ענף זית (סמל מנדטורי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל ענף הזית המנדטורי (אילוסטרציה)

ענף זית הוא סמל אשר שימש את שלטונות המנדט הבריטי כסימן רשמי בארץ ישראל בהזדמנויות שונות. הסמל שימש לייצוג כוחות הצבא הבריטי שגויסו בארץ ישראל, וכמו כן, הופיע על גבי מטבעות מנדטוריים ועל חלק מהבולים שהופקו בתקופת המנדט.

ישנן מספר סברות הנוגעות לסיבת הבחירה בענףזית כסמל של ארץ ישראל המנדטורית. מקובל להעריך כי במסגרת ניסיונו של ממשל המנדט להימנע משימוש בסמלים דתיים, נבחר ענף הזית כסמל אוניברסלי לשלום. כמו כן, ייתכן כי הסמל נבחר מכיוון שהזית הוא עץ נפוץ בגאוגרפיה הארץ-ישראלית.

תיאור הסמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמל מציג ענף עלי זית הניצב בצורה אנכית.

ישנם הבדלים גרפיים קלים בין הופעות שונות של הסמל:

  • כמות העלים: במרבית המקרים, הסמל כולל שבעה עלי זית: שלושה לכל כיוון ואחד לגובה. בחלק מהמקרים, הסמל כולל ענף זית בעל חמישה עלים בלבד: שניים לכל כיוון ואחד לגובה.
  • זיתים: במרבית המקרים, הסמל כולל ארבעה עד שישה זיתים המופיעים בין החוטר לעלים. בחלק מהמקרים, אין זיתים בסמל.
  • קרקע: לעיתים נראה הענף נעוץ בקרקע, ולעיתים הענף עומד בפני עצמו.

שימוש בסמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטבעות מנדט:1, 2, 50 ו-100 מיל

מוכרים מספר שימושים בסמל ענף הזית בתקופת המנדט הבריטי בארץ-ישראל:

בול מנדטורי בסך 1 פאונד (ככל הנראה בול מיסוי מכס)

אמצעי תשלום מנדטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש הבולט והנפוץ ביותר בסמל ענף הזית בתקופת המנדט הוא במטבעות התקופה. המטבעות בעריכים 1, 2, 50 ו-100 מיל כללו באופן בולט את הסמל, אשר תפס את מרבית שטח הפנים של אחד מצדי המטבע. המטבעות בעריכים 1, 2 ו-100 מיל עשו שימוש בסמל ובו שבעה עלי זית, זאת בניגוד למטבע 50 מיל אשר עליו הוטבע באופן חריג למדי סמל ענף הזית הכולל 4 עלים בלבד (ללא עלה ניצב בראש הענף). סמל ענף הזית הופיע גם על שטרות הכסף של התקופה, בתור סימן המים שהוטבע על השטרות.

הביטוי "עץ או פלי" הנהוג בישראל בעת הטלת מטבע מקורו במטבעות תקופת המנדט, כאשר "עץ" הוא צדו של המטבע הנושא את סמל ענף הזית בזמן ש"פלי" הוא צדו של המטבע בו מופיע השם "פלשתינה".

סמל ענף הזית היה בשימוש גם בחלק מבולי המס אשר שימשו את המשטר הבריטי בארץ-ישראל. בולי תשלום (לרוב, מיסוי מכס) כללו את סמל ענף הזית הכולל חמישה עלים.

מצבות מבית הקברות הצבאי ברוונה, איטליה
סיכה בשימוש הבריגדה היהודית

ייצוג כוחות צבאיים משטח המנדט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצבות חללי האימפריה הבריטית בבתי עלמין צבאיים סומנו בסימן ייחודי המאפיין את הקולוניה הבריטית ממנה הגיעו. חללים מקרב מתנדבי ארץ-ישראל אשר שירתו בצבא הבריטי נקברו תחת סמל ענף הזית (חיילי הבריגדה היהודית והרגימנט הארץ ישראלי).

סמל ענף הזית מופיע גם על גבי סיכות אשר שימשו את חיילי הבריגדה היהודית. יחד עם זאת, לא ידוע אם סיכות אלו יוצרו באופן רשמי על ידי שלטונות המנדט והצבא הבריטי או שהיו תוצר של יוזמה פרטית של לוחמי הבריגדה.

ענף הזית לאחר תקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל המשיך ענף הזית להופיע באותות ובסמלים שונים של מדינת ישראל. דוגמה בולטת לכך היא השימוש בזוג ענפי זית אנכיים בסמל מדינת ישראל (משני צדי המנורה).[דרוש מקור: לכך שסמל המדינה הושפע מהסמל המנדטורי] כמו כן, ענף הזית מופיע בסמלים, אותות ודרגות קצונה בצבא הגנה לישראל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]