פאנינג (צילום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פאן (תנועת מצלמה))
המחשה של Panning בתמונת סטילס. המצלמה עוקבת אחרי המכונית הנעה. המכונית נראית חדה בעוד הרקע הסטטי מטושטש. באופן זה ניתן להעביר תחושת תנועה.

פאנינגאנגלית: Panning) היא תנועת מצלמה על הציר האופקי (המצלמה קבועה בנקודה אחת, אך מסתובבת ימינה או שמאלה). כדי ליצור תנועה חלקה של המצלמה לרוב משתמשים בחצובה.

תנועת הפאנינג יכולה להתלוות גם עם תנועות אחרות כגון דולי וזום ולרוב בסרטים ובתוכניות טלוויזיה משתמשים בה יחד עם תנועת דולי אופקית על מסילה.

שימוש תנועת הפאנינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת הפאנינג נועדה לעקוב אחר אובייקט שזז אופקית מבלי להזיז את המצלמה, אלא להטותה לכיוון האובייקט. המצלמה נקבעת על זמן חשיפה ארוך באופן יחסי (זמנים מקובלים נעים בין 1/80 ל-1/5 חלקי השנייה), ונעה על ציר Z בסיבוב מתואם עם תנועת האובייקט. לעומת זאת, בתנועת הדולי, שגם היא עוקבת אחר אובייקט זז, אך המצלמה זזה לאורך המסלול של האובייקט, בניגוד לפאנינג שרק עוקב זוויתית אחר האובייקט מנקודה קבועה.

מקור המושג פאנינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור המושג פאנינג הוא מהמילה פנורמה, מילה אשר הוצגה לראשונה על ידי רוברט בארקר בשנת 1787. באותה תקופה הפנורמה הייתה ציור רחב שאותה גילגלה מכונה לרוחב, וככה יצרה תחושה שסצנת הציור זזה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאנינג בוויקישיתוף