עקלתון החולות של אראקיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עקלתון החולות של אראקיס

עֲקַלְתוֹן החולות של אראקיס, או בקיצור עקלתון (לפי תרגומו של עמנואל לוטם), הנקרא לעיתים פשוט תולעת חול (במקור באנגלית: Sandworm), הוא יצור בדיוני ביקום חולית. העקלתון הענק מצוי באופן טבעי בכוכב הלכת המדברי אראקיס, הידוע בכינויו "חולית" (Dune). לעקלתונים תפקיד חשוב בעלילת ספרי חולית והם אחד המושגים המזוהים ביותר עם הזיכיון.

עקלתוני החולות הם תולעים ענקיות באורך מאות מטרים שחיים בחולות אראקיס וקשורים לסם המרקוח היקר המצוי רק בכוכב לכת זה. גודלו של עקלתון בוגר ממוצע הוא כ־200 מטר, אך יש ובני מין זה מגיעים עד לגודל של 450 מטר, במעמקי המדבר הדרומי. עם זאת, נאמר שפול אטריידיס מואד'דיב רכב על עקלתון ענק שאורכו היה כחצי ליגה, כלומר כ-2,778 מטרים, אך ייתכן שתיאור זה הוא הגזמה הנובעת מההערצה של הדררים לפול. העקלתונים חסרים חוש ראייה, אולם הם מסוגלים לחוש בתנודות בקצב אחיד על פני הקרקע החולית של המדבר ולהתביית על מקורן. העקלתונים בולעים בני אדם וכלי רכב כאחד. העקלתונים חסונים מאוד וכמעט בלתי פגיעים (עם זאת, נשק גרעיני יכול להרגם והמים רעילים עבורם), תוחלת החיים שלהם ארוכה ביותר ומוערכת באלפי שנים. הם מתחילים את חייהם כפלנקטון בחולות ובהמשך גדלים ל"דגי חול" (Sandtrout) שמבצעים פוטוסינתזה ומספקים חמצן לאטמוספירה. לאחר מכן הם גדלים עד שהם נהפכים לעקלתונים בוגרים באורך עשרות ואף מאות מטרים.

הדררים, נוודי המדבר של אראקיס, סגדו לעקלתונים כאל התבטאויות של אלי אראקיס. העקלתון נקרא בפיהם שייח'-חולוד ("סבא נצח"; השם וההסבר לפי תרגומו של עמנואל לוטם, במקור באנגלית: Shai-Hulud) או "היוצר". למרות הסגידה לעקלתונים, הדררים פיתחו טכניקה לרכיבה על העקלתונים ויוצרים משיניהם סכין קריס, שלו משמעות טקסית חשובה.

כפי שגילה פול אטריידיס מואד'דיב, העקלתונים הם מקור המרקוח על כוכב אראקיס. בשל כך החלו ניסיונות להעתקת תולעי הענק לכוכבי לכת מדבריים אחרים, תוך ניסיון לאפשר קיום של עקלתונים שם - ומכאן ליצור מערכת חיים חדשה של עקלתונים - ושל מרקוח. תוכניות אלו כשלו פעם אחר פעם, עד שהישג זה הצליח, אלפי שנים לאחר מכן, על פני כוכב בית-הלשכה של בנות גשרית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.