פורטל:אישים/תמונה נבחרת/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלריית ערכים של פורטל האישים

לעריכת סדרות הערכים לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

אריסטו מתבונן בפרוטומה של הומרוס, בתמונה מפורסמת של רמברנדט

2

צ'ין שה חואנג, הקיסר הראשון של סין

3

באז אולדרין הולך על פני הירח במשימת אפולו 11.

4

תמונתו של אלברט איינשטיין, פיזיקאי יהודי יליד גרמניה, מגדולי המוחות המדעיים בכל הזמנים, מודפסת על שטר של חמש לירות ישראליות משנות ה-70.

5

מנחם בגין מפקד האצ"ל בתקופת המאבק בשלטון הבריטי, ראש תנועת החרות והליכוד, ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל.
חתם עם אנואר סאדאת, ונשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר את הסכם השלום בין ישראל למצרים.

6

בנימין זאב הרצל, "חוזה מדינת ישראל", הוגה רעיון הציונות המדינית ומייסד הציונות כתנועה לאומית מדינית, בתמונתו המפורסמת במרפסת.

7

שמעון פרסנשיאה התשיעי של מדינת ישראל, ראש הממשלה השמיני שלה וחתן פרס נובל לשלום. כיהן כחבר הכנסת במשך 48 שנים ושימש בתקופות שונות בתפקידי שר הביטחון, שר החוץ ושר האוצר, וכן בתפקידים רבים נוספים.

8

ויקטוריה מלכת הממלכה המאוחדת. לדעת רבים, האישה החשובה ביותר במאה ה-19.

9

דוד בן-גוריון בטקס הכרזת העצמאות – ההכרזה על כינון מדינת ישראל.

10

11

לאונרדו דה וינצ'י בדיוקנו העצמי. מגדולי אמני הרנסאנס ואיש אשכולות, שקנה לו מקום ייחודי בתולדות האנושות כאדם הבקיא בכל תחומי הידע האנושי בזמנו.

12

קונפוציוס – גדול הפילוסופים של סין, ובעל השפעה מכרעת על תרבותה. מכונה "המורה הגדול מכולם". אבי תורת הקונפוציאניזם והמחבר, לפי המסורת הסינית, של ספר הפילוסופיה המאמרות.

13

ג'ון לוק. פילוסוף אנגלי אשר עסק במספר תחומים ביניהם מטאפיזיקה ואפיסטמולוגיה . תרומותיו בתחום הפילוסופיה הפוליטית הן המפורסמות ביותר. נחשב לאבי תורת הליברליזם.

14

לואי הארבעה עשרמלך צרפת אשר ימי מלכותו היו הארוכים בתולדותיה של אירופה (1643 – 1715).

15

פסל הרמב"ם בקורדובה שבספרד, עיר הולדתו. הרמב"ם היה אחד מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש מדע ורופא, חוקר ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות.

16

אלוף-משנה אילן רמון (20 ביוני 19541 בפברואר 2003). טייס החלל הישראלי הראשון. שימש מומחה מטען בצוות מעבורת החלל קולומביה. ב־1 בפברואר 2003 נספה יחד עם שאר צוות המעבורת, שהתפרקה עם כניסתה לאטמוספירה של כדור הארץ.

17

פסלו של פריקלס, מגדולי המצביאים והרטוריקנים האתונאים.

18

אייזק ניוטוןפיזיקאי, מתמטיקאי, אסטרונום, פילוסוף של הטבע ואלכימאי אנגלי, מגדולי המוחות המדעיים בכל הזמנים, אבי המכניקה והחדו"א ובעל תרומה גדולה בתחומי מדע ופילוסופיה אחרים אחרים.

19

גוטפריד וילהלם לייבניץ – איש אשכולות רב פעלים בתחומי המדע והפילוסופיה השונים. אחד משלושת אנשי הרציונליזם הגדולים של המאה ה-17 ואחד מאבות החדו"א.

20

תומאס אלווה אדיסון עם הפונוגרף פרי המצאתו. אדיסון, מגדולי הממציאים, פיתח בין היתר את הנורה החשמלית.

21

דיוקנו של ג'ורג' וושינגטון כפי שמופיע על שטר של דולר. נתפס כ"אבי האומה" האמריקאית. היה נשיא ארצות הברית הראשון.

22

23

דנטה אליגיירימשורר ופילוסוף. מחבר היצירה רבת ההשפעה "הקומדיה האלוהית".

24

25


ברברה מקלינטוק
ברברה מקלינטוק

ברברה מקלינטוק (16 ביוני 19022 בספטמבר 1992) הייתה חוקרת ציטוגנטיקה אמריקאית, כלת פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה לשנת 1983, על גילוי הניידות של אלמנטים גנטיים המכונים טרנספוזונים.

26

Winston Churchill verl sst das Geb ude der Admiralt t (1912).jpg

וינסטון צ'רצ'ילמדינאי, סופר והיסטוריון בריטי. כיהן כראש ממשלת בריטניה בשנים 1940 – 1945 ובשנים 1951 – 1955. מוכר כאדריכל הניצחון על גרמניה הנאצית וכאחד מגדולי המדינאים במאה ה-20.

27

ויליאם שייקספירמחזאי ומשורר אנגלי. נחשב לאחד מגדולי הכותבים בשפה האנגלית ובתרבות המערב ולאחד המחזאים הגדולים בהיסטוריה.

28

29

לאנס ארמסטרונגרוכב אופניים אמריקאי המחזיק באחד ההשגים הגדולים ביותר בתולדות הספורט המודרני: שבע זכיות רצופות בטור דה פראנס.

30

ג'וזפה ורדימלחין איטלקי הנחשב לגדול מחברי האופרות בכל הזמנים.

31

יוסיף ויסריונוביץ' סטלין בהיותו בן 24. בבגרותו היה למדינאי סובייטי ושליט ברית המועצות. מגדולי העריצים של המאה העשרים. כיהן כיורשו של לנין בהנהגת ברית המועצות. תחת הנהגתו האכזרית ומשטרו הריכוזי, הוביל את העמידה כנגד גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה והפך את ברית המועצות לאחת מהמעצמות המשפיעות בתקופת המלחמה הקרה.

32

גוסטב דורהצייר צרפתי, שהתפרסם בין היתר בציורי התנ"ך שלו, בצילום שצילם נדאר

33

גולדה מאיר, ראש הממשלה הרביעית של מדינת ישראל והאישה הראשונה (ונכון ל-2007 – היחידה) שכיהנה בתפקיד זה. בזמן כהונתה כראש הממשלה פרצה מלחמת יום הכיפורים.

34

וולט ויטמן, משורר, עיתונאי, מחבר והומניסט אמריקני. נחשב לאחד המשוררים המשפיעים והשנויים ביותר במחלוקת בקאנון האמריקאי.

35

וודי אלן, מחשובי הבמאים והקומיקאים בארצות הברית במחצית השנייה של המאה ה-20.

36

ג'ינגיס חאן, מייסד האימפריה המונגולית ו"אבי האומה". נחשב לאחד מגדולי הכובשים והמצביאים בכל הדורות.

37

ג'ון לנון, זמר, מלחין ופזמונאי בריטי, אחד מחברי הביטלס. היה פעיל למען שלום, ונרצח ב-1980 בפתח ביתו על ידי מרק דייוויד צ'פמן.

38

יוחנן פאולוס השני, כיהן בתפקיד האפיפיור מ-16 באוקטובר 1978 עד יום מותו, 2 באפריל 2005.

39

אליעזר בן-יהודה על שולחן עבודתו העמוס לעייפה בספרים. מפעלו המונומנטלי של בן-יהודה, מילון בן-יהודה, לא יצא לאור בשלמותו אלא לאחר מותו.

40

סטיבן הוקינג

סטיבן הוקינג – פיזיקאי תאורטיקן, פרופסור באוניברסיטת קיימברידג'. התפרסם מחוץ לקהילה המדעית בעיקר בזכות ספרו "קיצור תולדות הזמן" ("A Brief History of Time").

41

ויליאם גלאדסטון

ויליאם גלאדסטון (1809 – 1898) – מדינאי בריטי, שכיהן 62 שנים כחבר הפרלמנט הבריטי וארבע פעמים כראש ממשלת בריטניה, בקריקטורה מאת פיל מיי. גלאדסטון היה רפורמיסט וליברל, והתנגד לאימפריאליזם, בתקופה שבה האימפריה הבריטית הייתה בשיאה.

42

ראובן רובין

דיוקן עצמי של ראובן רובין, מהבולטים שבציירים הישראלים במאה ה-20

43

מאטה הארי

מאטה הארירקדנית ואשת חברה ממוצא הולנדי, שריגלה עבור גרמניה במלחמת העולם הראשונה והוצאה להורג על ידי צרפת.

44

אבשלום פיינברג

אבשלום פיינברג, בן למשפחת ביל"ויים, היה ממייסדי ניל"י, מחתרת שריגלה לטובת בריטניה במלחמת העולם הראשונה כדי לקרב את קצו של השלטון העות'מאני בארץ ישראל. פיינברג נהרג בשליחות המחתרת בסיני.

45

פייר ומארי קירי

הפיזיקאים פייר ומארי קירי במעבדתם. בני הזוג קירי חקרו את הרדיואקטיביות, ובודדו שני יסודות בלתי ידועים קודם לכן – פולוניום ורדיום.

46

פסל ניקולו מקייאוולי

פסל ניקולו מקיאוולי בעירו פירנצה. מקיאוולי היה מדינאי ופילוסוף פוליטי בן הרנסאנס, שנודע ביותר בזכות ספרו "הנסיך".

47

מרטין לותר קינג, לוחם למען זכויות האדם השחור בארצות הברית ודוגל במאבק לא אלים, נואם את נאומו המפורסם יש לי חלום, 28 באוגוסט 1963. נאום זה הוא אחד מסימני ההיכר של מאבקם של השחורים בארצות הברית.

48

הפילוסוף האקזיסטנציאליסטי מרטין בובר מעביר שיעור באוניברסיטה העברית בירושלים.

49

הציירת המקסיקנית פרידה קאלו בתמונה שצילם אביה, גיירמו קאלו

50

בול סובייטי הנושא את דיוקן פטריס לומומבהראש ממשלתה הראשון של קונגו. לומומבה הכריזמטי הודח ונרצח בראשית כהונתו על ידי מתנגדיו הפוליטיים והמודיעין הבלגי.

51

צ'ארלס גורדון – קצין צבא, הרפתקן ומושל קולוניאלי בריטי, שפעל בסין ובמזרח אפריקה. הציור, מאת ג'.ל.ג פֶריס, מתאר את מותו של גורדון בח'רטום, במהלך מרד המהדי, 1885.

52

נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון-סירליף בטקס השבעתה, 2006. ג'ונסון-סירליף היא האשה הראשונה שנבחרה לראש מדינה באפריקה, והראשונה שנבחרה באופן דמוקרטי לנשיאות ליבריה, לאחר סיום מלחמת האזרחים הממושכת במדינה.

53

הזמרת המצרייה אום כולתום, שכונתה "כוכב המזרח". שלושה עשורים לאחר מותה היא עודה נערצת כאחת מגדולות הזמרות בזמר הערבי.

54

פסל תחותמס השלישי – מהגדולים שבמלכי מצרים העתיקה. בתקופתו ביססה מצרים מחדש את שלטונה על ערי כנען, גבולות הממלכה השתרעו מסודאן ועד נהר הפרת, ונבנו מקדשים רבים.

55

מדען הטילים ורנר פון בראון במתקן נאס"א בקייפ קנרוויל, במהלך ההכנות לשיגור הטיל פיוניר 4. פון בראון עמד בראש תוכנית הטילים של גרמניה הנאצית, במסגרתה פותחו טילי V-1 ו V-2 שנורו על ערי בריטניה. לאחר המלחמה עבר לארצות הברית והמשיך שם בעבודתו בפיתוח טילים.

56

תמונתו וחתימתו של הסופר האידי שלום עליכם (שם העט של שלום רבינוביץ') בפתח מהדורה מ-1912 של ספרו טוביה החולב.

57

האמיר פייסל וחיים ויצמן בעת פגישתם ב-1918. ויצמן (משמאל) חובש כאפיה כאות של רצון טוב. המגעים בין השניים הובילו בראשית 1919 לחתימת הסכם ויצמן-פייסל, שבו הובטחה הכרה ערבית בהצהרת בלפור, בתנאי שהבריטים יעמדו במלוא התחייבויותיהם כלפי הערבים.

58

חוסיין, מלך ירדן, משמאל, לצד אחיו הצעיר חסן, בתמונה מ-1960. חוסיין הוכרז כמלך ירדן ב-1952, והוא כבן 17 בלבד, ומלך עד מותו ב-1999.

59

נפוליאון בונפרטה כקצין צעיר, מוביל את חייליו בשעת הקרב על גשר ארקולה שבאיטליה, 1796. נפוליאון היה מצביא מזהיר, שהביס כוחות גדולים מכוחותיו בשורה ארוכה של קרבות, אך לא השכיל לתרגם את ניצחונותיו להישגים מדיניים ברי-קיימא וסופו שנוצח.

60

קיסר סין קאנגשי, הקיסר השלישי בשושלת צ'ינג ואחד החשובים בתולדות סין

61

מרגרט תאצ'ר, לשעבר ראש ממשלת בריטניה, בראיין מלרוני, לשעבר ראש ממשלת קנדה, ומיכאיל גורבצ'וב, מנהיגהּ האחרון של ברית המועצות, בהלוויית נשיא ארצות הברית רונלד רייגן, 2004. שלושת המנהיגים כיהנו במקביל לרייגן.

62

63

ג'ון הרשל, איש אשכולות אנגלי. הרשל עסק בין היתר באסטרונומיה, מתמטיקה וכימיה, והיה מחלוצי הצילום. תמונה זו צולמה על ידי ג'וליה מרגרט קמרון.

64

מייקל ג'ורדן נחשב לאחד מגדולי שחקני הכדורסל בכל הזמנים.

65

אנטואן לבואזיה ואשתו בציור מאת ז'אק-לואי דויד. לבואזיה, מנסח חוק שימור החומר הנחשב לאבי הכימיה האנליטית, הוצא להורג במהפכה צרפתית.

66

67

הסופר הרוסי זוכה פרס נובל אלכסנדר סולז'ניצין בקרון רכבת בוולדיבוסטוק. צולם בקיץ 1994, לפני צאתו של סולז'ניצין למסע ברחבי רוסיה, לאחר ששב מגלות בת קרוב לעשרים שנה.

68

ברי סחרוף, אחד הבולטים שבאמני הרוק בישראל, בהופעה במצדה.

69

ליאונרד ברנשטיין (1918-1990), מלחין ומנצח יהודי-אמריקאי.

70

ביל גייטס, ממייסדי חברת מיקרוסופט ומנכ"ל החברה לאורך שנים רבות, בתמונה שצולמה בעת שנעצר עקב עבירת תנועה בעיר אלבקרקי, ב-1977.

71

פסיפס המתאר את אלכסנדר הגדול על סוסו בוקפלוס בקרב איסוס, בשנת 333 לפני הספירה. מסע כיבושיו של אלכסנדר הביא אותו ממולדתו מקדוניה ועד גבול הודו של ימינו בתוך שנים אחדות, תוך שהוא ממוטט בדרכו את האימפריה הפרסית.

72

ליליאן גיש הייתה אחת מכוכבות הראינוע הראשונות בהוליווד, וקריירת המשחק שלה נפרסה על פני 75 שנה - מ 1912 ועד 1987.

73

פסל מרקוס אורליוס ברומא הוא הפסל היחיד ששרד מן התקופה הרומית, המתאר קיסר כשהוא רכוב על סוס. מרקוס אורליוס, נוסף על היותו מצביא ושליט, היה גם פילוסוף, מן הבולטים שבאסכולה הסטואית, והרבה לטפח את האמנות.

74

ג'סי אואנס קופץ לרוחק באולימפיאדת ברלין, 1936
ג'סי אואנס קופץ לרוחק באולימפיאדת ברלין, 1936
האתלט האמריקני ג'סי אוונס קופץ לרוחק באולימפיאדת ברלין. הישגיו של אוונס באולימפיאדה, שכללו ארבע מדליות זהב, היוו מכה לתעמולה הגזענית של הנאצים.

75

טנזין גיאטסו, הדלאי לאמה ה-14, מנהיגו הרוחני של הבודהיזם הטיבטי. הדלאי למה עומד בראש ממשלת טיבט הגולה ומוביל מאבק לא-אלים לשחרור טיבט משלטון סין.

76

ג'וזף פוליצר, עורך ומו"ל עיתונות אמריקני רב-השפעה, על רקע עמודי השער של העיתונים שערך.

77

ג'ווהרלל נהרו, ראש ממשלתה הראשון של הודו (משמאל), עם מוהנדס קרמצ'נד גנדי, "המהטמה", ממנהיגי המאבק לשחרור תת-היבשת ההודית משלטון בריטניה, 1946.

78

ג'יגמה קיזר נאמגייל ואנגצ'וק, יושב, מביט לימין התמונה, לובש טוגה צהובה מעל טוגה מפוספסדת אדומה כחולה, עם שרוולים לבנים
ג'יגמה קיזר נאמגייל ואנגצ'וק, מלך בהוטן כיום, בשנת 2007. ואנגצ'וק קיבל את סמכויות השלטון מאביו ג'יגמה סינגייה ואנגצ'וק ב-2006, והוכתר רשמית כעבור שנתיים, בגיל 28. חולל שורת רפורמות בניהול המדינה והחל בתהליך הדרגתי של דמוקרטיזציה

79

נועם גרשוני יושב על כיסא גלגלים במהלך משחק טניס. פניו לצופה, ידו השמאלי על גלגל הכיסא, וידו הימנית מניפה מחבט טניס לעבר כדור טניס האף לעברו.
נועם גרשוני יושב על כיסא גלגלים במהלך משחק טניס. פניו לצופה, ידו השמאלי על גלגל הכיסא, וידו הימנית מניפה מחבט טניס לעבר כדור טניס האף לעברו.
נועם גרשוני בשנת 2011 באליפות ארצות הברית הפתוחה לטניס נכים. גרשוני הוא אלוף פאראלימפי ישראלי (לונדון 2012) והיה מדורג שני בעולם בטניס נכים בדרגת הנכות הגבוהה. בעבר טייס מסוק קרב.

80

שושנה דמארי ב-1961. דמארי לבושה שימלה לבנה. כתפיה חשופות. תצלום בשחור לבן.
שושנה דמארי ב-1961. דמארי לבושה שימלה לבנה. כתפיה חשופות. תצלום בשחור לבן.
שושנה דמארי ב-1961. דמארי הייתה זמרת ושחקנית ישראלית ילידת תימן, שזכתה לכינוי "מלכת הזמר העברי". כלת פרס ישראל לשנת תשמ"ח (1988). דמארי שהתפרסמה עוד לפני קום מדינת ישראל, נהנתה מפופולריות ארוכת שנים. שיריה, כגון "כלניות", "צריך לצלצל פעמיים", "אור" ורבים אחרים, הפכו לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי.

81

דיוקן הקרדינל רישלייה מעשה ידי פיליפ דה שמפן, משנת 1642 לערך.
דיוקן הקרדינל רישלייה מעשה ידי פיליפ דה שמפן, משנת 1642 לערך.

דיוקן הקרדינל רישלייה מעשה ידי פיליפ דה שמפן, משנת 1642 לערך. ארמן ז'אן דו פלסי, דוכס דה רישלייה, הידוע בתור הקרדינל רישלייה, היה מדינאי ואיש כנסייה קתולי צרפתי, שמונה לראש מנגנון השלטון בצרפת בשנת 1616. מדיניות החוץ הפרגמטית שלו, שביסודה התעלמות משיקולים דתיים, אידאולוגיים ואישיים בתהליך מימוש היעדים הלאומיים, זכתה לכינוי "Raison d'Etat" (היגיון המדינה), והייתה בבחינת יסוד מרכזי בהתפתחות הדיפלומטיה המודרנית.