עץ החיים (סרט, 1957)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עץ החיים
Raintree County
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן שלרוס לוקברידג'
בימוי אדוארד דמיטריק
הופק בידי מילרד קאופמן
תסריט מילרד קאופמן
עריכה ג'ון דאנינג
שחקנים ראשיים מונטגומרי קליפט
אליזבת טיילור
אווה מארי סיינט
לי מרווין
מוזיקה ג'וני גרין
צילום רוברט סרטיס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 20 בדצמבר 1957
משך הקרנה 182 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט רומנטי, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $5,474,000
הכנסות $9,080,000
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עץ החייםאנגלית: Raintree County) הוא סרט היסטורי רומנטי אמריקאי משנת 1957 בבימויו של אדוארד דמיטריק, עם מונטגומרי קליפט, אליזבת טיילור, אווה מארי סיינט ולי מרווין בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן רב המכר "Raintree County" מאת רוס לוקברידג' ג'ו. (אנ') משנת 1948.

העלילה מתרחשת בעיירה פיקטיבית באינדיאנה על רקע מלחמת האזרחים האמריקאית וכוללת גם כמה סצנות המוניות של הקרבות במלחמה זו.

אליזבת טיילור הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר ולפרס לורל.

הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לעיצוב ההפקה הטוב ביותר, לפרס אוסקר לעיצוב התלבושות הטוב ביותר ולפרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר.

ניג'ל פטריק היה מועמד לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר - סרט קולנוע.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1859, בעיירה פריהייבן (שם פיקטיבי) ב"מחוז עץ הגשם" (שם פיקטיבי) באינדיאנה נפגש פרופ' סטילס (פיטר ניג'ל) עם כיתת הבוגרים לפני סיום בית הספר התיכון. הוא מספר להם את האגדה על הגנן המיתולוגי ג'ון אפלסיד (אנ') שמצא זרע של "עץ החיים" ושתל אותו אי שם בביצות של המחוז הנקרא על שמו. עלי העץ מוזהבים וכל מי שחוסה בצילו מוצא תשובות לגבי עתידו.

בין התלמידים נמצא גם ג'ון שונסו (מונטגומרי קליפט) וחברתו נל (אווה מארי סיינט). ג'ון מתלהב מהאגדה ומחליט לחפש מיד את העץ בתוך אזור הביצות הסמוך. הוא כמעט טובע בחיפושים ונחלץ משם על ידי נל וחברו גרנווד ג'ונס (רוד טיילור) שלועג לו.

גם בעיירה צוחקים עליו ואחד הצעירים, אורוויל פרקינס (לי מרווין) מזמין אותו להתחרות ריצה בחגיגות הרביעי ביולי. לפני המירוץ מזמין אותו אורוויל לתחרות שתיית אלכוהול וג'ון התמים מסכים וכמעט מתמוטט אך למרות זאת הוא מנצח בתחרות ואז הוא מכיר בחורה יפהפייה מהדרום שבאה להתארח את דודה. הבחורה היא סוזנה דרייק (אליזבת טיילור) וג'ון נמשך אחריה לאכזבתה של נל. לאחר התחרות הם מבלים באגם ומקיימים יחסים וסוזנה חוזרת למשפחתה בדרום.

סוזנה חוזרת לפריהייבן ואומרת לג'ון שהיא בהריון ממנו והוא מסכים להתחתן אתה לאכזבתם של הוריו ונל. הוא נוסע אתה למשפחתה העשירה באטלנטה. הוא תומך בביטול העבדות ולא מוצא את מקומו במשפחה העשירה שמחזיקה בעבדים רבים. מתברר לו גם סיפור מהעבר בו נספו אביה אמה והמשרתת השחורה הנרייטה אתה ניהל האב יחסים, בשריפה שכילתה את ביתם. מתברר גם שאמה סבלה ממחלת נפש.

הם חוזרים לעיירה וסוזנה יולדת את בנם ג'ים אך מצבה הנפשי מידרדר והיא סובלת מהתקפי פרנויה. ג'ון משמש כמורה בעיירה. כשפורצת מלחמת האזרחים נשאר ג'ון בעיירה כדי לשמור עליה ועל ג'ים אבל יום אחד היא נעלמת עם ג'ים. ג'ון מתגייס לצבא האיחוד עם חברו אורוויל. הם עוברים מספר קרבות ונכנסים לאטלנטה עם גנרל שרמן. ג'וון עורק מיחידתו ביחד עם אורוויל כדי למצוא את בנו ג'ים במבנה המטע של המשפחה. בדרך הם שובים קצין דרומי (דפורסט קלי). ג'ון מוצא במקום את ג'ים ומתכונן לקחת אותו. הם יוצאים בלילה ועולים על מארב של הדומים בו נהרגים הקצין ואורוויל וג'ון מצליח בכוחות אחרונים להגיע לכוחות האיחוד עם ג'ים על גבו.

לאחר סיום המלחמה מוצא ג'ון את סוזנה במוסד לחולי נפש ומביא אותה לעיירה. מצבה הנפשי אינו טוב היא מבינה שג'ון נמשך יותר לנל. לילה אחד היא בורחת לביצות כדי למצוא את עץ החיים. ג'ים רודף אחריה וכל העיירה מחפשת אחריהם. לבסוף נמצאת סוזנה מתה וג'ים חי. ג'ון לוקח אותו בחזרה לעיירה ביחד עם נל ועליהם משקיף עץ עם עלים מוזהבים...

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
מונטגומרי קליפט ג'ון שונסי
אליזבת טיילור סוזן דרייק/שונסי
אווה מארי סיינט נל
לי מרווין אורוויל פרקינס
פיטר נייג'ל פרופ' ובסטר סטילס
אגנס מורהד אלן שונסי אמא של ג'ון
וולטר אייבל אביו של שונסי
רוד טיילור גרנווד ג'ונס
דפורסט קלי קצין דרומי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עץ החיים בוויקישיתוף