ערוץ אל-אקצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
לוגו הערוץ

ערוץ אל-אקצהערבית: فضائية الأقصى) הוא ערוץ הטלוויזיה של תנועת החמאס. תוכניות הערוץ כוללות תוכניות חדשות, בידור ודת וכן תוכניות לילדים. הערוץ מנוהל על ידי שר הפנים של תנועת החמאס ברצועת עזה, פתחי חמד, ומשדר מעזה לחלקים שונים בעולם באמצעות תקשורת לווינית.

הקמת הערוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחנה החלה לשדר ב-9 בינואר 2006, לאחר ניצחונה הסוחף של תנועת החמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני. ב-22 בינואר 2006 החליט התובע הכללי של עזה, אחמד אלמרני, לסגור את התחנה ששידרה ללא אישורים מתאימים, אולם החלטה זו לא נאכפה.

בעקבות העימותים בין החמאס לפת"ח והשתלטות החמאס על רצועת עזה ב-2007, הוגבלו מאוד שידורי ערוץ אל-אקצה מאזור יהודה ושומרון הנתון בשליטת הפת"ח, ולמעשה הוצא הערוץ מחוץ לחוק בטענה שהוא מסית "למלחמת אחים ולהרג" ומפיץ תרבות של "אלימות קיצונית ושנאה".‏[1]

בדצמבר 2008, במהלך מבצע עופרת יצוקה, הופצץ בניין התחנה בעזה על ידי מטוסי צה"ל, אך התחנה המשיכה לשדר ממקומות אחרים.‏[2]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערוץ אל-אקצה זוכה לביקורת בישראל ובעולם. גופי מעקב שונים הראו כי הערוץ מרבה לשדר תכנים אנטישמיים וגזעניים‏[3] ומעודד לשנאת המערב וישראל‏[4] ולשימוש באלימות וטרור.‏[5]

לדברי הארגון היהודי-אמריקני, "הליגה נגד השמצה", תכני הערוץ מקדמים פעילות טרור ומסיתים לשנאה של יהודים וישראלים. לדברי הליגה, תוכניות רבות של הערוץ משבחות ומעודדות אלימות ומיועדות דווקא לילדים.‏[6] באפריל 2007 העלה הערוץ תוכנית ילדים חדשה בשם חלוצי המחר. במרכז התוכנית עמד שחקן מחופש למיקי מאוס שלימד את הילדים על שנאת המערב וישראל. בעקבות הביקורת על התוכנית נאלץ הערוץ להוריד את דמותו של מיקי מאוס, ולשם כך נאמר בתוכנית כי הוא נהרג על ידי "חוקר" ישראלי והפך לשהיד.‏[7]

במאי 2008 השיב באסם נעים, שר הבריאות בממשלת החמאס, על האשמות באנטישמיות שהועלו נגד הערוץ. במכתבו לעיתון "הגרדיאן" טען נעים כי ערוץ אל-אקצה הוא תחנת תקשורת עצמאית וכי לעתים קרובות היא אינה מייצגת את עמדתה של ממשלת החמאס או תנועת החמאס.‏[8] כתב ה"גרדיאן", אלן ג'ונסון, אמר בתגובה, כי התחנה מופעלת על ידי חברת בראשותו של פתחי חמד האחראית גם לערוץ הרדיו המקומי ועיתון של תנועת החמאס בעזה. בנוסף טען ג'ונסון כי ב-2007 חסם החמאס את שידורי הטלוויזיה הפלסטינית, ולכן הטענה כי מדובר בערוץ עצמאי אינה נכונה.‏[9]

ב-7 ביוני 2010 הורתה ממשלת צרפת על הפסקת שידורי הערוץ שעשו שימוש בלווינים של חברה צרפתית שבסיסה בפריז. ההוראה באה לאחר אזהרה של הנציבות האירופית לצרפת להפסיק את השידורים המכילים תכנים של הסתה ושנאה. בעקבות כך הודיעה תנועת החמאס כי יצרה קשר עם חברת לווינית מכווית ובכוונתה להרחיב את שידורי התחנה למדינות נוספות.‏[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הסיקור התקשורתי מרצועת עזה ומיהודה ושומרון, אתר המרכז למורשת המודיעין, 2 בספטמבר 2007
  2. ^ מבצע "עופרת יצוקה" – עדכון מס' 1, אתר המרכז למורשת המודיעין, 28 בדצמבר 2008
  3. ^ ערוץ אלאקצא של חמאס ממשיך בהסתה אנטישמית, אתר המרכז למורשת המודיעין, 21 באפריל 2009
    היהודים, בני הקופים והחזירים, משחיתים את מסגד אל-אקצא, היהודים הם סרטן שרוצה לשלוט בעולם, אתר מבט לתקשורת פלסטינית
  4. ^ ערוץ אלאקצא של חמא"ס - בובת ילד פלסטיני דוקרת למוות בובה בדמותו של נשיא ארצות הברית, אתר המרכז למורשת המודיעין, 7 באפריל 2008
    איציק וולף, תוכנית ילדים: ילד רוצח את ג'ורג' בוש, באתר חדשות מחלקה ראשונה (News1)
  5. ^ תוכנית לילדים בטלוויזיית חמאס: ילדים של מחבלת מתאבדת צופים בשחזור של מות אימם, 72 נשים ממתינות למי שמת למען אללה: שש סגולות מוזכרות בדרשת חמאס, טלוויזיית חמאס מלמדת ילדים להרוג יהודים, אתר מבט לתקשורת פלסטינית
  6. ^ Al Aqsa TV, אתר הליגה נגד השמצה (באנגלית)
  7. ^ איתמר מרכוס וברברה קרוק , שפן החמאס לילדים: "אגמור עם היהודים ואוֹכל אותם!", אתר מבט לתקשורת פלסטינית, 12 בפברואר 2008
    Al Aqsa TV defies Hamas government, 3 במאי 2009 (באנגלית)
  8. ^ באסם נעים, Hamas condemns the Holocaust, אתר ה"גרדיאן", 12 במאי 2008 (באנגלית)
  9. ^ אלן ג'ונסון, Hamas and antisemitism, אתר ה"גרדיאן", 15 במאי 2008 (באנגלית)
  10. ^ ערוץ אלאקצא של חמאס עקף את האיסור הצרפתי על שידוריו , אתר המרכז למורשת המודיעין
    בגלל ההסתה: צרפת תעצור את שידור "אל-אקצה", ערוץ הטלוויזיה של חמאס, באתר הארץ