קטמון מועדון אוהדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קטמון מועדון אוהדים - איחוד אוהדי הפועל ירושלים
פעילות ניהול והפעלת מועדון הכדורגל הפועל ירושלים ופעילויות ספורט חברתיות
תחום ספורט ופעילות חברתית
שפה רשמית עברית וערבית
מדינה ישראלישראל ישראל
מטה הארגון ירושלים
מקום פעילות ירושלים והסביבה
חברים 1,187 (2021)
יושב ראש יותם כרמון
מנכ"ל אורי שרצקי
עובדים 92 (2021)
תקופת הפעילות 2009–הווה (כ־15 שנים)
https://www.hapoeljerusalem.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"קטמון מועדון אוהדים" (בשמה המלא: "קטמון מועדון אוהדים - איחוד אוהדי הפועל ירושלים") היא עמותה ישראלית אשר מאגדת את אוהדי הפועל ירושלים בכדורגל כחברי עמותה. העמותה מחזיקה בבעלות ובזכויות הניהול של הפועל ירושלים בכדורגל.

העמותה מנוהלת על ידי ועד מנהל המונה שבעה חברים, מתוכם ארבעה הם נציגי האוהדים, אשר נבחרים מדי שנה בבחירות דמוקרטיות בין כלל חברי עמותת קטמון מועדון אוהדים, ומתוכם בוחר הוועד את היו"ר. אל שלושת המקומות הנותרים העמותה יכולה להזמין גורמים אשר תורמים לקבוצה למשך אותה עונת משחקים.

העמותה, שהוקמה בשנת 2009 הקימה את קבוצת הכדורגל "הפועל קטמון ירושלים" כאות מחאה על ניהולה הכושל של הפועל ירושלים. בכך הוקמה למעשה קבוצת הכדורגל הראשונה בישראל בבעלות אוהדיה. בשנת 2020 רכשה מידי המפרק שמונה על ידי בית משפט את השם "הפועל ירושלים" ושינתה את שם קבוצת הכדורגל מ-"הפועל קטמון ירושלים" ל-"הפועל ירושלים". למרות שינוי השם, לא השתנה דבר באופן ניהול המועדון.

כיום, העמותה מנהלת את מועדון הכדורגל הפועל ירושלים. המועדון כולל קבוצת כדורגל בוגרת כמו גם מספר רב של פעילויות פעילויות קהילתיות וחינוכיות דרך כדורגל. זאת לרבות הדרכה וחינוך ילדים בתחומי הכדורגל, עידוד ספורטאים צעירים מוכשרים ופעילויות לטובת הקהילה.

העמותה זכתה להכרה רבה אודות הפרוייקים החברתיים אותם היא מפעילה.

כדורגל מקצועני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפועל ירושלים (כדורגל)

העמותה הוקמה בשנת 2009 על מנת לקנות את הפועל ירושלים. כאשר לא הצליחה בכך, הקימה את "הפועל קטמון ירושלים" בליגה ג'. וזאת במחאה על הניהול של הפועל ירושלים. מועדון הכדורגל הפועל קטמון ירושלים פעל תחת שם זה עד שנת 2020 (ועוד שנתיים לפני כן בפורמט מעט אחר). זאת כאשר עד 2019 היא פעלה במקביל להפועל ירושלים אשר פורקה בשנה זו. כשנה לאחר מכן, העמותה רכשה את הזכויות והמוניטין בשם "הפועל ירושלים" ושינתה את שמו של המועדון לשם זה.

מרבית פעילויות העמותה השונות, הן הפעילויות החברתיות והן הפעילויות הסופרטיביות-מקצועיות התחילו את דרכן בתקופה בה המועדון נקרא "הפועל קטמון ירושלים". כולן המשיכו לפעול לאחר החלפת השם.

בשנת 2021 עלתה קבוצת הבוגרים לליגת העל.


ערך מורחב – הפועל קטמון ירושלים (כדורגל נשים)

מחלקת ילדות ונערות הוקמה כבר ב-2011 אך קבוצת בוגרות הוקמה רק בשנת 2020. בשתי עונותיה הראשונות עלתה קבוצת הבוגרות שתי ליגות והחל מעונת 2022/23 משחקת הקבוצה בליגת העל.

פעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת ייסוד הפועל קטמון ירושלים בשנת 2007 הכריזו אוהדי הקבוצה וראשי העמותה על עקרונות של מאבק בגזענות ובאלימות, ובפעילות שנקראה בתחילה "היוזמה החברתית", במסגרתה החלו להתנדב כחונכים בבתי ספר בקטמונים ובתלפיות. בשנת 2015 החלו אוהדי והנהלת הקבוצה גם להדגיש את מאבקם בהומופוביה במגרשי הכדורגל[1]

עם האיחוד בין הפועל קטמון להפועל ירושלים, בשנת 2020, המשיכו לפעול כל הפעילויות החברתיות תחת הקבוצה המאוחדת. הפעילויות החברתיות, מחלקות הנוער, הנערות והנשים המשיכו לפעול תחת השם "הפועל קטמון ירושלים", כאשר הסמל הוא סמל המועדון, אליו התווספה המילה "קטמון". מבין פעילויות המועדון הרבות, קבוצת הגברים הבוגרת היא היחידה המשחקת ללא המילה "קטמון" על סמלה.

ליגת השכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוגו "ליגת השכונות", כאחד מפרויקטי הדגל של העמותה.

בשנה השנייה לפעילות היא הורחבה גם ללימוד עברית בקרב ישראלים יוצאי אתיופיה ולבית הספר הדו-לשוני "יד ביד". לאחר מכן, הפרויקט התרחב משמעותית כאשר העמותה ואוהדי הפועל קטמון החלו להפעיל את פרויקט "ליגת השכונות", בו קבוצות בנים ובנות מירושלים ערבים ויהודים מתאמנות מדי שבוע ומגיעות אחת לחודש לטורניר המנוהל על ידי אנשי ואוהדי הקבוצה. בעונת 2015/2016 השתתפו בפרויקט מעל 1,000 ילדות וילדים.

במסגרת פרויקט "ליגת השכונות" משתתפות כמה עשרות קבוצות מרקעים שונים. קבוצות יהודיות וערביות ממערב וממזרח ירושלים ומרקעים דתי וחילוני. במסגרת הפרויקט פועלות קבוצות לבנות וקבוצות לבנים. הפעילות במהלך השנה כוללת שני מפגשים בשבוע לאימון כדורגל ולמרכז למידה - ופעם בחודש לטורניר עם שאר הקבוצות בעיר מאותו מגדר ואותה שכברת גיל.

קבוצות ליגת השכונות מחולקות לקבוצות "אחיות" יהודית וערבית, אשר במסגרת פרויקט "אחד על אחד" הן נפגשות זו עם זו במהלך השנה.

פעילויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני משחקי הקבוצה הבוגרת, מקיימת העמותה אירועים בשם "פאן-זון" בהם מתקיימות שלל פעילויות לילדים ולמבוגרים בזמן שלפני המשחק.

מדי שנה תומכת הקבוצה בטורניר אוהדים בשם "טורניר כובשי קטמון", המאורגן על ידי "בריגדה מלחה" (ארגון האוהדים במקור של קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים). בטורניר הראשון נטלו חלק קבוצות קטנות של אוהדי הקבוצה, ילדים ומבוגרים, ערבים ויהודים, וכן חניכי "היוזמה החברתית" ושחקנים ותיקים, חלקם מסגל הפועל ירושלים שזכה בגביע המדינה ההיסטורי של המועדון ב-1973. הקבוצה שזכתה בטורניר הראשון הורכבה מנציגי האוהדים בהנהלה ושחקנים נוספים. חלק גדול מהקהל מורכב ממשפחות אוהדים (בהם נשים וילדים) אשר חלקם הם חברי העמותה.

רשימת הפעילויות המתקיימות על ידי העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קבוצת הבוגרים של הפועל ירושלים[2]
  • קבוצת הבוגרות של הפועל קטמון ירושלים - אשר הוקמה ב-2020 ועלתה שתי ליגות בשתי עונותיה הראשונות לליגת העל.[3]
  • מחלקת נוער - כוללת קבוצות ב-8 שכבות גיל.[4]
  • מחלקת נערות - כוללת קבוצות ב-3 שכבות גיל.[5]
  • אקדמיה לכדורגל - פרויקט בתנאי פנימייה לשחקני קבוצות הנוער המצטיינים, בשיתוף עם חוות הנוער הציוני.[6]
  • בית ספר לכדורגל, הכולל 3 שלוחות[7]
  • ליגת נשים חובבניות[8]
  • ליגת השכונות[9]
  • פרויקט "אחד על אחד"[10]
  • קבוצות משולבות - קבוצות המשלבות אוהדים ומתמודדים עם מוגבוליות[11]
  • פרויקט קריית יערים - קבוצות כדורגל לילדים בסיכון בכפר הנוער קריית יערים[12]
  • כדורגל לכולם - בית ספר לכדורגל המשלב ילדי חינוך מיוחד ובעלי צרכים מיוחדים[13]

פרסים קהילתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 2016 הוכרז על הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל למועדון הפועל קטמון, המנוהל על ידי העמותה, על פעילותו. בנימוקי הפרס נכתב כי הוא מוענק למועדון בשל קיום פעילויות נוער "ממגוון אוכלוסיות – יהודים וערבים, בנים ובנות, דתיים וחילוניים ועוד"[14].
  • באותה שנה הוכרז על הענקת פרס אומ"ץ למופת בספורט לקטמון בשל פעילותו נגד גזענות ואלימות[15].
  • עוד באותה שנה זכה המועדון בפרס זוסמן של הג'וינט. בפרסום הפרס נכתב: "הקבוצה מחנכת לסובלנות, מצוינות וקבלת האחר והשונה באמצעות פעילויות חברתיות ויוזמות בקהילה המשלבות כדורגל וחינוך..."[16]
  • בעונת 2017/18 העניק נשיא המדינה למועדון את פרס "מגן הכבוד-הדור הבא" על פעילות מחלקת הנוער שלו. בנימוקי הוועדה נכתב: "מחלקת הנוער של מועדון הפועל קטמון ירושלים משמשת כמנוע קהילתי המקדם שוויון הזדמנויות, צמצום פערים וחיבור בין קבוצות אוכלוסייה שונות ומגוונות בעיר..."[17]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ynet ספורט, קטמון נגד הומופוביה: דגל גאווה בנקודת הקרן, באתר ynet, 18 באפריל 2015
  2. ^ הקבוצה הבוגרת, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  3. ^ קבוצת הנשים של הפועל ירושלים, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  4. ^ מחלקת הנוער של הפועל ירושלים, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  5. ^ מחלקת הנערות של הפועל ירושלים, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  6. ^ האקדמיה לכדורגל של הפועל ירושלים, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  7. ^ בית הספר לכדורגל של הפועל ירושלים, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  8. ^ ליגת הנשים החובבות של הפועל ירושלים, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  9. ^ ליגת השכונות של הפועל ירושלים, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  10. ^ "אחד על אחד", באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  11. ^ הקבוצות המשולבות, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  12. ^ פרויקט קרית יערים, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  13. ^ כדורגל לכולם, באתר מועדון האוהדים הפועל ירושלים
  14. ^ אסף קלנר, ‏זוכת פרס אחדות ישראל תשע"ו: הפועל קטמון, באתר "סרוגים", 17 במאי 2016
  15. ^ תנועת אומ"ץ העניקה את אות המופת בספורט, באתר ‏מאקו‏, 27 בספטמבר 2016
  16. ^ http://www2.jdc.org.il/he/press-page?year=2016&page=3 הוכרזו שלושה זוכי פרס זוסמן-ג'וינט לשנת 2016 הפרס החברתי המשמעותי בישראל, באתר הג'וינט
  17. ^ http://www.football.co.il/article/91758 נשיא המדינה העניק את "מגן הכבוד–תקווה ישראלית" לעונת 17/18, באתר מנהלת הליגות לכדורגל