פורטל:מדינות העולם/מדינה נבחרת/6

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל אוסטרליה                 אוסטרליה                 דגל אוסטרליה
אוסטרליה היא שמה של ישות גאוגרפית, וכן של המדינה השולטת בישות זו.

כישות גאוגרפית, אוסטרליה היא היבשת הקטנה ביותר בעולם, או לחלופין האי הגדול ביותר בעולם. שטחה הוא 7.7 מיליון קמ"ר בקירוב, והיא גובלת באוקיינוס השקט ובאוקיינוס ההודי, מדרום-מזרח ליבשת אסיה. אוסטרליה היא היבשת היחידה הנשלטת כולה על ידי ישות מדינית אחת, זאת אף שלעיתים מחשיבים אותה כחלק מאזור גאוגרפי ותרבותי בשם אוקיאניה, הכולל מדינות וטריטוריות נוספות באוקיינוס השקט.

המדינה אוסטרליה היא פדרציה המאגדת בתוכה שש מדינות ושתי טריטוריות: המדינות – ניו סאות' ויילס, ויקטוריה, קווינסלנד, אוסטרליה הדרומית, אוסטרליה המערבית, טסמניה והטריטוריות – הטריטוריה הצפונית וטריטוריית הבירה. אוסטרליה היא מונרכיה חוקתית; ראש המדינה נכון לשנת 2007 היא מלכת הממלכה המאוחדת, אליזבת השנייה, ולכן היא נחשבת אחת מממלכות חבר העמים הבריטי. רוב אוכלוסיית אוסטרליה כיום היא לבנה ממוצא בריטי, אך תושביה המקוריים הם כהי עור, ומכונים אבוריג'ינים.

מיקום אוסטרליה

החי של אוסטרליה

הפאונה האוסטרלית מורכבת ממגוון רחב של בעלי חיים יחידים במינם; כ-83% מהיונקים, 89% מהזוחלים, 90% מהדגים ומהחרקים ו-93% מהדו-חיים שחיים ביבשת הם אנדמיים לאוסטרליה. הרמה הגבוהה של אנדמיות באוסטרליה מיוחסת לבידודה הגאוגרפי הממושך של היבשת, ליציבות טקטונית ולהשפעות צורת השתנות האקלים המיוחדת על האדמה והפלורה לאורך הזמן הגאולוגי. מאפיין ייחודי של חברת בעלי החיים של אוסטרליה הוא החוסר היחסי ביונקי שליה טבעיים. כתוצאה מכך חיות כיס, קבוצה של בעלי חיים שמגדלים את גוריהם בכיס, שכוללת בין היתר קנגורים, פוסומים וטורפי כיס, מחזיקות בנישות אקולוגיות רבות שבמקומות אחרים בעולם מוחזקות על ידי יונקי שליה. באוסטרליה חיים שניים מתוך חמישה מינים קיימים של יונקי הביב ומיני בעלי חיים ארסיים רבים, ביניהם: ברווזנים, עכבישים, עקרבים, תמנונים, מדוזות, רכיכות, אבנונים וטריגונים. באופן ייחודי, באוסטרליה חיים יותר מיני נחשים ארסיים מאשר לא ארסיים.

אבוריג'ינים

אבוריג'ינים הם התושבים המקוריים של אוסטרליה. לפי המחקר ההיסטורי, האבוריג'ינים חצו את הים מדרום-מזרח אסיה לאוסטרליה לפני כ־40,000 שנה, שם הם חיו במנותק משאר האנושות, ופיתחו תרבות ייחודית, המבוססת על העברה בעל פה ובציור של מיתולוגיה המכונה "זמן החלום". האבוריג'ינים היו חסרי זכויות עד למשאל עם בשנת 1967, שהכיר בהם כאזרחים שווי זכויות והם קיבלו זכות הצבעה.

בית הפרלמנט הישן בקנברה, ומאחוריו בית הפרלמנט החדש

החזית הצפונית של קתדרלת פטריק הקדוש במלבורן

קנגורו אדום - גדול הקנגוראים ואחת החיות המפורסמות של אוסטרליה

קו הרקיע של פרת'

אבוריג'ינים, התושבים המקוריים של אוסטרליה

חורש דקלים באי הלורד האו

מופע במצעד המרדי גרא ההומו-לסבי של סידני, 2006

היסטוריה של אוסטרליה

מניחים שאוסטרליה הייתה מיושבת לפחות 50,000 שנה, כאשר אבות האבוריג'ינים היגרו מדרום-מזרח אסיה. האירופים גילו את היבשת בראשית מאה ה-17, אז ביקרו במקום מספר משלחות מחקר הולנדיות. בשנת 1770 הגיע לאוסטרליה מגלה הארצות הבריטי ג'יימס קוק. קוק תבע חזקה על שני שלישים מהיבשת, למרות הוראות מפורשות של המלך ג'ורג' השלישי, לנהל משא ומתן עם התושבים המקומיים לפני כל פעולה חד צדדית.

דיווחו של קוק, שאוסטרליה לא מיושבת גרם ליסוד מושבת עונשין במקום, לאחר איבוד המושבות באמריקה. משט האסירים הראשון יצא מנמל פורטסמות' באנגליה והגיע ליבשת אוסטרליה ב-26 בינואר 1788. באותו יום ייסד הקפטן והמושל ארתור פיליפ את המושבה של ניו סאות' וולס.

המושבה "ארץ ואן דימן" (כיום טסמניה) נוסדה בשנת 1803. יתרת השטח, מה שמוכר היום כמדינת אוסטרליה המערבית סופח בשנת 1829. בעקבות התפשטות היישוב הבריטי הוקמו מושבות חדשות בשטח היבשת: אוסטרליה הדרומית בשנת 1836, ויקטוריה ב-1851 וקווינסלנד ב-1859. מדינת הטריטוריה הצפונית נוסדה בשנת 1863 כחלק מהמושבה של אוסטרליה הדרומית.

בין השנים 18551890 הפכו שש המושבות בהדרגה לאוטונומיות, והשלטון המקומי דאג לרוב ענייניהן הפנימיים. הממשל הבריטי שמר לעצמו כמה זכויות, בעיקר במדיניות החוץ, הביטחון והספנות הבינלאומית. למרות הכלכלה האגררית נשארה אוסטרליה מדינה אורבנית. הקהילות העיקריות נוצרו סביב סידני ומלבורן. ב-1 בינואר 1901, בתום תהליך שנמשך עשור שנים, התאחדו המושבות למדינה פדרלית אחת כדומיניון של האימפריה הבריטית. על אף שאוסטרליה זכתה בעצמאות שמר הממשל הבריטי לעצמו כמה תפקידים עד אשר חוק וסטמינסטר ביטל מצב זה.

אוסטרליה השתתפה בשתי מלחמות העולם תחת הכתר הבריטי. הכוח הצבאי ההתנדבותי של אוסטרליה אוחד יחד עם הכוח הצבאי של ניו זילנד ונקרא אנזא"ק. מאורעות מלחמת העולם השנייה, הביאו את ממשלות אוסטרליה לקדם מדיניות של יישוב היבשת, אך תחת מדיניות 'אוסטרליה הלבנה', הועדפו מהגרים אירופאים, בעיקר מבריטניה ואירלנד, ארצות האם של מרבית האוסטרלים, אך גם מיוון ואיטליה.

בית האופרה של סידני

מונולית אולורו

מזרקה בגני קרלטון על רקע בניין התערוכה המלכותי

פירמידת בול

אמו הוא העוף השני בגודלו אחרי היען; מצוי ביבשת אוסטרליה בלבד

ההרים הכחולים - רכס הרים בניו סאות' ויילס, כמאה קילומטרים מערבית לסידני