עמותת אלמנארה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמותת אלמנארה
جمعية المنارة
פעילות העמותה לקידום אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית (ע"ר)
מדינה ישראלישראל ישראל
משרד ראשי נצרת
מטה הארגון נצרת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות הגליל ויישובי המשולש
מייסדים עו"ד עבאס עבאס
יושב ראש עבאס עבאס עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל עו"ד עבאס עבאס
תקופת הפעילות 2005–הווה (כ־19 שנים)
almanarah.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמותת אלמנארהערבית: جمعية المنارة, מגדלור בעברית) היא עמותה לקידום אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית. העמותה הוקמה ב־2005 במטרה להעצים אנשים עם מוגבלויות בחברה הערבית, לאפשר להם לממש את זכויותיהם הטבעיות, החברתיות והמשפטיות ולסייע להם להשתלב בחברה באופן שיווני וללא הדרה, סטיגמות או דעות קדומות. העמותה מעניקה לילדים ומבוגרים עם מוגבלויות ייעוץ משפטי ותמיכה רגשית וחברתית לצד פעילויות העשרה, ופועלת להפחתת הדרה ולשילובם מלא ברמה הקהילתית, המקומית והארצית.

החזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה חותרת להעצמת אנשים עם מוגבלויות באמצעות שילובם בחברה ובכלכלה כאזרחים שווי זכויות, הפועלים לפי ערכי המצוינות, השוויון וההידברות, ובכך הופכים מנטל לנכס.

הצורך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחברה הערבית בישראל חיים יותר מ־570,000 אנשים עם מוגבלות פיזית, חושית, נפשית ושכלית, הסובלים הן מניכור מצד החברה הערבית עצמה והן ממחסור במשאבים מצד המדינה.

קהל היעד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית והחברה הסובבת אותם, לרבות תלמידי בתי ספר, סטודנטים, הורים ואנשי מקצוע.

המטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הגברת המודעות החברתית לאנשים עם מוגבלות, ושינוי הדעות הקדומות והסטריאוטיפים המושרשים כלפיהם בחברה.
  2. העצמת אנשים עם מוגבלות מתוך כוונה כי יפתחו אישיות בעלת דימוי וביטחון עצמי גבוהים יותר.
  3. קבלת זכויות שוות ביחס לכלל אזרחי המדינה.

המייסד והמנכ"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמותת אלמנארה נוסדה על ידי עו”ד עבאס עבאס, שפרץ דרך והגיע להצלחות רבות חרף לקות ראייתו והוביל את אלמנארה להישגים רבים בזירה המקומית והבינלאומית כאחד. עבאס מחזיק במספר תארים אקדמיים: שני תארים במשפטים (LLB ו-LLM) מהאוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני במינהל עסקים וניהול מלכ”רים מאוניברסיטת חיפה, וכן רישיון עריכת דין ותעודת מורשה נגישות שרות.

עו"ד עבאס עבאס, מיסד ומנכ"ל העמותה

עבאס נולד והתחנך בעיר נצרת, והיה התלמיד היחיד עם מוגבלות בבית הספר בו למד. חרף היותו עיוור על פי החוק, עבאס אינו מרגיש “נכה”, ואף נמנע מלעשות שימוש במונח זה. לאורך כל דרכו, כתלמיד, סטודנט, יזם חברתי וכמנכ”ל האמין בהצטיינות כדרך חיים להתגבר על המוגבלות.

בהנהגתו של עבאס, הפכה עמותת אלמנארה להיות ארגון מוביל בישראל ככלל, ובחברה הערבית בפרט.

אחד המיזמים החשובים שיזם עבאס במסגרת העמותה הוא הספרייה המותאמת לאנשים עם מוגבלות בראייה ובקריאה, הכוללת אלפי כותרים מוקלטים בתחומים שונים, ומאז דצמבר 2023, נגישה לציבור המשתמשים גם באפליקציית ArabCast לטלפונים חכמים. מיזם זה הוא היחיד מסוגו בעולם הערבי והוא מאופיין בממשק ובחוויית משתמש נוחים ונגישים המותאמים לאנשים עם מוגבלות ונגישה למדינות ברחבי העולם.

כמו כן, פעילות עמותת אלמנארה מכילה שלל יוזמות ברחבי הארץ, כמו ביצוע הדרכות במערכת החינוך ובארגונים עסקיים על חשיבות הנגישות והיחס השווה לאנשים עם מוגבלויות, הדרכות בנושא הנגשת השכלה, העצמה אישית ותעסוקתית, לצד פעילויות בתחומי המוזיקה והתיאטרון, לצד פעילויות בנושא אורח החיים הבריא והספורט.

הוועד המנהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עימאד תלחמי - מנכ"ל חברת באבקום
  • פרופ' שיזף רפאלי - נשיא מכללת שנקר
  • רובא ורור - מנהלת התוכן בטלוויזיה מכאן
  • פרופ' פהד חכים - מנהל בית חולים נצרת (אנגלי)
  • רו"ח עימאד דחלה - ראש המועצה המקומית טורעאן לשעבר
  • סנא שואהדה - מנהלת מחלקה לשעבר בסניף בנק
  • עו"ד האני חזאן - מנהל משרד עורכי דין
  • עיסאם ח'טיב - מנהל בי"ס לשעבר
  • עו"ס נסרין ג'בארין - יועצת חינוכית
  • רו"ח מג'ד מנאדרה - יזם חברתי
  • יחיאל בר חיים - יועץ עצמאי לפילנתרופיה
  • פרופ' אשרף אבריק - פרופסור לכימיה
  • אדר גלעדי - יועץ בתחום האיכות
  • ויויאן אזרן – פסיכולוגית ארגונית ומנהלת אגף קהילה בכיר לשעבר במשרד הרווחה והביטחון החברתי.

הפרויקטים המרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצורך מימוש מטרותיה, מפעילה העמותה מספר פרויקטים מרכזיים:

  1. ספריית אלמנארה המותאמת | (האתר בערבית)
    ,הקלטת ספרים לילדים עם ליקויי ראיה
    ספריית אלמנארה הוקמה כדי לענות על המחסור האדיר בספרים מונגשים בערבית, לתרום לרווחתם של אנשים עם מוגבלות בראייה ובקריאה, ולקדם את שילובם בלימודים להשכלה גבוהה ובשוק העבודה. מאז הקמתה ב-2010, מעניקה הספרייה הבינלאומית המותאמת גישה בעבור עשרות אלפי אנשים דוברי ערבית עם מוגבלות למאגר אדיר של ספרים מוקלטים ממגוון רחב של תחומים, כולל ספרות יפה, ספרי ילדים, ספרי עיון ועוד. הפקת ספרי האודיו נעשית באולפני הקלטות מקצועיים הממוקמים בנצרת. כיום, הספרייה כוללת מעל 6,000 ספרי אודיו הנגישים בעבור עשרות אלפי משתמשים קבועים ומזדמנים מדי חודש דרך אתר הספרייה ואפליקציית ArabCast Books. מאז 2014, ספריית אלמנארה הוכרה כספרייה ציבורית לאנשים ליקויי ראייה וקריאה, והיא נתמכת על ידי משרד התרבות והספורט. במאי 2017, ספריית אלמנארה המותאמת זכתה בפרס השייח' מוחמד בן ראשד אל מכתום – מושל דובאי, כיוזמה הטובה ביותר על תרומתה לקידום השפה הערבית ובניית קהילת הידע. בפברואר 2018, ספריית אלמנארה המותאמת זכתה בפרס Zero Project, כיוזמה המצטיינת להנגשת המידע לאנשים עם מוגבלויות, במסגרת הכנס הבינלאומי שנערך בבנייני האו”ם בווינה.
  2. פודקאסט אלמנארה | פודקאסט אלמנארה הוא פרויקט רדיופוני הפועל בנצרת. הוא הוקם באוקטובר 2018 ללא כוונת רווח במטרה לשמש שופר לאנשים עם ובלי מוגבלויות בחברה הערבית, להשמיע את קולם ולהעצים אותם חברתית ומקצועית. הפודקאסטים המוקלטים והמצולמים בנויים כתוכניות רדיו וטלוויזיה איכותיות העוסקות בנושאים תרבותיים, חברתיים, רפואיים וכלכליים. מרבית השידורים מוקלטים בשפה הערבית, אך ישנם שידורים גם בעברית ובאנגלית. פודקאסט אלמנארה מרחיב את אופקיהם של המאזינים והצופים דרך ביצוע ראיונות עומק עם מומחים ועם אנשים פורצי דרך מהחברה הערבית, שיחות עם סופרים מובילים בתחומם, מוזיקאים בעל השפעה בחברה הערבית, סקירת אירועים היסטוריים מרחבי העולם, תוכניות ילדים ונוער עם זיקה לאנשים עם מוגבלויות, קירוב לבבות בין ערבים ליהודים, העצמת אנשים עם מוגבלויות ותוכניות נוספות.
  3. פעילויות ופרויקטים לפיתוח קישורים אישיים | קורסים להעצמה אישית בתחומי המוזיקה, התיאטרון, כתיבה יוצרת, עיצוב תכשיטים ועוד. מאז הקמת אלמנארה השתלבו בפעילויות התרבותיות יותר מ־500 ילדים ו־300 מבוגרים.
    1. להקת אלמנארה המוזיקלית | הפרויקט מתמקד בפיתוח הכישורים של האנשים עם מוגבלות בחברה הערבית בתחומי המוזיקה. במסגרת הפרויקט, אלמנארה מכשירה את המשתתפים באמצעות מדריכים מטעמה בנגינה על כלים שונים - עוד, כינור, קלידים, חלילית ודרבוקה - ובזמרה ובשירת מקהלה. בסוף ההכשרה, אלמנארה עורכת הופעות מוזיקלית של אנשים עם מוגבלות שלקחו חלק בהכשרה.
    2. תיאטרון אלמנארה | מדובר בתיאטרון קהילתי שייסדה העמותה הפועל לפיתוח כישוריהם של האנשים עם מוגבלות בחברה הערבית. במסגרת הפרויקט מתקיימות סדנאות תיאטרון מותאמות לאנשים עם מוגבלות, המתגבשות לבסוף לכדי הצגה פתוחה לקהל. אלמנארה מאמינה שפיתוח כישורי המשחק של האנשים עם המוגבלות מהווה דרך מהותית להגברת המודעות כלפיהם וחושפת את כישרונותיהם לעיני כל. אלמנארה מפתחת את התיאטרון הקהילתי הפועל למען החברה, מתוך החברה ובשם הפרטים המרכיבים את החברה: זהו מרחב המשלב כלים ליצירה תיאטרונית ודרמטית עם תכנים אישיים וקבוצתיים והם יוצרים תוצר התלוי במקום, בזמן ובאופייה המיוחד של הקבוצה ומשתתפיה.
      ,תיאטרון אלמנארה
  4. פעילויות בתחומי ספורט לחיים בריאים ''CoVision'' | אופני טנדם הם אופניים לשני רוכבים היושבים זה אחרי זה. הרוכב הקדמי הוא אדם ללא מגבלת ראייה ותפקידו לנווט את הרכיבה בבטחה. מאחוריו יושב לקוי הראייה ושני הרוכבים מדוושים במרץ, ביחד ובהפעלת מאמצים גופניים שווים. Covision היא קבוצה ייחודית המחברת אנשים עם וללא מוגבלויות מהחברה הערבית והיהודית בישראל. קבוצת ה-Covision פעילה באגודת הספורט המאגדת את כל קבוצות הטנדם לעיוורים בישראל ולוקחת חלק במפעלי רכיבה משותפים כגון הבליינד דיי (Blind Day), אליפות ישראל ברכיבת טנדם והספורטיאדה באילת. במסגרת הקבוצות, אנשים עם מגבלות ראייה מגיל 12 עד 70, זוכים להנות מרכיבה שבועית על אופניים בחיק הטבע. מדובר באחד מהפרויקטים פורצי הדרך של העמותה, היות וזו הקבוצה הראשונה בחברה הערבית לאנשים עם מוגבלות-ראייה שאין ביכולתם להתנייד במרחב באופן חופשי. הרכיבה המשלבת פעילות ספורטיבית מאתגרת במסגרת תומכת-בטיחותית, בצד התנסות חברתית, המעניקה לאנשים עם מוגבלות ראייה הזדמנות לפרוץ את גבולות היכולת ולחוות העצמה, ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות. האפשרות לחוות תנועה חופשית ומהירה במרחב תורמת לא רק לפיתוח תדמיתם האישית, אלא גם לתדמיתם החברתית, כאנשים בעלי יכולות, שאיפות והישגים.
  5. קידום השכלה גבוהה | קורסי הכשרה לבחינה הפסיכומטרית המותאמים לאנשים עם מוגבלות. במסגרת קורסי ההעשרה, ישנם שיעורים להכרת המחשב, לימודי שפות ומערכים נוספים לפיתוח כישורי חיים. קורס ההכנה לבחינה הפסיכומטרית מכוון לכך שהמשתתפים יקבלו את הציונים המתאימים להשתלבותם באקדמיה בתחום הלימודים שהם שואפים ללמוד.
  6. השונות כמנוף |
    הדרכת נושא הנגישות לנהגי אוטובוסים
    פרויקט חלוצי שמטרתו לסייע לאנשים עם מוגבלות בחברה הערבית להשתלב בשוק העבודה. בפרויקט מוכשרים אנשים עם מוגבלות בעלי פוטנציאל גבוה וכישורי הנחייה להפוך למדריכים בסדנאות להטמעת הנגישות וקידום המודעות כלפי אנשים עם מוגבלות. הסדנאות מיועדות לקהלים שונים כגון: תלמידי בתי ספר, סטודנטים, נהגי תחבורה ציבורית, פקידי בנק, עובדי רשויות מקומיות וכו'.
  7. בניית קהילה | מיפוי וניהול מאגר ממוחשב של אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם, על מנת לפתח למענם פרויקטים ושירותים העונים על צורכיהם.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. פרס וראייטי 2020 | בשנת 2020, עו"ד עבאס עבאס, מנכ"ל אלמנארה, זכה בפרס וראייטי 2020 על תרומתו לשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה.
  2. פרס Zero Project | בפברואר 2018, ספריית אלמנארה הדיגיטלית המותאמת זכתה בפרס Zero Project, כיוזמה המצטיינת להנגשת המידע לאנשים עם מוגבלויות, במסגרת הכנס הבינלאומי שנערך בבנייני האו"ם בווינה.
  3. פרס השייח מוחמד בן ראשד | במאי 2017, ספריית אלמנארה הדיגיטלית המותאמת זכתה בפרס השייח מוחמד בן ראשד אל מכתום - מושל דובאי, כיוזמה הטובה ביותר על תרומתה לקידום השפה הערבית ובניית קהילת הידע.
  4. ארגון מייעץ לאו"ם | בשנת 2016, אלמנארה קיבלה מעמד מייעץ לאו"ם בזכות הפעילות הענפה שלה בזירה הבינלאומית.
  5. אות נשיא המדינה למתנדב | בשנת 2014, רובא ורור חברת הוועד המנהל באלמנארה זכתה באות נשיא המדינה למתנדב בתקופתו של שמעון פרס, על פועלה למען אלמנארה וקידום אנשים עם מוגבלויות.
  6. תו מידות לאפקטיביות |בשנת 2012, אלמנארה קיבלה את תו מידות לאפקטיביות בזכות התנהלותה היעילה והאפקטיבית, והיא הייתה העמותה הערבית הראשונה בישראל שמקבלת את התו.
  7. ארגון אשוקה העולמי | בשנת 2009, נבחר מייסד ומנכ"ל אלמנארה, עו"ד עבאס עבאס, לכהן כעמית הערבי-ישראלי הראשון בארגון אשוקה העולמי ליזמים החברתיים המובילים על פעילותו הענפה באמצעות עמותת אלמנארה.
    עו"ד עבאס עבאס מקבל תעודת הוקרה מארגון אשוקה העולמי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמותת אלמנארה בוויקישיתוף