פורטל:היסטוריה/ספריית ויקיטקסט/ויקיטקסט לועזי/ספרייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ספריית ויקיטקסט לועזי

1

חטיפות המטוסים בפיגועי 11 בספטמבר בוצעו בבוקר 11 בספטמבר 2001. בבוקר זה נחטפו ארבעה מטוסי נוסעים במהלך טיסות פנים בארצות הברית. אחר שהשתלטו החוטפים על המטוסים הם החליפו את טייסיהם בטייס מביניהם שמטרתו הייתה ניווט המטוס אל היעד שבו תוכנן לפגוע. גורלה של טיסה 93 של יונייטד איירליינס היה מעט שונה מגורל הטיסות האחרות – כמו בהן גם בה נהרגו כל הנוסעים, אך שלא כבאחרות לא הצליחו החוטפים להשתמש בה כדי לחולל הרג המוני על הקרקע. המטוס, ועליו 44 בני אדם, ביניהם ארבעה חוטפים, התרסק בשדה פתוח במדינת פנסילבניה בשעה 10:03.

תמליל השיחות בתא הטייס של טיסה 93 בויקיטקסט באנגלית

תמלילי תשדורות הרדיו של מככבי האש של ניו יורק ביום האירוע

תמלילי שיחות טלפון של נוסעים במטוסים החטופים

2

ציור של מסע הצלב, גוסטב דורה
ציור של מסע הצלב, גוסטב דורה

מסע הצלב של הילדים (1212) הוא השם שניתן לניסיון מוזר וייתכן בדיוני "לשחרר" את ארץ הקודש אשר הונע על ידי הילד הצרפתי בן ה-12 סטפאן דה קלואה. קיימים כמה הסברים מנוגדים לאירוע זה, והעובדות לגבי האירוע עודן נושא לוויכוח בין היסטוריונים. האירוע המיוחד והטרגי הפך למטבע לשון ומטאפורה לחברה המקריבה את עתידה וילדיה או את תמימותה על מזבח חזון תעתועים. הנרי וואדסוורת' לונגפלו היה משורר אמריקאי פטריוטי. רוב חייו התגורר בקיימברידג' במדינת מסצ'וסטס בבית ששימש בעבר את ג'ורג' וושינגטון. עבודתו של לונגפלו הייתה מאוד פופולרית בתקופתו וגם בימינו. שיריו נחשבים רגשניים בלשון פשוטה וברורה. לונגפלו היה משורר נערץ עוד בחייו ויום הולדתו השבעים היה מעין חג לאומי בארצות הברית, שכלל צעדות, נאומים וקריאה משיריו.

"מסע הצלב של הילדים" שיר של לונגפלו מתוך האסופה "בנמל" משנת 1882

"בנמל" (In the Harbor) אסופת שירים של הנרי וודסוורת' לונגפלו

3

סר אדוארד שפרד קריזיאנגלית: Edward Shepherd Creasy;‏ 12 בספטמבר 1812, קנט27 בינואר 1878, לונדון) היה היסטוריון בריטי. נולד בשנת 1812 במחוז קנט. למד באיטון קולג' ובאוניברסיטת קיימברידג', שם רכש את תוארו בשנת 1837. בין השנים 18401860 לימד באוניברסיטת לונדון, שם זכה למינוי פרופסור להיסטוריה מודרנית ועתיקה, והתמחה בעיקר בהיסטוריה של האימפריות הבריטית והעות'מאנית. ספרו המפורסם ביותר היה: "15 הקרבות המכריעים של העולם" (1851).


אדוארד שפרד קריזי, הקרבות המכריעים של העולם

4

אדמירל אלפרד תייר מהן
אדמירל אלפרד תייר מהן

אלפרד תֶ'יֶיר מֶהֶן היה אדמירל משנה בצי האמריקני וגֵאוֹ-אסטרטג. והוגה תאוריית העוצמה הימית (Sea Power). הגותו ורעיונותיו בדבר השפעת הים על אירועים היסטוריים ועל העוצמה המדינית והכלכלית של מדינות השפיעו מאד על מקבלי החלטות בציי המלחמה ברחבי העולם, ועודדו את מרוץ החימוש הימי שקדם למלחמת העולם הראשונה. מהן נחשב לאחד מהוגי הדעות הצבאיים-ימיים החשובים בהיסטוריה, ויש הרואים בו את "קלאוזביץ הימי". ספרו החשוב ביותר התפרסם ב-1890, ונקרא "השפעת העוצמה הימית על ההיסטוריה, 1660-1783".

אלפרד תייר מהן, השפעת העוצמה הימית על ההיסטוריה. (אנגלית)

5

טוויין אוחז סיגר, 1907
טוויין אוחז סיגר, 1907

סמיואל לנגהורן קלמנס, נודע בשם העט שלו מארק טוויין (Mark Twain;‏ 30 בנובמבר 1835 - 21 באפריל 1910), סופר והומוריסט אמריקני שיצירותיו נודעות בהומור הציני שלהן, בסאטירה החברתית החריפה, בתיאור הריאליסטי של מקומות ושפה ובשנאת הצביעות והדיכוי. מקור שם העט, בו החל להשתמש ב-1863, במונח מתחום הימאות המציין את מידת עומק השנייה המסומנת על פני האנך. ספרו זכרונות ז'אן ד'ארק (1896) מתאר את חייה של הגיבורה הצרפתית מנקודת מבטה הבדיונית של נזירה שכביכול שמשה כמזכירתה.


מארק טוויין זכרונות ז'אן ד'ארק (1896) - (אנגלית).

6

סמל מחלקת חיל האוויר האמריקני
סמל מחלקת חיל האוויר האמריקני

חיל האוויר של ארצות הברית (United States Air Force - USAF) - הזרוע האווירית של הכוחות המזוינים של ארצות הברית. החיל הוקם בשנת 1917 (בעקבות כניסת ארצות הברית למלחמת העולם הראשונה), והפך לזרוע נפרדת ב-18 בספטמבר 1947. החיל מפעיל יותר מ-18,000 כלי טיס. בחיל משרתים נכון לשנת 2006 650,000 חיילים. חיל האוויר האמריקאי נחשב כחיל האוויר החזק והמתקדם ביותר בעולם.


היסטוריה של חיל האוויר האמריקאי. סטפן מקפרלנד. 1997. (אנגלית)

7

המנדט הבריטי, או, בשמו הרשמי המלא (בעברית) המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), הוא כינוי למנדט (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים ואשר מכוחו שלטו הבריטים בארץ ישראל (פלשתינה) בין השנים 1920 ל-1948. לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה הוקם חבר הלאומים. חבר הלאומים העביר החלטה כי אומות שעדיין אינן מסוגלות לשלטון עצמי, תישלטנה בידי אומות מפותחות יותר, עד שניתן יהיה בתהליך הדרגתי להעביר את השלטון לידי המקומיים. גישה זו באה לידי ביטוי בסעיף 22 לאמנת חבר הלאומים, שנחתמה בועידת פריז בשנת 1919. לאחר מכן הוכנס סעיף זה אף לחוזה ורסאי שנחתם ב-28 ביוני 1919. באפריל 1920 נפגשו נציגי המעצמות בועידת סן רמו על מנת לדון בדרכים ליישום סעיפים אלו. אז חולקו השטחים שנכבשו במלחמת העולם הראשונה, ובריטניה קיבלה את המנדט על ארץ ישראל ועבר הירדן.


נוסח המנדט על ארץ ישראל. (אנגלית)

8

תאודור מומזן ליד שולחן עבודתו, 1881
תאודור מומזן ליד שולחן עבודתו, 1881

כריסטיאן מתיאס תאודור מומזןגרמנית: Christian Matthias Theodor Mommsen;‏ (30 בנובמבר 1817 - 1 בנובמבר 1903) היה היסטוריון גרמני, אחד מהמשפיעים והחשובים בהיסטוריונים של רומא העתיקה בעת החדשה. זוכה פרס נובל לספרות לשנת 1902. תרומתו של מומזן להתפתחותה של ההיסטוגרפיה הרומית המודרנית הייתה עצומה. חוקרים רבים רואים בו אבי המחקר המודרני של רומא. מומזן חיבר והוציא לאור מעל לאלף עבודות, מאמרים ומחקרים, רובם פורצי דרך בסגנונם, בשיטות המחקר, ובניתוח ההיסטורי שהציעו. דברי ימי רומא (Römische Geschichte): יצירתו המפורסמת ביותר של מומזן, יצאה לאור בארבעה כרכים בין השנים 1854 ו-1885 נחשבת אחת היצירות הקלאסיות הגדולות שבתחום הכתיבה ההיסטורי.


תאודור מומזן. "דברי ימי רומא" תרגום לאנגלית

9

חיילים שחורים ולבנים בצבא האיחוד, במהלך שנות ה-60 של המאה ה-19.
חיילים שחורים ולבנים בצבא האיחוד, במהלך שנות ה-60 של המאה ה-19.

מלחמת האזרחים האמריקנית התנהלה בארצות הברית בשנים 18611865, בין מדינות האיחוד, שלקראת סוף המלחמה מנו 25 מדינות צפוניות, לבין מדינות הקונפדרציה, 11 מדינות דרומיות שפרשו מהאיחוד. מדינות הדרום הכריזו על פרישתן מהאיחוד בעקבות ניצחונו של אברהם לינקולן והמפלגה הרפובליקנית בבחירות 1860. לינקולן ומפלגתו התנגדו להתפשטות העבדות בטריטוריות המערביות, דבר אשר יכול היה להפר את האיזון בקונגרס האמריקני ולהגביר את כוחו של הצפון. לאחר ארבע שנים של לחימה קשה ועקובה מדם (שרובה התרחשה בדרומה של ארצות הברית), נכנעה הקונפדרציה והעבדות בוטלה בכל רחבי ארצות הברית. הבעיות שהובילו למלחמה נפתרו רק בתקופת השיקום של האיחוד.

היסטוריה של מלחמת האזרחים האמריקאית. ג'יימס פורד רודס 1917. זוכה פרס פוליצר 1918

10

טקיטוס
טקיטוס

גאיוס קורנליוס טקיטוס (56117), משפטן, וסנאטור רומאי, נחשב לאחד מההיסטוריונים הגדולים של העת העתיקה. חיבוריו המרכזיים – "האנלים" ו"ההיסטוריות" עוסקים בהיסטוריה של המאה הראשונה של האימפריה הרומית, מעלייתו של הקיסר טיבריוס ועד למותו של דומיטיאנוס. "האנלים" הם החיבור האחרון של טקיטוס, והם מכסים את התקופה ממותו של אוגוסטוס קיסר בשנת 14. הוא כתב לפחות 16 ספרים, אך ספרים 7-10 וחלקים מ-5,6, 11 ו-16 חסרים.


ההיסטוריות של טקיטוס. תרגום לאנגלית משנת 1876

האנאלים של טקיטוס תרגום לאנגלית משנת 1876

11

כריכת הספר משנת 1913
כריכת הספר משנת 1913

מאדים הוא כוכב הלכת הרביעי במערכת השמש. זהו כוכב הלכת החיצוני שמסלולו הוא הקרוב ביותר למסלול כדור הארץ ואחד מכוכבי הלכת הקטנים ביותר במערכת השמש. כמו כן הוא כוכב הלכת הארצי (כוכב לכת הדומה בהרכבו לכדור הארץ) הרחוק ביותר מהשמש.

הכוכב מאדים ספר משנת 1895

האם יש חיים על מאדים? ספר משנת 1907.

משלחת פניקס של נאס"א תחפש חומרים אורגניים על הכוכב האדום מאמר משנת 2007

12

אַינֵיאִידה או אַינֵאִיס מאת ורגיליוס היא פואמה אפית רומית הכוללת 12 ספרים המתארים את הרפתקאותיו של איניאס. הפואמה נכתבה בימיו של אוגוסטוס, שליטה של קיסרות רומא לאחר הכאוס שהשתרר בה עם רצח יוליוס קיסר. שלטונו של אוגוסטוס שם קץ למלחמת האזרחים, החזיר את היציבות והשכין את ה"פאקס אוגוסטה" (שלום אוגוסטוס) שנמשך קרוב ליובל. בוורגיליוס ובבני דורו עורר הסדר החדש התלהבות. האיניאידה נכתבה כדי לרומם את הקיסרות באמצעות יצירת גיבור לאומי. ביצירה זו יוצא מייסד הגזע הרומי שנועד להחזיק בכל העולם תחת שלטונו, הלא הוא איניאס, להגשים את גורלו ככובש איטליה.


איניאדה תרגום לאנגלית על ידי ג'ון דריידן

13

עותק במבוק של אומנות המלחמה מימי הקיסר צ'יאנלונג
עותק במבוק של אומנות המלחמה מימי הקיסר צ'יאנלונג

אמנות המלחמה הוא ספר של סון טסו הסיני הדן בתאוריה הצבאית הסינית. הספר נכתב במאה השישית לפני הספירה. הספר נפרש על 13 פרקים אשר כל אחד מהם דן באספקט אחר של לחימה החל מפוליטיקה ולוגיסטיקה וכלה בטקטיקה אסטרטגיה ומודיעין. מנהיגים היסטוריים כגון מאו דזה-דונג, הגנרל הצפון וייטנאמי וו ניגויין גיאפ, ברון אנטוני ג'מני וגנרל דגלאס מקארתור הצהירו ששאבו השראה מאומנות המלחמה של סון טסו. הרעיונות והטקטיקות אשר תוארו בכתבים ובפירושים השונים לאומנות המלחמה מצאו את שימושם לא רק אצל קצינים וגנרלים, אלא גם במגזר העסקי, בו הרעיונות המתוארים בספר יושמו בטקטיקות מיקוח וניהול.

אמנות המלחמה. תרגום לאנגלית של ליונל גילס משנת 1907

14

חיסול מחבלים בעזה בפעולת סיכול ממוקד, כפי שצולם על ידי מזל"ט של צה"ל
חיסול מחבלים בעזה בפעולת סיכול ממוקד, כפי שצולם על ידי מזל"ט של צה"ל

סיכול ממוקד הוא מונח שיצרו ממשלת ישראל וצה"ל במהלך אינתיפדת אל-אקצה לתיאור פעולה צבאית של צה"ל המכוונת להריגת פעילים פלסטינים המעורבים בטרור. ישראל רואה בפעילות הסיכול הממוקד, המופנית נגד פעילי טרור, תוך השתדלות שלא לפגוע באזרחים שאינם עוסקים בטרור, בגדר הגנה עצמית המותרת על פי כללי החוק והמוסר. מושג ספציפי זה בא כתחליף למושג הכללי יותר "חיסול", ששימש קודם לכן גם לתיאור פעילות מסוג זה שנעשתה קודם לכן, כדוגמת הריגת יחיא עיאש או אבו ג'יהאד. בעיתונות האמריקנית מכונה פעולה כזו targeted killing ("הריגה ממוקדת").


השימוש בסיכול ממוקד במלחמה בטרור. מאמר של פיטר קולון במגזין הצבאי Joint Force Quarterly 2008

15

אלברט איינשטיין, 14 במרץ 1879 - 18 באפריל 1955) היה פיזיקאי יהודי יליד גרמניה, מגדולי הפיזיקאים בכל הזמנים. בשנת 1939 שוכנע על ידי עמיתו, לאו סילארד, לכתוב איגרת לנשיא רוזוולט בדבר אפשרויות המחקר האטומי ופיתוח הנשק הגרעיני, וזאת אף על פי שהגדיר את עצמו כ"פציפיסט לוחם", אך "לא מובהק". איינשטיין חשש כי חוקרים אחרים שהיו איתו בברלין ונהפכו לנאצים, יתקדמו בחקר האנרגיה האטומית ובניסיון לבקע את האטום, ולכן הזהיר את הנשיא על כך. הנשיא רוזוולט השתכנע ממכתב זה והחליט להחיש את ייצורה של פצצת האטום, ופרויקט מנהטן קודם ותפס תאוצה עד אשר נסתיימה המלאכה בהפצצת הירושימה ונגסאקי. לאחר החרבת הערים היה איינשטיין מן הדוברים הראשיים שקראו להחרמת הנשק הגרעיני ואף הקים את "ועדת החירום של מדעני האטום" למטרה זו.


מכתבו של אלברט איינשטיין לרוזוולט 1939 (אנגלית)

16

הסתערות הבריגדה הקלה, איור מאת ריצ'רד קטון וודויל
הסתערות הבריגדה הקלה, איור מאת ריצ'רד קטון וודויל

הסתערות הבריגדה הקלה הייתה מתקפת חיל פרשים שהונהגה באופן כושל במהלך מלחמת קרים. ההסתערות הייתה במסגרת קרב בלקלווה ב־25 באוקטובר 1854. בקרב זה יצאו פרשי החטיבה הרכובה הקלה הבריטית, תחת פיקודו של הלורד קרדיגן, להסתערות על הצבא הרוסי. בסיום ההסתערות, שנמשכה כ-20 דקות, רק 195 פרשים (מתוך 673) נותרו על סוסיהם, נספרו 118 הרוגים ו-127 פצועים. ההסתערות הפכה לשם דבר בעיקר בשל אופן סיקור המלחמה - במלחמת קרים השתמשו לראשונה בטלגרף, ובה לראשונה לתקשורת הייתה חשיבות רבה. כתב ה"טיימס" הלונדוני, הביא את סיפור המלחמה מן השטח לאנגליה. ההסתערות הייתה נושא שירו של לורד אלפרד טניסון שסייע להפכה למטבע לשון המתאר אווילות צבאית.


הסתערות הבריגדה הקלה. שירו של טניסון (באנגלית)

17

מרקו פולו (15 בספטמבר 1254 - 8 בינואר 1324) היה סוחר וחוקר ארצות ונציאני, אשר יחד עם אביו ודודו, היה אחד האירופאים הראשונים שנסע לאורך דרך המשי, הגיע לסין, ביקר את השליט המונגולי קובלאי חאן (נכדו של ג'ינגיס חאן) ואף ערך סיורים בהודו ובטיבט. סיפור מסעותיו מסופר בספר "מסעותיו של מרקו פולו" או "Il Milione". משפחת פולו חיה בסין במשך 17 שנה בטרם חזרה לוונציה. לאחר החזרה, בקרב ימי בין ונציה לג'נובה, נתפס פולו ונאסר, ובמשך מאסרו הכתיב את קורותיו לרוסטיצ'לו דה פיזה. הדעה המקובלת היא שפולו הוא מגדולי המגלים, אולם יש כאלה הטוענים שהוא מגדולי הבדאים וסיפוריו לא היו ולא נבראו.

מסעותיו של מרקו פולו, תרגום לאנגלית משנת 1920.

18

הלן קלר בצילום מ-1905
הלן קלר בצילום מ-1905

הלן אדמס קלראנגלית: Helen Adams Keller;‏ 27 ביוני 1880 - 1 ביוני 1968), סופרת ופעילה חברתית אמריקאית, שנודעה בזכות התמודדותה במגבלותיה בהיותה חירשת-עיוורת. הייתה חברה במפלגה הסוציאליסטית ופעלה וכתבה למען מעמד הפועלים משנת 1909 עד שנת 1921. קלר הצטרפה לאיגוד העולמי של עובדי התעשייה בשנת 1912, לאחר שחשה שהסוציאליזם הפרלמנטרי "טובע בביצה הפוליטית". היא כתבה על עליית הקומוניזם בזמן המהפכה ברוסיה. בעזרת כוח הרצון העצום שלה הפכה הלן לנואמת בעלת שם עולמי ולסופרת.


כנגד המלחמה נאומה של הלן קלר בשנת 1916 כנגד מלחמת העולם הראשונה.

19

הקונטראס הוא שם כולל לארגונים מחתרתיים שפעלו בניקרגואה בשנות ה-80 של המאה ה-20 נגד השלטון הסנדיניסטי. המילה contra היא קיצור ל-contrarrevolución ("נגד המהפכה"), והיא מתייחסת למהפכה הסנדיניסטית ב-1979, בה הודח הנשיא אנסטסיו סומוסה דביילה. ארצות הברית אימנה, מימנה וחימשה את הקונטראס, באמצעות ה-CIA‎, ואף הייתה מעורבת במאמצים ליצירת שיתוף פעולה וחזית אחידה בין הארגונים השונים. זאת, בהתאם למדיניותו של הנשיא רונלד רייגן, לסיוע לארגוני גרילה אנטי-קומוניסטיים ברחבי העולם. לאחר שרבו העדויות על כך שהקונטראס לא פוגעים רק במטרות צבאיות, אלא גם באזרחים, סירב הקונגרס לאשר את מימון הקונטראס. ב-1986 פסק בית הדין הבינלאומי לצדק, בפסק הדין ניקרגואה נגד ארצות הברית, כי תמיכתה של ארצות הברית בקונטראס, כמו גם פעולות אחרות שנקטה, כמיקוש נמליה של ניקרגואה, מהווה הפרה של המשפט הבינלאומי, והורה לה לפצות את ניקרגואה. ארצות הברית מעולם לא מילאה אחר פסק דין זה.


מסמכים רשמיים על תנועת ההתנגדות בניקרגואה, הוגשו על ידי מחלקת המדינה לקונגרס בשנת 1986.

20

מקסים גורקי
מקסים גורקי

אלכסיי מקסימוֹביץ' פֶּשְקוֹברוסית: Алексей Максимович Пешков;(‏ 186818 ביוני 1936), הידוע יותר בשם מקסִים גוֹרקִי (ברוסית: Максим Горький; "גורקי" פירושו "מר"), היה סופר רוסי, מייסד ספרות הריאליזם הסוציאליסטי ופעיל פוליטי. הוא הפך לחברו הקרוב של לנין אחרי פגישתם ב-1902. במהלך מלחמת העולם הראשונה הפכה דירתו בפטרוגרד למרכז פעולה בולשביקי, גורקי הרבה לכתוב על מעמד הפועלים ומאבקם. הוא נחשב לאב המייסד של זרם סוציאליסטי חדש באמנות והיה מעורב בניסוח הדוקטרינה של הריאליזם הסוציאליסטי, שגרסה כי על אנשי הרוח לשרת בכתביהם את מטרות הפרולטריון. רבים מספריו ומחזותיו תורגמו לעברית.


מכתבו של מקסים גורקי על המהפכה הרוסית משנת 1906 (באנגלית)

21

לאון טרוצקי
לאון טרוצקי

לאון (לב) דוידוביץ' טרוצקי. 26 באוקטובר)‏ 187921 באוגוסט 1940) היה מהפכן רוסי-יהודי, הוגה דעות קומוניסטי, מנהיג סובייטי ומייסד הצבא האדום. הוגלה מברית המועצות על ידי סטלין ולבסוף נרצח על ידי שליחיו. המהפכה המתמדת היא מושג באידאולוגיה המרקסיסטית העוסק במהפכה המיוחלת מבחינתו של הפרולטריון העולמי. על פי רעיון זה, במדינות מפגרות, דוגמת רוסיה ויתר מדינות מזרח אירופה, משימות המהפכה הבורגנית דמוקרטית לא יכולות להתבצע על ידי הבורגנות עצמה, משום חוסר התפתחותה. תאוריה זו הייתה נר לרגליו של לאון טרוצקי כפי שבא לידי ביטוי בספר שפרסם בשנת 1905. ב-1924, יוסיף סטלין, בהסתמך על אזכור שולי בכתבי לנין, כפר למעשה ברעיון המהפכה המתמדת כשהעלה את רעיון הסוציאליזם בארץ אחת. לאון טרוצקי, שדבק במהפכה המתמדת, הודח מההנהגה והוצג כרוויזיוניסט.


המהפכה המתמדת ספרו של טרוצקי משנת 1905. (באנגלית)

22

מתקן המעצר בגואנטנמו הוא מתקן כליאה בבסיס הצי האמריקאי במפרץ גואנטנמו שבקובה. המתקן הוקם בשנת 2002 בעקבות פיגועי 11 בספטמבר ומשמש את הפנטגון ואת ה-CIA לכליאתם של כמאתיים עצירים ביטחוניים ממדינות שונות, חלקם פעילי אל-קאעידה, לפני משפטם ולחריצת דינם במשפט צבאי. מתקן זה מעורר פולמוס רב, וזאת משתי סיבות: האחת היא עקב הימצאותו בשטח שאינו שייך לארצות הברית אלא רק חכור על ידה, וכתוצאה מכך הוא אינו כפוף לחוקה ולבתי המשפט האזרחיים. סיבה שנייה היא ההגדרה המשפטית של לוחם בלתי חוקי הניתנת לעצירים שם והשוללת מהם את זכויותיו של שבוי מלחמה על פי אמנת ז'נבה השלישית. לטענת ארגון זכויות האדם אמנסטי וארגונים אחרים, ממשלת ארצות הברית מנצלת את הפרצות בחוק הללו על מנת לעצור ללא משפט ולחקור באמצעים שאינם חוקיים לפי האמנה. ב-22 בינואר 2009 הוציא נשיא ארצות הברית ברק אובמה צו המורה על סגירת מתקן המעצר בגואנטנמו.


אסופת מסמכים, מחקרים, עדויות ודוחות מודיעין הסוקרים את מתקן המעצר

23

וודרו וילסון
וודרו וילסון

תומאס וודרו וילסוןאנגלית: Thomas Woodrow Wilson;‏ 28 בדצמבר 1856 - 3 בפברואר 1924) היה הנשיא העשרים ושמונה של ארצות הברית. וילסון נבחר לנשיאות בשנת 1912, בעת שכיהן כמושל מדינת ניו ג'רזי. הוא היה הנשיא הדמוקרטי הראשון במאה העשרים והשני מאז מלחמת האזרחים האמריקנית. הוא נבחר בגלל הפיצול במפלגה הרפובליקנית, בין השמרנים (שהונהגו בידי הנשיא היוצא, ויליאם הווארד טאפט) ובין הפרוגרסיבים (שהונהגו בידי תאודור רוזוולט). הוא נבחר לכהונה נוספת ברוב קטן בשנת 1916. בשנת 1917, בעקבות מברק צימרמן, הכריז הקונגרס האמריקאי, לבקשת הנשיא, מלחמה על גרמניה הקיסרית.

נאום וילסון בפני הקונגרס בבקשה להכריז מלחמה על גרמניה 2 באפריל 1917.

24

תאודור רוזוולט
תאודור רוזוולט

תאודור "טדי" רוזוולטאנגלית: Theodore Roosevelt‏; 27 באוקטובר 1858 - 6 בינואר 1919), הנשיא ה-26 של ארצות הברית מטעם המפלגה הרפובליקנית (19011909). לפני כן כיהן כמושל מדינת ניו יורק וכסגן הנשיא. חתן פרס נובל לשלום לשנת 1906 על תרומתו לחתימת הסכם פורטסמות' בין יפן לרוסיה, ובעל מדליית הכבוד של הקונגרס על חלקו במלחמת ארצות הברית–ספרד. היסטוריונים רבים מחשיבים את רוזוולט לאחד מגדולי הנשיאים שהיו לאומה האמריקאית ובסקרים שונים שמו עולה בעקביות בחמישייה הפותחת של הטובים בנשיאי ארצות הברית בכל הזמנים.


ההיסטוריה כסיפור, נאום של רוזוולט בפני האגודה האמריקאית לחקר ההיסטוריה 1912.

25

מלחמת עיראק או מלחמת המפרץ השנייה (השם הרשמי בצבא ארצות הברית, מבצע חופש לעיראק, Operation Iraqi Freedom) היא פלישה של חילות קואליציה של מדינות בראשות ארצות הברית ובריטניה ובדחיפת ג'ורג' בוש לעיראק בשנת 2003 כדי להפיל את משטרו של סדאם חוסיין. עיקר הלחימה נמשך שלושה שבועות, החל מה-20 במרץ 2003. ההערכות לגבי מספר הנפגעים נעות סביב עשרת־אלפים אזרחים עיראקים, כמה עשרות אלפים של חיילים עיראקיים, ו-172 מחיילי הכוחות התוקפים. בכמה מובנים, זהו חלקה השני של מלחמת המפרץ שהתרחשה ב-1991. לאחר המלחמה נותרו כוחות הקואליציה בעיראק ונאבקו בכוחות גרילה מקומיים.


סכנה חמורה לשלום, נאום של ג'ורג בוש משנת 2002 כהכנה להכרזת מלחמה.

חזון לעיראק ולעם העיראקי, נאום של ג'ורג בוש מיום 16 במרץ 2003.

לסאדאם חוסיין יש 48 שעות לעזוב את עיראק, אולטימטום מאת ג'ורג בוש לסאדאם חוסיין, 17 במרץ 2003.

המשימה הושלמה, נאום הניצחון של ג'ורג בוש מיום 1 במאי 2003.

לנצח את המלחמה בעיראק נאום של הסנטור ג'ון מקיין 2005.

26

חייל מארינס אמריקאי, באזור דה נאנג, 3 באוגוסט 1965.
חייל מארינס אמריקאי, באזור דה נאנג, 3 באוגוסט 1965.

מלחמת וייטנאם הוא הכינוי המקובל בארצות הברית ובחלקים של העולם המערבי למלחמה שהתנהלה בין צפון וייטנאם הקומוניסטית והווייטקונג (אשר נתמכו על ידי ברית המועצות וסין) לדרום וייטנאם וארצות הברית. (המלחמה מכונה גם מלחמת הודו-סין השנייה, ובווייטנאם היא ידועה בשם המלחמה האמריקאית). המלחמה הסתיימה בניצחון הצפון בשנת 1975, ובאיחודה של וייטנאם תחת שלטון קומוניסטי. מלחמה זו נחשבת לחוליה בולטת במלחמה הקרה בין הגוש המערבי-קפיטליסטי לגוש המזרחי-קומוניסטי.

יחסי ארצות הברית וייטנאם 1945-1967, דו"ח משרד ההגנה דו"ח שהוכן על ידי רוברט מקנמארה, שהחזיק, כרבים אחרים בשעתו, בתאורית אפקט הדומינו, וזו הייתה, על פיו, גורם משמעותי וראשון במעלה, לפרוץ מלחמת וייטנאם.

27

ח'ומייני נוחת באיראן לאחר 14 שנות גלות
ח'ומייני נוחת באיראן לאחר 14 שנות גלות

אייתוללה סייד רוחאללה מוסאוי ח'ומייני 24 בספטמבר 1902 - 3 ביוני 1989), כהן דת מוסלמי שיעי ומנהיגה הפוליטי של המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979, שבה הורד מכיסאו השאה האחרון – מוחמד רזא שאה פהלווי. לאחר המהפכה שימש ח'ומייני בתפקיד המנהיג העליון – התפקיד החשוב ביותר במערכת הפוליטית של הרפובליקה האסלאמית החדשה. הוא החזיק בתפקיד זה עד יום מותו. ח'ומייני נחשב למנהיגם הרוחני של מוסלמים שיעים רבים ברחבי העולם. ח'ומייני היה גם תאורטיקן פוליטי אסלאמי חדשני ובעל השפעה. התאוריה המפורסמת ביותר שפיתח היה "וֶלַאיַתֶ פַקִיה" – שלטון איש הדת. הוא נבחר לאיש השנה של המגזין "טיים" ב-1979, ונבחר לאחד מ-100 אנשי המאה ה-20 על ידי המגזין.


פשעי השאה נאום של ח'ומיניי מיום 18 בפברואר 1978 עם השלמת המהפכה האיראנית.

28

האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו בברלין, היא יד זיכרון המנציחה את זכר היהודים שנרצחו בשואה.
האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו בברלין, היא יד זיכרון המנציחה את זכר היהודים שנרצחו בשואה.

האַיְינְזַצְגְרוּפֶּןגרמנית: Einsatzgruppen - "קבוצות משימה") הוא השם הכולל ל"עוצבות המבצע של האס דה והסיפ"ו (משטרה)" אשר שימשו גורם מרכזי בהשמדת יהודי אירופה בתקופת השואה. הן הורכבו ממספר רב של יחידות חיסול ממונעות שהתקדמו אחרי הצבא הפולש (ולעיתים השתתפו בלחימה) בחזית המזרחית, וביצעו מעשי רצח של יהודים, פולנים, וקומוניסטים רוסים. ערב הפלישה לפולין הוקמו שש קבוצות מבצע. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הצטרפו האיינזצגרופן לצבא שפלש לפולין: קבוצות 1–5 סופחו אחת לארמייה וה-6 פעלה עצמאית.

דין וחשבון על פעילות קבוצת משימה A עד לאוקטובר 1941. (באנגלית)

29

הונג קונג הייתה מושבה בריטית עד ה-1 ביולי 1997, כאשר הושבה לשלטון סיני. תחת המדיניות של "מדינה אחת, שתי שיטות" נהנית הונג קונג ממידה רבה של אוטונומיה תחת השלטון הסיני, וממשיכה לקיים מערכת משפט, מטבע, מכס והגירה משלה, כמו גם נהיגה בצד השמאלי, כמקובל במושבות בריטיות. רק מערכת ההגנה הצבאית והיחסים הדיפלומטיים נתונים תחת חסות הממשלה המרכזית בבייג'ינג.

נאום הפרידה של המושל הבריטי האחרון

30

ג'ורג' וושינגטון
ג'ורג' וושינגטון

ג'ורג' וושינגטון (22 בפברואר 1732 - 14 בדצמבר 1799), כונה "אבי האומה" האמריקאית, והיה נשיא ארצות הברית הראשון. ג'ורג' וושינגטון נחשב לגיבור העל הראשי של ההווייה האמריקנית, ולגדול נשיאי ארצות הברית בכל הזמנים. עוד בחייו נרקמה סביבו הילה מיתית, ופקודיו בצבא הקונטיננטלי פנו אליו בתואר "הוד מעלתו". לאחר מותו הלך והתעצם המיתוס, וספח אליו גם אגדות רבות על האיש הדגול.

הנאום הראשון לאומה "מצב האיחוד" של ג'ורג וושינגטון משנת 1780

נאום הפרידה של ג'ורג וושינגטון 1796

צוואתו של וושינגטון 1799

31

פְּרוֹקוֹפְּיוּס מקיסריה (~500565?), היסטוריון ביזנטי בן המאה השישית. כתביו הם מקור המידע העיקרי על תקופת קיסרותו של יוסטיניאנוס הראשון, כמו גם על דמותו של יוסטיניאנוס עצמו, אנשי חצרו והמצביא הידוע בליסאריוס. ההיסטוריון הבריטי אדוארד גיבון שיבח את כתיבתו של פרוקופיוס ותמצת את המגוון הייחודי של סוגות שבהם שלח את ידו: "פרוקופיוס חיבר האחת אחרי השנייה את ההיסטוריה, את דברי הקילוסין ואת הסאטירה של זמנו". כוונתו של גיבון לשלושת עבודותיו של פרוקופיוס ששרדו עד ימינו: "היסטוריה של המלחמות", "על המבנים" ו-"אנקדוטה", בהתאמה.

פרוקופיוס "על המלחמות" בתרגום לאנגלית של הנרי ברונסון דואינג

פרוקופיוס "האנקדוטה - ההיסטוריה הסודית" בתרגום לאנגלית של הנרי ברונסון דואינג

32

הרודוטוס
הרודוטוס

הֵרוֹדוֹטוֹס מהליקרנאסוס (היום בודרום בטורקיה) (484 לערך עד 425 לפנה"ס) הוא היסטוריון יווני המכונה "אבי ההיסטוריה", שתיאר בחיבורו "היסטוריוֹת" את הפלישה הפרסית ליוון בראשית המאה ה-5 לפנה"ס.

היסטוריה של הרודוטוס בתרגום לאנגלית של ג'ורג רולינסון משנת 1910

הרודוטוס "תיאור של מצרים" תרגום לאנגלית של ג'ורג קמפבל מקאורי משנת 1890

33

מולוטוב חותם על ההסכם (מאחוריו נראים ריבנטרופ וסטלין)
מולוטוב חותם על ההסכם (מאחוריו נראים ריבנטרופ וסטלין)

הסכם ריבנטרופ–מולוטוב היה הסכם שנחתם בין שר החוץ הגרמני יואכים פון ריבנטרופ ושר החוץ הסובייטי, ויאצ'סלב מולוטוב, ערב מלחמת העולם השנייה, ב-23 באוגוסט 1939, לתקופה של עשר שנים. ההסכם היה הסכם אי-התקפה בין ברית המועצות לגרמניה, ובחלקו החסוי קבע את חלוקתה של פולין בין שתי המדינות.

הסכם ריבנטרופ מולוטוב עם צילום מתוך ההסכם המקורי

34

חתימת ההסכם, באולם המראות שבארמון ורסאי
חתימת ההסכם, באולם המראות שבארמון ורסאי

חוזה ורסאי הוא הסכם שלום בין גרמניה למדינות ההסכמה, והוא גם החוזה הראשון שנחתם במסגרת ועידת השלום בפריז לאחר מלחמת העולם הראשונה, ב-28 ביוני 1919. ההסכם הגביר את ההשפלה שגרמניה חשה אחרי התבוסה במלחמת העולם הראשונה, ונחשב בעיני רבים לאחד הגורמים שזירזו את פרוץ מלחמת העולם השנייה.


חוזה ורסאי המלא

35

טקסט החוקים
טקסט החוקים

חוקי חַמוּרָבִּי הינו קודקס החוקים הנרחב ביותר בין חוקי המזרח הקדמון, 282 חוקים החרוטים על אסטלה מאבן מהמאה השמונה עשרה לפני הספירה. חמורבי היה מלך בבל שחי במאה השמונה-עשרה לפנה"ס (17921750 לפנה"ס), מהשושלת הבבלית הראשונה, ובתקופת מלכותו הוא חוקק והנהיג קובץ חוקים זה. הקודקס היה חקוק על האסטלה ובה 250 סעיפי החוקים ב-46 טורים, שנכתב בכתב יתדות בשפה האכדית אשר הייתה, בהשפעתו של המלך חמורבי, לשפה הרשמית בבבל.

קודקס חמורבי בתרגום לאנגלית והקדמה מקיפה, מאת ליאונרד וויליאם קינג

36

הכרזת כורש היא הכרזתו של המלך כורש, מייסד הממלכה הפרסית, בשנת 538 לפני הספירה, המאפשרת לכל העמים תחת מלכותו לחזור לפולחן אלוהיהם. ליהודים שגלו לבבל עם חורבן הבית הראשון בשנת 586 לפני הספירה אף התאפשרה השיבה לאוטונומיה היהודית בארץ ישראל, יהוד מדינתא. גליל חימר, הידוע בשם "כתובת הגליל" או "הגליל של כורש" או "הגליל של כורש הגדול", ועליו גרסה של ההצהרה החקוקה באכדית, התגלה על ידי האשורולוג הבריטי יליד מוסול, הורמוזד רסאם, בשנת 1879 ונמצא כיום במוזיאון הבריטי בלונדון.

הכרזת כורש על הגליל של כורש. תרגום לאנגלית של רוברט ווליאם רוג'רס

37

הכרזת מלחמה היא הכרזה פורמלית של ממשלה, שבה היא מודיעה על קיומו של מצב מלחמה בין אותה מדינה ובין מדינה אחרת או מספר מדינות אחרות.

הכרזת מלחמה של ארצות הברית על גרמניה 1917

הכרזת המלחמה של אוסמה בין-לאדן על ארצות הברית

הכרזת מלחמה של ארצות הברית על בריטניה 1812

38

צילום אווירי של תל מגידו מכיוון צפון מזרח
צילום אווירי של תל מגידו מכיוון צפון מזרח

קרב מגידו (המאה ה-15 לפנה"ס) הוא קרב שנערך בין תחותמס השלישי מלך מצרים וברית של ערי מדינה כנעניות וסוריות בראשות מלך קדש אשר על האורונטס ובתמיכת ממלכת מיתני. הדיווח ההיסטורי היחיד שבידינו הוא זה של הצד המצרי, כפי שמופיע במספר כתובות - החשובות שבהן היא כתובת שנחקקה על גבי מקדש אמון בכרנך ואסטלה שנתגלתה בנוביה.

תיאור קרב מגידו בתרגום ג'יימס הנרי ברסטד.

39

אבן רוזטה
אבן רוזטה

אבן רוֹזֵטָה היא אסטלה עליה חרוט צו מלכותי משנת 196 לפנה"ס, בשלושה סוגי כתב: יווני ושתי שפות מקומיות. החלק היווני של הטקסט מתחיל במילים "המלך החדש, שקיבל את המלוכה מאביו...". האבן התגלתה בעיר הנמל המצרית רוזטה (כיום: ראשיד) ב-15 ביולי 1799 ע. על האבן חקוק טקסט בשתי שפות - יוונית ומצרית קדומה, ושלושה סוגי כתב - כתב הירוגליפי, כתב דמוטי וכתב יווני. כיוון שיוונית היא שפה מוכרת היטב, שימשה האבן כמפתח לפענוח הכתב ההירוגליפי בשנת 1822 על ידי ז'אן-פרנסואה שמפוליון ובשנת 1823 על ידי תומאס יאנג. פענוח הכתב איפשר תרגום טקסטים הירוגליפיים נוספים.

תרגום לאנגלית של הטקסט על אבן רוזטה

40

רצח העם הארמני היה רצח עם מכוון ושיטתי שביצעה האימפריה העות'מאנית במהלך מלחמת העולם הראשונה וזמן קצר אחריה, באוכלוסייה הארמנית. רצח העם הארמני התאפיין במעשי טבח המוניים, גירוש המוני וצעדות מוות ותחת איום בנשק, בתנאים שתוכננו להביא למותם של המגורשים. ההערכה הרווחת היא כי בין מיליון למיליון וחצי ארמנים נספו באירועים אלה. קבוצות אתניות נוצריות אחרות כמו אשורים ויוונים הותקפו גם הן באותה תקופה בשטחי האימפריה העות'מאנית, ויש הרואים בכך חלק ממדיניות ואידאולוגיה מכוונת ומתוכננת של העות'מאנים לדיכוי קבוצות מיעוט השוכנות בקרבם.

האונס של ארמניה תיאור הרצח בספר של אורורה מרדיגאניאן 1918

החלטת הפרלמנט האירופאי על רצח העם הארמני 1987

מכתב גלוי של האגודה הבינלאומית לחקר רצח עם לראש ממשלת טורקיה 2005

41

ימי הבינייםלטינית: Media aetas) הם תקופה במהלך ההיסטוריה האירופית שתחילתם עם סיום העת העתיקה, וסופם עם הופעת הרנסאנס ותחילתה של העת החדשה. המונח הופיע לראשונה באיטליה במהלך המאה ה-15, לציון העידן שבין נפילתה של הקיסרות הרומית בשנת 476 במאה החמישית, עד 1492 שנת גילוי יבשת אמריקה במאה ה-15.

אנשים מפורסמים מימי הביניים ספר היסטוריה משנת 1904.

42

פרדיננד מגלן, מגלה ארצות
פרדיננד מגלן, מגלה ארצות

פרדיננד מגלן (1480 - 27 באפריל 1521), מגלה ארצות. מגלן היה האירופאי הראשון שהגיע לאיי התבלין שבאינדונזיה על ידי הפלגה מערבה, והראשון שיצא למסע על מנת להקיף את העולם בספינה. כמו גם האירופאי הראשון שהפליג באוקיינוס השקט, והוא זה שנתן לו את שמו.

המסע הראשון מסביב לעולם מאת מגלן, תרגום לאנגלית משנת 1874

43

הברון מקאלוי
הברון מקאלוי

ההיסטוריה של אנגליה מעלייתו לשלטון של ג'יימס השני הוא שמו המלא של מחקר היסטורי משנת 1848 הנפרש על מספר כרכים וידוע גם כההיסטוריה של אנגליה. ספרים אלו מאת מקאלוי ידועים בסגנון כתיבתם המבריק והבוטח והובילו דוגמת כתיבה פרוגרסיבית לפיה אנגליה השליכה מעליה מסורת של אמונות טפלות, אוטוקרטיה ובלבול וקיבלה על עצמה חוקה ותרבות מתקדמת. גישה זו להיסטוריוגרפיה ידועה באנגליה כגישה השמרנית להיסטוריה.

ההיסטוריה של אנגליה מעלייתו לשלטון של ג'יימס השני

44

ססיל רודס וחזונו לגבי אפריקה
ססיל רודס וחזונו לגבי אפריקה

מאה של עוול הוא שמו של ספר היסטוריה משנת 1900 שמחברו איננו ידוע, הספר מכסה את היחסים והאירועים שהובילו למלחמת הבורים, שתי מערכות נפרדות שבהן נלחמה האימפריה הבריטית ברפובליקות העצמאיות של המתיישבים הבורים בדרום אפריקה - רפובליקת טרנסוואל ומדינת אורנג' החופשית, בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. הספר שיצא במספר מהדורות שימש על מנת לבסס את העמדה הבורית בעולם. בשנת 1900 יצא תרגום לאנגלית של מהדורה פרו-בורית מורחבת.

מאה שנים של עוול באתר ויקיטקסט

45

חתימת המגנה כרטה 1215
חתימת המגנה כרטה 1215

מגנה כרטה ליברטטום היא כתב הזכויות שהעניק בעל כורחו ג'ון, מלך אנגליה, לברוניו ב-15 ביוני 1215, בעקבות איומם לצאת במרד גלוי נגדו אם לא ימלא את דרישתם. מסמך זה הגביל את סמכויות הכתר ונחשב לראשית המשפט החוקתי האנגלי.

תרגום לאנגלית של המגנה כרטה באתר ויקיטקסט

46

איור בכתב יד מן המאה ה-15 של ה-Historia Regum Britanniae
איור בכתב יד מן המאה ה-15 של ה-Historia Regum Britanniae

ההיסטוריה של מלכי בריטניהלטינית: Historia Regum Britanniae, באנגלית: The History of the Kings of Britain) הוא כרוניקה אשר נכתבה על ידי ג'פרי ממונמות', בשנת 1136 לערך. הספר כולל תיאור כרונולוגי של מלכי בריטניה החל מברוטוס, נכדו של איניאס, מפליטי מלחמת טרויה, אשר לפי הספר כבש את בריטניה מהענקים והיה ראשון מלכי בריטניה, ועד הכיבוש האנגלו סקסי במאה השביעית. הספר מהווה את אחת היצירות העיקריות בארון הספרים הבריטי.

הטקסט האנגלי של הספר היסטוריה של מלכי בריטניה

47

צו הגירוש משנת 1492
צו הגירוש משנת 1492

גירוש ספרד הוא גירושם הכפוי של יהודי מלכויות קסטיליה ואראגון, פורטוגל ונווארה שבצפון חצי האי האיברי. קיימים תיאורים מזעזעים על הביזה והרצח שליוו את גירוש היהודים ומסעם כפליטים בים וביבשה. הגירוש בא בעקבות צו שפרסמו בשנת 1492 פרננדו השני מלך ארגון ואשתו, המלכה איזבלה הראשונה מקסטיליה ובו נאסרה בחוק ישיבתם של יהודים והם הועמדו בפני הברירה: להתנצר או לעזוב תוך ארבעה חודשים. גירוש היהודים מספרד סימן את סיומו של פרק בתולדות עם ישראל.

נוסח צו הגירוש המקורי בספרדית עם תרגום לאנגלית

48

מרקו פולו (15 בספטמבר 12549 בינואר 1324) היה סוחר וחוקר ארצות ונציאני, אשר יחד עם אביו ודודו היה אחד האירופאים הראשונים שנסע לאורך דרך המשי, הגיע לסין, ביקר את השליט המונגולי קובלאי חאן (נכדו של ג'ינגיס חאן) ואף ערך סיורים בהודו ובטיבט. סיפור מסעותיו מסופר בספר "מסעותיו של מרקו פולו" או "Il Milione". משפחת פולו חיה בסין במשך 17 שנה בטרם חזרה לוונציה. לאחר החזרה, בקרב ימי בין ונציה לג'נובה, נתפס פולו ונאסר, ובמשך מאסרו הכתיב את קורותיו לרוסטיצ'לו דה פיזה. הדעה המקובלת היא שפולו הוא מגדולי המגלים, אולם יש כאלה הטוענים שהוא מגדולי הבדאים וסיפוריו לא היו ולא נבראו.

סיפור מסעות מרקו פולו מתורגם לאנגלית

49

ג'יימס קוקאנגלית: James Cook‏,7 בנובמבר 1728 - 14 בפברואר 1779) היה קצין בצי המלכותי הבריטי ומגלה ארצות, מגדולי חוקרי האוקיינוסים בהיסטוריה. את המסע השני שלו ליבשת אנטארקטיקה (1772-1775) הוא הנציח בסדרת ספרים אותם כתב משחזר לאנגליה והוכיח שאין בנמצא יבשת דרומית - אחרי מאות שנים של ספקולציות. ב-1775 קיבל דרגת קפטן וחברות ב"חברה המלכותית". מאמר שבו הסביר כיצד שומרים על בריאות המלחים זיכה אותו בשנת 1776 במדליית קופלי.

"המסע אל הקוטב הדרומי ומסביב לעולם" ספרו של קוק המתאר את המסע השני באנגלית

50

סר ריצ'רד פרנסיס ברטוןאנגלית: Sir Richard Francis Burton;‏ 19 במרץ 1821 - 20 באוקטובר 1890, בהרטפורדשייר, אנגליה) קונסול בריטי, חוקר ארצות, מתרגם, סופר ומזרחן. הוא טייל לבדו כשהוא מחופש אל העיר מכה, תרגם את לילות ערב ואת הקאמה סוטרה. יצא בלוויית ג'ון הנינג ספיק במסע לגילוי האגמים הגדולים באפריקה, ובחיפוש אחר מקורות הנילוס.

"צעדים ראשונים במזרח אפריקה" ספר של סר ברטון משנת 1894

51

אמנת החלל החיצוןאנגלית: Outer Space Treaty) היא אמנה בינלאומית שמהווה את הבסיס להסכמי החלל הבינלאומיים. האמנה הוצעה לאישור על ידי ארצות הברית, ברית המועצות ובריטניה ב-27 בינואר 1967, ונכנסה לתוקף ב-10 באוקטובר באותה שנה. נכון לשנת 2008, כ-98 מדינות חתומות על האמנה ועוד כ-27 מדינות חתומות עליה אך עדיין לא השלימו את תהליכי האשרור של האמנה.

אמנת החלל של שנת 1967 בשפה האנגלית

גלו מידע נוסף בפורטל מדעי החלל בעברית

52

המצבה שעליה נמצאו חוקי חמורבי אשר מוצגת היום במוזיאון הלובר בפריז
המצבה שעליה נמצאו חוקי חמורבי אשר מוצגת היום במוזיאון הלובר בפריז

חוקי חַמוּרָבִּי הוא קודקס החוקים הנודע והמקיף בחוקי המזרח הקדום, והראשון שנתגלה בעת החדשה. הקובץ חובר ונחקק באבן בתקופת שלטונו של חמורבי מלך בבל, השליט השישי בשושלת הבבלית הראשונה, במאה השמונה עשרה לפנה"ס. אוסף החוקים, אשר כלל במקור כ־300 חוקים, פורסם לקראת סוף תקופת שלטונו של חמורבי, אך לא ניתן לקבוע בוודאות אם הם אמנם יושמו בפועל. המקור החשוב ביותר לחוקי חמורבי הוא אסטלה עשויה דיוריט אשר הייתה מוצבת במקדש האל הבבלי מרדוך, בשנת 1901 היא נתגלתה בידי משלחת חוקרים צרפתים בראשות ז'ק דה מורגן, והובאה למוזיאון הלובר בפריז.

קוד חוקי חמורבי. תרגום לאנגלית של הרפר משנת 1904

53

פורטל:היסטוריה/ויקיטקסט לועזי/53