פורטל:לוחמה אווירית/קרבות ומבצעים/מערכות/1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הבליץ היה הכינוי שניתן להפצצות הכבדות של לונדון ושל ערי בריטניה על ידי הלופטוואפה, חיל האוויר של גרמניה הנאצית, כחלק מהקרב על בריטניה שהיה במהלך מלחמת העולם השנייה, בשנים 1940-‏1941. ההפצצות החלו לאחר סדרת הפצצות של בסיסי חיל האוויר ושל מפעלי התעשייה האווירית, עם החלטתו של אדולף היטלר להפציץ באופן רצוף את כל הערים הבריטיות, ביום, ובלילה.

בשלב הראשון של הבליץ שהתרחש ב-7 בספטמבר, ההתקפות האוויריות נועדו לפגוע בעיקר בנמל לונדון. במתקפה השתתפו כ-300 מפציצים גרמניים, שהתסייעו בהגנתם האווירית של כ-600 מטוסי קרב. הנזק מהמתקפה היה חמור מאוד; 430 תושבים נהרגו, ו-1,600 נפצעו. מרבית הפצצות פגעו בבנייני מגורים ולא ברציפים. מערך ההגנה האווירית של בריטניה אורגן מחדש, ותוך ארבעה ימים נפרשו בה כ-180 תותחי נ"מ. ב-15 באוקטובר, הותקפה לונדון באופן הכבד ביותר על ידי למעלה מ-400 מפציצים במשך כשש שעות. המטוסים שהועמדו כנגד המפציצים הצליחו להפיל רק אחד מהם. במהלך השלב הראשון, הופצצה בריטניה ב-13,000 טונות של חומר נפץ ובלמעלה ממיליון פצצות.

השלב השני בבליץ נמשך מנובמבר 1940 ועד לפברואר 1941. בשלב זה תקף הלופטוואפה מטרות צבאיות ואזרחיות שונות. מערכות ההגנה האווירית הצליחו להפיל רק 75 מפציצים, ואף על פי כן, מורל הבריטים לא נפל, מה שעורר ספק אצל הגרמנים האם יצליחו במטרתם במבצע, שכן רצונם היה לפגוע ברוחה של בריטניה וכך לפתוח את שעריה לפלישה. בשלב זה התנהלו בגרמניה ההכנות למבצע ברברוסה, ולכן פחת מספר המטוסים שהוקצו למתקפה על בריטניה. בשלב השלישי של המבצע, בפברואר 1941, הופנו כוחות האוויר של גרמניה לתקיפת נמלי בריטניה ובין ה-19 בפברואר ל-12 במאי הותקפו ערי בריטניה 46 התקפות, אך מערך ההגנה הבריטי השתפר, ואחוזי הפגיעה במפציצים גדלו. בנוסף, בגלל ההתמקדות בתקיפת ברית המועצות, נפסקו ההתקפות על בריטניה, וב-10 במאי הותקפה לונדון בפעם האחרונה.

במהלך הקרב, נפגעו מבנים רבים בערים בבריטניה, ששיקומם הסתיים רק בשנות ה-80 של המאה ה-20, למעלה מ-43,000 אזרחים נהרגו, וכ-139,000 נפצו. מטרת הגרמנים - לפתוח את שערי בריטניה לפלישה - כשלה, ובמהלך המבצע הם איבדו כ-600 מפציצים.