ערפד מדומה אף-דיסק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןערפד מדומה אף-דיסק
מצב שימור
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
סכנת הכחדה חמורה (CR)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: דמויי עטלפי פרי
משפחה: ערפדים מדומים
סוג: ערפד מדומה אף-דיסק
מין: ערפד מדומה אף-דיסק
שם מדעי
Eudiscoderma thongareeae
Soisook & Prajakjitr & Karapan & Francis & Bates, 2015
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ערפד מדומה אף-דיסק או ערפד מדומה תונגרי (שם מדעי: Eudiscoderma thongareeae) הוא מין של עטלף קטן ונדיר במשפחת הערפדים המדומים, שאנדמי לאזור קטן בדרום תאילנד והמין היחידי בסוגו. זהו עטלף לא מוכר שנתגלה בתחילת המאה ה-21 והוכר כסוג עצמאי רק בשנת 2015, והוא אחד מתוך שלושה עטלפים שאנדמיים לתאילנד (השניים האחרים הם פרסף תאילנדי ונשפון צינורי באלה). הערפד הדיסקתי נמצא בסכנת הכחדה עקב טווח התפוצה הזעיר שלו שנתון באיום מתמיד מצד בירוא יערות.

מיון וטקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערפד הדיסקתי הוא אחד מתוך 5 הסוגים הקיימים במשפחת הערפדים המדומים והאחרון שנתגלה. בין 2001 ל-2014, נתפסו 3 עטלפים עם אנטומיה ייחודית באזור ספציפי סביב תחנת מחקר במקלט חיות הבר באלה-האלה שבדרום תאילנד, והסברה הראשונית הייתה שמדובר במין חדש בסוג האסייתי ערפד מדומה לאור הדמיון הרב ביניהם. עם זאת, בהמשך התברר שהפרטים הללו חולקים קווי דמיון באנטומיה ובמורפולוגיה הן עם מיני הערפד המדומה שחיים באסיה, והן עם הסוגים ערפד מדומה צהוב-כנף וערפד מדומה אף-לב שחיים באפריקה. בשל כך, חוקרי הטבע הגיעו למסקנה שמדובר בטקסון מונוטיפי. הערפד הדיסקתי תואר מדעית לראשונה בשנת 2015 על ידי קבוצת זואולוגים תאילנדים.

האטימולוגיה של השם המדעי היא כדלהלן: החלק הראשון משמעותו ״אף דמוי דיסק״ בהתייחס לחלק העליון של עיטור העלה האפי שלו, והחלק השני הוא מחווה לחוקרת הטבע התאילנדית סיריפורן תונגריה שהייתה ראש תחנת המחקר במקלט וביצעה מחקרים אקולוגים רבים על חיות בדרום תאילנד ופעלה לקידום פרויקטים לשימורם.

תיאור ואנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערפד הדיסקתי בעל מבנה גוף קטן וגוצי, ראש גדול ועגול וכנפיים גדולות ורחבות. החרטום קצר, רחב ומקושת והלחיים נפוחות. האוזניים גדולות וארוכות מאוד - כמעט מחצית מאורך הגוף, והן בעלות קצה מעוגל ומחוברות בבסיסן בקרום עור; צפירי האוזניים מחודדים וארוכים יחסית. עיטור העלה האפי של הערפד הדיסקתי כולל קרום עור גדול ורחב שמשתרע מהשפתיים עד למצח וקצהו העליון בצורת דיסק, כאשר בתוכו יש קרום עור זוטר בולט בצורת עלה תלתן או חץ-לב. העיניים החרוזיות קטנות ובולטות. השפתיים עבות ועגולות והניבים גדולים במיוחד. השיניים המסיביות ושרירי הלעיסה החזקים של הערפד מאפשרים לו לפצח את הכיטין בשריון החיצוני של מיני חיפושיות גדולות.

אורך הראש והגוף של הערפד הדיסקתי 64–66 מ״מ ואורך האוזן 32–37 מ״מ; משקלו עד 36 גרם ומספר שיניו 26. המין חסר זנב, אך קרום התעופה האחורי שלו גדול ומפותח. לערפד המדומה הדיסקתי פרווה שעירה וצפופה, בפרט באזור הראש והצוואר. צבעה הכללי חדגוני ונע בין חום קפה לחום אפרורי כהה או אוכרה, כאשר הגחון, החזה והסנטר נוטים להיות חיוורים יותר ונעים בין בז׳ לאפרפר או לבנבן. הכנפיים וקצות האוזניים בצבע שחור מפוחם, והשוקיים, הרגליים, הזרועות, והעלה האפי בצבע בורדו. פנים האוזניים, וחלקי הפנים החשופים בצבע ורוד בהיר או מלוכלך.

תפוצה ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערפד הדיסקתי אנדמי למחוז נרטיוואת בדרום תאילנד סמול לגבול עם מלזיה (באזור חצי האי המלאי). בתוך המחוז, התפוצה שלו מוגבלת לאזור קטנטן בתוך יער באלה בנפות וואנג וסוכירין שנמצא קילומטרים ספורים מהגבול המלזי, והטווח הכולל שלו בתוך היער 5 קמ״ר בלבד; שטח התפוסה של הערפד בתוך הטווח, קטן עוד יותר ומוערך בסביבות 1-0.03 קמ״ר. ההערכה היא שיש אוכלוסיות לא-ידועות גם במלזיה אך טרם נמצאו אינדיקציות לכך. בית הגידול של הערפד הדיסקתי מוגבל ליער באלה - יער גשם טרופי סבוך וירוק-עד עם אקלים חם ולח, ביצות ומנגרובים, שמהווה חלק ממקלט חיות הבר באלה-האלה ומתואר כ״יער האמזונאס של אסיה״.

בשל נדירות המין והיותו יונק חדש יחסית, אין כמעט מידע על הביולוגיה שלו. מאז גילויו של הערפד נלכדו בסך הכול 3 פרטים בטבע (2 נקבות וזכר), שניים מתוכם ברשתות ערפל שנפרסו בגובה 2–3 מטר מקרקעית היער. הערפד מבלה את שעות היום בשינה בעצים חלולים ויוצא לצוד חרקים לאחר רדת החשיכה; בניגוד למינים אחרים במשפחתו שצדים מגוון חרקים, הערפד הדיסקתי מתמקד בעיקר בחיפושיות גדולות, והמורפולוגיה של הלסת שלו מותאמת לריסוק השריון החיצוני שלהן. הערפד מאתר את מזונו באמצעות איכון-הד עם קריאות מאופננות תדר (FM) שבהן הפולסים שהוא מפיק מהאף בעלי טווח רחב בעוצמה נמוכה של 53–55 קילוהרץ עם תדירויות משתנות. אין מידע על הרבייה ומחזור החיים, והם דומים כנראה לסוגים האחרים במשפחה.

מצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערפד הדיסקתי מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור סכנת הכחדה חמורה (CR), לאור טווח התפוצה המצומצם ביותר שאינו עולה על 5 קמ״ר, ומשום שלא נמצאו עדיין אוכלוסיות נוספות חרף סקרים איטנסיביים. האיום העיקרי על המין הוא אובדן בית גידול בדמות בירוא יערות; אף על פי שכל טווח התפוצה שלו שוכן בתוך אזור מוגן מבחינה חוקית (מקלט חיות הבר באלה-האלה), בפועל מתרחשת בתחומו כריתת עצים נרחבת לשימוש חקלאי והפרעות אנושיות אחרות. נכון לשנת 2021, המין אין עדיין פעולות ספציפיות לשימור הערפד הדיסקתי. אומדן האוכלוסייה העולמי אינו ידוע, אך עומד כנראה על מאות פרטים בלבד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ערפד מדומה אף-דיסק באתר הרשימה האדומה של IUCN