פורטל:מוזיקה קלאסית/ימי הביניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מוזיקת ימי הביניים מתייחסת למוזיקה שהייתה נהוגה באירופה שנחשבה לעולם המערבי בימי הביניים – התקופה שבין נפילת האימפריה הרומית ועד לתקופת הרנסאנס.

רוב המוזיקה עסקה בתכנים דתיים בעיקר מוזיקה גרגוריאנית שהייתה נהוגה בכלי אחד והלכה והתפתחה לשילוב כלים רבים החל מהמאה ה-12. מרבית מחברי המנגינות באותה תקופה היו נזירים שנהגו לשיר מוטטים ווקאלים בכנסיות ובמנזרים שלהם. המילים של אותן מנגינות הסתמכו על הברית החדשה והברית הישנה. חלק מהמנגינות נכנסו לתוך התפילות הנהוגות עד היום בקרב הציבור הנוצרי.

חלק מהמחברים של המוזיקה היו חילוניים – ונקראו טרובדורים. אלה היו משוררים וזמרים שמקורם מצרפת בחבל פרובאנס בתחילת המאה ה-11. לרוב אף הטרובדורים חברו ושרו את שיריהם בעצמם על כלי הנגינה שבחרו לנגן.

חלק מכלי הנגינה הרבים שהיו נהוגים באותה תקופה קיימים עד היום אם כי בשינויים קלים. למשל החליל היה בנוי באותה תקופה מעץ ואילו עכשיו נהוג לעשותו מכסף.חליל פאן הינו עד היום באותה מבנה. כלי מיתר היו שונים בתקופה של ימי הבינים מאלה הנהוגים היום במספר המיתרים ובמנה הכללי שלהם. אבל הנבל נותר כשהיה אם כי כעת החומר ממנו הוא עשוי שונה. קיים שוני בכלים שהתפתחו בין הארצות השונות באירופה באותה תקופה. כך למשל העוגב היה שונה ממדינה למדינה במספר הקלידים בגודלו ובצורתו.