פורטל:מדינות העולם/מדינה נבחרת/3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל דרום אפריקה                 דרום אפריקה                 דגל דרום אפריקה
רפובליקת דרום אפריקה היא מדינה בקצה הדרומי של אפריקה. היא גובלת בצפון עם נמיביה, עם בוטסואנה ועם זימבבואה, בצפון מזרח עם מוזמביק ועם סווזילנד. לסוטו נכללת לגמרי בתוך גבולות דרום אפריקה. למדינה קו חוף ארוך ממזרח, דרום ומערב, לחופי האוקיינוס ההודי והאוקיינוס האטלנטי. אזורי האקלים מגוונים, ונעים בין המדבר, המכסה את רוב פנים הארץ, לאקלים סובטרופי, ים תיכוני והררי. גם הטופוגרפיה מגוונת.

במדינה הונהג בין 1948 ל-1990 משטר האפרטהייד, שכפה הפרדה בין המיעוט הלבן לרוב השחור, וריכז את כל הכוח והעושר בידי הלבנים. ב-1990 בוטל האפרטהייד והמדינה הפכה לדמוקרטיה שבה מתקיים שוויון בין בני כל הגזעים.

דרום אפריקה היא אחת הגדולות במדינות אפריקה, והעשירה בהן. על אף התהפוכות השלטוניות שידעה המדינה מעצמאותה עד היום, זוהי אחת המדינות היחידות באפריקה שמעולם לא התרחשה בהן הפיכה צבאית.

מיקום דרום אפריקה

אפרטהייד

אָפַּרְטְהַיְד (מאפריקאנס: Apartheid - הפרדה) היא המדיניות והמשטר הגזעניים שהונהגו על ידי ממשל המיעוט הלבן בדרום אפריקה משנת 1948 ועד שנת 1990. מדיניות זו הושתתה על עקרונות של הפרדה גזעית בין לבנים, שחורים וצבעונים (בני תערובת), ומתן זכויות יתר לבני המיעוט הלבן.

מדיניות האפרטהייד זכתה לגינויים הולכים וגוברים מצד הקהילה הבינלאומית החל משנות ה-60, תהליך שהביא בהדרגה לנידויה של דרום אפריקה ממשפחת העמים ולהטלת סנקציות נגדה. אלה, בשילוב תסיסה פנימית חריפה מצד ארגוני התנגדות לאפרטהייד, הביאו בסופו של דבר לקריסת משטר האפרטהייד לאחר ארבעה עשורים, בתהליך שבוצע בדרכי שלום ותוך העברה מסודרת של השלטון לידי הרוב השחור בבחירות דמוקרטיות.

ערש המין האנושי

ערש המין האנושי הוא שם קיבוצי לקבוצת אתרים פרהיסטוריים ומוקדמים יותר שהוכרזו כאתר מורשת עולמית בידי אונסק"ו בשנת 1999, בשל הממצאים הנדירים של מאובני קופי אדם שנמצאו בהם. האתר הכולל 12 מערות ובהן מערות בסטרקפונטיין, סווארטקראנס, וקרומדראי, נמצא כ-50 ק"מ מצפון-מערב ליוהנסבורג ומשתרע על שטח של 474 קמ"ר. מערך מערות אבן גיר באזור מתוארכות כבנות מיליוני שנים, ומספקות מידע על תמונת הנוף ועולם החי בדרום אפריקה לפני כ-3.5 מיליוני שנים. עוד נמצאו במקום כלי האבן העתיקים ביותר הידועים, ואלה מתוארכים ללפני 2 עד 1.5 מיליון שנים.

נלסון מנדלה, 2008

העיר קייפטאון עם הר השולחן ברקע


שקיעה מעל נהר אורנג'

נמל דרבן

אזור ה"אמפיתיאטרון" בדראקנסברג

היסטוריה של דרום אפריקה

ממצאים ראשונים על תולדותיה של דרום אפריקה מגיעים עוד מן הפרהיסטוריה, ומעידים על קיום אנושי במקום לפני מיליוני שנים. על פי ממצאים אלה, התושבים הראשונים של האזור הידוע כיום כדרום אפריקה היו הומינואידים דמויי-קופים, שנדדו לדרום יבשת אפריקה לפני כשלושה מיליון שנה.

ההיסטוריה הכתובה של האזור מתחילה עם הגעתם של מגלי העולם האירופיים הראשונים. למרות שהפורטוגזים היו האירופאים הראשונים לגלות את דרום אפריקה, הם לא התיישבו בה, ותחת זאת הקימו ההולנדים תחנת אספקה בכף התקווה הטובה. תחנה זו התפתחה במהירות למושבת הכף. בריטניה כבשה את מושבת הכף מההולנדים בסוף המאה ה-18, והיא הפכה למושבה בריטית. הולנדים רבים נדדו לאזור ה"הייפלד" (Highveld) על מנת לייסד שם את מושבותיהם, והקימו רפובליקות עצמאיות. ההולנדים (שאז כבר נודעו כבורים) והבריטים נלחמו אלה באלה פעמיים במלחמות הבורים, שהסתיימו בהפסד של הבורים והרפובליקות העצמאיות שלהם.

מושבת הכף ושתי רפובליקות הבורים התאחדו ב-1910 כ"איחוד דרום אפריקה". שחורים לא הורשו להשתתף בבחירות ברפובליקות הבורים, והזכויות של אנשים שחורים או אסייתים המשיכו להדרדר באיחוד. המפלגה הלאומית עלתה לשלטון ב-1948, על מצע של אפליה גזעית שנודעה כאפרטהייד. האפרטהייד השתרש עמוקות בחברה הדרום אפריקנית, למרות התנגדות נמשכת. דרום אפריקה נעשתה לרפובליקה ב-1961. הקונגרס הלאומי האפריקני היה הארגון השחור הפעיל ביותר נגד האפרטהייד, ולאחר שני עשורים של דיכוי ובעיות כלכליות, בוטל האפרטהייד בידי הנשיא פ. וו. קלרק ב-1992. הבחירות הרב-גזעיות הראשונות בדרום אפריקה נערכו ב-1994, ובעקבותיהם נבחר נלסון מנדלה לנשיא. דרום אפריקה היא כיום דמוקרטיה רב-גזעית.

גורדי השחקים של יוהנסבורג

אצטדיון קייפטאון על רקע האוקיינוס האטלנטי

חלוצי התיישבות בורים

חצי האי של כף התקווה הטובה (צילום לווין)

מתקן כליאה באי רובן. הר השולחן ברקע

מרכז העסקים של פרטוריה, בירתה האדמיניסטרטיבית של דרום אפריקה