פול אלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול אלי
Paul Henri Romuald Ély
פול אילי
פול אילי
לידה 17 בדצמבר 1897
ממלכת יווןממלכת יוון סלוניקי, ממלכת יוון
פטירה 16 בינואר 1975 (בגיל 77)
צרפתצרפת פריז, צרפת
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האקדמיה הצבאית סן-סיר עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא צרפת
תקופת הפעילות 19191961 (כ־42 שנים)
דרגה ז'נרל ד'ארמייה
תפקידים בשירות
כוחות הפנים הצרפתיים
ראש מטה הכוחות המזוינים
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
מלחמת הודו-סין הראשונה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול אנרי רומואלד אליצרפתית: Paul Henri Romuald Ély;‏ 17 בדצמבר 1897 - 16 בינואר 1975) היה גנרל צרפתי אשר שימש כראש מטה הכוחות המזוינים (מקביל לרמטכ"ל) של צרפת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלי למד באקדמיה הצבאית סן-סיר וסיים את לימודיו לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה. ב-1930 הוא הועלה לדרגת קפטן, וב-1938 לדרגת קומנדנט. במהלך הפלישה הגרמנית לצרפת ב-1940, אילי נפצע בידו. לאחר סיום כיבוש צרפת, הצטרף אלי לצבא צרפת של וישי. בסוף שנת 1942 כבשו הגרמנים את צרפת של וישי ופרקו את מה שנותר מהצבא הצרפתי. אלי חבר לארגון ההתנגדות של הצבא - ארגון סמי-צבאי שהתנגד לנאצים, אך גם לארגון צרפת החופשית של שארל דה גול. בהמשך, עזב אלי את ארגון ההתנגדות של הצבא וחבר לדה גול. הוא הפך לאיש הקשר בין דה גול לרזיסטאנס. בשל פעילותו, אשתו נעצרה בידי הגרמנים ונכלאה במחנה הריכוז לנשים ראוונסבריק.

לאחר סיום המלחמה מונה אלי בידי דה גול למפקד כוחות הפנים הצרפתיים. בהמשך הוא הפך לנציג צרפת במועצת נאט"ו. ב-19 באוגוסט 1953 הוא מונה לראש מטה הכוחות המזוינים (מקביל לרמטכ"ל) וכיהן בתפקיד עד 4 ביוני 1954 אז מונה למפקד הכוחות הצבאיים בהודו-סין הצרפתית. בעקבות התבוסה הצרפתית במלחמה, נקרא אלי לחקור את סיבות התבוסה. אילי כתב דו"ח מקיף שהשפיע השפעה רבה על החשיבה הצבאית בצרפת. ב-2 במרץ 1956 הוא חזר לצרפת לשמש כראש מטה הכוחות המזוינים עד 18 במרץ 1958 אז הוחלף באנרי לוריו. בעקבות ההפיכה הצבאית שהעלתה את דה גול חזרה לשלטון בצרפת, הוא נקרא חזרה לתפקיד ראש מטה הכוחות המזוינים. הוא כיהן בתפקיד עד 1959. ב-1961 הוא פרש מהצבא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פול אלי בוויקישיתוף
  • פול אלי באתר הספרייה הלאומית של צרפת