ערן איוניר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ערן איווניר)
ערן איוניר
לידה 7 באוקטובר 1962 (בן 61)
כפר סבא, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
דף הפייסבוק של ערן איוניר
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ערן איוניר (נולד ב-7 באוקטובר 1962) הוא שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון, מנחה ותסריטאי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב-7 באוקטובר 1962. למד בבית הספר היסודי ע"ש אהרונוביץ' בכפר מל"ל ובתיכון עמי אסף בבית ברל. התגייס לצה"ל ושירת בלהקת המשטרה הצבאית. לאחר שחרורו למד בבית הספר לאומנויות הבמה בית צבי ברמת גן בין השנים 19861988.

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיחק בתיאטרון אורנה פורת ב"מעלה קרחות" בבימויה של ציפי פינס, בתיאטרון הספרייה ב"גוף להשכיר", "מורתנו היקרה" ו"קערת העץ", שהוצגה אחר כך גם בתיאטרון הבימה. בהבימה שיחק בהצגה "קוקוריקו". ב-1994 משחק לצד ספי ריבלין וששון גבאי בהצגה "הקומיקאים", מחזה של ניל סיימון ובימוי של אילן רונן שהוצגה בתיאטרון בית ליסין בשיתוף התיאטרון העממי של אברהם פשנל. בשנת 1997 השתתף בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר בהצגה "לאלו" שכתב וביים אסטבן גוטפריד, בפסטיבל חיפה להצגות ילדים בהצגה "ביאליק 22". שנה לאחר מכן הצטרף לקבוצת שחקני תיאטרון חיפה, שם השתתף בהצגות "להיות או לא להיות", "המלט", "גטו", "יתוש בראש", "אומנות המשחק", "אימפרו" ו"החתונה האחרונה". שיחק בתיאטרון באר שבע בהצגות "קומדיה של טעויות" ו"אפריל הקסום", בתיאטרון בית ליסין בהצגה "שיינדלה" ובתיאטרון אנסמבל הרצליה בהצגה "צרים". בשנת 2015 שיחק בקומדיה "דרושה עוזרת". בפסטיבל תיאטרון קצר בצוותא שיחק בהצגות "ערלה","אבאל'ה", "אפשר למות מזה", "אטלנטה" ו"העולם-התחתון".

תסריטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

איוניר הוא בוגר בית הספר לתסריטאות בהנהלת עידית שחורי, שם כתב את תסריט הגמר "פאטמורגנה או פנטזיה מדברית" - קומדיה על בחור שפוגש באהבת נעוריו ומחליט להגשים חלום של שניהם, מופע של להקת ה"פינק פלויד" במכתש. בשנת 1997 זכה בפרס לעידוד היצירה המקורית על כתיבת התסריט.[דרוש מקור]. כתב מערכונים בשיתוף אסטבן גוטפריד לתוכנית המערכונים של חנה לסלאו.

בשנים 20052007 שימש כתסריטאי ב"פינת המשימות" של רותם אבוהב וענת מגן-שבו בתוכנית האירוח של יאיר לפיד.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיחק במספר סרטי קולנוע ישראליים, בהם "ערב בלי נעמה" (1992), "איזה מקום נפלא" (2005), "עץ לימון" (2007), "החוב" (2007), "שש פעמים" (2012), "ארץ פצועה" (2014), "הלומים" (2017), "מוצא אל הים" (2018), "לוחם בנשמה" (2019), "אסיה" (2019), ו"הסירו דאגה מלבכם" (2019), "מתחת לצל של השמש" (2020)

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטלוויזיה השתתף במספר סדרות - בשנת 2004 שיחק בסדרה "אסתי המכוערת" בתפקיד ישראל מארק ובתפקיד הראשי בסדרה "כל שבת שנייה". כמו כן, השתתף בסדרות "מעורב ירושלמי", "המקום", "שירות חדרים", "אולי הפעם", "המשאית", "מבצע קיפוד", "ראש גדול", "אורים ותומים", "מולי וצומי", "כוכב הצפון", "נבלות", "איש חשוב מאוד", "רמזור", "נופלות על הרגליים", "משפחה טובה", "כפולים", "ג'וני ואבירי הגליל", "באמצע הסרט", "מתים לרגע", "אלישע", "גאליס", "השוטר הטוב", "מקמאפיה", "התחנה" ועוד.

סרטים קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת סרטי גמר של בית הספר לקולנוע סם שפיגל (2011), השתתף בסרט הגמר "דרייבר" בכתיבה ובימוי של יונתן אינדורסקי, בתפקיד נחמן, תפקיד שזיכה אותו בפרס המשחק ע"ש מוסקו אלקלעי.[דרוש מקור]. ב-2008 שיחק בסרט "שלג" בכתיבה ובימוי של יחזקאל לזרוב.

בשנת 2020 שיחק בתפקיד דר' קירסקי בסרט אסיה אשר זכה בפרס הסרט הטוב ביותר לשנת 2020.

אימפרוביזציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השתתף בקבוצת האימפרוביזציה בתוכנית הטלוויזיה "זאפ לראשון", בה אלתרו השחקנים בשידור חי על פי נתונים שנזרקו מהמנחים. ההתנסות הבאה הייתה אלתור מול קהל במסגרת המופע "אימפרו" של קבוצת השחקנים של תיאטרון חיפה. בשנת 2004 הקים את קבוצת "פרוביזורי" באולם צוותא תל אביב - קבוצת שחקנים וקומיקאים המאלתרים מצבים ודמויות לדרישות הקהל. המופע עדיין מוצג גם כיום.

רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 20032005 כתב והגיש פינה אישית בשם "איוניר ומספריים" בתוכנית הערב של שי ודרור ברדיו תל אביב.

סטנדאפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופיע לראשונה בסטנד-אפ במועדון דומינו גרוס ויצא עם מופע סטנד-אפ אישי - "אופטימי למרחקים קצרים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ערן איוניר בוויקישיתוף