פאל סנדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאל סנדה
Szende Pál
לידה 7 בפברואר 1879
נירבאטור, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 ביולי 1934 (בגיל 55)
סאין, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Schwarz Pál עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת אטווש לוראנד (1900) עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד שר האוצר ההונגרי (25 בנובמבר 191821 במרץ 1919) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה National Civic Radical Party עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוח הזיכרון שלו בנירג'האזה

פאל סנדה (במקור שוורץ, בהונגרית: Szende Pál; נירבאטור, 7 בפברואר 1879סאין 15 ביולי 1934) היה סופר, כלכלן, פוליטיקאי רדיקלי בורגני, יהודי-הונגרי, שר האוצר של הונגריה בשנים 19181919 בממשלות מיהאי קארואי ולאחר מכן בממשלת ברינקיי (Berinkey).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאל שוורץ נולד במשפחה יהודית בנירבאטור, שם אביו היה רופא העיירה. אמו באה ממשפחת איכרים יהודית עשירה. הוא סיים את לימודיו התיכוניים בגימנסיה הלותרנית בנירג'האזה ולאחר מכן למד משפטים באוניברסיטה בודפשט (בשמו היום אוניברסיטת אטווש לוראנד). בשנים 19011902 שירת כמתנדב בתותחנים הצבאיים של מבצר בודפשט.[1] בשנת 1904 עבר את בחינת לשכת עורכי הדין והפך לעורך דין. הוא נעזר בבודפשט בדודו מצד אמו איגנץ אצ'אדי (מקודם:אדלר), היסטוריון וחבר האקדמיה ההונגרית למדעים, איתו גם התיידד מאוד.

בשנת 1905 התוודע לקבוצה סביב המגזין "המאה העשרים", ביניהם יצר קשר עמוק עם אוסקר יאסי והתוודע דרכו לפוליטיקה. בהשפעתו הצטרף למגמה הרדיקלית הבורגנית ולבונים החופשיים ובשנת 1914 הפך לחבר מייסד של "המפלגה הרדיקלית האזרחית". מעט קודם לכן התוודע לפוליטיקאי היהודי הליברלי המפורסם, פאל שאנדור (מקודם:שלזינגר) שדרכו הצטרף לפעילות איגוד הסחר הלאומי ההונגרי (OMKE) בשנת 1908. באיגוד מילא את תפקיד המזכיר הכללי עד שנת 1918.

בתחילת מלחמת העולם הראשונה התגייס לצבא כמתנדב, ונשלח לחזית המזרחית. מאוחר יותר שוחרר משירותו לבקשת OMKE כדי שניתן יהיה להעמיד את הידע הכלכלי שלו לשירות כלכלת המלחמה. הוא הודח מתפקידו ב-OMKE במהפכת החרציות, בה היה מעורב באופן מלא בשליחות מפלגתו. ב-31 באוקטובר 1918 באחר הצהריים של יום המהפכה מונה למזכיר מדיני באוצר (סגן שר) בממשלת מיהאי קארואי. ב-25 בנובמבר מונה לשר האוצר ושמר על תפקידו זה גם בממשלת ברינקאי עד 1919. ב-21 במרץ לא צורף ולא רצה להצטרף לממשלת הרפובליקה הסובייטית ההונגרית.

במאי 1919, ברח מהדיקטטורה של בלה קון, ועבר לווינה, שם עסק בפעילות עיתונאית אנטי-קומוניסטית ערה. בשל השתייכותו הפוליטית ותפקידו הפוליטי הקודם, החליט להתיישב בווינה. שם הצטרף לקבוצה של סוציאל-דמוקרטים מהגרים בשם "אור", ובהמשך אף הצטרף למפלגה הסוציאל-דמוקרטית האוסטרית. משנת 1925 ביקר בקביעות בפריז, שם למד כל כך טוב צרפתית שיכול היה להרצות. כתוצאה מכך קיבל משרת הוראה באחת המכללות. מאוחר יותר היה מעורב בעבודתה של ליגת זכויות האדם ובחיים הפוליטיים של השמאל הצרפתי. הוא לקה בהתקף לב בשנת 1928, וכתוצאה מכך פרש חלקית מהחיים הפוליטיים הפעילים.

בתחילת 1934 ברח מווינה בשל מלחמת האזרחים האוסטרית ועבר לצ'כוסלובקיה, שם קיבל את פניו בחום יאן מסריק. הם דנו ביחד בזמנו על תיקון הגבול הונגריה-צ'כוסלובקיה בשנת 1918 (המשא ומתן לא הבשיל אז בגלל המצב הפוליטי הפנימי של הונגריה), ואז הם הכירו. הוא ביקר גם בכמה מבכירי הממשל צ'כוסלובקיים דרך מסריק, אך לא יכול היה לעשות יותר מדי למען המטרה ההונגרית; במאי חלה קשה בפראג. נראה היה שהוא התאושש בהצלחה עד יוני והצליח לנסוע לטרנסילבניה, לסאין אצל אמו ואחותו שהתגוררו שם. בביתם התחיל ללמוד את השפה הצ'כית, שנראתה לו חשובה בנסיבות גלותו. בינתיים לקה בהתקף לב נוסף ב-15 ביולי, אותו כבר לא שרד.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שמו נקרא רחוב ברובע 5 של בודפשט. [2]

עבודותיו העיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אזור מכס עצמאי ומאבק מעמדי (Bp., 1907)
  • עוולות מערכת המס ההונגרית (Bp., 1908)
  • החוק הלאומי והתפתחות דמוקרטית (Bp., 1911)
  • רפורמת מיסים וחלוקת מעמדות (Bp., 1913)
  • רפורמת מיסים (Bp., 1914)
  • מדיניות מיסוי מלחמתית (Bp., 1917)
  • Die Krise der mitteleuropäischen Revolution (היידלברג, 1921)
  • לקראת אוקטובר חדש (וינה, 1922)
  • Verhüllung und Enthüllung (לייפציג, 1922)
  • (Eine soziologische Theorie der Abstraktion (1923)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאל סנדה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Varró azt írja Szendéről az 1934-ben kiadott SZÁZADUNK alapján, hogy önkéntesi esztendő a vártüzéreknél (1901-2) valamint a mozgósítás napján [1914 nyarán] bevonul mint tartalékos vártüzértiszt. Sose volt külön Budán és Pesten vártüzértiszti iskola. Csak egy volt, ami az 1873. évi városegyesítés után 1891. január 1-jével jött létre, és előbb a Citadellában, majd ennek 1897-ben történt demilitarizálása után a ferencvárosi Gubacsi dűlőben működött a „Báró Laudon”-laktanya részeként.
  2. ^ Szende Pál utca. iranyitoszam.org .)