התאחדות הכדורגל הצרפתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התאחדות הכדורגל הצרפתית
Fédération française de football
ענפי ספורט כדורגל
השתייכות פיפ"א
אופ"א
תאריך ההשתייכות 1907 (פיפ"א)
1954 (אופ"א)
מיקום המטה פריז, צרפת
יושב ראש צרפתצרפת נואל לה גרה
תאריך ייסוד 1919
www.fff.fr

התאחדות הכדורגל הצרפתיתצרפתית: Fédération française de football; ידועה גם כ"FFF") היא הגוף הממונה על ענף הכדורגל בצרפת.

ההתאחדות נוסדה רשמית ב-1919, כשהחליפה את הגוף הקיים CFI (הוועדה האינטר-פדרלית הצרפתית). ההתאחדות היא מהגופים המקימים של התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א, וחברה בהתאחדות הכדורגל האירופית אופ"א מאז הקמתה.

ההתאחדות אחראית בין היתר למינוי מאמנה של נבחרת צרפת בכדורגל וכן על מינוי הנהלתן של כל הנבחרות הלאומיות של צרפת. כמו כן היא האחראית בעקיפין על שתי הליגות הבכירות בצרפת (ליגה 1 וליגה 2) ועל מפעל הגביע הצרפתי, והאחראית במישרין על ניהולן של כל הליגות החל מהליגה השלישית ומטה, כל ליגות הנשים, וליגות הכדורגל במחוזות צרפת מעבר לים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתאחדות נוסדה רשמית ב-7 באפריל 1919, מאחר שעד אז היו קיימים בצרפת שני גופים שונים ששררו ביניהם חילוקי דעות רבים, שאף הובילו לשליחת שתי נבחרות צרפת (צרפת א' וצרפת ב') לאולימפיאדת לונדון (1908), כשרק אחת מהן מוכרת על ידי פיפ"א.

נשיאה הראשון של ההתאחדות היה ז'יל רימה, והוא כיהן בתפקיד במשך הזמן הארוך ביותר בתולדותיה, 23 שנה, עד 1942. לאחר מכן חזר לנהל את ההתאחדות מ-1944 ועד 1949. במקביל, שימש כנשיאה השלישי של פיפ"א, וגם בתפקיד זה כיהן במשך הזמן הארוך ביותר, מ-1921 ועד 1954. הוא היה דמות מוערכת מאוד בעולם הכדורגל, והיה מהיוזמים והתומכים ברעיון טורניר גביע העולם. הגביע שחולק עד מונדיאל 1970 נקרא על שמו, גביע ז'יל רימה.

המזכיר הראשון של ההתאחדות היה הנרי דלוניי אשר כיהן בתפקיד גם בגלגולו הקודם כ-CFI.

נשיא ההתאחדות המכהן הוא נואל לה גרה, מנהלה לשעבר של קבוצת גנגאן. הוא ניהל את הקבוצה משנת 1971 ועד 1992, וכן מ-2002 ועד תחילת כהונתו ב-2011. כמו כן, היה נשיא ליגת העל הצרפתית, ונחשב למי שהביא תנופה כלכלית לליגה, וסגן נשיא ההתאחדות מ-2005 ועד 2011. הוא נבחר לתפקיד לאחר שנשיאה הקודם של ההתאחדות, ז'אן פייר אסקלט, התפטר מתפקידו בעקבות כישלונה של הנבחרת להעפיל משלב הבתים במונדיאל 2010[1]. ב-8 ביוני 2011 נבחר לה גרה לשמש בתפקיד הנשיא.

מטרות ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התאחדות הכדורגל הצרפתית אחראית באופן עקיף לניהול שתי הליגות הבכירות במדינה, וניהול טורניר הגביע הצרפתי וגביע הליגה.

על שתי הליגות הבכירות ועל גביע הליגה אחראי גוף הניהול הנקרא "הליגה לכדורגל מקצועני" (LFP). גוף זה כפוף ישירות להתאחדות. על הגביע הצרפתי אחראית הוועדה הפדרלית של הגביע הצרפתי, והיא כפופה ישירות למועצה הפדרלית של ההתאחדות.

בנוסף, אחראית ההתאחדות באופן ישיר לניהול הליגה השלישית ומטה, ליגות הנוער, מינוי מאמן הנבחרת הצרפתית ומינוי הנהלותיה של כל הנבחרות הלאומיות, וניהול ליגות הכדורגל של מחוזות צרפת מעבר לים - גוודלופ, ראוניון, גיאנה הצרפתית, מרטיניק, טהיטי, קלדוניה ומיוט.

ההתאחדות מגדירה את תפקידיה באופן הבא:

  • לארגן, לפתח ולעקוב אחר לימוד ותרגול הכדורגל על כל צורותיו בצרפת ובמחוזות צרפת מעבר לים.
  • ליצור ולתחזק את הקשר בין חבריה, המועדונים הרשומים בה והליגות האזוריות, ובין הליגה לכדורגל מקצועני.
  • להגן על האינטרסים החומריים והמורליים של הכדורגל הצרפתי.
  • לשמור על הקשרים הראויים עם פיפ"א והתאחדויות הכדורגל הכפופות לה, וכן עם ארגוני הספורט שבהן וממשלותיהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מערכת וואלה! ספורט‏, נשיא ההתאחדות הצרפתית התפטר מתפקידו, באתר וואלה!‏, 28 ביוני 2010