פורטל:הארי פוטר/אתרים/שונות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
  • גרינגוטס הוא הבנק היחיד של עולם הקוסמים המוזכר בסדרה, והוא מופעל באופן כמעט בלעדי על ידי גובלינים. גם קוסמים ומכשפות עובדים בבנק, אך ככל הנראה רק בתפקידים שאינם קשורים ישירות לטיפול בכסף ובאוצרות.
הבנק שוכן במבנה גבוה בצבע שלג, ליד הצומת סמטת דיאגון-סמטת נוקטורן, והוא גבוה יותר מכל החנויות הסמוכות אליו. הלקוחות עוברים דרך סדרה של דלתות ושומרים עד שהם מגיעים לאולם הכניסה, המרוצף בשיש ומכיל דלפק המשתרע לכל אורכו. הקוסמים והמכשפות בספרים שומרים את כספם ואת חפצי הערך שלהם בגרינגוטס בכספות תת-קרקעיות, המוגנים במערך מורכב של קסמים ואמצעי נגד פיזיים. הכספות נמצאות גם בעומק של קילומטרים מתחת לפני הקרקע של לונדון, וניתן לגשת אליהן רק דרך מעברים דמויי מנהרה שבהם נוסעים בעגלה קסומה בנתיבים קבועים מראש. כאשר הארי פוטר מבקר לראשונה במקום הוא מוזהר על ידי רובאוס האגריד, המלווה שלו, כי רק אדם משוגע יעיז לשדוד את גרינגוטס. הגובלינים מתוארים על ידי האגריד ועל ידי דמויות אחרות בסדרה כחמדנים וכמי שיגנו על כספם וחפצי הערך שברשותם בכל מחיר, ומסיבה זו הם השומרים הטובים ביותר לאוצרות ונכסי עולם הקוסמים. לדברי האגריד רק הוגוורטס הוא מקום מחבוא יותר טוב מגרינגוטס.
קיימות דרכים אחדות לפתוח את הכספות. מרבית הכספות, כגון זו של הארי פוטר, ניתנות לפתיחה באמצעות מפתחות זהב קטנים. על דלתותיהן של הכספות המאובטחות בדרגה יותר גבוהה הוטלו כישופים למניעת פתיחה רגילה. לדוגמה, את הדלת לכספת מספר 713 (שבה הוחזקה אבן החכמים בספר הראשון) ניתן היה לפתוח רק על ידי גרירת הציפורן של גובלין מוסמך על הדלת, שגרמה לה להיעלם. לפי הספר הראשון מי שאיננו רשאי לכך ובכל זאת ינסה לגנוב מאחת הכספות האלה, יישאב לתוכה ולא יחולץ עד לביקורת של הגובלינים, הנערכת אחת לכ-10 שנים. הכספות המאובטחות ביותר, השוכנות בחלקים הנמוכים ביותר של הבנק, מאובטחות על ידי דרקונים ועל ידי מפולת הגנב, שהיא מפל מים קסום המסלק את כל אמצעי ההסווה שמופעלים על ידי הגנב. החפצים בתוך הכספות מוגנים כך שאם נוגע בהם מי שאינו רשאי לכך הם משתכפלים בעשרות עותקים שמתחממים לטמפרטורה גבוהה מאוד.
על אף המוניטין כמקום בטוח שלא ניתן לפרוץ אליו, קיימות בסדרה שתי דוגמאות לפריצה למקום. קוויריניוס קווירל, המורה להתגוננות מפני כוחות האופל בהוגוורטס שנשלט על ידי וולדמורט, פורץ למקום בתחילת הספר הראשון בחיפוש אחר אבן החכמים. בספר השביעי פורצים למקום הארי פוטר וחבריו רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר, במסגרת חיפושם אחר אחד מההורקראקסים של לורד וולדמורט. תוכניתן משתבשת לאחר שהגובלינים חושדים באמינות התחפושות שלהם, והשלושה, ביחד עם הגובלין גריפהוק שסייע להם, נאלצים להתמודד עם כל מערך האבטחה של הבנק.
  • אקדמיית הקסם בובאטון (צרפתית: Académie de Magie Beauxbâtons) הוא בית ספר לקוסמים המוזכר לראשונה בספר הרביעי. גילו של בית הספר בסדרה הינו לכל הפחות 700 שנים, מאחר שזו התקופה שבה הוא החל להשתתף בטורניר הקוסמים המשולש. בבית הספר קיימת מערכת נוקשה של כללי משמעת, הכוללת בין היתר עמידה במקום כאשר המורים נכנסים לכיתות (מנהג שאיננו רווח בהוגוורטס בסדרה). תלמידי בית הספר ניגשים לבחינות הגמר בשנה השישית ובשנה השביעית ללימודיהם, בעוד שבהוגוורטס ניגשים התלמידים לבחינות בשנה החמישית ובשנה השביעית. מדי בית הספר מבוססים על משי בצבעי כחול ואפור. בספרים מתואר בית הספר כמעורב, אך בסרטים מוצגות רק תלמידותיו. משמעות השם בצרפתית היא "מקלות יפים", וניתן לתרגמו גם ל"שרביטים יפים".
  • דורמשטרנג הוא בית הספר המופיע גם לראשונה בספר הרביעי, וגם הוא בן 700 שנים לכל הפחות. בברכת ברוכים הבאים שלו בספר הרביעי מציין אלבוס דמבלדור, מנהל הוגוורטס, כי תלמידי בית הספר הגיעו ממקום כלשהו בצפון. תלמידי בית הספר מחויבים בקוד לבוש הכולל פרוות עבות וחלוקי קוסמים בצבע דם, ואלו שמוזכרים בשמם הפרטי או שם משפחתם הם רוסים או בולגרים. בסרטים מוצג בית הספר כמיועד לבנים בלבד, בעוד שבספר הרביעי מוזכרות ללא שם תלמידות אחדות. בית הספר ידוע לשמצה בספרים כמקום המלמד במפורש קסמים אפלים. למרות המתירנות בנושא זה התברר בספר השביעי כי לדורמשטרנג יש גבולות, מאחר שהקוסם הרשע גלרט גרינדלוולד, אשר למד בבית הספר, הושעה מהלימודים לאחר שביצע קסמים אפלים במיוחד. משמעות השם דורמשטרנג יכולה להיות סיכול אותיות של הביטוי הגרמני Sturm und Drang - הסער והפרץ.
  • סמטת נוקטורן (משחק מילים על המילה האנגלית nocturnally - לֵילִי) היא סמטה היוצאת מסמטת דיאגון, ומרבית האנשים המבקרים בה הם קוסמים ומכשפות אפלים. החנויות בסמטה מוקדשות למכירת חפצים שכושפו בקסמים אפלים וחפצים המשמשים למטרות שליליות כגון תכשיטים מורעלים.
  • נירמנגארד הוא בית הסוהר שנבנה על ידי גלרט גרינדלוולד (קוסם רשע שפעל בתקופה שקדמה לאירועי הספר הראשון והוזכר מספר פעמים לאורך הסדרה) עבור אויביו ועבור מוגלגים. הכניסה לכלא מסומנת בסמל אוצרות המוות שריתקו את תשומת לבו של גרינדלוולד, וכן בסיסמתו "למען טובת הכלל". לאחר שגרינדלוולד הובס על ידי אלבוס דמבלדור שוחררו כל האסירים, וגרינדלוולד נכלא בתא הגבוה ביותר. נירמנגארד מופיע פיזית לראשונה רק בספר השביעי, כאשר לורד וולדמורט מגיע למקום בחיפוש אחר שרביט הבכור (אחד מאוצרות המוות) רב-העוצמה, ורוצח את גרינדלוולד כאשר זה מסרב לשתף עמו פעולה. (דמבלדור אחר כך מעריך שזו הייתה דרכו של גרינדלוולד לנסות לכפר על מה שעשה)