פורטל:כדורגל ישראלי/ערך נבחר/אוסף ערכים נבחרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

מכבי חשמונאי ירושלים הייתה אחת מקבוצות הכדורגל הראשונות שהוקמו בתקופה העות'מאנית בארץ ישראל, והגיעה לעיקר פרסומה והישגיה בתקופת המנדט הבריטי. בראשית שנותיה הרבתה הקבוצה להשתתף במשחקי ידידות מאחר שלא היו בנמצא ליגה וטורניר גביע מסודרים, אך לקראת סיום שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 הייתה הקבוצה אחת מהבכירות בכדורגל המאורגן בארץ.

הישגיה של מכבי חשמונאי כללו העפלה לשני משחקי הגמר של גביע ארץ ישראל, בהם נחלה הפסדים להפועל ומכבי תל אביב. במשחק הגמר הראשון שיתפה הפועל תל אביב שחקן שלא כחוק, ובעקבות כך נפסק כי מכבי חשמונאי תחזיק בגביע למשך חצי שנה - מאורע שלא חזר על עצמו בכל שנות הטורניר. עם קבלת ההתאחדות לכדורגל לפיפ"א ב-1928 נכתב כי הקבוצה זכתה באליפות הליגה, וזאת כ-3 שנים לפני שנערכה העונה הראשונה בפועל. ב-1931 הייתה מכבי חשמונאי לאחת מהקבוצות המייסדות של ליגת הכדורגל הבכירה, ואף נטלה חלק במשחק הראשון אי פעם מול יריבתה העירונית הפועל. לאורך שנות ה-30 חלה ירידה משמעותית בהישגיה של הקבוצה, והישגה הטוב ביותר עד לפירוקה ב-1961 היה העפלה לשמינית גמר גביע המדינה ב-1955.

לערך המלא

2

סגל הנבחרת במהלך מסע המשחקים הראשון לקהיר
סגל הנבחרת במהלך מסע המשחקים הראשון לקהיר

ההיסטוריה של נבחרת ישראל בכדורגל החלה בראשית שנות ה-30 של המאה ה-20. בתחילת דרכה הורכבה הנבחרת משחקנים חובבנים בהתאם למקובל באותה תקופה. היא הייתה נבחרת חלשה ביותר, ובטורניר המשמעותי הראשון שלה, מוקדמות מונדיאל 1934, הובסה 2 - 11 בסיכום שני המשחקים מול מצרים.

לאורך ההיסטוריה שלה השתתפה הנבחרת במגוון טורנירים רשמיים מלבד מוקדמות המונדיאל, בהם גביע אסיה בכדורגל, המשחקים האולימפיים, ומוקדמות אליפות אירופה בכדורגל. ב-1930 יצאה הנבחרת למסע משחקי ידידות במצרים מול קבוצות כוכבים מקומיות, ומאז מסע זה ערכה משחקי ידידות רבים שבהם התמודדה, בין היתר, מול נבחרות הנחשבות לטובות בעולם זה שנים רבות, ובהן כל הנבחרות שזכו במונדיאל.

הישגיה הטובים ביותר של הנבחרת בטורנירים רשמיים הם זכייה בגביע אסיה 1964, העפלה לרבע גמר טורניר הכדורגל האולימפי באולימפיאדת מקסיקו ובאולימפיאדת מונטריאול, והעפלה למונדיאל 1970 שנערך במקסיקו. 4 פעמים בתולדותיה הצליחה ישראל לגבור על אחת מהנבחרות שזכו במונדיאל, האחרון מביניהם מול ארגנטינה ב-1998.

מצבה של הנבחרת הושפע ממעמדה הדיפלומטי והבינלאומי של מדינת ישראל. ישראל השתייכה מבחינה גאוגרפית לאסיה, אך בלחץ מדינות ערב היא הוצאה מקונפדרציית הכדורגל של אסיה בשנות ה-70, ועברה לשחק באזור אוקיאניה במוקדמות המונדיאל. ב-1993 הצטרפה ישראל כחברה קבועה באופ"א, התאחדות הכדורגל של אירופה.

לערך המלא

3

אלון חרזי
אלון חרזי

אלון חרזי הוא כדורגלן ישראלי ששיחק בעמדות ההגנה ונחשב לאחד מבולטי השחקנים בתולדות מכבי חיפה. בשורות מכבי חיפה שיחק חרזי במשך 18 שנים, שבמהלכן היה שותף לזכייה בשמונה אליפויות ליגת העל ובשלושה גביעי המדינה, והוא מחזיק בשיא ההופעות של המועדון בכל הזמנים במסגרות השונות. בתווך שיחק עונה אחת בבית"ר ירושלים, שגם עמה זכה באליפות.

חרזי זכה לקריירה מוצלחת גם בנבחרת ישראל, והוא ממוקם שני בדירוג ההופעות בתולדות הנבחרת. הקריירה הארוכה שבילה ברמות הגבוהות, יכולות המשחק המגוונות שלו וכושר המנהיגות שהפגין הקנו לו מעמד של כבוד מיוחד בכדורגל הישראלי.

לערך המלא

4

אברהם גרנט
אברהם גרנט

אברהם גרנט (נולד ב-6 במאי 1955 בפתח תקווה) הוא מאמן כדורגל ישראלי. גרנט העביר את רוב הקריירה שלו בישראל ולאחר שזכה במספר תארים עם מכבי תל אביב ומכבי חיפה, אימן בין השנים 20062002 את נבחרת ישראל. ב-2006 הוא פנה לקריירה בינלאומית ובמהלך רוב עונת 2007/2008 שימש כמאמנה של קבוצת הפרמייר ליג צ'לסי. בעונת 20112010 אימן את קבוצת הפרמייר ליג וסטהאם יונייטד. גרנט, המאמן הישראלי הראשון שאימן קבוצה אנגלית והראשון שאימן קבוצה במשחק גמר ליגת האלופות, גם רשם שיא שלילי, כשהיה למאמן הראשון בפרמייר ליג שירד ליגה שנתיים ברציפות עם שתי קבוצות שונות. הוא נחשב לסמל במועדון הראשון שלו, הפועל פתח תקווה, בו שימש בצוות האימון במשך כ-20 שנה. גרנט נודע ביחסי האנוש הטובים שלו, תכונה המסייעת לו לשמור על שקט מקצועי בקבוצות בהן הוא מאמן, ובקשריו הטובים עם אנשי כדורגל רבים ברחבי העולם.

לערך המלא

5

הדרבי של תל אביב הוא כינויו של משחק הדרבי בין שתי קבוצות הכדורגל הבכירות של העיר תל אביב - מכבי תל אביב והפועל תל אביב.

שתי הקבוצות הן מהוותיקות בישראל, והן שתי הקבוצות המעוטרות והמצליחות בכדורגל הישראלי. הדרבי של תל אביב הוא המשחק ששוחק הכי הרבה פעמים בליגה הבכירה בישראל, והיריבות הגדולה בין המועדונים ארוכת שנים.

מאז תחילת שנות ה-30 של המאה העשרים, אז החלה לפעול ליגת הכדורגל הבכירה בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, ליגת ארץ ישראל בכדורגל, היו מכבי והפועל תל אביב הקבוצות הישראליות הבכירות. ביחד זכו ב-36 אליפויות וב-40 גביעי המדינה. משחקי הדרבי בין הקבוצות הם מהסוערים בישראל, ומושכים קהל רב ללא קשר למיקומן של הקבוצות בטבלה. לעיתים משחק זה נקרא גם "הדרבי הגדול של תל אביב", כאשר המשחקים בין מכבי והפועל לבין בני יהודה, המועדון השלישי בגודלו בעיר תל אביב, נקראים "הדרבי הקטן של תל אביב". כינוי זה ניתן בעבר גם למשחקים נגד בית"ר תל אביב, שמשון תל אביב ומכבי יפו כאשר הן שיחקו בליגה הבכירה. כיום נחשב הדרבי התל אביבי למשמעותי ביותר בכדורגל הישראלי, זאת בשל רמתן הגבוהה יחסית של שתי הקבוצות. היריבות בין המועדונים קיימת גם בענף הכדורסל.


לערך המלא

6

בניון במדי צ'לסי, 2010
בניון במדי צ'לסי, 2010

יוסי בניון (נולד ב-5 במאי 1980) הוא כדורגלן עבר ישראלי ששיחק בעמדת הקשר ההתקפי, וכיום משמש כמנהל המקצועי של נבחרת ישראל.

בניון החל את דרכו בהפועל באר שבע. לאחר מכן זכה בשתי אליפויות עם מכבי חיפה ובגיל 21 נבחר לכדורגלן העונה בישראל. את דרכו באירופה החל בראסינג סנטאנדר הספרדית, ולאחר מכן עבר לאנגליה ושיחק בליברפול, צ'לסי, ארסנל, וסטהאם וק.פ.ר. בגיל 34 חזר לליגה הישראלית וזכה בגביע המדינה עם מכבי חיפה, שיחק גם במכבי תל אביב ובמכבי פתח תקווה, ובגיל 39 פרש ממשחק פעיל במדי בית"ר ירושלים.

בניון היה קפטן נבחרת ישראל במשך שנים רבות, והוא שיאן ההופעות של הנבחרת עם 102 הופעות, אשר במהלכן כבש 24 שערים. בניון נחשב לאחד מגדולי הכדורגלנים בישראל. בתקשורת הישראלית זכה בניון בין היתר לכינויים "הילד" ו"היהלום", והוא מזוהה עם המספר 15.

לערך המלא

7

אייל ברקוביץ' (נולד ב-2 באפריל 1972) הוא כדורגלן ישראלי ששיחק בתפקידי קשר תוקף ו"פליימייקר", הן בליגה הישראלית והן בליגות הבכירות באנגליה ובסקוטלנד. את מרבית הקריירה שלו בארץ העביר במכבי חיפה ולאחר קריירה ארוכת שנים בבריטניה, בה נחל הצלחה, חזר לעונה אחת בארץ, במדי מכבי תל אביב, שאחריה פרש. בנבחרת ישראל היה ברקוביץ' בורג מרכזי, ובמדיה שיחק 78 משחקים, כבש 9 שערים ובישל שערים רבים.

ברקוביץ' נחשב לאחד מטובי שחקני הכדורגל הישראלי בכל הזמנים והוא נכלל בהיכל התהילה של הכדורגל הישראלי. בשנת 2009 אף נבחר על ידי עיתון הטיימס הבריטי למקום העשירי ברשימת הקשרים הגדולים בתולדות הפרמייר ליג.

לאחר הקריירה ככדורגלן החל לשמש פרשן בטלוויזיה וברדיו ולשמש מאמן, בעיקר בשכבות גיל נמוכות.

לערך המלא

8

ניר דוידוביץ', 2007
ניר דוידוביץ', 2007

ניר דוידוביץ' (נולד ב-17 בדצמבר 1976) הוא כדורגלן עבר ישראלי ששיחק בעמדת השוער במכבי חיפה ובנבחרת ישראל בכדורגל. נחשב לאחד מבכירי השוערים הישראליים בדורו. במהלך הקריירה הארוכה שלו ספג דוידוביץ' מספר רב של פציעות קשות, בעקבותיהן הושבת לתקופות ארוכות, ואף עבר כ-13 ניתוחים.

דוידוביץ' מזוהה עם מועדון מכבי חיפה, בו שיחק בנערותו ובמהלך כל הקריירה הבוגרת. הוא זכה באליפויות רבות בקבוצתו וכן השתתף עמה בשלב הבתים של ליגת האלופות. במדי נבחרת ישראל הופיע ב-51 משחקים.

לערך המלא

9

סמל המועדון
סמל המועדון

מכבי תל אביב הוא מועדון כדורגל ישראלי, הנמנה עם מועדוני הכדורגל הוותיקים והמובילים בישראל.

הקבוצה מובילה את טבלת הקבוצות הזוכות באליפות המדינה עם 23 אליפויות ואת טבלת הזוכות בגביע המדינה עם 24 גביעים, מתוכם 7 נלקחו בעונת אליפות ("דאבל"). מכבי תל אביב גם זכתה 7 פעמים בגביע הטוטו ופעמיים בגביע אסיה לקבוצות, והיא הקבוצה היחידה בישראל שמעולם לא שיחקה בליגות המשנה. מכבי תל אביב השתתפה פעמיים בשלב הבתים של ליגת האלופות, 5 פעמים בליגה האירופית ופעם אחת בקונפרנס ליג.

לערך המלא

10

סמל המועדון
סמל המועדון

מכבי נתניה היא קבוצת כדורגל ישראלית שהוקמה בשנת 1934. תור הזהב של הקבוצה היה בשנות ה-70 ובשנות ה-80, אז זכתה באליפויות רבות ואז שיחקו בה כמה מסמלי הקבוצה ומהבולטים שבכדורגלני ישראל, לרבות מרדכי שפיגלר ועודד מכנס.

הקבוצה משחקת באצטדיון נתניה שמכיל 13,610 מקומות ישיבה. בתחילת דרכה היו המדים של מכבי נתניה פסים בצבעים ירוק ולבן אך בשנת 1975, הוחלפו לצבעים צהוב ושחור.

לערך המלא

11

סמל המועדון
סמל המועדון

הפועל תל אביב הוא מועדון כדורגל ישראלי, הנמנה עם מועדוני הכדורגל המובילים והוותיקים בישראל. המועדון מתחרה בליגת העל, ליגת הכדורגל הבכירה בישראל. מגרשה הביתי של הקבוצה הוא אצטדיון בלומפילד הממוקם ביפו.

במהלך שנות קיומה, זכתה הקבוצה ב-13 אליפויות (מתוכן 8 לאחר קום המדינה) וב-16 גביעי מדינה (מתוכם 10 לאחר קום המדינה). כמו כן, למועדון זכייה יחידה בגביע הטוטו. במישור הבינלאומי רשמה הקבוצה זכייה באליפות אסיה לקבוצות (1966/1967). בנוסף, היא העפילה לשלב רבע הגמר של גביע אופ"א (עונת 2001/2002), אחד מההישגים הבולטים של קבוצה ישראלית כלשהי בגביעי אירופה.

הקבוצה השתתפה בשלב הבתים של ליגת האלופות בעונת 2010/11, ההופעה הרביעית של קבוצה ישראלית בשלב הבתים של המפעל.

לערך המלא

12

סמל המועדון
סמל המועדון

הפועל חיפה הוא מועדון כדורגל מהעיר חיפה. המועדון הוקם בשנת 1924, והיה הראשון שהשתייך לאגודת "הפועל" בארץ. מועדון הכדורגל זכה פעם אחת באליפות המדינה בעונת 1998/99, בה אימן אותה אלי גוטמן, זכה ארבע פעמים בגביע המדינה בעונות 1962/63, 1965/66, 1973/74 ו-2017/18, ופעמיים בגביע הטוטו: בליגת העל בעונת 2000/01 ובליגה השנייה בעונת 1986/87. הקבוצה ידועה בכינוי "הכרישים", שניתן לה בימים שהיה רובי שפירא בעליה. אצטדיונה הביתי הוא אצטדיון סמי עופר המכיל כ-30,942 מקומות ישיבה. מדי הקבוצה במשחקי הבית כוללים חולצות אדומות ומכנסיים אדומים או שחורים, ובמשחקי החוץ חולצות לבנות ומכנסיים שחורים.

לערך המלא

13

סמל המועדון
סמל המועדון

מכבי חיפה הוא מועדון כדורגל ישראלי מהעיר חיפה, המשחק בליגת העל הישראלית. המועדון הוקם בשנת 1913, ומאז 1992 הוא מנוהל על ידי איש העסקים יעקב שחר, שמכהן כנשיא המועדון. המועדון כולל גם קבוצות נוער, נערים וילדים, ובתי ספר לכדורגל.

מאז שנות ה-80 זכה המועדון להצלחות גדולות, שהפכו אותו לאחד מהמובילים בכדורגל הישראלי. המועדון זכה לאורך שנותיו ב-15 אליפויות ישראל, בשישה גביעי מדינה, בחמישה גביעי טוטו ובחמישה גביעי אלוף האלופים. כמו כן, הוא הגיע להישגים רבים במפעלים האירופיים: הוא המועדון הישראלי הראשון שהעפיל לשלב הבתים של ליגת האלופות (בעונת 2002/2003) והעפלה נוספת (בעונת 2009/2010), בנוסף המועדון העפיל לרבע גמר גביע אירופה למחזיקות גביע (בעונת 1998/1999) ושמינית גמר גביע אופ"א (בעונת 2006/2007).

צבעי התלבושת הביתית הקבועה של המועדון הם ירוק ולבן. עד שנת 1955 ערכה הקבוצה את מרבית משחקי הבית שלה באצטדיון קריית חיים, עד שנת 2014 שיחקה באצטדיון קריית אליעזר ומאז עברה לאצטדיון סמי עופר. למועדון ישנה יריבות ידועה עם מועדון כדורגל אחר מהעיר, הפועל חיפה, והמשחקים ביניהם מכונים "הדרבי של חיפה".

לערך המלא

14

סמל המועדון
סמל המועדון

הפועל פתח תקווה היא קבוצת כדורגל ישראלית שנוסדה ב-1935. בין השנים 1959 ו-1963 זכתה הקבוצה ברצף של חמש אליפויות המדינה, שיא שלא נשבר עד היום. מאז כשלה הקבוצה בנסיונותיה לזכות באליפות נוספת, על אף שהייתה קרובה לכך בסוף שנות השישים ובתחילת שנות התשעים. הקבוצה ידועה כפס ייצור פורה של שחקנים מובילים בכדורגל הישראלי, בהם נחום סטלמך, יעקב ויסוקר, יצחק ויסוקר, מוטי קקון, רפי כהן, אלון חזן, ניר לוין, אדורם קייסי, ואליד באדיר, מיכאל זנדברג ורבים אחרים.

מאז קום המדינה זכתה בשש אליפויות המדינה ובשני גביעי המדינה.


לערך המלא

15

סמל הקבוצה
סמל הקבוצה

בית"ר ירושלים הוא מועדון כדורגל ישראלי המשתייך לאגודת הספורט בית"ר. הקבוצה הוקמה מ-1936 והחל מאמצע שנות השבעים ועד היום נחשבת בית"ר לאחת מהקבוצות הבכירות בכדורגל הישראלי, ולזכותה שש אליפויות, שמונה גביעי מדינה ושני גביעי טוטו. אצטדיונה הביתי של הקבוצה החל משנות התשעים ואילך הוא אצטדיון טדי אשר נמצא בשכונת מלחה ומכיל 31,733 מקומות ישיבה. עד שנות התשעים שיחקה הקבוצה במגרש ימק"א.


לערך המלא

16

משחק דרבי בין מכבי להפועל חיפה באצטדיון קריית אליעזר
משחק דרבי בין מכבי להפועל חיפה באצטדיון קריית אליעזר

הדרבי של חיפה הוא כינוי למשחק הכדורגל בין שתי קבוצות הכדורגל הבכירות של חיפה, מכבי חיפה והפועל חיפה.

לשני המועדונים יש היסטוריה ארוכה של יריבות סוערת, הכוללת איבה וסכסוכי אוהדים. יריבות זו נמשכה גם בשנים בהן שיחקה הפועל חיפה בליגה השנייה. שורשי היריבות נעוצים בהיסטוריה של שני המועדונים ובזיהוי הפוליטי שלהם. הפועל חיפה הוקמה כקבוצת פועלים סוציאליסטית שזוהתה בעיקר עם שלטון מפא"י, הן הארצי והן המוניציפלי. כמו כן, נתמכה הפועל בידי השלטונות ונחשבה לקבוצה המייצגת את הממסד. מנגד, מכבי חיפה נתמכה פחות בידי השלטונות ונאלצה להיאבק על קיומה.

לערך המלא

17

שירים ושערים - תוכנית רדיו בנושא ספורט המשודרת ברשת ב' של קול ישראל, ומלווה בשידור חי את משחקי הכדורגל המתקיימים במהלך העונה. היא שודרה לראשונה ב-1970, וממשיכה להיות משודרת, באופן רציף כמעט, עד היום. שמה של התוכנית נובע מכך שלצד סיקור משחקי כדורגל, מושמעים שירים פופולריים.

התוכנית משודרת בעונת הכדורגל בימי שבת בשעות אחר הצהריים, ונמשכת בין שלוש לארבע שעות. היא נחשבת לאחת מתוכניות הדגל של תחנת השידור קול ישראל, ומהווה חלק בלתי נפרד מתרבות הספורט בישראל.

לערך המלא