פורטל:לוחמה אווירית/קרבות ומבצעים/מבצעים/5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפשיטה באוקיינוס ההודי הייתה מבצע ימי שערכה שייטת קידו בוטאי מהצי הקיסרי היפני במלחמת העולם השנייה. לאחר ניצחונו בקרב איי הודו המזרחיים, יצא הצי היפני לאוקיינוס ההודי על מנת להשמיד את כלי השייט הבריטים שעגנו בו, עם כוח שכלל שש נושאות מטוסים, אך כיוון שהבריטים ידעו על כוונה זו, הסיגו את כוחותיהם מהאזור. בהתקפה הראשונה, הוטבעו 23 ספינות על ידי היפנים על ידי נושאת מטוסים ושש סיירות. חמש ספינות נוספות הוטבעו על ידי צוללות בסמוך לחוף המערבי של הודו. ההתקפה הבאה הייתה המתקפה על קולומבו, והיא התרחשה ב-5 באפריל 1942. אל המתקפה יצאה טייסת בת 125 מטוסים, והם טסו באופן גלוי לחלוטין, אך לא אותרו. היפנים תקפו את בסיס הצי בקולומבו, והטביעו סיירת עזר ומשחתת שהייתה בתוך הנמל. בתקיפה, איבד חיל האוויר המלכותי 27 מטוסים, בעוד היפנים איבדו 5. שתי סיירות כבדות שאותרו הוטבעו ו-424 אנשי צוות איתן.

היפנים יצאו להתקפה נוספת, של נמל טרינקומלי שבציילון. הבריטים, שקיבלו התראה מוקדמת על ההתקפה, ועזבו את הנמל, אך בדרכם אל התקיפה, איתרו המטוסים היפניים נושאת המטוסים, וכיוון שזו הייתה חסרת הגנה וללא מטוסיה, היא הוטבעה על ידי מפציצים יפניים.

המבצע הבליט את עליונותה של יפן בכל הנוגע למבצעי נושאות מטוסים וחשף את הצורה הבלתי מקצועית בה פעל חיל האוויר המלכותי באסיה. עם זאת, לאחר המבצע, לא היה ליפן את כוח האדם על מנת להשלים את הכיבוש, ולמעשה, הפשיטה של דוליטל אילצה את היפנים לסגת מציילון, שהפך לבסיס חשוב של בעלות הברית.