עפר ברטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עופר ברטל
עפר ברטל, 2012
עפר ברטל, 2012
לידה 31 באוקטובר 1963 (בן 60)
פתח תקווה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל
השכלה תואר ראשון במשפטים LLB מאוניברסיטת בר-אילן
תפקידים בולטים ייצוג נאשמים וחשודים בפרשות מתוקשרות
מועמד לתפקיד שופט בבית המשפט העליון ולתפקיד פרקליט המדינה
פעילויות נוספות עורך דין, מרצה ומשפטן
www.bartal-cohen.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עופר ברטל (נולד ב-31 באוקטובר 1963) הוא עורך דין, מייסד ושותף מנהל של משרד ברטל כהן, משפטן ומרצה בפורומים משפטיים ומוסדות אקדמיים שונים[1][2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטל נולד וגדל בשכונת מחנה יהודה בפתח תקווה. הוא התגייס לצה"ל בשנת 1981, שירת כטייס מסוקים בחיל האוויר והשתחרר בדרגת סרן. משרת במילואים בדרגת סגן אלוף, הן כמדריך בבית הספר לטיסה של חיל האוויר והן כעורך דין במחלקה הבינלאומית של הפרקליטות הצבאית. הוא מרצה בימי עיון והשתלמויות לשופטים, תובעים, עוזרים משפטיים, פרקליטים, שוטרים ואוכלוסיות נוספות בנושאים הקשורים למשפט הפלילי.

ברטל נשוי ואב לארבעה ילדים.

באקדמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטל מרצה במשך יותר מ־25 שנה במוסדות אקדמיים שונים, לרבות מכללות ואוניברסיטאות, במסגרת לימודי תואר ראשון ותואר שני למשפטים. בין היתר היה מרצה לטיעון משפטי וחקירת עדים באוניברסיטת תל אביב ובמסגרת לימודי תואר שני באוניברסיטת בר-אילן, ומרצה למשפט כלכלי במסגרת לימודי משפטים במסלול האקדמי, המכללה למנהל. בנוסף לימד טיעון משפטי וחקירת עדים במכללת שערי משפט כעשר שנים. החל משנת 2007 הוא מרצה על תחומים אלה וכן על עבירות צווארון לבן והגנה תרבותית בקריה האקדמית אונו.

קריירה משפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990 קיבל ברטל תואר ראשון במשפטים LLB מטעם אוניברסיטת בר-אילן. בין השנים 1991–1992 היה מתמחה ותובע ביחידת התביעות של מחוז תל אביב במשטרת ישראל. בשנת 1993 הקים את משרד עופר ברטל, ובשנת 2012 הצטרף אליו עו"ד דב גלעד כהן והם פתחו ביחד את משרד ברטל, כהן. לאורך השנים ייצג ברטל נאשמים וחשודים בחקירות ומשפטים פליליים. בנוסף, הוא מייצג נאשמים בתחומים כגון מיסוי, הגבלים עסקיים, ניירות ערך, מרמה ושוחד. בעשרים השנים האחרונות מייצג בעיקר בעבירות צווארון לבן.

ברטל הגיע לתודעה הציבורית בעקבות טיפול בתיקים בעלי פרופיל ציבורי גבוה. בין היתר הוא מייצג נבחרי ציבור, ראשי מועצות ועיריות ובעלי תפקידים בכירים במגזר הפרטי והציבורי וכן אנשי צוות רפואי. בנוסף הוא מייצג עשרות שוטרים, קצינים בכירים ועובדי מדינה בדין הפלילי והמשמעתי. ברטל ייצג בין היתר את שולה זקן, מזכירתו האישית של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בתיק הולילנד, שהורשעה בקבלת שוחד. בין ברטל לבין הפרקליטות נחתם הסדר טיעון בעניינה, במסגרתו הוקל עונשה תמורת מסירת עדות מפלילה ששימשה להרשעת אולמרט בתיק טלנסקי[3].כמו-כן היה עורך דינו של קצין המשטרה לשעבר רפי פרידן, דמות מרכזית בפרשיות נמרודי.

בשנת 2017 ייצג את השוטרים שפתחו בירי לעבר רכב והרגו את יעקוב מוסא אבו אל-קיעאן, תושב הכפר הבדואי אום אל-חיראן, במסגרת מבצע לפינוי והריסת בתים. במהלך התקרית נהרג אחד השוטרים, ארז עמדי לוי, ושוטר נוסף נפצע, במה שכונה על ידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך כפיגוע טרור. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לאירוע כפיגוע דריסה[4]. בפברואר 2018 פתחה המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה. במאי 2018 פרסם פרקליט המדינה שי ניצן את החלטתו לסגור את התיק נגד השוטרים שירו באבו אל-קיאן ולא לפתוח נגדם בהליכים פליליים, בשל הערכה שהירי נבע מתחושה של סכנת חיים. בשנת 2020, לאחר שנתניהו התנצל על קביעתו שמדובר בפיגוע, תקף ברטל את נתניהו וטען שהתנצלותו מונעת מאינטרסים אישיים, ומהרצון לקשר בין מותו של אבו אלקיעאן לתיקים שמתנהלים נגדו[5]. בשנת 2022 החל לייצג את ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, החשוד בעבירת שוחד במהלך מערכת הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2018. במסגרת דיון להארכת מעצר, טען ברטל כי החוקרים מנסים להפעיל לחץ פסול על ראש העיר[6].

בשנת 2020 היה מועמד לתפקיד פרקליט המדינה[1] ובשנת 2022 היה מועמד לתפקיד שופט בבית המשפט העליון[2]. בשנת 2022 דורג משרד עורכי הדין ברטל כהן בדירוג הפירמות המובילות בתחום הצווארון הלבן של BDI[7].

באוגוסט 2023, על רקע קידום הרפורמה המשפטית על ידי ממשלת ישראל השלושים ושבע, התבטא ברטל בראיון לתוכנית חמש עם רפי רשף בקשת 12 וכינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו "מרגל איראני": "אני חושב, תסלחו לי על הבוטות, אני חושב שביבי הוא כבר מרגל איראני, אם יש משהו שפוגע בביטחון המדינה, בכלכלה שלה, בסדרי השלטון והחברה, ובכל דבר בסיסי במדינה זה ראש הממשלה. הנזק שמתרחש הוא הרבה יותר גרוע, מאם היו נופלים פה טילים איראניים".[8] דבריו עוררו סערה תקשורתית, והוא חזר בו בראיון לרדיו 103FM בו אמר "כולם הבינו שאני לא באמת חושב שנתניהו מרגל איראני... התכוונתי למטפורה ולא יותר מזה".[9]

תיקים בולטים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עפר ברטל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 חן מענית, אבישי גרינצייג, המרוץ לפרקליט המדינה: המועמדים הסופיים והאסטרטגיה של מנדלבליט, באתר גלובס, ‏6.11.2020
  2. ^ 1 2 ניצן שפיר, סער הכריז על שישה מועמדים נוספים לבית המשפט העליון, באתר גלובס, ‏6.1.2022
  3. ^ 1 2 משה גורלי ותומר גנון, השופט רוזן קיבל את הסכם הטיעון עם שולה זקן, באתר כלכליסט, ‏15.5.2014
  4. ^ אילנה קוריאל, המשטרה: המחבל היה קשור לתנועה האיסלאמית, ייבדק קשר לדאעש, באתר ynet, 18 בינואר 2017
  5. ^ 1 2 אילנה קוריאל, אטילה שומפלבי, סנגור השוטרים: "גם משפחת אלקיעאן היא קורבן של הספינים – וגם השוטרים", באתר ynet, 10 בספטמבר 2020
  6. ^ 1 2 איציק סבן, "פרעושים וקרציות בתא המעצר": סנגורו של גרינברג רמז למעצר פסול, באתר ישראל היום, ‏15.8.2022
  7. ^ עורכי דין צווארון לבן, באתר bdicode, ‏2022
  8. ^ קובי עוזיאלי, אמירה מקוממת בשידור חי: "ביבי הוא כבר מרגל איראני", באתר בחדרי חרדים, 7 באוגוסט 2023
  9. ^ קובי אטינגר, ‏העו"ד שטען כי נתניהו מרגל איראני ניסה להסביר: "החסרתי מילה אחת, הגעתי לקיצוניות", באתר כיכר השבת, 8 באוגוסט 2023
  10. ^ אלה לוי-וינריב, בדרך לערעור על זיכוי הנגבי: הוגש ערעור על זיכוי הנאשם השני בתיק, באתר גלובס, ‏31.8.2010
  11. ^ גלעד גרוסמן, מסתמן: חלק מנאשמי פרשת רמדיה לא יילכו לכלא, באתר וואלה!, ‏27.2.2011
  12. ^ שרון פולבר, העליון זיכה את מנהל בית החולים הפסיכיאטרי איתנים מעבירות הזנחת מטופלים, באתר הארץ, ‏8.12.2015
  13. ^ שוקי שדה, החשדות, הקשרים והקבלנים: כך הסתבך שמעון סוסן, מקורבו של שר האוצר כחלון, באתר דה מרקר, ‏13.4.2018
  14. ^ מוטי גילת, המבחן האמיתי של ועדת החקירה לאסון בהר מירון, באתר כאן, ‏23.8.2021