פורטל:המורשת העולמית/ערך נבחר/184

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאסיל גמב במרכזה של גונדר (מראה מצפון)
פאסיל גמב במרכזה של גונדר (מראה מצפון)

פַאסִיל גִמבּ ("מגדל פאסיל"), המכונה גם "המתחם הקיסרי" או "המתחם המלכותי", הוא מתחם מבוצר מוקף בחומת אבן, השוכן במרכזה של העיר גונדר במחוז אמהרה שבצפון אתיופיה. המתחם נוסד על ידי פאסילידס, קיסר אתיופיה (המכונה גם פאסיל, ומכאן שמו של האתר), בשנת 1635 או בשנה שלאחריה. למרות שככל הנראה היה האתר בו שוכנת גונדר נושב קודם להקמת פאסיל גמב, יישוב זה לא חרג מהיקף של כפר קטן וחסר חשיבות, והמבנה המשמעותי היחיד שניצב בו היה כנסייה. לכן מועד ייסוד פאסיל גמב נחשב גם למועד הקמתה של העיר גונדר. בכך נפתחה תקופת האימפריה הגונדרית, וגונדר הייתה לבירת אתיופיה במשך 220 שנים.

פאסיל גמב המשתרע על פני שטח של 70,000 מ"ר, שירת את קיסרי אתיופיה החל מהקמתו ועד מחצית המאה ה-19, והוקמו בו ארמונות, כנסיות ומבני ציבור אחרים. מבנים אלה נבנו על ידי קיסרי השושלת הגונדרית בסגנון אדריכלי ייחודי שהושפע ממספר סגנונות זרים וכן מסגנון אתיופי מקומי. ב-1855 העביר הקיסר תיאודרוס השני את הבירה מגונדר לדברה תבור, וזמן קצר לאחר מכן, העיר והמתחם היו מטרה לסדרה של התקפות, חורבן והרס שבאו לה מידיו של הקיסר החדש עצמו ומצבא המהדייה.

חלק גדול מהמבנים בפאסיל גמב לא שרד את מאורעות הזמן, אך המקום עדיין עשיר במבנים ששופצו הן על ידי הכובש האיטלקי בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20, והן לאחר שאתיופיה זכתה שוב כעצמאותה. יחד עם פאסיל גמב, נכללו בהכרזה גם מרחצאות פאסילידס, שהקמתן מיוחסת גם היא לפאסילידס, והמתחם הקיסרי של הקיסרית מאנטאוואב בקוסקאם. פאסיל גמב נחשב לאחד היעדים התיירותיים החשובים במדינה.