פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים הוא גוף ציבורי התנדבותי, שהוקם על ידי קצינים בכירים במילואים במטרה לחזק את חוסנו של מערך המילואים בחברה הישראלית.

הפורום מונה מאות קציני מילואים בדרגות סגן-אלוף (סא"ל) ומעלה, המשרתים בפועל בתפקידי פיקוד במערך הלוחם של צה"ל. בראש העמותה למען משרתי המילואים[1] (שהיא ארגון בת שנולד מהפורום) עומד אל"ם (מיל.) אבי סיאג.

הפורום הוקם בספטמבר 1996 מתוך דאגה למערך המילואים ומחשש שעומס רב מדי יוטל על מעטים מדי. בין יוזמיו ומקימיו היו עורך הדין אריה נייגר, יוצא חטיבת הצנחנים ומפקד חטיבה 226, חטיבת צנחנים במילואים[2], והפובליציסט ואיש התקשורת איתי לנדסברג נבו, יוצא חטיבת גולני, מפקד גדוד 8103 וסמח"ט במילואים חטיבה 408[3]. לנדסברג אף עמד במשך תקופה של יותר מעשר שנים בראש הצוות המתאם של הפורום שריכז את עבודת מספר צוותים בתחומים הבאים:מאבק בהשתמטות, תגמול הוגן, מניעת אפליה במוסדות לימוד ומקומות עבודה, הכרה והוקרה של שירות המילואים, ביטוח אנשי מילואים וצוות משפטי שעסק בשינוי הטיפול בתאונות אימונים ומבצעים מהליך פלילי להליך פיקודי. בהמשך הוביל הפורום את חקיקת חוק הביטוח מיד בסיום מבצע חומת מגן ואת חוק שירות המילואים בשנת 2008 לאחר שורה של מאבקים[4].

על פי מסמך העקרונות של מייסדי הפורום, רבים מאזרחי ישראל הכשירים לשירות משתמטים ממילוי חובתם החוקית והנכונות של אנשי המילואים להמשיך לשאת בנטל נשחקת באופן המסכן את ביטחון המדינה. גם מערכות הביטחון השונות (צה"ל ומשרד הביטחון) גרמו במעשה או מחדל לשחיקת המוכנות, הכוננות, הציוד, כוח האדם ובעיקר התחושה שזהו עדיין המערך העיקרי של מדינת ישראל להכרעת מלחמה. לקחים רבים ממלחמת לבנון השנייה שהופקו בעקבותיה יושמו אמנם במבצע עופרת יצוקה, באימונים ותעסוקה מבצעית, אך המלאכה עדיין רבה, בעיקר בתחום האזרחי, בחקיקה ועיגון זכויותיהם של המשרתים במילואים ובטיפול של גורמים שונים בבעיותיהם.

בשנת 2012 הוקמה על ידי הפורום העמותה למען משרתי המילואים.

חזון הפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך הבנה כי הפגיעה המיידית במערך המילואים היא קריטית לביטחון המדינה, טיפול לאומי בהתדרדרות של מערך המילואים מחייב פעולות בתחומים רבים, מצד מגזרים שונים של החברה:

  • צה"ל נדרש לטפל בנושאי המוכנות והכשירות, הציוד והאימונים והמשימות המבצעיות של מערך המילואים ובהגדרת ייעודו והכנתו לייעודו במלחמה.
  • הממשלה נדרשת לפתרון הבעיות המבצעיות של מערך המילואים ולהשלמת והובלת חוק שירות המילואים המעגן את מערכת היחסים שבין המדינה ליחידות ואנשי המילואים שלה – חוק המכיל את כל הסוגיות המבצעיות והאזרחיות.
  • הכנסת על ועדותיה נדרשת לפיקוח על יישום חוק שירות המילואים ונגזרותיו בתחומי הציוד, האימונים, הפיצוי ומרכיבי הביטוח והטיפול הרפואי, תגמול הוגן לאנשי המילואים ומניעת אפלייתם במקומות עבודה ומוסדות לימוד.
  • צה"ל נדרש ליישם את חוק שירות המילואים בכל מרכיביו, לייעל את הטיפול בכוח האדם וצמצום הפערים בנטל השירות.
  • מערכת החינוך נדרשת ליוזמה בתחום עידוד השירות בצה"ל, מניעת השתמטות ומאבק על תודעה תומכת באלה שמשרתים.

מטרות הפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפורום שם לעצמו כמטרה להעלות לסדר היום הלאומי את הבעיות הקריטיות של מערך המילואים, להתריע על חומרתן ולהצביע גם על פתרונות. חברי הפורום סבורים כי אלה בעיות לאומיות שהאחריות לפתרונן מוטלת על נבחרי העם, נציגי הציבור וגם על הצבא, והפתרונות מחייבים השתתפות של מנהיגי ציבור מכל המגזרים. נדרש מהלך ציבורי רחב בתחום הפיקוד, החקיקה, החינוך והתודעה. מטרה נוספת של הפורום היא לשנות את הגישה במדינה לגישת "לחשוב מילואים"- במקומות עבודה, במוסדות לימוד, בבית המשפחה ובמשכן הכנסת. בעיית אנשי המילואים היא בעיה חברתית מקיפה ואינה נוגעת רק באנשי המילואים ובני משפחותיהם.

כדי להשיג את המטרות הללו, נוקטים חברי הפורום במהלכים שונים: שדלנות בכנסת, פגישות עבודה תכופות עם ראשי משרד הביטחון וראשי אכ"א בצה"ל, תיאום מול מפקדת קצין המילואים הראשי (קמל"ר), פעילות תקשורתית והובלת מאבקים ציבוריים.

על פי תוכנית העבודה של הפורום הוגדרו שישה נושאים עיקריים, שהטיפול המיידי בהם יכול להביא לשינוי במצבו של מערך המילואים ולשיפור במצבם של יחידות המילואים ותחושתם של חיילי המילואים. להלן הסוגיות, בהן פעלו ועודם פועלים חברי הפורום:

  • חוק שירות המילואים: הפורום גיבש עם משרד הביטחון את חוק שירות המילואים והביא אותו לדיון ציבורי ולכלל חקיקה בכנסת והניע את העיסוק בו במערכת הביטחון ובכנסת. הפורום יעקוב אחר יישום החקיקה.
  • משפטי: במשך השנים הפורום עסק גם בסוגיית שינוי הטיפול בחקירת תאונות אימונים ומבצעים בצה"ל ופורסמה עבודה בנושא שאף נדונה במספר ישיבות מטכ"ל עם אנשי הפורום.
  • חוק הביטוח: הפורום הצליח להעביר את חוק הקצבאות לביטוח אנשי מילואים לאחר מבצע חומת מגן ולאחר ארבע שנים של פעילות ציבורית אינטנסיבית.
  • מניעת אפליה בעבודה ובמוסדות לימוד: הפורום העלה לסדר היום בכנסת ולחקיקה שורה של עיוותים בתשלומי הביטוח הלאומי ובתשלומים המגיעים לאנשי מילואים ולמעסיקיהם, חוק למניעת פיטורים של אנשי מילואים וגיבש המלצות לטיפול באפליית הסטודנטים המשרתים במילואים ואלה גובשו לאמנה עם מוסדות הלימוד בכוונה להפכם בהמשך לחוק.
  • עידוד המוטיבציה ומאבק בהשתמטות – הצוות פעל מול קצין בריאות הנפש, מול ועדות הכנסת ומול אכ"א לגבש דרכים למניעת השתמטות ופרסם נייר עמדה לפעילות אזרחית בנושא.
  • נושא התגמול: הפורום העלה לסדר היום את סוגיית תגמול אנשי המילואים ופעל לחקיקה בנושא – כיום ישנו תגמול חלקי ותגמול מיוחד המקובעים בחוק שירות המילואים.

הפורום פועל בסוגיות שלעיל וגם ובעיקר לפיקוח על יישום חוק שירות המילואים והשלמת חקיקה בסעיפים שטרם נדונו, כל זאת לאור לקחי העבר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]