עמק ברכה

עמק ברכה
בית הברכה, בקצהו המזרחי של העמק, מכיוון דרום (אל-ערוב). ברקע נשקף עמק ברכה
בית הברכה, בקצהו המזרחי של העמק, מכיוון דרום (אל-ערוב). ברקע נשקף עמק ברכה
מידע כללי
סוג עמק, אתר מקראי עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום גוש עציון
קואורדינטות 31°38′02″N 35°07′04″E / 31.633872222222°N 35.117711111111°E / 31.633872222222; 35.117711111111
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמק ברכה הוא עמק ביהודה, הנמצא בגוש עציון, בצמידות ליישוביו המערביים, המהווים בפועל את חלקו המרכזי של הגוש. גובהו נע בין 850 ל-890 מטרים מעל פני הים, ורובו המוחלט שטחים חקלאיים. לכל אורך מזרח ודרום העמק נמתח ציר 60 בין חלקו המרכזי של גוש עציון לעוקף אל-ערוב ודרומה לקריית ארבע, ציר המהווה עורק חיים לעיירה זו. רוב גדול משטח העמק נמצא בשטח C, והמקומות המוכרים ביותר בו הם בית הברכה ואוניברסיטת אל-ערוב. מחנה הפליטים אל-ערוב שוכן על צלע הר היורדת לעמק.

במקום היסטוריה יהודית רחבה, החל בתקופה הישראלית ועד מרד בר כוכבא. פלסטינים מקומיים ביצעו באתר הרס עתיקות מספר פעמים.

שטחו של העמק נמצא כולו בתחומי המועצה האזורית גוש עציון.

גאוגרפיה ותיחום[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמק נמצא בקצה הדרומי של חלקו המרכזי של גוש עציון, וצורתו כריבוע. בעמק מטעים, כרמי שקד, גפן וענבי יין ומעיינות רבים.[1]

העמק נתחם מכל עבריו (למעט אל-ערוב) בהרים וגבעות שגובהן יותר מ-900 מטרים, ועליהם היישובים הבאים, עם כיוון השעון:

יש התוחמים את העמק מדרום וממזרח על ידי כביש 60, ויש הכוללים בו אף חלקים מאל-ערוב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר דברי הימים מסופר כי יהושפט מלך יהודה כינס את עם ישראל בעמק זה לאחר ניצחון ה' על בני מואב ועמון, ובזיזת שללם במשך שלושה ימים.[2] בכינוס זה ברכו ישראל את ה' על הניצחון נגד התוקפים מעבר הירדן המזרחי, ולכן החליטו לקרוא למקום "עמק ברכה".

בהרים המקיפים את העמק היו יישובים יהודיים עתיקים, כמו קריית הערבות, גדור ויישוב עתיק (בשם "מצפה עוז") בשמורת עוז וגאו"ן. כמו כן, במקום עברה האמה הרומית העליונה לירושלים מתקופת בית המקדש השני. אמה זו נהרסה בידי פלסטינים מאזור בית פג'אר הסמוכה בינואר ובפברואר 2022.[3][4][5]

בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20, התגלתה במזרח העמק מערכת מסתור גדולה. באתר חפרו יעקב משורר ויורם צפריר. במערכת המסתור נמצאו ממצאים מימי מרד בר כוכבא כולל מטבעות בר כוכבא. בעקבות מציאת מערכת המסתור הוצע לזהות את המקום עם קריית ערביה. ליד הכפר מצויים כמה מעיינות, ולפיכך גדלו שם כנראה ערבות והדסים בשפע. פרט זה תואם את אזכורה של קריית ערביה ב"איגרת ארבעת המינים" של בר כוכבא, בה מתבקשים אנשי עין גדי להביא מקריית ערביה ארבעת המינים כדי לחוג את חג הסוכות. בספטמבר ואוקטובר 2015 הרסו מחבלים פלסטינים בכלים כבדים את אתר העתיקות.[6]

כביש 60[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקצה המזרחי של העמק עובר קטע של כביש 60. קטע זה סבל רבות מיידויי אבנים של מחבלים פלסטינים מכיוון אל-ערוב, ולכן נבנה כביש עוקף אל-ערוב. קטע זה של הכביש מהווה את החיבור היחיד של היישוב היהודי בחברון, קריית ארבע וכרמי צור לגוש עציון וירושלים ולכן הוא עורק חיים ליישובים אלה. בנוסף, העמק הוא הכניסה היחידה למרכז גוש עציון וירושלים מכיוון דרום, ולכן יש הרואים חשיבות עליונה להתיישבות יהודית באזור זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]