת להתאבד בעזרת שבר האריח, אך מתעשתת ומבקשת את סליחת ברי על קנאתה ומעשיה. קלרה חוזרת אליהן, מטיפה להן מוסר והשתיים מביעות חרטה ומשכנעות אתה לפתח את מכסה הבריכה, אך היא לא מצליחה להפעיל את מנגנון הפתיחה משום שמק'גריידי החליף את קוד ההפעלה שהיה בידיה. קלרה מסרבת להתקשר למשטרה מחשש שיחזירו אותה לכלא, ועוזבת את מבנה הבריכה.

ברי החוששת שהיא עומדת למות, מתוודה שהיא ידעה שהאב התעלל מינית בג'ונה, ולכן מנעה ממנו בכוח לברוח מהאש, ובעצם, הרגה אותו כדי להציל את אחותה. היא מאבדת את הכרתה, ואז ג'ונה מצליחה לעקור את סבכת הברזל, מרסקת את מכסה הפיברגלס, מחלצת את שתיהן ומזריקה לברי את תכולת מזרק הגלוקגון[2]. לפתע מופיעה קלרה ואקדח בידה, מאיימת להרוג את האחיות כדי שלא יסגירו אותה, אך נתקפת רגשות אשמה וחמלה, מתחרטת ונותנת לג'ונה את הטלפון והטבעת. ג'ונה מזעיקה עזרה ומאיצה בקלרה לברוח. אנשי עזרה ראשונה מגיעים ומטפלים בברי השבה להכרתה. ג'ונה נותנת לה את הטבעת, ואומרת "הרגנו את המפלצת".

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנ/ית תפקיד
נורה-ג'יין נון (אנ') ברי
אלכסנדרה פארק (אנ') ג'ונה
דיאן פאר קלרה, אסירה במבחן ופועלת תחזוקה בבריכה
כריסטיאן בלקברן דייוויד, ארוסה של ברי
טובין בל בהופעת אורח מק'גריידי, מנהל הבריכה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתשובה לשאלה באיזו מידה העלילה מבוססת על סיפור אמיתי, הבמאי מאט אסקנדרי הסביר שמדובר בשילוב של כמה רעיונות שנבעו מהלא-מודע שלו. לדבריו, הוא פוחד ממים ולא יודע לשחות, ובריכות וים מעוררים בו חרדות. יחד עם מייק הלטקוויסט, הם חקרו סיפורים על אירועים דומים, ומצאו סיפור על צעירה אוסטרלית שטבעה למוות כאשר נלכדה תחת מכסה בריכה. אבל הוא בעיקר רצה לאתגר את עצמו, והסיפור הוא מיזוג של כמה מרכיבים, ולא מבוסס על סיפור אחד[3]. אסקנדרי הוסיף שהוא רצה ליצור סרט שיעסוק בגאולה, אשמה וקשר בין אחיות, בלי להסתמך על אפקטים מיוחדים, והרעיון הכללי מכיל רבדים עמוקים יותר שהוא רצה לטפל בהם כמספר סיפורים[3].

הסרט צולם תחת השם הזמני "The Deep End" (בתרגום חופשי לעברית: "הקצה העמוק") ושם הסרט הוחלף בהחלטת המפיצים[3], ולצורך שיווק, נוספה כותרת המשנה "Trapped Sisters" (בעברית: "אחיות לכודות")[4].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות לסרט היו חיוביות בדרך כלל. קודי האמן כתב שמדובר במותחן מהנה, סולידי ועשוי היטב, וציין לחיוב את המשחק המצוין לדעתו, ואת האופן שבו השחקניות מפיחות חיים בדמויות[4]. דייוויד דופרי כתב באתר הביקורות "That Moment" שמדובר בסרט מרתק ללא ספק, שהוא יותר דרמה אנושית מאשר מותחן. לדעת דופרי, הסרט מבוים היטב, במיוחד בהתחשב בכך שהעלילה מתרחשת באתר יחיד[5]. דני מק'קיני כתב שהנסיבות שבהן שתי האחיות נלכדות בבריכה אמינות ומציאותיות, והיחסים ביניהן מתוסרטים באופן יפה, כאשר תחושת המוות הקרוב גורמת להן מעין התגלות של חייהן. בנוסף, אסקנדרי מחזיק את הצופים במתח עם דמות פועלת התחזוקה שבמקום להיות הגואלת, הופכת להיות המענה שלהן[6].

אנשי מקצוע בתחום בריכות השחייה הצביעו על אי-דיוקים מעוררי גיחוך, לדבריהם, לגבי הטכנולוגיות המוצגות. בין היתר, ראשית, בבריכות מְקוּרוֹת כמו זו שבסרט, אין מכסים קשיחים מכיוון שאין בהם צורך. שנית, לגבי הסצנה שבה קלרה מזרימה כלור למים, המומחים אמרו שלא קיימת טכנולוגיה להזרמת כלור בשיטה ובכמויות הנראות בסרט[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של "עמוק מתחת למים", באתר חברת ההפצה MarVista (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 12 Feet Deep (2016), נבדק ב-2018-09-16
  2. ^ 12 Feet Deep (2016), נבדק ב-2018-09-17
  3. ^ 1 2 3 Jeremy Dick, 12 Feet Deep director Matt Eskandari chats with 1428 Elm, 1428elm, ‏Retrieved 16.9.2018
  4. ^ 1 2 Cody Hamman, 12 Feet Deep: Trapped Sisters(Movie Review), Joblo, ‏20.6.2017
  5. ^ David Duprey, 12 Feet Deep (2017) Review, That Moment, ‏23.6.2017
  6. ^ Dani McKinney, ’12 Feet Deep’ (2017) Movie Review, PopHorror, ‏Retrieved 16.9.2018
  7. ^ Nate Traylor, Aquatics Pros Dissect the Campy Swimming Pool Thriller '12 Feet Deep', Aquatics International, ‏5.7.2017