פוזור-אשור הראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פוזור-אשור הראשון
לידה המאה ה־21 לפנה״ס
אשור עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1970 לפנה״ס
אשור עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אשור עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה אשור עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך אשור
שנות ה־20 של המאה ה־21 לפנה״ס – שנות ה־50 של המאה ה־20 לפנה״ס
Akiya
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פּוּזוּר-אשור הראשון היה המלך ה-30 ברשימת מלכי אשור. הוא מלך בסוף המאה ה-21 לפנה"ס, כנראה בסביבות שנת 2025 לפנה"ס על פי הכרונולוגיה התיכונה.[1] הוא היה השליט האשורי הראשון ששמו היה אכדי וששפתו הייתה אכדית.[2]. פוזור-אשור הראשון עלה לשלטון לאחר שאיבי-סין שליטה האחרון ממלכת אור III השומרית איבד בעקבות קריסתה של הממלכה, את שליטתו על האזור ששימש כאזור הגנה. בתקופת שלטונה של אור 3, נשלט האזור על ידי מושל ממונה שנקרא "האיש"/"המושל" של אשור. בעקבות כך הפכה אשור לעיר-מדינה עצמאית שנוהלה על ידי שליטיה. המינוי לשליט נחשב כמינוי של האל אשור.

הוא היה מייסדה של שושלת שליטים שהמשיכה להתקיים עד ארישום השני שמלך בסוף המאה ה-19 לפנה"ס. שליט זה הודח על ידי שמשי-אדד הראשון שהיה ממוצא אמורי. הוא ייסד את העיר אשור, בנה את חומת העיר ואת החומה שהגנה על המזח על נהר החידקל. שמו נכתב בתעתיק עתיק כ"אשיר".[3]

בני השושלת של פוזור-אשור הראשון ניהלו מספר מסעות מלחמה צפונה ודרומה לעיר אשור.[4]. שמם של מלכים רבים באשור כולל את התוספת "אשור" בתחילת שמם או בסופם, מסורת זאת החלה עם המלך פוזור-אשור הראשון. תחילת שלטונו של פוזור-אשור הראשון מסמנת את תחילת התקופה בהיסטוריה של אשור הנקראת "אשור הקדומה" (The Old Assyrian Period).

המידע עליו הוא מועט, הוא ידוע מתוך רשימת מלכי אשור ומכתובות של יורשיו. אין מלך שמלך במסופוטמיה שזוהה כבן זמנו. הוא היה אחד המלכים אשר האפונים שלו לא ידוע. יורשו היה בנו שלים-אהום.

המלכים שקדמו לפוזור אושור הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי רשימת מלכי אשור, קדמו לו 29 מלכים, המחולקים לשלוש קבוצות: מלכים שעל פי תיאורם "גרו באוהלים"; מלכים ששם האב שלהם ידוע; ושלושה מלכים בעלי שמות חורים. יש חוקרים שהעלו את ההשערה שהמלכים ש"גרו באוהלים" ו"המלכים ששם אביהם ידוע" לא מלכו מעולם על אשור, והם הוספו לרשימת המלכים על ידי שמשי-אדד הראשון, מלך ממוצא אמורי שהשתלט על אשור ורצה לתת לגיטימציה למלכותו. חיזוק להשערה זאת נמצא בכך ששמות מלכים אלה תואמים למדי לשמות המלכים המופיעים בגנאלוגיה של חמורבי, מלך ממוצא אמורי שמלך בתקופה הבבלית הקדומה בבבל, וזו הייתה כנראה מסורת אמורית קדומה ששני המלכים ייחסו לעצמם.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פוזור-אשור הראשון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mesopotamia: The Old Assyrian Period, מאת K. R. Veenhof‏,Jesper Eidem, עמוד 20
  2. ^ Handbook to Life in Ancient Mesopotamia, מאת Stephen Bertman, עמ' 99
  3. ^ Ancient Assyria, מאת C.H.W Johns, עמ' 49
  4. ^ The Routledge Handbook of the Peoples and Places of Ancient Western Asia, מאת Trevor Bryce, עמ' 84
  5. ^ Commerce and Colonization in the Ancient Near East, מאת Maria Eugenia Aubet, עמ' 278-277


הקודם:
אקייה
המלך ממלכי אשור הבא:
שלים-אהום