פונפון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כומתה עם פיף בצבע אדום

פונפון או בעברית פיף הוא גדיל כדורי רך או קווצת חוטים או סרטים. פיף יכול לבוא בצבעים, גדלים וזנים רבים, והם עשויים ממגוון רחב של חומרים כמו צמר, כותנה, נייר וכדומה.

פונפונים משמשים כקישוט לבגדים ונמצאים גם בשימוש בקרב מעודדות וכן על ידי אוהדי ספורט.

'פונפון' הוא שיבוש עברי של המילה הצרפתית פומפום (pompon), שמשמעותה זהה. המילה העברית 'פיף' מופיעה במשנה ומובנה מקלעת חוטים[1].

שימוש בפונפונים לעידוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב, השימוש בפונפונים נעשה בזוגות (אחד בכל יד), אבל זה עשוי להשתנות עם דרישות מסוימות של הכוריאוגרפיה של ריקוד.

מרבית הפונפונים המשמשים לעידוד הם קלי משקל, עלותם זולה והם מופיעים בצבעים שונים, על ידי צוות העידוד ולעיתים גם נמכרים לצופים באירוע.

קבוצת ילדים המשתמשים בפונפונים במהלך ריקוד

השימוש בבגדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפונפון משמש כקישוט לכובעים, גרביים, שמלות, צעיפים, ובגדים אחרים. לעיתים מופיע הפונפון כחלק מתרבות הלבוש. למשל, למדי חיל הים הצרפתי ישנו פונפון בולט התפור במרכז הכומתה. למלחים הבלגים יש גרסה דומה בצבע תכלת. בנעלי החתונה המסורתיות של האיטלקים יש פונפון קטן, וכדומה.

אנשי דת קתולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשי דת קתולים מהתקופה הרומית, נהגו ללבוש כומתה עם פונפון תפור במרכזה. צבע הפונפון ציין על דרגתו של הלובש אותה. הכמרים נהגו ללבוש את הכומתה השחורה עם פונפון בצבע שחור, להגמונים (Prelates) היה פונפון בצבע ארגמן, על הכומתות השחורות שלהם והצ'מברליינים (Chamberlains) נהגו ללבוש פונפון סגול. הבישופים והארכיבישופים לבשו כומתה סגולה עם פונפון באותו הצבע. לכומתה האדומה של הקרדינל לא היה פונפון, אלא לולאה אדומה בלבד. האפיפיור לא חבש כלל כומתה. לכמה מן הקהילות דתיות היו כומתות ייחודיים, כגון קהילת Norbertines שלבשו כומתה בצבע לבן עם פונפון באותו הצבע. כמה אבות סנט פרנסיס לבשו כומתה חומה עם פונפון שחור. קהילות אחרות עשויים היו ללבוש כומתה שחורה עם פונפון לבן, ירוק או כחול, או הכומתה השחורה של הכמורה החילונית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]