עמירם מנור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמירם מנור
לידה 4 בפברואר 1946
ישראלישראל דליה, ישראל
נהרג 5 ביוני 1967 (בגיל 21)
בקרבת ביר גפגפה, סיני
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19641967 (כ־3 שנים)
דרגה סגן (אוויר) סגן
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמירם מנור (4 בפברואר 19465 ביוני 1967) היה טייס קרב בחיל האוויר שמטוסו פגע בקרקע במהלך קרב אוויר ביומה הראשון של מלחמת ששת הימים מעל סיני. נראה היה שהצליח להחלץ ממטוסו על הקרקע, נשדד ונרצח על ידי בדואים והוא בן 21.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמירם מנור נולד ב-4 בפברואר 1946 ליהושע ולפרידל לבית נוסבאום בקיבוץ דליה. בנעוריו הרבה לצייר, אהב מוזיקה ולמד נגינה בחליל, בפסנתר ובגיטרה. הוסמך כמדריך ספורט במכון וינגייט. את לימודיו התיכוניים עשה במוסד החינוכי שבהרי אפרים. באוגוסט 1964 התגייס לצה"ל והתנדב לקורס טיס. לאחר הקורס הוצב בטייסת 105 והוכשר כטייס סופר מיסטר.

ב-5 ביוני 1967, יומה הראשון של מלחמת ששת הימים, השתתף בגל התקיפה הראשון של מבצע מוקד והוזנק כמספר 3 במבנה הראשון שהפציץ את שדה התעופה כברית שממערב לאגם המר הגדול במצרים. שדה התעופה כיברית היה גדול יחסית והיו בו גם טייסות של מטוסי היירוט החדישים מיג 21. לאחר שמבנה מטוסי הסופר מיסטר הטיל את הפצצות על המסלולים ביצעו המטוסים יעפי צליפה על מטוסים שהיו בשדה והבעירו אותם. ולאחר מכן פנו מזרחה בדרכם חזרה לישראל כמתוכנן. בדרכם חזרה ניתקלו במטוס תובלה מצרי מדגם איליושין 14. מנור וטייס נוסף במבנה הפילו אותו בצרור תותחים במשותף. בהיותם מעל לביר גפגפה בסיני, כשהם קצרים בדלק ופגזים נתקלו בזוג מטוסי מיג 21 שהחלו לרדוף אחריהם ולנסות להפילם. הטייסים הנמיכו גובה טייס, שחררו את מכלי הדלק נתיקים והגבירו מהירות. הטייסים הזהירו זה את זה מפני המיגים שנערכו מאחוריהם ביעפי ירוט וביצעו תמרוני התחמקות חריפים במהלכם פגעו המוביל אלכסנדר ערמון ועמירם מנור בקרקע. מטוסו של מנור נמצא שלם בחולות וגופתו לא הרחק מהמטוס, מתחת לשיח. בדואים שכנראה הבחינו במנור לכדו אותו ושדדו ממנו את שעונו ואת ציודו, הכו אותו ורצחו אותו. בסוף המלחמה, לאחר כיבוש סיני על ידי צה"ל נמצאה גופתו היחפה לא הרחק ממטוסו, ועליה סימני התעללות קשים. גופת מוביל המבנה, סרן אלכס ערמון, שמטוסו התרסק בסמוך לא נמצאה עד היום והוא הוכרז כחלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע.

השיר לזכרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמוך לאחר מלחמת ששת הימים נכתב לזכרו השיר "הם ישנם" על ידי יוסי גמזו והולחן על ידי יוסי ואלד. הוא בוצע על ידי יהורם גאון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]