פוספתריום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפוספתריום

מאובני גולגולת של Phosphatherium escuilliei


איור של ראש הפוספתריום

תקופה
סוף פלאוקן - תחילת אאוקן 59.2–50.7 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פילאים
תת־סדרה: Plesielephantiformes
משפחה: נומידותריים
סוג: פוספתריום
מין: Phosphatherium escuilliei
שם מדעי
Phosphatherium
Gheerbrant & Sudre & Cappetta, 1996
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פוספתריום (שם מדעי: Phosphatherium; משמעות השם: "בהמת פוספט") הוא סוג נכחד של יונק ממשפחת הנומידותריים, שבסדרת הפילאים, אשר התקיים באפריקה בתקופת הפלאוקן ובתחילת האאוקן שלפני 59.2-50.7 מיליון שנה. סוג זה כלל מין אחד - Phosphatherium escuilliei, אשר היה אחד המינים המוקדמים ביותר של הפילים וכנראה היה אב קדמון לכל הפילים המאוחרים. המאובנים שלו התגלו בבסיס אולד אבדון (אנ') שבמרוקו, בקרבת העיר קוריבגה והוגדרו ב-1996. שם המין קרוי על מגלה הממצאים, פרנסיס אסקווילה.

הפוספתריום היה אחד מהקטנים שבבני סדרת הפילאים והוא הגיע לממדים של כלב בינוני, באורך 60 ס"מ, גובה של 30 ס"מ בכתפיים ומשקל של לא יותר מ-15 ק"ג. מבנה הגוף הזכיר מבנה של טפיר ונראה שהוא היה יונק מיימי. המאובנים כללו הבדלים קטנים בין הזכרים לנקבות, בייחוד במבנה שרירי הלסת. מבנה הגולגולת היה רחב מעט עם חוטם רחב יחסית לגולגולת, אך ללא סימן לחדק. מבנה השיניים דמה לזה של פילים אך ללא חטים.

המבנה של שיניו שהיו בעלי טוחנות חזקות אך בעלי מרווח בו אולי היו שיניים מסוג אחר. מבנה הלסת מצביע על תזנה אפשרית כאוכל-כול שהתבסס על עלי עצים ושיחים אך אולי גיוון בחרקים ובחיות קטנות. בנוסף נראה שהיה אוכל פירות.

היונק היה אנדמי לביצות והיערות הקדומים של מרוקו והוא נכחד עם ההתייבשות שלהם, עם התקדמותו של ים תטיס לתוך הסהרה במשך רוב האאוקן. הוא התפתח ליונקים גדולים יותר כמו המריתריום והבריתריים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פוספתריום בוויקישיתוף