עצרת איחוד הימין האמריקאי בשארלוטסוויל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משתתפי העצרת בשרלוטסוויל

עצרת "איחוד הימין" הייתה הפגנה אלימה שנערכה על ידי ארגוני עליונות לבנה מארצות הברית (אלט-רייט, נאו-נאצים, לאומנות לבנה וגופי ימין קיצוני נוספים) בשארלוטסוויל, וירג'יניה, ב-11 ו-12 באוגוסט 2017. מארגני העצרת היו ריצ'רד ספנסר[1] וג'יסון קסלר.[2] משתתפי העצרת, רובם אנשי ימין רדיקלי ובהם גם חברי ארגון "הנערים הגאים", והתנועה הנאציונל-סוציאליסטית מחו על הסרת פסלים ואנדרטאות לזכר קונפדרציית המדינות של אמריקה מהמרחב הציבורי, ובפרט על הסרת פסל של מפקד הקונפדרציה רוברט אדוארד לי המוצב בפארק האמנציפציה בשארלוטסוויל.

בין הדוברים בעצרת נמנו דייוויד דיוק וריצ'רד ספנסר. בנאומים נאמר ש"היהודים הורסים את העולם המערבי", והדוברים שיבחו את דונלד טראמפ ואת אדולף היטלר.

במהלך העצרת אירעו תקריות אלימות רבות, בהן הרוגים ופצועים.

  • ב-12 באוגוסט אירע פיגוע דריסה, בו מכונית דהרה אל תוך קהל של מפגינים נגד העצרת. בפיגוע נהרגה פעילת שמאל, ו-19 אנשים נפצעו, חלקם באורח קשה.
  • בני אדם רבים נפצעו בעצרת, בקטטות רחוב ואירועים אלימים.
  • מסוק משטרתי הוזנק לשמירת הסדר, אך הוא התרסק ושני השוטרים שהיו בו נהרגו.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינת וירג'יניה קיימים מספר פסלים ואנדרטאות לזכר קונפדרציית המדינות של אמריקה, המייצגת את מלחמת האזרחים האמריקנית. במהלך השנים הוסרו פסלים אלה מהמרחב הציבורי, מכיוון שהם נתפסו כסמלים לעליונות לבנה ובעקיפין תמיכה בעבדות ובגזענות.

בשנת 1917 הוקם בשארלוטסוויל פארק בשם "פארק לי" על שמו של רוברט אדוארד לי, ובכניסה הוצב פסל של לי רכוב על סוס. בחודש יוני 2017 החליטה מועצת העיר להחליף את שמו של הפארק לשם "פארק האמנציפציה", ולהסיר את פסל לי מהפארק, וכן פסל של תומאס ג'ונתן ג'קסון בפארק סמוך. חברי המועצה אמרו: "הפסלים מסמלים עליונות לבנה וטרור."[3] ב-15 במאי התקיימה ליד הפסל עצרת של גופי ימין קיצוני שקראו לא להסיר את הפסלים, ולמחרת התקיימה הפגנת נגד של מספר ארגונים, בהם גם "חיי שחורים חשובים".

עצרת "איחוד הימין" האמריקאי תוכננה זמן רב מראש, ונשיאת אוניברסיטת וירג'יניה הזהירה סטודנטים שלא להתקרב לאזור העצרת מכיוון שצפויים בו אירועים אלימים.

העצרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

העצרת החלה ב-11 באוגוסט, בהשתתפות עשרות אנשי עליונות לבנה. הם נשאו לפידים וצעדו לאורך הקמפוס של אוניברסיטת וירג'יניה כשהם שרים סיסמאות כמו "חיי לבנים חשובים" וכן סיסמאות אנטישמיות, בהן "יהודים לא יחליפו אותנו" והשיר הנאצי "דם וקרקע".

לאחר זמן מה נתקלו אנשי העצרת בהפגנת-נגד, והתפתחה קטטה. המשטרה הכריזה על האירוע "אספה בלתי חוקית" ופיזרה את המשתתפים. ראש עיריית שארלוטסוויל, מייקל סיגנר, כינה את העצרת "מצעד פחדני של שנאה, דעות קדומות, גזענות וחוסר סובלנות."

ב-12 אוגוסט החלו התארגנויות להמשך עצרת הימין, כמו גם הפגנות-נגד. בשעה 11 בבוקר הכריזה משטרת שארלוטסוויל על מצב חירום בעיר, אך כבר היה מאוחר מדי. התקהלויות של מאות אנשי ימין התפרסו במוקדים שונים בעיר, קראו קריאות גזעניות ואנטישמיות, והניפו את דגלי הקונפדרציה. בהפגנות נגד העצרת התפתחו קטטות אלימות רבות, בהן נפצעו עשרות אנשים.

באותו יום בצהריים אירע פיגוע דריסה, בו מכונית דהרה אל תוך קהל של מפגינים נגד העצרת. בפיגוע נהרגה אישה ונפצעו 19, חלקם באורח קשה. הנהג, פעיל ימין בן 20 מאוהיו, נעצר.[4]

בשעות אחר הצהריים התרסק מסוק בל 407 של משטרת וירג'יניה שנשלח לשמור על הסדר. שני השוטרים שהיו במסוק נהרגו.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית גינו את האלימות באירוע, ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרסם גינוי כללי אך לא התייחס לפיגוע: "כולנו חייבים להיות מאוחדים ולגנות את כל מה שהשנאה הזו מייצגת. אין מקום לסוג כזה של אלימות בארצות הברית. בואו נתאחד! אני בבדמינסטר לפגישות בנוגע לווירג'יניה, ואנחנו עושים הכול כדי שיהיה טוב יותר. עצוב מה שקורה בשארלוטסוויל." במסיבת עיתונאים שערך, הוסיף: "אני מגנה את תצוגת השנאה, הקנאות והאלימות מכל הצדדים בווירג'יניה. מה שקריטי עכשיו זה להשיב בזריזות את הסדר והחוק ואת ולהגן על חייהם של אזרחים תמימים".[5] ביקורות רבות הושמעו על כך שלא התייחס ספציפית למניע של המפגע.

דייוויד דיוק, מנהיג הקו קלוקס קלאן לשעבר, כתב בתגובה: "דונלד טראמפ צריך להסתכל היטב במראה ולזכור שאמריקאים לבנים בחרו בו להיות נשיא, לא שמאלנים קיצוניים."

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 יצא סרטו של ספייק לי "שחור על לבן", אשר סצנת הסיום שלו כוללת צילומים מתוך אירועים אלו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ CNN, Brandon Griggs,. "Protests over Confederate statue shake Charlottesville, Virginia". CNN. נבדק ב-2018-10-27.{{cite news}}: תחזוקה - ציטוט: extra punctuation (link)
  2. ^ https://www.facebook.com/kristineaguerra, The man who organized the Charlottesville rally is in hiding — and too toxic for the alt-right, Washington Post (באנגלית)
  3. ^ Charlottesville City Council Votes to Rename Lee, Jackson Parks, באתר NBC, ‏5 ביוני 2017 (באנגלית) (ארכיון).
  4. ^ אתר למנויים בלבד הארץ, הדורס בווירג'יניה: לאומן צעיר ששירת בצבא כמה חודשים, באתר הארץ, 13 באוגוסט 2017.
  5. ^ סוכנויות הידיעות, רכב דרס מפגינים נגד עצרת ימין קיצוני בווירג'יניה, אישה נהרגה, באתר ynet, 13 באוגוסט 2017.