פורטל:אירופה/היסטוריה/גלריה היסטורית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלריית תמונות היסטוריות של פורטל אירופה

לעריכת סדרות התמונות לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

מרי העקובה מדם


מרי הראשונה (מכונה גם בלאדי מרי – מרי העקובה מדם) (15161558), בתם של הנרי השמיני, מלך אנגליה ורעייתו הראשונה, קתרין מאראגון, הייתה מלכת אנגליה משנת 1553 ועד מותה, ומלכת ספרד, נאפולי, סיציליה ופורטוגל כאשתו של פליפה השני. המלכה מרי זכורה בעיקר משום שניסתה להחזיר את האנגלים מהנצרות הפרוטסטנטית, אותה אימץ אביה, אל הנצרות הקתולית והכפיפות לאפיפיור ברומא.

2

קרב קפורטו

קרב קפורטו נערך בין 24 באוקטובר 1917 ל-19 בנובמבר 1917 בין כוח משותף של הצבא האוסטרי והגרמני והצבא האיטלקי כחלק ממלחמת העולם הראשונה. הקרב החל ליד העיירה האיטלקית קפורטו (כיום קובריד, סלובניה) והסתיים בתבוסה קשה של האיטלקים. הקרבות באזור מתוארים בספרו של ארנסט המינגוויי, "הקץ לנשק". המינגוויי שימש בתקופה זו כנהג אמבולנס בצבא האיטלקי.

3

נדאר מצלם את הקטקומבות של פריז

הקטקומבות של פריז הן אתר קבורה מפורסם שנפרש כרשת מחילות וחדרים תת-קרקעיים בפריז, בירת צרפת. הקטקומבות נמצאות באזור ששימש כמחצבה בתקופת האימפריה הרומית, והומר לאתר קבורה המוני בסוף המאה ה-18. אורך המחילות הפתוחות לציבור הוא 1.7 ק"מ בערך. הן מצויות כעשרים מטרים מתחת לפני האדמה, ההערכה היא כי עצמותיהם של כשישה מיליון איש הועברו למחילות (ossuaires) העיר, ושם הן מצויות עד היום. אתר זה צולם על ידי פליקס טוּרְנָשוֹן (נדאר) בשנות השישים של המאה ה-19

4

הנרי השמיני

הנרי השמיני (14911547), מלך אנגליה מבית טיודור, הוא היה מהשליטים המשפיעים בזמנו. הרפורמה העיקרית שקידם הייתה ייסוד הכנסייה האנגליקנית, ההתנתקות מהאפיפיור והשלמת האיחוד בין אנגליה לווילס. הנרי נודע גם בריבוי נשותיו. הוא היה נשוי לשש נשים. פעמיים הוא התגרש על ידי ביטול נישואיו ושתיים מנשותיו האחרות הוצאו להורג בפקודתו.

5

קרב רכס וימי

קרב רכס וימי היה קרב במערכה על העיר אראס, שבצפון צרפת, במלחמת העולם הראשונה. הקרב התנהל בין ה-9 ל-12 באפריל 1917 בין הארמייה השישית של צבא האימפריה הגרמנית לבין כוח קנדי-בריטי. בקרב זה שברה ההתקפה הקנדית-בריטית את קו ההגנה הגרמני ובכך תרם הקרב למפנה שהוביל לניצחון מדינות ההסכמה. הניצחון בקרב, תרם לתחושת גאווה לאומית בקרב הלוחמים. לפיכך נחשב הקרב בהיסטוריוגרפיה של קנדה כמיתוס מכונן של הלאומיות הקנדית ו"לידת האומה הקנדית"

6

הפלישה הסובייטית לפולין

ב-23 באוגוסט 1939 חתמו גרמניה ו ברית המועצות על הסכם ריבנטרופ מולוטוב אשר כלל נספח חשאי שהבטיח את חלוקתה של פולין בין גרמניה הנאצית וברית המועצות הקומוניסטית, ב-17 בספטמבר 1939 נע הצבא האדום מערבה, אל תוככי פולין. על פי הנספח הסודי להסכם ריבנטרופ מולוטוב חולקה פולין בין הנאצים ובין ברית המועצות כאשר קו הגבול מקביל בערך לקו קרזון ההיסטורי מ-1919. ב-18 בספטמבר נפגשו צבאות הרוסים והנאצים בברסט ליטובסק.

7

אבירים

אביר הוא לוחם רכוב על סוס ולבוש שריון. בימי הביניים היו האבירים לב הכח הצבאי באירופה, ויש הרואים בהם מעמד בפני עצמם. לאחר ירידת חשיבותם הצבאית של האבירים, הפך אביר לתואר של כבוד, שמלכים וממשלות יכולים להעניק אותו למי שתרמו להם או לציבור תרומה מיוחדת. במובן זה קיים מוסד האבירות עד היום בחלק מארצות אירופה ובארצות אחרות בעולם. במהלך המאה ה-12, החלו לייחס לאבירים תכונות חברתיות ומוסריות מסוימות, שהיום אנו קוראים להן תכונות "אביריות". אחד מהגורמים שחיזקו את הייחוס הזה הייתה ספרות בסגנון אגדות המלך ארתור.

8

כנסים נאציים בנירנברג

אתר הכינוסים של המפלגה הנאצית, היה ממוקם בחלק הדרום מזרחי של העיר נירנברג בגרמניה. באתר זה נערכו כינוסי ומצעדי המפלגה הנאצית בין השנים 1938-1933. בדומה לפרויקטים אחרים המאפיינים את האדריכלות הנאצית, גם כאן מדובר על פרויקט מגלומני המגמד את הפרט ומאדיר את המפלגה והמדינה, באמצעות יצירת מבנים בעלי קנה מידה בלתי אנושי.

9

גלדיאטורים

גלדיאטור הוא כינוי ללוחם ברומא העתיקה ובמקומות אחרים שעסק במופעי בידור, שכללו קרבות בין גלדיאטורים לבין עצמם או בין גלדיאטורים לבין חיות מסוכנות. לעיתים קרובות הסתיימו קרבות אלה במות הגלדיאטור. קרבות של גלדיאטורים התקיימו בערים רבות של הרפובליקה הרומית והאימפריה הרומית, לעיתים במבנים שנבנו במיוחד לכך, כדוגמת הקולוסיאום. סוגים שונים של גלדיאטורים נלחמו בצורות שונות של קרב.


10

קרב פשנדל

קרב פשנדל הוא שם שניתן לסדרת קרבות עקובה מדם שנערכו במהלך יוני – נובמבר 1917 על ידי הצבא הבריטי במטרה לכבוש שטח המוחזק על ידי הצבא הגרמני, בסמוך לעיירה הבלגית פשנדל. הקרב, אחד מהידועים באכזריותו ובחוסר התכלית שבו הפך לאחד הסמלים של "המלחמה הגדולה" ובמהלכו נהרגו לא פחות מחצי מיליון חיילים משני הצדדים הלוחמים.

11

"הפרד ומשול"

במאי 1940 כבשה גרמניה את בלגיה והולנד. כיבושים אלו אפשרו לגרמניה לפלוש לצרפת גם מצפון מזרח, וכך לעקוף את קו הביצורים הצרפתי, קו מאז'ינו. הכוחות הבריטים שהונחתו בצרפת, נותרו מנותקים בצפון צרפת. חיל הים הבריטי וסירות פרטיות הצליחו לחלץ כ-338,000 חיילים בריטיים וצרפתים מחוף דנקרק לבריטניה במשך כשבוע במבצע דינמו. בשנת 1943 ביים פרנק קפרה סרט תעמולה "הפרד ומשול" המתעד את המבצע, ושילב בו קטעים מיומני חדשות, הגלריה מציגה תצלומים מסרט זה.


12

חוזה ורסאי

חוזה ורסאי הוא הסכם שלום בין גרמניה למדינות ההסכמה, והוא גם החוזה הראשון שנחתם במסגרת ועידת השלום בפריז לאחר מלחמת העולם הראשונה, ב-28 ביוני 1919. ההסכם הגביר את ההשפלה שגרמניה חשה אחרי התבוסה במלחמת העולם הראשונה, ונחשב בעיני רבים לאחד הגורמים שזירזו את פרוץ מלחמת העולם השנייה.

13

רוג'ר פנטון מצלם את מלחמת קרים

רוג'ר פנטון ‏(8 במרץ 18198 באוגוסט 1869), היה צלם בריטי, מראשוני צלמי המלחמה. ב-1855 נשלח למלחמת קרים כצלם המלחמה הרשמי הראשון בהיסטוריה. למרות התנאים הקשים ומחלת הכולרה בה לקה, הספיק לצלם 350 תמונות, מהן 312 הוצגו לאחר זמן קצר בתערוכה בלונדון. התערוכה לא זכתה להצלחה גדולה, בעיקר משום שהמלחמה קרבה לסיומה. בית המלוכה הבריטי שלח את פנטון למלחמה כדי לעורר תמיכה במלחמה בקרב העם הבריטי, ומשרד המלחמה הבריטי הורה לפנטון להימנע מלצלם חיילים פצועים או הרוגים. פנטון השתמש בסטודיו נייד לצילום. היות שהמצלמות באותה התקופה היו כבדות ומסורבלות, לא הייתה באפשרותו לצלם תמונות בשדה הקרב; רובן המוחלט של תמונותיו היו מבוימות – בעיקר צילומים של חיילים על ציודם ומדיהם.

14

תצלומי אוויר ממלחמת העולם הראשונה


מלחמת העולם הראשונה, שהתרחשה בין השנים 19141918, מוכרת לבני התקופה בשם המלחמה הגדולה, הייתה המלחמה הגדולה ביותר עד התקופה ההיא בעולם. השתתפו בה מדינות המקיפות יותר מחצי מכדור הארץ. במלחמה זו נהרגו למעלה מ-18.5 מיליון בני אדם, כמחציתם אזרחים.

15

ימיה האחרונים של ורשה 1939

ג'וליאן בריאן היה צלם אמריקאי ששהה בוורשה, בירת פולין בעת כיבוש העיר בשנת 1939 על ידי גרמניה הנאצית. צילומיו מתעדים את התקפת הבליצקריג שהחריבה את העיר והביאה את פולין לכניעה. כתבכה מקיפה ובה צילומיו פורסמה בכתבה בעיתון לייף תחת השם תיעוד ימיה האחרונים של ורשה, שהייתה עיר גאה..


16

הטבח באורדור-סור-גלאן

אורדור-סור-גלאן (צרפתית: Oradour-sur-glane) הוא כפר בצרפת, בקרבת העיר לימוז', בתגובה לפעילות המחתרת הצרפתית באזור נכנסו בליל 10 ביוני 1944 כוחות של דיוויזיית הוואפן אס אס שכינויה "דאס רייך" אל הכפר. הגרמנים רצחו את רוב תושבי הכפר: 642 גברים, נשים וטף, מהם 205 ילדים, לאחר מכן הרסו באופן מתוכנן ושיטתי 328 בתים. העיירה אורדור-סור-גלאן הוקמה מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה, הרחק מהריסות הכפר המקורי. לאחר המלחמה קבע שארל דה גול שהכפר לעולם לא יבנה מחדש ויהווה עדות לאכזריותם של הנאצים. כיום הוא עומד על תלו כאתר הנצחה לזכר קורבנות הטבח. במקום נמצאים שרידים של המבנים והמכוניות, וכן מספר חפצים אישיים של הקורבנות כגון שעונים, משקפיים ומטבעות כסף.

17

מלחמת החפירות במלחמת העולם הראשונה

מאז הקרב הראשון על המארן וסופו של המירוץ אל הים בספטמבר 1914 ועד מתקפת מאה הימים (אוגוסט-נובמבר 1918), שררה בחזית המערבית, שהשתרעה מחוף תעלת למאנש בבלגיה ועד גבול צרפת-שווייץ, מלחמת חפירות סטטית. המרחק בין קווי השוחות הקדמיים ביותר נע בין כמה עשרות מטרים עד קילומטר. סביב השוחות התנהלו קרבות עקובים מדם ששמותיהם נחרטו בזיכרון הקולקטיבי כשדות קטל.


18

היפר אינפלציה ברפובליקת ויימאר

רפובליקת ויימאר הוא שמה של תקופה שלטונית בתולדות גרמניה, שהחלה ב-9 בנובמבר 1918, עם תבוסתה של גרמניה במלחמת העולם הראשונה. החל משנת 1923 נכנסה גרמניה להיפר-אינפלציה, שהביאה לירידה בערך המטבע, ובנובמבר 1923 עמד שער החליפין על 4,000 מיליארד מארק לדולר אחד. אזרחים גרמנים אבדו את כל חסכונותיהם, למשכורות ששולמו לא היה ערך מפאת ירידת ערכו של המארק, מוצרי מכולת עלו מיליארדים, והתפרעויות בגלל מזון החלו ברחובות. השפעתה הפסיכולוגית של האינפלציה הייתה כמכת מוות לרעיונות הדמוקרטיים. ההמון נדחק לפתרונות פוליטיים קיצוניים ובשנת 1933 עלתה המפלגה הנאצית לשלטון.

19

תמונות מתוך הבליץ על לונדון

הבליץ הינו הכינוי שניתן להפצצות הכבדות של לונדון בפרט ושל ערי בריטניה בכלל על ידי הלופטוואפה, חיל האוויר של גרמניה הנאצית, כחלק מהקרב על בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה בשנים 19401941. ההפצצות החלו ב-7 בספטמבר 1940, ונמשכו עד מאי 1941. בריטניה הייתה נתונה לפגיעתם של הנאצים עד מרץ 1945. הבליץ גרם למותם של 43,000 אזרחים, ולחורבנם של למעלה ממיליון בתים, אולם מטרתו האסטרטגית לא הושגה: בריטניה לא נכנעה.

20

האחים לומייר, חלוצי הקולנוע

האחים לוּמְיֵיר, ז'אן לואי ואוגוסט מארי לואי ניקולא היו מאבות הראינוע –מממציאי הטכנולוגיה הבסיסית (מצלמה, סרט צילום, מקרן) המשמשת בצילום הקולנועי, וכן היו הבמאים הראשונים של סרטי ראינוע. ב-13 בפברואר 1895 רשמו האחים לומייר פטנט על מצלמה "סינמטוגרפית", ששימשה גם כמקרן, וכמכונה להדפסת עותקים נוספים מן הסרטים שצולמו. ב-19 במרץ 1895 צילמו האחים את סרט הראינוע הראשון, בשנת 1903 רשמו פטנט על צילום צבעוני, שנקרא "אוטוכרום לומייר", והופץ באופן מסחרי בשנת 1907.


21

נוטיטיה דיגינטטום (לטינית: Notitia Dignitatum) הוא כתב יד מהאימפריה הרומית שמקורו ככל הנראה במאה ה-5. כתב יד זה, מהבודדים ששרדו, מפרט את המבנה של הממשל הרומי באימפריה המערבית ובאימפריה המזרחית (האימפריה הביזנטית), ומכיל רשימה של אלפי פקידים ונושאי תפקידים רשמיים מאנשי חצר הקיסר ועד למושלים בפרובינקיות, מפקדים לפי ההיררכיה הצבאית ומיקום ופרטי היחידות.

22

גלויות גרמניות ממלחמת העולם הראשונה

מלחמת העולם הראשונה, שהתרחשה בין השנים 19141918, מוכרת לבני התקופה בשם המלחמה הגדולה ובה לחמה האימפריה הגרמנית לצד האימפריה האוסטרו-הונגרית בעיקר נגד צרפת, הממלכה המאוחדת והאימפריה הרוסית. בחזית המערבית המלחמה קיבלה אופי נייח עם קרבות עקובים מדם, ואילו במזרח לא הביאו קרבות קשים להכרעה עד שרוסיה נכנעה לגרמנים לאחר המהפכה הרוסית (1917); ואולם לאחר שנכנסה ארצות הברית למעגל הלחימה עוד באותה שנה, השתנו יחסי הכוחות לרעתה של גרמניה, עד כי בנובמבר 1918 נכנעה האחרונה לבעלות הברית המערביות.

23

הקרב על וינה

קרב וינה הוא קרב מרכזי בין האימפריה העות'מאנית, לבין כוחות האימפריה הרומית הקדושה, הקרב נערך ב-12 בספטמבר 1683, לאחר מצור ממושך שהטילו העות'מאנים על העיר מאמצע חודש יולי. לאחר שהעות'מאנים נהדפו מן העיר הם התכוננו לקרב נוסף, אך הופעת הכוחות הפולנים הטתה את הכף, והטורקים נהדפו. הקרב הסתיים בניצחון אוסטרי. עקב תוצאות הקרב, ויתרו העות'מאנים על שטחים נרחבים באירופה.

24

הפלישה של נפוליאון לרוסיה, באמנות

המלחמות הנפוליאוניות הן סדרה של עימותים עולמיים, בכל אחד מהם עמדה צרפת מול קואליציה משתנה של בעלות-ברית, שהתנגדו למסעות הכיבושים שערכה. פלישתו של נפוליאון לרוסיה ב־1812 הייתה לאבן דרך במלחמות נפוליאון. בעקבות הפלישה הצטמצמו צבאותיה של צרפת ובעלות בריתה לכדי שבריר מגודלם ערב המלחמה. התפקיד הכביר ששיחקה מלחמה זו בהיסטוריה ובתרבות של העם הרוסי משתקף ברומן "מלחמה ושלום" מאת טולסטוי. נפוליאון לא הובס סופית ברוסיה. ב־1813 הוא הצליח לגייס צבא המונה 400,000 צרפתים ו-250,000 בעלי ברית כדי להאבק על השליטה בגרמניה. בקרב האומות אשר התחולל בין ה־16 ל־19 באוקטובר 1813 הובס נפוליאון ונסוג לצרפת בה נחל מפלה סופית במהלך המערכה על צרפת אשר ניהל ב־1814.

25

ז'אן ד'ארק

ז'אן ד'ארקצרפתית: Jeanne d'Arc ‏;6 בינואר 141230 במאי 1431), הידועה גם בכינויים הבתולה מאורליאן והעלמה מאורליאן, הייתה מצביאה צרפתייה אשר מילאה תפקיד מפתח בתהליך שחרור צרפת מהכיבוש האנגלי בזמן מלחמת מאה השנים במאה ה-15. כחלק ממילוי תפקידה זה היא לבשה שריון ובגדי גבר ופיקדה על כוחות בצבא מלך צרפת, אשר השתתפו באופן פעיל במלחמה נגד האנגלים. בין הישגיה הצבאיים היה שחרור אורליאן מהמצור האנגלי. היא נשבתה בקרב לשחרור העיר קומפיין ונשפטה בידי האינקוויזיציה בעוון כישוף, קשרים עם השטן ופשעים נוספים. היא נמצאה אשמה במשפט והועלתה על המוקד בעיר רואן. ז'אן ד'ארק נחשבת לגיבורה לאומית של צרפת ומיתוס מכונן בתרבות הצרפתית. כמו כן היא הוכרה כקדושה של הכנסייה הקתולית.

26

הכור הגרעיני של צ'רנוביל

אסון צֶ'רנוֹבִּיל הוא התאונה הגרעינית החמורה ביותר מאז החלו להשתמש באנרגיה גרעינית, ויש שטוענים שזהו האסון האקולוגי החמור ביותר של המאה ה-20. הכור נבנה בסמוך לעיר פריפיאט, כ-18 ק"מ מהעיר צ'רנוביל. האסון אירע ב-26 באפריל 1986 בשעה 01:23 לפנות בוקר, כאשר הטמפרטורה של ליבת הכור עלתה וגרמה להתכת ליבת הכור ופריצת מעטפת ההגנה שלה, תוך שהיא מפיצה חומרים רדיואקטיבים לסביבה. בעקבות מיעוט הפעילות האנושית ב"אזור שלושים הקילומטר", שגשגה בו אוכלוסייה של חיות בר שונות והתפתחה בו מערכת אקולוגית ייחודית המהווה "פארק לא מתוכנן".

27

פורטל:אירופה/היסטוריה/גלריה היסטורית/27