פורטל:הארי פוטר/אתרים/משרד הקסמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משרד הקסמים הוא גוף הממשל המרכזי של קהילת הקוסמים והמכשפות בממלכה המאוחדת המתואר בספרים. המשרד מוזכר לראשונה בתחילת הספר הראשון, אך הפעם הראשונה שבה הוא מוצג במפורש היא רק בספר החמישי כאשר הארי פוטר מבקר בו ומבין כי מדובר במבנה תת-קרקעי גדול ממדים. לאורך כל הסדרה מתואר המשרד כגוף מושחת עם פקידים שאינם מודעים לאירועים האמיתיים ולסכנות בעולם הקוסמים, המגיעים לשיא במהלך עלייתו לשלטון של לורד וולדמורט. בעולם הקסמים של רולינג קיים גם גוף בינלאומי בשם קונפדרציית הקוסמים הבינלאומית, מעין מקבילה קסומה לאומות המאוחדות.

בראש המשרד עומד שר הקסמים, המשמש למעשה כראש מדינה עבור קהילת הקוסמים של הממלכה המאוחדת. עד הספר החמישי מכהן בתפקיד קורנליוס פאדג', שנאלץ להתפטר עקב מחדליו שאיפשרו ללורד וולדמורט לחזור לכוחו הישן. הוא הוחלף על ידי רופוס סקרימג'ר בספר השישי, שקודם לכן כיהן כראש מחלקת ההילאים (קוסמים שנלחמים נגד קוסמים רשעים). סקרימג'ר כיהן כשנה אחת בלבד, ובתחילת הספר השביעי הוא נרצח על ידי פיוס ת'יקנס, אשר נשלט על ידי וולדמורט באמצעות קסמים ומחליף את סקרימג'ר. בעקבות תבוסת וולדמורט בסוף הספר, שגוררת גם את הדחת ת'יקנס, ממונה קינגסלי שאקלבולט, מתומכיו של הארי פוטר, לתפקיד. שר הקסמים הוא האחראי על התקשורת עם ראש ממשלת בריטניה במקרה שאירועים בקהילת הקוסמים משפיעים על העולם המוגלגי וחסר הקסמים, כפי שקורה בתחילת הספר השישי לאחר שובו של וולדמורט לפעילות גלויה. התקשורת בין שני האישים מתבצעת באמצעות דיוקן שהודבק בקסמים לקיר לשכתו הפרטית של ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10 בלונדון.

על פי המסופר לאורך כל הסדרה ראשי המחלקות במשרד הקסמים (גופים המקבילים למשרדים ממשלתיים) אינם נבחרי ציבור כי אם מינויים אישיים של שר הקסמים. תפקיד השר עצמו נתון להליך בחירה כלשהו, אך בסדרה לא מפורטת מהות ההליך. לאורך כל הסדרה ניכרת נטייה של שר הקסמים ושל בכירי המשרד להסתמך על דעת הקהל, בה הם מנסים לשלוט באמצעות עיתון הקוסמים "הנביא היומי".

במשרד הקסמים קיימת רשות שופטת, המתחלקת ככל הנראה לשתי זרועות - אחת למקרים קלים והשנייה למקרים חמורים. על פי המסופר בספר החמישי ראש המחלקה לאכיפת חוקי הקסם מופקד על בירור עניינים פעוטים כגון ביצוע קסמים על ידי מי שאינם מורשים לכך (קטינים לדוגמה), והקסמהדרין הוא מעין בית משפט שאליו מופנים המקרים החמורים, לרבות תיקי רצח. לאורך הסדרה מובאות דוגמאות אחדות להפרה בוטה של סדרי הדין על ידי הקסמהדרין, וזאת על אף חוקים המחייבים אותו לפעול בהתאם לנורמות הידועות במציאות במערכות משפט מודרניות. בראש הקסמהדרין יכולים לעמוד שר הקסמים או ראש המחלקה לאכיפת חוקי הקסם, ולעיתים הם מורים על הרשעתו וכליאתו של אדם ללא משפט וללא ניצול הזכות להליך הוגן, כגון במקרה של סיריוס בלק. בראיון שנערך עמה אמרה ג'יי קיי רולינג, מחברת הספרים, כי כאשר הארי פוטר, רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר מצטרפים אל משרד הקסמים לאחר אירועי הספר השביעי, הם פועלים רבות לתיקון השחיתויות הקיימות בו.

כל מחלקה במשרד משתרעת על פני קומה שלמה, למעט הקסמהדרין (חלק מהמחלקה לאכיפת חוקי הקסם) הנמצא במרתפים.