פורד קראון ויקטוריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קראון ויקטוריה
פורד קראון ויקטוריה
פורד קראון ויקטוריה
מאפיינים כלליים
יצרן פורד
שנות ייצור 1955-2012
הרכבה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מודל קודם פורד LTD קראון ויקטוריה
מודל אחריו פורד טאורוס
סיווג סאלון
מרכב סדאן, 4 דלתות
פלטפורמה פורד פנתר
אורך 5,395 מ"מ
רוחב 1,976 מ"מ
גובה 1,443 מ"מ
בסיס גלגלים 2,906 מ"מ
מפרט טכני
מנוע פורד מודולר 4,600 סמ"ק
הילוכים אוטומטית, 4 הילוכים
מהירות מרבית 208 קמ"ש
פורד פירלן קראון ויקטוריה סקילינר הדגם הראשון משנת 1955
הדגם הפופולרי-מונית ניו יורקית צהובה
כרכב משטרה

פורד קראון ויקטוריהאנגלית: Ford Crown Victoria) היא דגם של מכונית סלון בעלת הנעה אחורית ובתצורת "סדאן" מתוצרת חברת פורד, אשר התפרסמה בעיקר בשל השימוש הנרחב שנעשה בה על ידי חברת המוניות של העיר ניו יורק (מונית צהובה).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגם הראשון של קראון ויקטוריה הוצג באמצע שנות ה-50 של המאה ה-20. הייתה זו מכונית בת שישה מושבים ושתי דלתות בתצורת "קופה", (פורד פירלן קראון ויקטוריה סקילינר) אשר קיבלה את שמה בזכות העיטור בצורת כתר סביב קו הגג שלה. הדגם לא השאיר אחריו חותם עיצובי מיוחד ובמשך ארבעת העשורים הבאים לא זכה לתמיכה שיווקית מצד חברת פורד. דגמים שונים של חברת שברולט ופורד השתמשו במותג קראון ויקטוריה מדי פעם בעת החלפת סגנונות עיצוביים של כלי רכב שלא זכו להצלחה בשוק.

העיצוב מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1992 הציגה פורד את הגרסה החדשה של קראון ויקטוריה אשר זכתה לעיצוב חדש לחלוטין. העיצוב החדש התאפיין בצורה מעוגלת ובה שמונה חלונות. יחידת הכוח הוחלפה, ובמקום המנועים בני 5,000 ו-5,800 סמ"ק הישנים, הותקן המנוע המודולרי החדש של פורד בנפח 4,600 סמ"ק, בתצורת V-8 בעל גל זיזים עליון. בנוסף לכך צוידה המכונית במערכת למניעת נעילת הגלגלים בעת בלימת חירום (ABS) וכריות אוויר להגנת הנהג והנוסע בעת תאונה. רוכשי הדגם יכלו להתקין אביזרים שונים בתוספת תשלום כגון מערכת פליטה משודרגת בעלת שני אגזוזים אשר העלתה את הספק המנוע, צמיגים רחבים, ומערכת מיתלים משופרת.

בשנים הבאות המשיכה פורד להציג גרסאות חדשות של קראון ויקטוריה אשר כללו בעיקר שינויים עיצוביים של המראה החיצוני בחזית הרכב, מערכות התאורה, תפעול במפתח אחד, מערכת שמע מקורית נסתרת ועוד. בתחום שיפור הבטיחות הוצעה מערכת של בקרת משיכה (TCS) בנוסף למערכת למניעת נעילת הגלגלים.

הדור החדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1998 ביצעה שוב חברת פורד מהלך לשדרוג הדגם. מערכת המתלים ובולמי הזעזועים האחורית, ומערכת ההצתה הוחלפו. השינוי במערכת המיתלים שיפרה את יציבות הרכב ואת אחיזת הכביש בעת נסיעה ושידרגה את רכות ונוחות הנסיעה. השינוי במערכת ההצתה העלה את הספק המנוע וביצועיו. בנוסף לכך הוגדלו הצמיגים וגם מערכת הבלמים הוגדלה וחוזקה. מדי שנה המשיכה פורד לבצע שדרוגים מינוריים של הדגם. הוספו מערכות אופציונליות שונות והורחב מגוון הצבעים לבחירה. בשנת 2003 עבר דגם קראון ויקטוריה מספר שינויים מכניים משמעותיים אשר כללו שדרוג כללי של מערכת המתלים ובולמי הזעזועים, שינוי מבני של מערכת ההיגוי ושדרוג של מערכת ניהול המנוע אשר תרמה להגדלת ההספק שלו.

ציי רכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002 הציגה פורד דגם של קראון ויקטוריה בעל בסיס גלגלים ארוך, אשר הוצע כאפשרות רכישה בצפון אמריקה לציי רכב בלבד. הדגם זכה להצלחה ייחודית כדגם מועדף של מונית, ובעיקר בעיר ניו יורק אשר צי המוניות הצהובות שלה עומד על כ-13,000 כלי רכב ומהווה את אחד מסמליה הבולטים של העיר. גרסה נוספת של הדגם הארוך עבור ציי רכב בצפון אמריקה, נבחר לשמש כרכב השירות העיקרי של יחידות המשטרה, הן של משטרות התנועה הבין עירוניות כרכב למרדפים והן כניידת עירונית.

פורד קראון ויקטוריה הפכה לרכב מועדף עבור ציי הרכב בעיקר בשל האמינות הגבוהה שלה ביחד עם הוצאות אחזקה נמוכות. קראון ויקטוריה שומרת על ערכה גם כרכב משומש והדגם נחשב על ידי עיתונות הצרכנות האמריקנית כ"רכב המשומש הטוב ביותר".

החל משנת הדגם 2008 הפסיקה פורד להציע את דגם קראון ויקטוריה לרכישה ללקוחות הפרטיים בצפון אמריקה והוא מוצע לציי רכב בלבד. למרות זאת, הדגם הארוך ניתן לרכישה ללקוחות פרטיים בחו"ל והוא פופולרי בעיקר במדינות המזרח התיכון.

סיום השירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 השיקה עיריית ניו יורק תחרות לבחירת דגם העתיד של מוניות העיר. הכוונה הייתה כי עד שנת 2012 יוחלף כל צי המוניות העירוני ברכב בעל הנעה היברידית אך הדגם המנצח (ניסאן NV200) אינו היברידי אלא מסחרי. בעוד צריכת הדלק של קראון ויקטוריה עומדת על כ-5.95 ק"מ לליטר בנזין הרי שדגם המונית החדש נדרש לצריכת דלק של כ-10.63 ק"מ לליטר. בפועל, ועל פי נתוני היצרן, צריכת הדלק של ה-NV עמדת על כ-6 ליטרים למאה ק"מ שהם כ-16.66 ק"מ לליטר.

בתחילת שנת 2011 הודיעה חברת פורד כי לאור תוצאות התחרות והחלפת צי המוניות העירוני המתוכנן לשנת 2013, תפסיק לחלוטין[1] את יצור הדגם בקיץ 2011.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]