פורטל:יונקים/ערך נבחר/17

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יעל קווקזי מזרחי
יעל קווקזי מזרחי

יעל קווקזי מזרחי הוא מין של פרסן בסוג יעל האנדמי למזרח הרי הקווקז. בעבר היה נחשב כתת-מין של קרובו הגדול יותר - יעל קווקזי מערבי, אך כיום מוכר יותר כמין בפני עצמו. מבחינה גנטית וחיצונית הוא קרוב בעיקר ליעל הקווקזי המערבי ולאחר מכן ליעל האלפים וליעל סיבירי.

היעל הקווקזי מותאם לאזור הררי: גופו ארוך, צר ומוצק, צווארו קצר ועבה ופרוותו עבה ומחממת. עצמות הגפיים האחוריות כבדות יותר מהקדמיות. רגליו קצרות ומוצקות, פרסותיו גדולות וחזקות וזנבו קצרצר ועבה. בתחתית הפרסה יש כרית גומי המסייעת ליעל לתפוס בזיזים ובסלעים ומגבירה את כוח האחיזה שלו. לזכרי היעל זוג קרניים מרשימות ומסיביות והן הגדולות ביותר בתת-משפחת היעלים. קרני הנקבות קצרות ודקיקות.

היעל הקווקזי המזרחי אנדמי לרכס המזרחי של הקווקז הגדול. טווח התפוצה שלו משתרע על צפון אזרבייג'ן דרום רוסיה וצפון גאורגיה. הוא מאכלס גבהים של 800 ל-4,000 מטר מעל פני הים. בית הגידול האופייני הוא חגורות יער הרריות, כרי דשא ומרעה תת-אלפיני. התמותה הטבעית של היעל הקווקזי בטבע נגרמת על ידי טורפים ומפולות שלגים וסלעים. האיומים העיקריים על היעל הקווקזי הם מרעה צאן בתחומי מחייתו וציד לא חוקי, בשילוב עם חורפים קשים שמתרחשים מדי פעם.